INSTRUKCJA dotycząca konserwacji i naprawy podzespołów przenośników taśmowych
I. Postanowienia ogólne
1. Instrukcja przeznaczona jest dla pracowników zatrudnionych przy konserwacji i naprawach elementów przenośników taśmowych.
2. Pracownicy zatrudnieni do w/w prac zobowiązani są do wykonywania zadań określonych podczas podziału przez osobę dozoru.
3. Wyznaczony przodowy ma obowiązek prowadzić bezpiecznie pracę oraz przekazać raport z postępu prac na powierzonym odcinku podczas kontroli stanowiska jak również po zakończonej zmianie.
4. Pracownicy zatrudnieni do prac remontowo – konserwacyjnych muszą znać budowę remontowanych urządzeń oraz dokładnie znać zakres prowadzonych robót.
5. Prowadzenie jakichkolwiek prac przy przenośniku wymagających usunięcia osłon lub zabezpieczeń podczas ruchu jest kategorycznie zabronione.
II. Przed rozpoczęciem prac remontowych lub konserwacyjnych należy
1. Skontrolować stanowisko pracy na okoliczność zagrożenia ze strony stropu i ociosu. Wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie należy usunąć. Jeżeli są niemożliwe należy powiadomić osobę dozoru i podporządkować się jej poleceniom.
2. Wezwać uprawnionego elektryka aby wyłączył i zabezpieczył stan wyłączenia remontowanego podzespołu zgodnie z zarządzeniem nr 10 KDEM. Elektryk ten musi powiadomić przodowego o zabezpieczeniu urządzenia i możliwości rozpoczęcia pracy.
3. Następnie należy oczyścić elementy konserwowane lub remontowane oraz miejsce wokół aby była możliwość swobodnego i bezpiecznego poruszania się.
III. Zasady prowadzenia prac
1. Prace remontowe należy prowadzić zgodnie z ustaleniami „technologii wymiany głównych podzespołów przenośników taśmowych” uzupełnionymi o polecenia osoby dozoru dotyczącymi metod bezpiecznego prowadzenia prac w danym miejscu.
2. Prace w zakresie konserwacji należy prowadzić zgodnie z zaleceniami DTR danego przenośnika i poleceń przełożonych. Podstawowy zakres prac konserwacyjnych obrazują poniższe tabele.
Wytyczne smarowania przenośników taśmowych PTG
Lp.
Nazwa zespołu
lub części
Element smarujący
Ilość oleju lub smaru
Rodzaj oleju lub smaru
Liczba
pkt. smar.
Częstotliwość
smarowania
Uwagi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Łożysko toczne
Silnika elektr.
Komora przekładni
napędu
Komory łożysk
tocznych bębnów
napędowych
Sworznie hamulca
tocznych bębna
wysięgnika stacji
zwrotnej pętlicy
Sworznie zgarniacza
wysięgnika
stacji zwrotnej
Śruby regulacyjne
tocznych
Przekładnie
ślimakowe stacji
napinającej
wg zaleceń
DTR
przez otwór
smarowniczka
Konserwacja zew
Zawór smarowy
Konserwacja
zewnętrzna
Zawór
smarowy
Przez korek
wlewowy
2/3 obj.
(ok. 50g)
ok. 25kg
ok. 0,1kg
ok. 1kg
ŁT-4S-2
Hipol 15
Hipol
3x2
Raz na pół roku,
przy remoncie
Kontrolować
minim. co 2 tyg.
Raz na miesiąc
Raz na pół roku
Wy-
mie-
nić
po
2000
h
Wytyczne smarowania przenośników taśmowych B-1000
...
wuzeczek1