Awangarda w edukacji nr 4 z 2008.pdf

(522 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 00 nr 4 GRUDZIE\321 2008.doc)
Awangarda
w Edukacji
Magazyn o Edukacji w przyszło ci.
Przyszło ci, która zaczyna si ju jutro…
107362426.006.png 107362426.007.png
Dwumiesiħcznik - Magazyn wydawany przez Instytut Nowoczesnej Edukacji
Redaktor naczelna: Małgorzata Taraszkiewicz
tel. 0 603937026 m.taraszkiewicz@ine.com.pl
Zespół redakcyjny: Agata Baj, Zuzanna Taraszkiewicz.
Grzegorz Pytkowski - Prezes ZarzĢdu
Doc. dr hab. Paweł Rowi ski - PrzewodniczĢcy Rady Naukowej
Katarzyna Lotkowska - Dyrektor ZarzĢdzajĢcy
Małgorzata Taraszkiewicz - Dyrektor ds. projektów
Rada Ekspertów:
Chris Alexiou jeden z załoŇycieli firmy Accelerated Learning Systems Hellas, działajĢcej na terenie Grecji oraz Europy
Południowej. Wykorzystuje metodħ Przyspieszonego Uczenia Siħ, opartej m.in. na nagrodzonych NagrodĢ Nobla badaniach
Howarda Gardnera, jak teŇ pionierskiej pracy Colina Rose. Metodħ tħ wykorzystuje siħ obecnie w nauczaniu jħzyków obcych, w
szkoleniach motywacyjnych, szkoleniach menedŇerskich i rozwoju osobistego, pomocach naukowych dla dzieci i wielu innych
dziedzinach nauczania.
Robert Kozak Pełni funkcjħ Chief Executive Officer ekskluzywnego serwisu analitycznego dla zarzĢdów i właĻcicieli
globalnych firm działajĢcych na rynku Europy ĺrodkowej i Wschodniej. Karierħ zawodowĢ zaczynał jako naukowiec na
Wydziale Chemii UW. WiħkszoĻę Ňycia zawodowego spħdził w mediach jako dziennikarz i menadŇer. 15 lat spħdził w BBC,
gdzie zaczynał jako korespondent, a potem stworzył i prowadził oddział BBC w Polsce. Uczestniczył w powstaniu Radia TOK
FM. Wychował całe pokolenie dziennikarzy. Pracował w TVP, gdzie kierował "WiadomoĻciami" i "Teleexpressem". Od kilku lat
jest wykładowcĢ w Paıstwowej WyŇszej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi na kierunku Dziennikarstwo.
Prowadzi teŇ szkolenia dla dziennikarzy i menadŇerów zarzĢdzajĢcych mediami.
Ivar Nakken Kierownik Science Circus (Cyrku Przyrodniczego) przy Centrum Eksperymentalnym w Muzeum Przyrodniczym
Jaermuseet w Norwegii. Był twórcĢ i kierownikiem Science Circus przy Science Centre (Centrum Eksperymentalnym)
"Technoteket" przy Muzeum Technicznym w Oslo. Uczestniczył w budowie pierwszego Science Centre w Reykjaviku na
Islandii. Jest nauczycielem, a przez wiele lat był równieŇ dyrektorem szkoły podstawowej.
dr Olga Stankiewicz Nakken - Nauczycielka fizyki w liceum Dalane w Egersund w Norwegii. Zdobyła tytuł doktora fizyki
jĢdrowej na Uniwersytecie Göteborgskim. Była przewodniczĢcĢ stowarzyszenia "RóŇnorodnoĻę przeciwko bezmyĻlnoĻci"
(Mangfald Mot Enfald) przy Liceum Frölunda (Frölundagymnasiet), którego celem jest praca przeciwko rasizmowi i przemocy .
Od lat prowadzi kursy dla nauczycieli na temat nowych metod nauczania matematyki. Pomaga mħŇowi przy realizacji programu
Science Circus.
Colin Rose - psycholog i ekspert w zakresie nowoczesnych metod uczenia siħ. Stworzył wiele programów szybkiego rozwoju
i uczenia siħ dla wszystkich grup wiekowych. np. "Zabawy FundaMentalne" oraz "Młody Mistrz". Jest autorem licznych
publikacji, np. "Accelerated Learning" i "Accelerated Learning for the 21st Century" ("Ucz siħ szybciej, na miarħ XXI wieku").
ZałoŇyciel i prezes angielskiej firmy Accelerated Learning Systems, jest teŇ doradcĢ uniwersytetów i koncernów. Jako członek
organizacji rzĢdowych w Wielkiej Brytanii współtworzy sieę oĻrodków edukacyjnych dla rodziców. Jest członkiem zarzĢdu
brytyjskiego stowarzyszenia Kampania dla Nauki.
Marek Szurawski - tłumacz, Ňeglarz, dziennikarz i szkoleniowiec, ekspert w zakresie rozwoju osobowoĻci i nowoczesnych
technik pracy umysłowej, w tym technik uczenia siħ i twórczego myĻlenia. Twórca Wakacyjnych Szkół Treningu Pamiħci,
Sprawnego MyĻlenia i Rozwoju oraz programu Memoriad Szkolnych - uczniowskich Mistrzostw w Zapamiħtywaniu. Autor
licznych tłumaczeı, programów radiowych i telewizyjnych, i dwóch bestsellerowych ksiĢŇek "Pamiħę. Trening interaktywny" i
"Pamiħę i intelekt. Trening mistrzowski". Autor programów szkoleniowych dla firm, instytucji i szkół wyŇszych. Odznaczony
Złotym KrzyŇem Zasługi, w 1999 r opłynĢł przylĢdek Horn na s/y "Zawisza Czarny".
Brian Tracy - j eden z najwiħkszych Ļwiatowych autorytetów w zakresie zarzĢdzania i planowania strategicznego. Jest
wymieniany obok Petera Druckera, Stephena Coveya czy Jacka Welcha za jednego z najbardziej wpływowych liderów biznesu
na Ļwiecie. Niezwykle kreatywny i pracowity - na Ļwiecie wydano ponad 300 programów edukacyjnych jego autorstwa! W
prowadzonych przez niego seminariach wziħło udział ponad cztery miliony osób w 53 krajach, w tym zarzĢdy i kadra
menadŇerska wielu koncernów plasujĢcych siħ w Ļcisłej czołówce Ļwiatowej gospodarki. Autor 42 ksiĢŇek przetłumaczonych na
35 jħzyków, w tym Ļwiatowych bestsellerów: "Maksimum osiĢgniħę", "Sposób na sukces" czy "Turbostrategie".
Fundacja Instytut Nowoczesnej Edukacji
ul. Kaliskiego 29a, 01-476 Warszawa
tel. +48 22 691-59-16
email: biuro@ine.com.pl
107362426.008.png 107362426.009.png
Awangarda w Edukacji nr 4 (grudzieķ 2008)
- Kocie z Chesire,,, Czy mógłbyĻ mi łaskawie
powiedzieę, w którĢ stronħ mam iĻę? – spytała Alicja.
- ZaleŇy to w duŇym stopniu od tego, w którĢ stronħ
zechcesz pójĻę – powiedział Kot.
- Nie zaleŇy mi na tym w którĢ… - powiedziała Alicja
- Wiħc nie ma znaczenia, w którĢ stronħ pójdziesz –
powiedział Kot.
- … jeĻli tylko dojdħ gdziekolwiek – dodała Alicja, chcĢc
wyjaĻnię sprawħ.
- Och, z pewnoĻciĢ dokonasz tego – powiedział Kot -
jeĻli bħdziesz szła dostatecznie długo.
Alicja poczuła, Ňe nie da siħ temu zaprzeczyę,
spróbowała wiħc postawię to pytanie w inny sposób. –
Jacy ludzie mieszkajĢ naokół tego miejsca?
- Tam – powiedział Kot wykonujĢc kolisty ruch prawa
łapĢ – mieszka Kapelusznik; a tam – ruch drugĢ łapĢ –
mieszka Marcowy ZajĢc. ZłóŇ wizytħ jednemu lub
drugiemu, jeĻli zechcesz, obaj sĢ zwariowani.
- Ale ja nie chcħ przebywaę wĻród zwariowanych –
zauwaŇyła Alicja.
- Och, temu nie zaradzisz – powiedział
Kot – wszyscy tu jesteĻmy zwariowani.
Ja jestem zwariowany, ty jesteĻ
zwariowana.
- SkĢd wiesz, Ňe jestem zwariowana?
- Na pewno jesteĻ – powiedział Kot –
inaczej nie znalazłabyĻ siħ tutaj .
(Przygody Alicji w Krainie Czarów)
3
107362426.001.png 107362426.002.png
"Czy nie zauwa yli cie, e sp dzacie 18 miesi cy,
próbuj c nauczy swoje dzieci sta i mówi ,
a nast pne 16 lat próbujecie zmusi je do siedzenia i słuchania."
Jim Heffelfinger
„Dzieci w dzisiejszych czasach są tyranami.
Stawiają opór rodzicom, pożerają ich jedzenie i tyranizują nauczycieli
h jedzenie i tyranizują nauczycieli”
(wypowiedź przypisuje się Sokratesowi, 425 rok p.n.e.)
"Dzieci i zegarki nie mogą być stale nakręcane.
Trzeba im także pozwolić chodzić".
Jean Paul Sartre
To teoria decyduje o tym, co obserwujemy
Ludzie dostrzegają tylko to, na to co są przygotowani
tylko to, na to co są przygotowani
Wszystko, co potrafimy sobie wyobrazić, jest realne”
Dzieci w dzisiejszych czasach są tyranami.
Stawiają opór rodzicom, pożerają ic
h jedzenie i tyranizują nauczycieli
Ludzie dostrzegają
„Wszystko, co potrafimy sobie wyobrazić, jest realne
Wszystko, co potrafimy sobie wyobrazić, jest realne
107362426.003.png 107362426.004.png
 
Awangarda w Edukacji nr 4 (grudzieķ 2008)
Pablo Picasso
5
107362426.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin