PLAN na marzec.doc

(85 KB) Pobierz
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ

NA MIESIĄC MARZEC 2010 r.

Grupa dzieci 2,5 – 3 – letnich

 

Treści programowe

Temat tygodnia

Temat dnia

Aktywność i działalność dziecka

Cele operacyjne

Czas

Zajęcia ruchowe

 

Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu.

 

Porównywanie długości przedmiotów.

 

Rozwijanie mowy i myślenia.

 

Prawidłowe posługiwanie się określeniami „wysoki”, „niski”.

 

 

 

 

Próbujemy mierzyć

Długie wstążki i krótkie wstążeczki

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej – układanie sylwety kotów. Opowiadanie D. Głośnickiej „Kokardka” inscenizowanego maskotką. Zabawa „Kolorowe wstążeczki”.

Dziecko:

- słucha opowiadania,

- porównuje długość przedmiotów.

 

 

Ćwiczenia poranne – zestaw V

 

Zabawy ruchowe:

1. Wstążki.

2. Utrzymaj równowagę.

3. Woogie – Boogie.

 

 

Co można zmierzyć

Zabawa Przeciwieństwa” na podstawie wiersza T. Fiatowskiej „Przeciwnie”. Układanie w pary obrazki (mały-duży dom, cienka-gruba książka, szeroki-wąski pasek, biały-czarny kot itp.). Praca plastyczna – naklejenie małego i dużego obrazka pociętego na części.

Dziecko:

- dopowiada słowa o znaczeniu przeciwnym do podanego,

- stosuje słowa „wysoki, „niski”.

 

 

 

Bawimy się wagą

Ważenie chętnych dzieci na wadze łazienkowej. Określanie kto waży najwięcej a kto najmniej. Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Utrzymaj równowagę”.

 

Dziecko:

- wie do czego służy waga.

 

 

 

 

Bawimy się przy muzyce

 

Zabawy przy piosence „Miś z laleczką”.

Dziecko:

- porusza się przy muzyce,

- rytmicznie klaszcze.

 

 

 

 

„Lekkie jak…

Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej „ Leciutki żarcik”. Oglądanie obrazków ciężkich i lekkich przedmiotów. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ciężko – lekko”.

Dziecko:

- potrafi wskazać lekkie i ciężkie przedmioty.

 

 

 

Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na dany temat.

 

Zapoznanie z charakterystycznymi oznakami wiosny.

Wiosna tuż - tuż

Żegnaj zimo

Zabawa rozwijająca umiejętność tworzenia całości z części „Co to?”. Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Do widzenia bałwanku”. Rytmizowanie tekstu „Idzie wiosna” połączone z ilustracją ruchową.

Dziecko:

- uważnie słucha opowiadania,

- wie jakie są charakterystyczne oznaki wiosny.

 

 

Zabawy ruchowe:

 

1. Słoneczko świeci – pada deszcz.

 

2. Julianka.

 

3. Pieski.

 

4. To wiosna.

 

Marcowy kwiatek

Zabawa „Mój kolorowy kwiatuszek”. Zapoznanie dzieci z nazwą i wyglądem krokusa. Wyjaśnienie dlaczego jest pod ochroną. Praca plastyczna – wykonanie kwiatka.

Dziecko:

- wie jak wygląda krokus.

 

Marcowa pogoda

Zabawy z wykorzystaniem przysłowia „W marcu jak w garncu”. Rytmiczne powtarzanie przysłowia. Zabawa ruchowo ilustracyjna „Kaprysy pogody”.

 

Dziecko:

- zna znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu”.

 

 

Idziemy na spacer

Słuchanie piosenki „Wiosenny spacerek”. Rozmowa na temat piosenki. Zabawa rytmiczna „Próbujemy dotknąć wiosennego słońca”.  Rytmiczne powtarzanie fragmentów piosenki.

Dziecko:

- uważnie słucha piosenki,

- wypowiada się na temat piosenki,

- ilustruje piosenkę ruchem.

 

Rosną kwiatki

Słuchanie wiersza H. Szayerowej „Pierwsze kwiatki”. Rozmowa na temat wiersza.

 

Dziecko:

- rozpoznaje i nazywa wczesnowiosenne kwiaty.

 

 

 

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

 

Poznanie nazw wybranych ptaków powracających do nas wiosną z ciepłych krajów.

 

Poznanie nazw wiosennych prac wykonywanych w ogrodzie.

 

Rozwijanie słuchu i poczucia rytmu.

Wiosna idzie przez świat

 

Wracają ptaki

Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej „Bocian”. Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „List od bociana”. Rozmowa na temat opowiadania. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Bocian długonogi”.

Dziecko:

- słucha opowiadania,

- wymienia nazwy ptaków powracających wiosną z ciepłych krajów.

 

 

Ćwiczenia poranne – zestaw III

 

Zabawy ruchowe:

 

1. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin