Roczny plan pracy-Zostań przyjacielem natury.doc

(143 KB) Pobierz

ROCZNY PLAN PRACY 

na rok 2010/ 2011

dla Przedszkola Miejskiego Nr 4 w Działdowie

 

TEMAT: ZOSTAŃ PRZYJACIELEM NATURY

 

 

 

 

Cele ogólne:

·                  Uświadamianie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe, wszystko co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie on ze środowiska

·                 Uwrażliwianie dzieci na zachowanie czystości w otoczeniu

·                 Pogłębianie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi

·                 Kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody

·                 Zapoznanie ze sposobami odzyskiwania surowców i odpadów, wdrażanie do segregacji śmieci

·                 Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury

·                 Poznawanie pięknych i ciekawych miejsc w najbliższej okolicy

·                 Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadania

Sposoby realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin realizacji

Uwagi

Przyroda wokół nas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Las

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powietrze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jemy zdrowo i smacznie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chrońmy środowisko naturalne

v    Założenie w sali kącika przyrody nieożywionej- gromadzenie w nim eksponatów przywiezionych z wakacji i znalezionych podczas wycieczek (kamienie polne, kawałki skał górskich, kamienie nadmorskie, węgiel, sól kamienna).

v    Założenie w sali kącika przyrody ożywionej – hodowanie roślin doniczkowych, sianie ziół nowalijek, kwiatów, warzyw

v    Urządzenie „laboratorium badawczego” pozwalającego poznać świat przyrody poprzez badanie, eksperymentowanie – zgromadzenie w nim szkieł powiększających, lusterek, mikroskopów, lornetki, wiatromierza, sprzętu do hodowli roślin , pojemników do zbieranina przyrodniczego materiału

v    Spacery i wycieczki do parku, lasu, na łąkępoznanie charakterystycznej roślinności i mieszkających tam zwierząt. Przynoszenie stamtąd „skarbów” do kącika przyrody i wykorzystanie do zabaw i prac plastycznych (obserwowanie jak ludzie szpecą i niszczą przyrodę oraz jak ja ratują – przyzwyczajania dzieci do poszanowania środowiska naturalnego)

v    Obserwowanie roślin występujących w najbliższym otoczeniu rozpoznawanych ich po liściach lub owocach.

v    Gromadzenie, poznanie i spożywanie owoców i warzyw

v    Urządzenie skalniaka na ścieżce ekologicznej w przedszkolu

v    Robienie jesiennego zielnika –zbieranie i suszenie roślin

v    Wykonywanie przyrodniczych albumów, makiet, plansz

v    Wykonywanie płaskich i przestrzennych kompozycji (ikebana) z tworzywa przyrodniczego

v    Plener plastyczny – poszukiwanie skarbów natury i utworzenie wspólnego obrazu na dużej powierzchni (papieru, materiału, folii itp.)

v    Ułożenie z dziećmi „Kodeksu Przyjaciela przyrody”      

v    Uroczyste obchodzenie „Święta Pieczonego Ziemniaka” i/lub „Święta marchewki”

 

 

 

v    Zorganizowanie konkursu recytatorskiego „Przyjaciel przyrody”

v    Tworzenie biblioteczek grupowych gromadzących atlasy, książki przyrodnicze, zielniki, plansze,

v    Pielęgnowanie krzewów, drzew i kwietników przyprzedszkolnych

v    Opieka nad ptakami , rybkami w akwarium w  sali

v    Rejestrowanie przyrody za pomocą aparatu fotograficznego, ołówka, kredki, farby, magnetofonu,

v    Prowadzenie gier i zabaw (terenowych, badawczych, gimnastycznych, dydaktycznych, loteryjek obrazkowych, zabaw rytmiczno-muzyczno-dramowych o treściach ekologicznych

v    Kontakt ze sztuką poświęconą przyrodzie – muzyka, obraz, zdjęcia)

 

v    Konkurs przyrodniczy

 

v     

 

……………………………………………………………………

v    Wycieczka do lasu – zbieranie kasztanów, żołędzi, liści, szyszek, igliwia, suchych owoców, gałązek, kwiatów drzew i krzewów, nasion, mchu, kory.

v    Spotkanie z pracownikami Wydziału Ochrony Przyrody –                              (J Działak) wspólne posadzenie drzewka w ogrodzie nadanie mu imienia, całoroczna pielęgnacja i obse...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin