Kwestionariusz_kl III.pdf

(302 KB) Pobierz
Layout 1
Marta ogdanowicz
westionariusz rozpoznawania specycznych trudnoci w czytaniu i pisaniu klasa
Opracowanie statystyczne arol arasiewicz
Ucze: .............................................................................................................................................................................................................................................................. Wiek:
Szkoa podstawowa: .............................................................................................................................................................................................................................. Klasa:
Miejscowo: miasto due miasto mae wie Okres badania: wrzesie padziernik
Lp.
Stwierdzeniedotyczceumiejtnocidziecka
pocztekklasy
Ocena:
od5
(bardzodobra)
do1
(niedostateczna)
skazwkipomocneprzydokonywaniuoceny
Ocena
(liczba
ocen
bardzo
dobrych
5)
Ocenianefunkcje
iumiejtnoci
1. Dziec ko jest spraw ne wczyn no ciach sa mo ob su go -
wych.
5 4 3 2 1 Na le y za py ta ro dzi cw iza ob ser wo wa pod czas
co dzien nych za j, po su gi wa nia si przy bo ra mi
szkol ny mi, ubie ra nia, je dze nia (np. czy dziec ko po -
su gu je si no em iwi del cem, za pi na za mek by ska -
wicz ny).
Motorykamaasprawno
ruchowark(14)
2. Spraw nie wy ci na.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa, za py ta ro dzi cw.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa, za py ta ro dzi cw, czy cht -
nie, szyb ko ispraw nie two rzy mo de le obiek tw,
kon struk cje naprzy kad zkloc kw, puz zli.
4. Po praw nie uy wa r nych na rz dzi gra cz nych. 5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas pi sa nia iry so wa nia,
czy dziec ko pra wi do wo trzy ma o wek (pi ro, du -
go pis, p dzel), czy kon tro lu je na cisk.
5. Jest spraw ne ru cho wo: szyb ko bie ga, wspi na si, do -
brze wy ko nu je wi cze nia gim na stycz ne.
5 4 3 2 1 Na le y za py ta ro dzi cw, za ob ser wo wa pod czas
przerw wlek cjach, za j WF-u.
Motorykaduasprawno
ruchowacaegociaairw-
nowaga(58)
6. Do brze utrzy mu je rw no wa g naprzy kad cho dzi
pow skim kra w ni ku, pr bu je zro bi ja sk k.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas przerw, za j WF-u,
czy dziec ko pr bu je sta najed nej no dze, uno szc
doty u dru g no g ir ce wzdu cia a (ja sk ka).
5 4 3 2 1 Na le y za py ta ro dzi cw, za ob ser wo wa pod czas
przerw, za j WF-u.
8. Je dzi szyb ko ispraw nie napo jaz dach dla dzie ci. 5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa oraz za py ta ro dzi cw, czy
dziec ko szyb ko ispraw nie je dzi naprzy kad naro -
we rze, hu laj no dze, rol kach, nar tach.
9. Do strze ga drob ne bra ki naob raz kach.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa, za py ta ro dzi cw.
unkcjewzrokowo-
-przestrzenne
(911)
10. Wsze re gu ele men tw wska zu je je den ina czej po o -
o ny.
5 4 3 2 1 Na le y przy go to wa ta kie za da nie iza ob ser wo wa,
jak dziec ko je wy ko nu je.
11. Pa mi ta inie my li kszta tu ipo o e nia cyfr ili ter
wprze strze ni.
5 4 3 2 1 Bez bd nie roz po zna je ipi sze cy fry ili te ry opo dob -
nym kszta cie (np. t l ) oraz po dob ne, lecz ina -
czej po o o ne wprze strze ni (np. 69, m n,
p b d g).
12. Lu bi ry so wa iro bi to spraw nie. Ry sun ki s bo ga te
wszcze g y.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa, za py ta ro dzi cw, przej rze
ze szy ty ipra ce pla stycz ne dziec ka.
Koordynacjawzrokowo-
-ruchowa
(1213)
13. Pi sze ka li gra cz nie, mie ci si wli nia tu rze.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa, przej rze ze szy ty dziec ka.
14. Po praw nie wy ma wia wszyst kie go ski.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa, za py ta ro dzi cw. Trze ba za -
pi sa, kt re go ski dziec ko wy ma wia nie po praw nie.
unkcjesuchowo-jzykowe
(1422)
15. Po praw nie wy ma wia zo o ne so wa.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa, za py ta ro dzi cw, jak cz sto
dziec ko prze kr ca so wa.
16. Roz r nia pa ry sw, kt re r ni si jed n go sk
wrd go sie (np. kody koty) iokre la t r ni c.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas za baw j zy ko wych.
Na uczy ciel pro si dziec ko, aby wska za o pa ry sw, kt -
re r ni si jed n go sk (wrod ku wy ra zu) ipo da o
t r ni c (np. go ski d t wpa rze sw kody koty).
17. Po praw nie do ko nu je ana li zy isyn te zy go sko wej du -
gich sw.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas lek cji, za baw j zy -
ko wych, czy dziec ko po tra wy dzie li wszyst kie
go ski wdu gich so wach, we wa ci wej ko lej no ci
oraz czy po tra wie le go sek po czy wso wo.
18. Szyb ko wy mie nia zna ne na zwy.
5 4 3 2 1 Po tra szyb ko wy mie nia naprzy kad imio na
chop cw, na zwy zwie rzt.
19. Prze kszta ca so wa, do da jc okre lo n sy la b
przedka d sy la b so wa lub j usu wa.
5 4 3 2 1 Na le y oce ni pod czas za ba wy, czy dziec ko ro zu -
mie za ba w Mo wa ka czek: po tra za ko do wa
naprzy kad imio na, do da jc sy la b k (np. o
si koksi) oraz je de ko do wa, usu wa jc t sy -
la b sprzed sy lab (np. Frknek Frnek).
3. Cht nie ispraw nie wy ko nu je za da nia wy ma ga j ce
ma ni pu la cji drob ny mi ele men ta mi.
7. Ska cze najed nej no dze (gra wkla sy, gu m, ska cze
naska kan ce).
707337039.007.png 707337039.008.png 707337039.009.png 707337039.010.png 707337039.001.png
Lp.
Stwierdzeniedotyczceumiejtnocidziecka
pocztekklasy
Ocena:
od5
(bardzodobra)
do1
(niedostateczna)
skazwkipomocneprzydokonywaniuoceny
Ocena
(liczba
ocen
bardzo
dobrych
5)
Ocenianefunkcje
iumiejtnoci
20. Prze kszta ca so wa, naprzy kad przez usu ni cie go ski
wrod ku wy ra zu, do da nie go ski, za st pie nie jed nej
in n tak, aby po wsta o no we so wo.
5 4 3 2 1 Na le y oce ni, czy dziec ko po tra do ko ny wa ope -
ra cji naso wach: two rzy so wa pousu ni ciu znie -
go jed nej go ski ze rod ka wy ra zu (np. owiedz
dra ma, leniemwgoskir), jej do da niu (np. o
wtrzsowo drga, lew rodkujkotrzeciwstwgo
sk o ) al bo za st pie niu in n (np. owiedz Mag da, le
zmistgoski g powiedzgosk r ).
21. Po tra szyb ko na zy wa wska zy wa ne ele men ty naob -
raz ku.
5 4 3 2 1 Na le y oce ni, czy dziec ko szyb ko wy mie nia na zwy
ele men tw naob raz ku.
22. Do my la si, co zna cz so wa ozmie nio nej ko lej no ci
go sek isy lab.
5 4 3 2 1 Na le y oce ni pod czas za ba wy, gdy na uczy ciel po -
da je so wo oprze sta wio nych sy la bach naprzy kad
ponikkolny, krnyczotek, chyseklitrusek.
23. Ma usta lo n do mi na cj r ki ioka.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa iza pi sa, kt r r k dziec ko
ry su je, kt rym okiem pa trzy przez dziur k wpa pie -
rze, lub dziur k odklu cza.
Lateralizacjaczynnoci
ruchowych(23)
24. Umie wska za pra w ile w stro n wsche ma cie cia a
oso by znaj du j cej si naprze ciw ko.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa, czy dziec ko po praw nie
wska zu je pra w ile w r k, no g, oko uoso by znaj -
du j cej si naprze ciw ko.
Orientacjawprzestrzeni
wkierunkachlewo/prawo
(24)
25. Po tra du go kon cen tro wa uwa g, mi mo za k ca j -
cych bod cw.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y za ob ser wo wa, czy
dziec ko po tra du szy czas kon cen tro wa uwa g
mi mo za k ca j cych bod cw, naprzy kad ha a su
wkla sie, nako ry ta rzu.
Uwaga(25)
26. Zna wszyst kie li te ry al fa be tu, cy fry, zna ki ma te ma tycz -
ne.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y usta li, czy dziec ko
szyb ko przy po mi na so bie li te ry (wiel kie ima e, dru -
ko wa ne ipi sa ne), cy fry oraz zna ki ma te ma tycz ne,
kt re ma za pi sa.
najomoliter,cyfr,znakw
matematycznych
(2627)
27. Po tra szyb ko na zy wa sze re gi zo o ne zli ter icyfr. 5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y spraw dzi, czy dziec -
ko po tra szyb ko na zy wa sze re gi zo o ne zli ter icyfr.
28. Po praw nie pi sze ze su chu zda nia two rzy pro sty
tekst.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y usta li, czy dziec ko
po tra po praw nie na pi sa dyk to wa ne zda nia (krt -
ki tekst).
Pisanie
(2829)
29. Sa mo dziel nie pi sze po praw nie zda nia two rzy krt ki
tekst. Uy wa po praw nych form gra ma tycz nych.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y usta li, czy dziec ko
po tra sa mo dziel nie ipo praw nie na pi sa kil ka zda,
kt re two rz krt ki tekst.
30. Czy ta pyn nie, zwa ci w in to na cj.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y spraw dzi, czy
dziec ko czy ta pyn nie, ca y mi zda nia mi izwa ci w
in to na cj.
Czytanie
(3031)
31. Ro zu mie prze czy ta ny przez sie bie tekst.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y usta li, czy dziec ko
ro zu mie tekst, kt ry sa mo prze czy ta o. Na le y rw -
nie za py ta ro dzi cw, czy cht nie czy ta krt kie tek -
sty wksi ecz kach dla dzie ci.
Wy nik ogl ny licz ba ocen bar dzo do brych (5)
UWAGA! Je e li wstwier dze niu wy mie nia si dwie umie jt no ci, wy star czy opa no wa nie jed nej, aby wy sta wi oce n po zy tyw n 3 pkt. Je li dziec ko opa no wa o j bar dzo do brze
naprzy kad bar dzo spraw nie je dzi naro we rze, mo na mu przy zna na wet 5 pkt.
707337039.002.png 707337039.003.png
Ob li cza nie wy ni kw iich in ter pre ta cja
1. a o e nia kwe stio na riu sza
Kwe stio na riusz jest prze zna czo ny dooce ny trud no ci wczy ta niu ipi sa niu, ujaw nie nia ry zy ka spe cy cz nych trud no ci
wucze niu si: dysleksji, dysortograiidysgrai, awnie kt rych przy pad kach wstp ne go zdia gno zo wa nia tych za bu -
rze. Te trud no ci po win ny by do strze o ne ju wkla sie I, ana wet wcze niej. Symp to my ry zy ka, kt re je za po wia da j,
da j bo wiem oso bie zna wwie ku po nie mow l cym iprzed szkol nym. S uwa run ko wa ne op nie niem roz wo ju okre -
lo nych funk cji po znaw czych (szcze gl nie j zy ko wych) i/lub ru cho wych, a tak e ich in te gra cji. Okre le nie spe cy cz -
ne ozna cza, e te trud no ci nie s skut kiem op nie nia roz wo ju in te lek tu al ne go ani scho rze neu ro lo gicz nych. Nie
zo sta y spo wo do wa ne wy cz nie wa d zmy su, za nie dba niem ro do wi sko wym lub dy dak tycz nym. Te nie ko rzyst ne
czyn ni ki mo g na si la spe cy cz ne trud no ci, lecz nie s ich przy czy n.
Za o e niem przy opra co wa niu kwe stio na riu sza by o stwo rze nie bar dzo pro ste go na rz dzia su ce go na uczy cie lo wi
do prze sie wo wej oce ny umie jt no ci dziec ka w za kre sie czy ta nia i pi sa nia oraz spraw no ci uczest ni cz cych w nich
funk cji. Przy j to, e nauczycielispecjalistaszkolnypowinnipoznawadzieckowkadejsytuacjikontaktuznim nie
tyl ko na lek cji lub pod czas za pla no wa ne go ba da nia dia gno stycz ne go. Obserwacjazachowania,rozmowyzdziec-
kiem,analizajegoprac,sprawnociwwykonywaniuzadanamaterialeprzeznaczonymdonaukiszkolnejwkla-
sieorazinformacjeprzekazaneprzezrodzicwpo win ny umo li wi po zna niemocnychstronrozwojuiutrudnie
rozwojowychucznia, przede wszyst kim w za kre sie funk cji po znaw czych (wzro ko wo -prze strzen nych, su cho wo -j zy -
ko wych) iru cho wych oraz ich wsp dzia a nia (in te gra cji per cep cyj no -mo to rycz nej). Tak do ko na na oce na stwa rza pod -
sta wy do prze wi dy wa nia, czy dziec ko opa nu je umie jt no czy ta nia i pi sa nia w tem pie i stop niu okre lo nym
w pod sta wie pro gra mo wej edu ka cji wcze snosz kol nej dla klas I III. Naj le piej do ko na oce ny ju na po czt ku kla sy I,
a na stp nie kon ty nu owa ob ser wa cj i oce n za po mo c kwe stio na riu szy dla klas II i III.
Proponowanenarzdzieniemaformytestu.Nie za wie ra szcze g o wych in struk cji dla na uczy cie la ani kon kret nych
po mo cy uy wa nych do ba da nia. Do kwe stio na riu sza do czo no je dy nie przy ka dy za da, kt re po zwa la j na ob ser -
wa cj okre lo ne go za cho wa nia dziec ka.
Kwestionariuszjestnarzdziemprzesiewowym.Nie wy ma ga in dy wi du al ne go ba da nia, na kt re za zwy czaj po trze ba
oko o 2 go dzin, lecz po zwa la na do ko na nie szyb kiej oce ny uczniw ca ej kla sy. Je e li na uczy ciel wni kli wie ob ser wu je
swo ich uczniw, ana li zu je ich pra c, pro po nu je okre lo ne za da nia, aby po zna ich mo li wo ci, to przy oka zji kon tak tu
z dzie mi i ro dzi ca mi szyb ko zgro ma dzi in for ma cje po trzeb ne do wy pe nie nia kwe stio na riu sza. Diagnozaszkolnama
wwczascharakterprocesupoznawaniaucznia,anadokonanieostatecznejocenywystarczykilkaminut.
Opis me to dy
Kwe stio na riusz za wie ra 31 stwier dze przy po rzd ko wa nych do 11 skal:
I. Mo to ry ka ma a spraw no ru cho wa rk (14)
II. Mo to ry ka du a spraw no ru cho wa ca e go cia a i rw no wa ga (58)
III. Funk cje wzro ko wo -prze strzen ne (911)
IV. Ko or dy na cja wzro ko wo -ru cho wa (1213)
V. Funk cje su cho wo -j zy ko we (1422)
VI. La te ra li za cja czyn no ci ru cho wych (23)
VII. Orien ta cja w prze strze ni w kie run kach le wo/pra wo (24)
VIII. Uwa ga (25)
IX. Zna jo mo li ter, cyfr, zna kw ma te ma tycz nych (2627)
X. Czy ta nie (2829)
XI. Pi sa nie (3031)
Ka d ska l mo na oce ni i ana li zo wa od dziel nie. Ob li cza si te wy nik ogl ny dla ca ej ska li.
2. Okres sto so wa nia
Oce n za po mo c kwe stio na riu sza na le y prze pro wa dzi po okre sie ada pta cji ucznia w szko le, czy li po pierwszym
lubdrugimmiesicunaukiwklasie. Jest to rw nie wy star cza j cy czas na po zna nie dziec ka, je li zmie ni o szko
lub na uczy cie la. Wwy pad ku utrzy my wa nia si uokre lo nych uczniw za gro e nia spe cy cz ny mi trud no cia mi wczy -
ta niu i pi sa niu na uczy ciel mo e je po twier dzi po ro ku za po mo c ba da nia kon tro l ne go.
707337039.004.png
3. Ob li cza nie iin ter pre ta cja wy ni kw
Napod sta wie wie dzy zgro ma dzo nej wkon tak cie zuczniem ije go ro dzi ca mi na uczy ciel wy pe nia kwe stio na riusz za -
kre la przyka dym stwier dze niu war to od1 do5. Oce na 5 ozna cza, e dziec ko ca ko wi cie spe nia wy ma ga nia, okt -
rych mo wa w da nym stwier dze niu (oce na bar dzo do bra), 4 dziec ko pra wie za wsze lub w du ym za kre sie spe nia
po da ne wy ma ga nia, 3 ucze za zwy czaj wy pe nia wy mo gi okre lo ne wstwier dze niu, 2 ucze rzad ko spe nia ocze -
ki wa ne wy ma ga nia, 1 dziec ko nie spe nia wy ma ga.
Je e li w stwier dze niu wy mie nio no dwie umie jt no ci, wy star czy, e dziec ko opa nu je jed n z nich, aby ca o oce ni
po zy tyw nie na 3 pkt. Je e li dziec ko bar dzo do brze wy ko nu je to za da nie na przy kad bar dzo spraw nie je dzi na ro we -
rze, mo na mu przy zna na wet 5 pkt.
Kwe stio na riusz po sia da wstp ne nor my dla kla sy III (po cz tek ro ku szkol ne go). Zo sta y one za miesz czo ne w ta be lach
7 i 8.
3.1. Oce ny czst ko we kwe stio na riu sza wpo szcze gl nych ska lach
Oce ny umie jt no ci szkol nych ucznia, atak e roz wo ju je go funk cji po znaw czych iru cho wych uczest ni cz cych wczy -
ta niu i pi sa niu oraz ich in te gra cji do ko nu je si na pod sta wie za zna czo nych przez na uczy cie la war to ci od 1 do 5, od -
no sz cych si do ka de go stwier dze nia. zasadziewszystkiedziecipowinnyuzyskaocenybardzodobre(5),
wiadczceopodanympoziomierozwojufunkcjipoznawczychiruchowychorazumiejtnociszkolnych. Aby
oce ni roz wj ifunk cjo no wa nie ucznia wpo szcze gl nych ska lach cz ciach kwe stio na riu sza na le y zliczyjedynie
wszystkiezakrelonewartoci5. Wy nik (su m ocen bar dzo do brych) wkadejskalina le y przyrwnadoodpowied-
niejpozycjiwtabeliznormamioraz zin ter pre to wa zgod nie ze wska za niem: wynikniski przecitny wysoki.
3.2. Oce na ogl na kwe stio na riu sza
ynikoglnykwe stio na riu sza na le y ob li czy, su mu jc wy ni ki wpo szcze gl nych ska lach oraz su ro we wy ni ki (owar -
to ci od 1 do 5) dla po je dyn czych po zy cji, kt re nie zo sta y uwzgld nio ne w ta be li z nor ma mi (uwa ga, la te ra li za cja,
orien ta cja w oto cze niu, czy li po zy cje od 23 do 25).
Ob li cze nie wy ni kw czst ko wych wza kre sie osob nych funk cji iumie jt no ci szkol nych po zwa la stwier dzi, kt re znich
sta no wi sa be, a kt re moc ne stro ny ucznia. Wy nik ogl ny i wy ni ki po szcze gl nych skal po zwa la j na do strze e nie
dzie ci po trze bu j cych in dy wi du al nej opie ki, kt re po win ny by ob j te dal sz ob ser wa cj i po mo c. Su do opra co -
wa nia przez ze sp na uczy cie li ucz cych dziec ko pla nu udzie la nia tej po mo cy oraz mo ni to ro wa nia je go re ali za cji ioce -
ny sku tecz no ci.
4. a kwa li ko wa nie dood po wied niej for my po mo cy
W wy pad ku stwier dze nia ni skie go ogl ne go wy ni ku, gdy jed no cze nie ujaw nia si sa by po ziom roz wo ju funk cji su -
cho wo -j zy ko wych oraz wy st pu j na si lo ne trud no ci wczy ta niu ipi sa niu ko niecz ne jest udzie le nie dziec ku po mo cy
w for mie za j wspo ma ga j cych roz wj. Przy czy ny tych trud no ci mo g by r ne. Jed n z nich jest ry zy ko dys lek sji.
W ta kich sy tu acjach wska za ne s za j cia ko rek cyj no -kom pen sa cyj ne. Ma j one na ce lu pod nie sie nie po zio mu spraw -
no ci funk cji po znaw czych iru cho wych oraz kszta ce nie umie jt no ci czy ta nia ipi sa nia. Je e li wci gu rocz ne go cy klu
tych za j ob ser wu je si bar dzo wol ny po stp wwy rw ny wa niu stwier dzo nych bra kw roz wo jo wych ido sko na le niu
umie jt no ci czy ta nia ipi sa nia, wska za ne jest po g bio ne ba da nie in dy wi du al ne podko niec ro ku szkol ne go wpo rad -
ni psy cho lo gicz no -pe da go gicz nej lub w szko le przez psy cho lo ga i pe da go ga. Jest to moc no uza sad nio ne, je li dziec -
ko po zo sta je pod ob ser wa cj, by o dia gno zo wa ne i otrzy mu je po moc od kla sy I.
5. dro e nie pro gra mu wspar cia
Kwe stio na riusz ua twia pla no wa nie wi cze, po nie wa wska zu je, z ja ki mi za da nia mi dziec ko so bie nie ra dzi. Ma jc
na uwa dze spe cjal ne po trze by roz wo jo we i edu ka cyj ne oraz de cy ty stwier dzo ne w ba da niu kwe stio na riu szo wym,
na uczy cie le ucz cy da ne go ucznia po win ni zgod nie z no wy mi roz po rz dze nia mi MEN za pla no wa stra te gi udzie la -
nia mu po mo cy. Ze sp na uczy cie li opra co wu je Kar t In dy wi du al nych Po trzeb Ucznia (KIPU), kt ra od wrze nia 2012
ro ku b dzie sta no wi wszko le pod sta wo wej do ku ment obo wiz ko wy dla ka de go dziec ka ztrud no cia mi wucze niu
si. Wpra cy nadpo ko ny wa niem trud no ci ucznia po win ni uczest ni czy na uczy cie le, spe cja li ci ze szko y ipo rad ni oraz
ro dzi ce, kt rzy kon ty nu uj za j cia w do mu.
707337039.005.png
6. Oce na udzie lo ne go wspar cia ba da nie kon tro l ne
Oprcz ba da wstp nych zapo mo c za pre zen to wa ne go kwe stio na riu sza pla nu je si te ba da nia kon tro l ne nako niec
kla sy III. Ta ka pro ce du ra po zwa la naoce n, wja kim stop niu dziec ko po pra wi o swo je wy ni ki, uspraw ni o pod sta wo we
funk cje po znaw cze iru cho we oraz udo sko na li o umie jt no czy ta nia ipi sa nia. Je e li ca o rocz na pra ca zgod nie zKar -
t In dy wi du al nych Po trzeb Ucznia nie przy nie sie po st pu, na le y prze pro wa dzi pe ne ba da nie, by do ko na dia gno -
zy spe cy cz nych trud no ci w ucze niu si i stwo rzy pro gram te ra pii pe da go gicz nej na ko lej ny rok szkol ny.
Wstp n dia gno z dys lek sji, dy sor to gra i i dys gra i mo na by o do ko na ju z ko cem kla sy II. Naj prost szym na rz -
dziem jest prze sie wo wa Ska la Ry zy ka Dys lek sji (Bog da no wicz 2005, 2011), w kt rej znaj du j si nor my dla kla sy
II po dwch la tach na uki, wy pe nia na przez ro dzi cw i na uczy cie la. Do kad niej szej oce ny mo e do ko na spe cja li sta
szkol ny: psy cho log, pe da gog lub na uczy ciel te ra peu ta wfor mie in dy wi du al ne go ba da nia dia gno stycz ne go zapo mo -
c skr co ne go te stu Dia gno za przy czyn nie po wo dze szkol nych dla 8-lat kw (Ba te ria -8 S), (Bog da no wicz, Kal ka, Sa -
je wicz -Radt ke, Radt ke, 2010).
Ze wzgl du na prze sie wo wy cha rak ter ba da kwe stio na riu szo wych na le y je prze pro wa dzi ze wszyst ki mi ucznia mi
na po czt ku kla sy III. Ba da nia mi nie obej mu je si tyl ko dzie ci z orze cze niem o nie pe no spraw no ci in te lek tu al nej, au -
ty zmie, scho rze niach neu ro lo gicz nych oraz po wa nej wa dzie su chu iwzro ku. Dys lek sji, dy sor to gra i idys gra i nie roz -
po zna je my bo wiem wwy pad kach upo le dze nia umy so we go, cho rb neu ro lo gicz nych iwte dy, gdy je dy n przy czy n
trud no ci szkol nych jest za nie dba nie ro do wi sko we i/lub wa dy na rz dw zmy su. Ucznio wie ci po win ni by ob j ci
po mo c do sto so wa n doich spe cjal nych po trzeb edu ka cyj nych. Wta kich sy tu acjach za bu rze nia czy ta nia ipi sa nia nie
ma j bo wiem cha rak te ru spe cy cz ne go, lecz sta no wi wsp wy st pu j ce symp to my dys funk cji orod ko we go uka du
ner wo we go.
Na le y pod kre li, e kwe stio na riusz nie su y do pe nej oce ny umie jt no ci okre lo nych w pod sta wie pro gra mo wej
dla kla sy II. Jest prze zna czo ny gw nie do ba da nia funk cji za pew nia j cych sku tecz ne ucze nie si czy ta nia i pi sa nia.
Kwe stio na riusz ma cha rak ter eks pe ry men tal ny ze wzgl du na trwa j ce pra ce nad je go osta tecz n for m. B dzie my
wdzicz ni uyt kow ni kom zapo dzie le nie si swo imi uwa ga mi nate mat je go przy dat no ci doroz po zna wa nia uczniw
ry zy ka dys lek sji oraz su ge stia mi co do po trze by do ko na nia zmian w ce lu udo sko na le nia te go na rz dzia dia gno zy na -
uczy ciel skiej.
7. ze tel no na rz dzia dia gno stycz ne go we stio na riusz roz po zna wa nia trud no ci wczy ta niu ipi sa -
niu kla sa
Aby osza co wa pa ra me try psy cho me trycz ne kwe stio na riu sza ob j to ba da nia mi 4827 uczniw klas trze cich z272 klas
w mia stach i na wsiach na te re nie ca ej Pol ski. Ucznio wie by li oce nia ni przez ucz cych ich na uczy cie li pod k tem po -
szcze gl nych funk cji, a ze bra ne w to ku ba da nia wy ni ki zo sta y pod da ne ana li zie i in ter pre ta cji.
Rze tel no skal kwe stio na riu sza ob li czo no napod sta wie me to dy sza co wa nia spj no ci we wntrz nej Ku de ra -Ri chard -
so na (KR-20). Wy ni ki tej ana li zy przed sta wia ta be la 1. Po zwa la j one wska za, e jest to wy so ce spj ne isa tys fak cjo nu -
j co pre cy zyj ne na rz dzie oce ny po zio mu funk cjo no wa nia dziec ka w za kre sie roz wo ju mo to rycz ne go, funk cji
su cho wo -j zy ko wych, wzro ko wo -prze strzen nych oraz ko or dy na cji wzro ko wo -ru cho wej, a tak e umie jt no ci czy ta -
nia i pi sa nia. Wska zu j, e rze tel no na rz dzia jest wy so ce za do wa la j ca. Wszyst kie ska le cha rak te ry zu j si wy so k
spj no ci we wntrz n i sto sun ko wo za do wa la j c pre cy zj po mia ru. Szcze gl nie wa nym jest brak istot nych r nic
co do rze tel no ci kwe stio na riu sza w po szcze gl nych gru pach dzie ci, dzi ki cze mu mo na z rw nym po wo dze niem
po su gi wa si tym na rz dziem w od nie sie niu do dzie ci po cho dz cych za rw no z miast, jak i wsi, za rw no chop cw
jak i dziew czt.
707337039.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin