SCENARIUSZ SYTUACJI EDUKACYJNEJ
Data: 10.11.09r.
Temat dnia: 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości
Grupa: 3 i 4-latków
Cele główne:
-kształtowanie poczucia dumy z przynależności narodowej,
- poznanie wyglądu flagi Polski,
-rozwijanie zainteresowań Ojczyzną;
Cele poznawcze – dziecko:
- wie, że jest Polakiem,
- wie, jak wygląda flaga Polski,
-potrafi zrozumieć znaczenie Święta Niepodległości,
- potrafi współdziałać w grupie,
- potrafi rozpoznać i nazwać symbole narodowe;
Metody: rozmowa, pokaz, ćwiczenia.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa;
Przestrzeń edukacyjna:
K. Wlaźnik Wychowanie fizyczne w przedszkolu, kartoniki z rysunkami domów, chorągiewka w barwach flagi Polski, biała i czerwona bibuła, patyczki, klej, pędzle,
wiersz Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska?
Przebieg sytuacji edukacyjnej:
Lp.
MOMENT EDUKACYJNY
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI DZIECI
OSIAGNIECIA DZIECI
I.
1.
Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnego typu klocków.
Nauczyciel:
- uczestniczy w zabawie
- budują z klocków domy,
- nazywają swoje budowle,
Dzieci:
-używają określeń „wysoki", „wyższy", „najwyższy"
2.
Zabawa „Polecenie’
-wydaje różne polecenia,
-zapamiętują polecenia
-uważnie słuchają
3.
Ćwiczenia poranne-zestaw
nr XI
(ksero materiału)
- wydaje polecenia w jaki sposób dzieci mają wykonać ćwiczenie
- biorą udział w zabawie ruchowej
- są sprawne ruchowo
II.
Budzenie poczucia przynależności narodowej na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego Co to jest Polska?
(załącznik nr 1 )
-mówi wiersz,
-wyjaśnia relacje: Polska-Polak -język polski (Gdzie mieszkamy? Kim jesteśmy? Jakim językiem się posługujemy?)
-nawiązuje do tematu zajęć ,że 11 listopada obchodzimy Narodowe Święto Niepodległości
- siedzą w kole,
- potrafią słuchać
Rozmowa na temat wiersza.
-zadaje pytania:
- Jak nazywa się nasz kraj?
- Co możemy zobaczyć w Polsce?
*Jak nazywa się stolica Polski?
*Czy wiecie jak nazywa się prezydent naszego państwa?
* Kiedy obchodzimy Narodowe Święto Niepodległości?
- siedzą w kole
-wypowiadają się poprawnie na zadawane pytania
Zabawa ruchowa „Dzieci do domu”
-objaśnia zabawę
-stoją w rozsypce, na sygnał nauczyciela wchodzą do krążków gimnastycznych
-reagują na sygnał nauczyciela
4.
Zapoznanie dzieci z wyglądem flagi Polski.
-pokazuje, omawia flagę Polski,
-zwraca uwagę na to, że flaga jest symbolem kraju
-oglądają (na obrazkach) flagę
-wiedzą, jak wygląda flaga Polski
5.
Zabawa ruchowa ”Jak to przyjemnie maszerować”
-pokazuje obrazek:
-słonia
-zgiętego drzewa
-wróbla
-machają rękami,
kłaniają się,
-poruszają ramionami,
-machają rękami zgiętymi w łokciach,
-chętnie uczestniczą w zabawie
6.
Wykonanie chorągiewki w barwach narodowych
. -omawia sposób wykonania:
• sklejenie ze sobą pasków bibuły czerwonej i białej;
• smarowanie patyczka klejem przy pomocy pędzla;
• owijanie patyczka
sklejonymi paskami bibuły (zwrócenie uwagi na kolejność kolorów na fladze).
- siedzą przy stoliczkach
- potrafią wykonać flagę,
7.
Słuchanie fragmentu hymnu Polski.
-objaśnia jak należy się zachować słuchając hymn
- stoją „na baczność", trzymając w dłoniach wykonane przez siebie flagi.
- są skupione, słuchają
8.
Zabawa ruchowa „Jasno- ciemno”
-trzyma w rękach instrumenty (drewienka, tamburyno)
-spacerują po sali, gdy usłyszą dźwięk drewienka przykucają zasłaniają oczy rękami, gdy usłyszą dźwięk tamburyna, tańczą na palcach z wzniesionymi do góry rękami;
- reagują na zmiany dźwięków
III.
Podsumowanie dnia.
-zadaje pytanie:
O czym dziś mówiliśmy na zajęciach?
-siedzą w kole,
-wypowiadają się prostymi zdaniami;,
agawa18