Biuletyn PTD „Dysleksja” nr 2(4)2009.pdf

(1127 KB) Pobierz
Layout 1
707339733.023.png
doiadczepakyk
olttsk
lonedkndo
senriuszlekjizwykorzystniem
olorowejOrtogrfii
o w ortofrajdzie-malujbajdzie tylko kolorowe znaczyolorowe zapamita, kto zobaczy!
L.Furmaga
Lekcja przeprowadzona wedug zamieszczonego scenariusza jest propozycj dla nauczycieli edukacji
wczesnoszkolnej wyraajcych ch rozpoczcia nauki ortografii w swojej klasie w nowy sposb, przy po-
mocy staych kolorw wedug metody Lesawa Furmagi. Nauk ortografii metod wzrokowo-pamiciow przy
uyciu kolorw najlepiej rozpocz w klasie dru-
giej, gdy uczniowie czytaj ju na poziomie ele-
mentarnym. Punktem wyjciowym do
przygotowania lekcji jest wyonienie zestawu wy-
razw zwizanych z tematyk danego bloku lek-
cyjnego. fazie wprowadzajcej wane jest
wzbudzenie zainteresowania dzieci Ortofrajdkiem
i jego histori. astosowane w czci przygoto-
wujcej do pomalowania dyktanda zabawy, gry i
wiczenia maj na celu zapamitanie pisowni
wszystkich wyrazw, ktre pojawi si w dyktandzie. Na zakoczenie lekcji dzieci otrzymuj tekst zawierajcy
wyrazy z lukami w miejscu, gdzie maj by litery: , u, rz, , ch, h, oraz sz w wyrazach stanowicych wyjtki
w pisowni rz po spgoskach. Luki – kratki koloruj na kolor danej litery Podczas tej pracy dzieci mog ko-
rzysta ze sownika ortograficznego Ortofrajda, gdy nie s pewne pisowni danego wyrazu. Nauczyciel moe rw-
nie przy okazji odwoywa si do poznanych zasad pisowni, utrwalajc je tym samym. anym i lubianym
przez dzieci punktem lekcji jest sprawdzenie poprawnoci pokolorowania dyktanda, ktre odbywa si przy po-
iuletynPolskiegoowrzystwysleksj i
1
707339733.024.png 707339733.025.png 707339733.026.png
mocy specjalnego szablonu. Ten sposb nauki ortografii angauje przede wszystkim pami wzrokow, a za-
stosowane gry i zabawy dydaktyczne aktywizuj ucznia do pracy. a nauczyciel moe obserwowa u dzieci
rado, niezwyk podczas tak trudnej skdind nauki ortografii.
SCENARIUS LEKCJI „ORTOFRAJDA – KOLOROA ORTOGRAFIA”
Typ zaj: nauczanie zintegrowane; edukacja polonistyczna
Poziom nauczania: szkoa podstawowa; edukacja wczesnoszkolna
lasa: II
ema
Temat bloku: Jedziemy na wie
Temat dnia: wierzta na wiejskim podwrku
Temat zaj: Moje pierwsze malowane dyktando
aoeniameodyczne
Cel gwny: apoznanie z now metod pracy nad orto-
grafi
Cel szczegowe:
usprawnianie techniki czytania oraz czytania ze zrozu-
mieniem,
usprawnianie pisania pod wzgldem poprawnoci orto-
graficznej,
wzbogacanie sownictwa,
wdraanie do autokorekty,
zapobieganie problemom w nauce ortografii.
Cel terapeutyczne:
wiczenie spostrzegawczoci i pamici wzrokowej,
wiczenie pamici suchowej,
ksztacenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie sprawnoci manualnej w zakresie motoryki
maej.
Cel operacyjne:
Ucze:
zna zasady Kolorowej Ortografii,
potrafi powtrzy wierszyk „Ortofrajda”,
potrafi odczyta wyrazy z lukami,
2 iuletynPolskiegoowrzystwysleksj i
707339733.001.png 707339733.002.png
koloruje prawidowo wyrazy wedug poznanych zasad,
zna prawidow pisowni opracowywanych wyrazw zawartych w dyktandzie z rnorodnymi trudnociami
ortograficznymi.
Czas pracy: 60 minut
etody pracy: wzrokowo-pamiciowa metoda nauczania ortografii przy pomocy kolorw, sowna – opowia-
danie nauczyciela, suchanie czytanego tekstu, praktyczna – gry i zabawy dydaktyczne.
ormy pracy: zbiorowa, indywidualna.
Pomoce: mazaki, lizaki z kartonu w kolorach Ortofrajdy, plakaty drzewo i pka, ilustracje z podpisami, klocki
domina z kartonu, zawieszki z napisami i kolorowymi kartonikami, sznurek, klamerki, koperta, posta Ortofrajdka
z kartonu, magnetofon, pyta z piosenk „Ortofrajda”, tabela ewaluacyjna, teksty: list, wiersz, dyktando (au-
tork dyktanda jest Grayna Mynarska).
zebieglekcji
aza wprowadzajca
1. Nauczyciel pokazuje list, jaki przyszed do dzieci z klasy II i prosi chtnego ucznia o jego odczytanie na gos.
Witam Was, Ko ane zieci!
Jestem wesoym l dkiem z Krainy Kolorowej Ortografii. Lubi zwiedza pikne miejsca.
Zapraszam Was do podr y po Polsce i malowania dyktand.
Pozdrawiam,
Wasz Ortofrajdek
P.S. Zostawiam Wam wierszyk i pierwsze dyktando do pomalowania. ycz Wam przy tym
d ej ORTO-RJY !
2. Nauczyciel pokazuje dzieciom nowy sownik ortograficzny i ilustracje postaci Ortofrajdka. Nastpnie opo-
wiada:
Otofrajdek to ludzik z banowej Krainy Kolorowej Ortografii zwanej Ortofrajd. tej krainie wszystko jest ko-
lorowe. Ortofrajdek pomalowa rwnie trudne literki, aby pomc dzieciom w nauce ortografii. Teraz atwiej
jest im zapamita poprawn pisowni wyrazw z literkami –u, rz–, ch–h.
3. Nauczyciel czyta fragment wstpu ze sownika ortograficznego Ortofrajda (str.11–12) i zadaje pytania
o tre. Nauczyciel mwi o podry Ortofrajdka na wie i odczytuje tekst dyktanda:
iuletynPolskiegoowrzystwysleksj i
3
707339733.003.png 707339733.004.png 707339733.005.png 707339733.006.png 707339733.007.png 707339733.008.png 707339733.009.png 707339733.010.png 707339733.011.png 707339733.012.png 707339733.013.png 707339733.014.png 707339733.015.png 707339733.016.png 707339733.017.png 707339733.018.png 707339733.019.png 707339733.020.png
„Co sycha na wsi”
Na podwrku zwierzta robi duo haasu. Kogut pieje. Krowy mucz w oborze. Konie podskakuj w stajni.
chlewiku kwicz winie. Gsi, kury, kaczki i indyki znosz jajka. Krliki ucieky z klatki i hasaj w ogrdku.
Gospodarz zajmuje si hodowl byda i owiec. Na polu ronie zboe. sadzie kwitn drzewa owocowe.
4. prowadzenie zasad Kolorowej Ortografii: nauczyciel odczytuje wiersz oraz omawia kolory poszczeglnych
liter. Nastpnie dzieci powtarzaj kolejne wersy – nauka na pami wiersza:
Ortofrajda
rowe od dzi bdzie,
Granatowe rz jest wszdzie,
zielone niezawodnie,
– brzowe bardzo modnie,
sz wyjtki s czerwone,
U i ch czarnym smolone.
aza realizacyjna
wiczenia przygotowujce do namalowania dyktanda. Uwaga! Konieczne jest opracowanie podczas gier
i zabaw wszystkich wyrazw, ktre wystpi w dyktandzie
izulizacja – przykady wyrazw z trudnociami ortograficznymi ze skojarzeniem koloru, pokaz ilustracji
z podpisami (np. - rowe jak ra, rz – niebieskie jak rzeka, – zielone jak aba, h - brzowe jak herbat-
nik).
Lizaki – zapoznanie z podstawow pomoc Kolorowej Or-
tografii; uczniowie pokazuj lizak w odpowiednim kolorze
do trudnoci ortograficznej wystpujcej w danym wyra-
zie.
Pralnia – na sznurku wisz kartki z napisanymi wyrazami
zawierajcymi kratk w miejscu trudnoci ortograficznej.
ybrany ucze odczytuje wyraz, a wszyscy podnosz od-
powiedni lizak z kolorem literki, jak naley wstawi. Na-
stpnie ucze przykleja kolorow kratk.
Pka ortograficzna – umieszczanie przez wybranych
uczniw wyrazw na odpowiednim kolorze pki zgodnie
z ich poprawn pisowni. yrazy maj wycit kratk
w miejscu trudnej litery i po woeniu na pk kratka wy-
penia si odpowiednim kolorem.
Drzewko – wybrani uczniowie otrzymuj listki w kolorach
Ortofrajdy, na ktrych s zapisane rnorodne dziaania
matematyczne. Po obliczeniu wyniku szukaj prawidowej
4 iuletynPolskiegoowrzystwysleksj i
707339733.021.png 707339733.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin