ROCZNY PLAN PRACY
na rok 2010/ 2011
dla Przedszkola Miejskiego Nr 4 w Działdowie
TEMAT: ZOSTAŃ PRZYJACIELEM NATURY
Cele ogólne:
· Uświadamianie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe, wszystko co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie on ze środowiska
· Uwrażliwianie dzieci na zachowanie czystości w otoczeniu
· Pogłębianie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi
· Kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody
· Zapoznanie ze sposobami odzyskiwania surowców i odpadów, wdrażanie do segregacji śmieci
· Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury
· Poznawanie pięknych i ciekawych miejsc w najbliższej okolicy
· Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
Zadania
Sposoby realizacji
Osoby odpowiedzialne
Termin realizacji
Uwagi
Przyroda wokół nas
Las
Powietrze
Woda
Jemy zdrowo i smacznie
Chrońmy środowisko naturalne
v Założenie w sali kącika przyrody nieożywionej- gromadzenie w nim eksponatów przywiezionych z wakacji i znalezionych podczas wycieczek (kamienie polne, kawałki skał górskich, kamienie nadmorskie, węgiel, sól kamienna).
v Założenie w sali kącika przyrody ożywionej – hodowanie roślin doniczkowych, sianie ziół nowalijek, kwiatów, warzyw
v Urządzenie „laboratorium badawczego” pozwalającego poznać świat przyrody poprzez badanie, eksperymentowanie – zgromadzenie w nim szkieł powiększających, lusterek, mikroskopów, lornetki, wiatromierza, sprzętu do hodowli roślin , pojemników do zbieranina przyrodniczego materiału
v Spacery i wycieczki do parku, lasu, na łąkę–poznanie charakterystycznej roślinności i mieszkających tam zwierząt. Przynoszenie stamtąd „skarbów” do kącika przyrody i wykorzystanie do zabaw i prac plastycznych (obserwowanie jak ludzie szpecą i niszczą przyrodę oraz jak ja ratują – przyzwyczajania dzieci do poszanowania środowiska naturalnego)
v Obserwowanie roślin występujących w najbliższym otoczeniu rozpoznawanych ich po liściach lub owocach.
v Gromadzenie, poznanie i spożywanie owoców i warzyw
v Urządzenie skalniaka na ścieżce ekologicznej w przedszkolu
v Robienie jesiennego zielnika –zbieranie i suszenie roślin
v Wykonywanie przyrodniczych albumów, makiet, plansz
v Wykonywanie płaskich i przestrzennych kompozycji (ikebana) z tworzywa przyrodniczego
v Plener plastyczny – poszukiwanie skarbów natury i utworzenie wspólnego obrazu na dużej powierzchni (papieru, materiału, folii itp.)
v Ułożenie z dziećmi „Kodeksu Przyjaciela przyrody”
v Uroczyste obchodzenie „Święta Pieczonego Ziemniaka” i/lub „Święta marchewki”
v Zorganizowanie konkursu recytatorskiego „Przyjaciel przyrody”
v Tworzenie biblioteczek grupowych gromadzących atlasy, książki przyrodnicze, zielniki, plansze,
v Pielęgnowanie krzewów, drzew i kwietników przyprzedszkolnych
v Opieka nad ptakami , rybkami w akwarium w sali
v Rejestrowanie przyrody za pomocą aparatu fotograficznego, ołówka, kredki, farby, magnetofonu,
v Prowadzenie gier i zabaw (terenowych, badawczych, gimnastycznych, dydaktycznych, loteryjek obrazkowych, zabaw rytmiczno-muzyczno-dramowych o treściach ekologicznych
v Kontakt ze sztuką poświęconą przyrodzie – muzyka, obraz, zdjęcia)
v Konkurs przyrodniczy
v
……………………………………………………………………
v Wycieczka do lasu – zbieranie kasztanów, żołędzi, liści, szyszek, igliwia, suchych owoców, gałązek, kwiatów drzew i krzewów, nasion, mchu, kory.
v Spotkanie z pracownikami Wydziału Ochrony Przyrody – (J Działak) wspólne posadzenie drzewka w ogrodzie nadanie mu imienia, całoroczna pielęgnacja i obse...
grudzien33