PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
NA MIESIĄC MARZEC 2010 r.
Grupa dzieci 2,5 – 3 – letnich
Treści programowe
Temat tygodnia
Temat dnia
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Czas
Zajęcia ruchowe
Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu.
Porównywanie długości przedmiotów.
Rozwijanie mowy i myślenia.
Prawidłowe posługiwanie się określeniami „wysoki”, „niski”.
„ Próbujemy mierzyć”
„Długie wstążki i krótkie wstążeczki”
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej – układanie sylwety kotów. Opowiadanie D. Głośnickiej „Kokardka” inscenizowanego maskotką. Zabawa „Kolorowe wstążeczki”.
Dziecko:
- słucha opowiadania,
- porównuje długość przedmiotów.
Ćwiczenia poranne – zestaw V
Zabawy ruchowe:
1. Wstążki.
2. Utrzymaj równowagę.
3. Woogie – Boogie.
„Co można zmierzyć”
Zabawa „Przeciwieństwa” na podstawie wiersza T. Fiatowskiej „Przeciwnie”. Układanie w pary obrazki (mały-duży dom, cienka-gruba książka, szeroki-wąski pasek, biały-czarny kot itp.). Praca plastyczna – naklejenie małego i dużego obrazka pociętego na części.
- dopowiada słowa o znaczeniu przeciwnym do podanego,
- stosuje słowa „wysoki, „niski”.
„Bawimy się wagą”
Ważenie chętnych dzieci na wadze łazienkowej. Określanie kto waży najwięcej a kto najmniej. Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Utrzymaj równowagę”.
- wie do czego służy waga.
„Bawimy się przy muzyce”
Zabawy przy piosence „Miś z laleczką”.
- porusza się przy muzyce,
- rytmicznie klaszcze.
„Lekkie jak…”
Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej „ Leciutki żarcik”. Oglądanie obrazków ciężkich i lekkich przedmiotów. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ciężko – lekko”.
- potrafi wskazać lekkie i ciężkie przedmioty.
Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na dany temat.
Zapoznanie z charakterystycznymi oznakami wiosny.
„Wiosna tuż - tuż”
„Żegnaj zimo”
Zabawa rozwijająca umiejętność tworzenia całości z części „Co to?”. Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Do widzenia bałwanku”. Rytmizowanie tekstu „Idzie wiosna” połączone z ilustracją ruchową.
- uważnie słucha opowiadania,
- wie jakie są charakterystyczne oznaki wiosny.
1. Słoneczko świeci – pada deszcz.
2. Julianka.
3. Pieski.
4. To wiosna.
„Marcowy kwiatek”
Zabawa „Mój kolorowy kwiatuszek”. Zapoznanie dzieci z nazwą i wyglądem krokusa. Wyjaśnienie dlaczego jest pod ochroną. Praca plastyczna – wykonanie kwiatka.
- wie jak wygląda krokus.
„Marcowa pogoda”
Zabawy z wykorzystaniem przysłowia „W marcu jak w garncu”. Rytmiczne powtarzanie przysłowia. Zabawa ruchowo ilustracyjna „Kaprysy pogody”.
- zna znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu”.
„Idziemy na spacer”
Słuchanie piosenki „Wiosenny spacerek”. Rozmowa na temat piosenki. Zabawa rytmiczna „Próbujemy dotknąć wiosennego słońca”. Rytmiczne powtarzanie fragmentów piosenki.
- uważnie słucha piosenki,
- wypowiada się na temat piosenki,
- ilustruje piosenkę ruchem.
„Rosną kwiatki”
Słuchanie wiersza H. Szayerowej „Pierwsze kwiatki”. Rozmowa na temat wiersza.
- rozpoznaje i nazywa wczesnowiosenne kwiaty.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Poznanie nazw wybranych ptaków powracających do nas wiosną z ciepłych krajów.
Poznanie nazw wiosennych prac wykonywanych w ogrodzie.
Rozwijanie słuchu i poczucia rytmu.
„Wiosna idzie przez świat”
„Wracają ptaki”
Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej „Bocian”. Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „List od bociana”. Rozmowa na temat opowiadania. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Bocian długonogi”.
- wymienia nazwy ptaków powracających wiosną z ciepłych krajów.
Ćwiczenia poranne – zestaw III
1. ...
grudzien33