Biuletyn PTD „Dysleksja” nr 2(4)2009(1).pdf
(
1127 KB
)
Pobierz
Layout 1
doiadczepakyk
olttsk
lonedkndo
senriuszlekjizwykorzystniem
olorowejOrtogrfii
o w ortofrajdzie-malujbajdzie tylko kolorowe znaczyolorowe zapamita, kto zobaczy!
L.Furmaga
Lekcja przeprowadzona wedug zamieszczonego scenariusza jest propozycj dla nauczycieli edukacji
wczesnoszkolnej wyraajcych ch rozpoczcia nauki ortografii w swojej klasie w nowy sposb, przy po-
mocy staych kolorw wedug metody Lesawa Furmagi. Nauk ortografii metod wzrokowo-pamiciow przy
uyciu kolorw najlepiej rozpocz w klasie dru-
giej, gdy uczniowie czytaj ju na poziomie ele-
mentarnym. Punktem wyjciowym do
przygotowania lekcji jest wyonienie zestawu wy-
razw zwizanych z tematyk danego bloku lek-
cyjnego. fazie wprowadzajcej wane jest
wzbudzenie zainteresowania dzieci Ortofrajdkiem
i jego histori. astosowane w czci przygoto-
wujcej do pomalowania dyktanda zabawy, gry i
wiczenia maj na celu zapamitanie pisowni
wszystkich wyrazw, ktre pojawi si w dyktandzie. Na zakoczenie lekcji dzieci otrzymuj tekst zawierajcy
wyrazy z lukami w miejscu, gdzie maj by litery: , u, rz, , ch, h, oraz sz w wyrazach stanowicych wyjtki
w pisowni rz po spgoskach. Luki – kratki koloruj na kolor danej litery Podczas tej pracy dzieci mog ko-
rzysta ze sownika ortograficznego Ortofrajda, gdy nie s pewne pisowni danego wyrazu. Nauczyciel moe rw-
nie przy okazji odwoywa si do poznanych zasad pisowni, utrwalajc je tym samym. anym i lubianym
przez dzieci punktem lekcji jest sprawdzenie poprawnoci pokolorowania dyktanda, ktre odbywa si przy po-
iuletynPolskiegoowrzystwysleksj i
1
mocy specjalnego szablonu. Ten sposb nauki ortografii angauje przede wszystkim pami wzrokow, a za-
stosowane gry i zabawy dydaktyczne aktywizuj ucznia do pracy. a nauczyciel moe obserwowa u dzieci
rado, niezwyk podczas tak trudnej skdind nauki ortografii.
SCENARIUS LEKCJI „ORTOFRAJDA – KOLOROA ORTOGRAFIA”
Typ zaj:
nauczanie zintegrowane; edukacja polonistyczna
Poziom nauczania:
szkoa podstawowa; edukacja wczesnoszkolna
lasa:
II
ema
Temat bloku:
Jedziemy na wie
Temat dnia:
wierzta na wiejskim podwrku
Temat zaj:
Moje pierwsze malowane dyktando
aoeniameodyczne
Cel gwny:
apoznanie z now metod pracy nad orto-
grafi
Cel szczegowe:
usprawnianie techniki czytania oraz czytania ze zrozu-
mieniem,
usprawnianie pisania pod wzgldem poprawnoci orto-
graficznej,
wzbogacanie sownictwa,
wdraanie do autokorekty,
zapobieganie problemom w nauce ortografii.
Cel terapeutyczne:
wiczenie spostrzegawczoci i pamici wzrokowej,
wiczenie pamici suchowej,
ksztacenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie sprawnoci manualnej w zakresie motoryki
maej.
Cel operacyjne:
Ucze:
zna zasady Kolorowej Ortografii,
potrafi powtrzy wierszyk „Ortofrajda”,
potrafi odczyta wyrazy z lukami,
2
iuletynPolskiegoowrzystwysleksj i
koloruje prawidowo wyrazy wedug poznanych zasad,
zna prawidow pisowni opracowywanych wyrazw zawartych w dyktandzie z rnorodnymi trudnociami
ortograficznymi.
Czas pracy:
60 minut
etody pracy:
wzrokowo-pamiciowa metoda nauczania ortografii przy pomocy kolorw, sowna – opowia-
danie nauczyciela, suchanie czytanego tekstu, praktyczna – gry i zabawy dydaktyczne.
ormy pracy:
zbiorowa, indywidualna.
Pomoce:
mazaki, lizaki z kartonu w kolorach Ortofrajdy, plakaty drzewo i pka, ilustracje z podpisami, klocki
domina z kartonu, zawieszki z napisami i kolorowymi kartonikami, sznurek, klamerki, koperta, posta Ortofrajdka
z kartonu, magnetofon, pyta z piosenk „Ortofrajda”, tabela ewaluacyjna, teksty: list, wiersz, dyktando (au-
tork dyktanda jest Grayna Mynarska).
zebieglekcji
aza wprowadzajca
1. Nauczyciel pokazuje list, jaki przyszed do dzieci z klasy II i prosi chtnego ucznia o jego odczytanie na gos.
Witam Was, Ko
ane zieci!
Jestem wesoym l
dkiem z Krainy Kolorowej Ortografii. Lubi zwiedza pikne miejsca.
Zapraszam Was do podr
y po Polsce i malowania dyktand.
Pozdrawiam,
Wasz Ortofrajdek
P.S. Zostawiam Wam wierszyk i pierwsze dyktando do pomalowania.
ycz Wam przy tym
d
ej ORTO-RJY !
2. Nauczyciel pokazuje dzieciom nowy sownik ortograficzny i ilustracje postaci Ortofrajdka. Nastpnie opo-
wiada:
Otofrajdek to ludzik z banowej Krainy Kolorowej Ortografii zwanej Ortofrajd. tej krainie wszystko jest ko-
lorowe. Ortofrajdek pomalowa rwnie trudne literki, aby pomc dzieciom w nauce ortografii. Teraz atwiej
jest im zapamita poprawn pisowni wyrazw z literkami –u, rz–, ch–h.
3. Nauczyciel czyta fragment wstpu ze sownika ortograficznego Ortofrajda (str.11–12) i zadaje pytania
o tre. Nauczyciel mwi o podry Ortofrajdka na wie i odczytuje tekst dyktanda:
iuletynPolskiegoowrzystwysleksj i
3
„Co sycha na wsi”
Na podwrku zwierzta robi duo haasu. Kogut pieje. Krowy mucz w oborze. Konie podskakuj w stajni.
chlewiku kwicz winie. Gsi, kury, kaczki i indyki znosz jajka. Krliki ucieky z klatki i hasaj w ogrdku.
Gospodarz zajmuje si hodowl byda i owiec. Na polu ronie zboe. sadzie kwitn drzewa owocowe.
4. prowadzenie zasad Kolorowej Ortografii: nauczyciel odczytuje wiersz oraz omawia kolory poszczeglnych
liter. Nastpnie dzieci powtarzaj kolejne wersy – nauka na pami wiersza:
Ortofrajda
rowe od dzi bdzie,
Granatowe
rz
jest wszdzie,
zielone niezawodnie,
– brzowe bardzo modnie,
sz
wyjtki s czerwone,
U
i
ch
czarnym smolone.
aza realizacyjna
wiczenia przygotowujce
do namalowania dyktanda.
Uwaga!
Konieczne jest opracowanie podczas gier
i zabaw wszystkich wyrazw, ktre wystpi w dyktandzie
izulizacja – przykady wyrazw z trudnociami ortograficznymi ze skojarzeniem koloru, pokaz ilustracji
z podpisami (np.
- rowe jak ra,
rz
– niebieskie jak rzeka,
– zielone jak aba,
h
- brzowe jak herbat-
nik).
Lizaki
– zapoznanie z podstawow pomoc Kolorowej Or-
tografii; uczniowie pokazuj lizak w odpowiednim kolorze
do trudnoci ortograficznej wystpujcej w danym wyra-
zie.
Pralnia
– na sznurku wisz kartki z napisanymi wyrazami
zawierajcymi kratk w miejscu trudnoci ortograficznej.
ybrany ucze odczytuje wyraz, a wszyscy podnosz od-
powiedni lizak z kolorem literki, jak naley wstawi. Na-
stpnie ucze przykleja kolorow kratk.
Pka ortograficzna
– umieszczanie przez wybranych
uczniw wyrazw na odpowiednim kolorze pki zgodnie
z ich poprawn pisowni. yrazy maj wycit kratk
w miejscu trudnej litery i po woeniu na pk kratka wy-
penia si odpowiednim kolorem.
Drzewko
– wybrani uczniowie otrzymuj listki w kolorach
Ortofrajdy, na ktrych s zapisane rnorodne dziaania
matematyczne. Po obliczeniu wyniku szukaj prawidowej
4
iuletynPolskiegoowrzystwysleksj i
Plik z chomika:
grudzien33
Inne pliki z tego folderu:
Zestaw ćwiczeń.pdf
(74 KB)
SRD6.pdf
(193 KB)
SRD.pdf
(386 KB)
kwestionariusz_kl_2.pdf
(297 KB)
Kwestionariusz_kl III.pdf
(302 KB)
Inne foldery tego chomika:
! 1- Do segregacji
! 3 LATKI
! 4-latki
! 5-latki
! Plany pracy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin