po_prostu_cwicz.pdf

(299 KB) Pobierz
Layout 1
abelaakka
o prostu !
Ćwiznizwykorzystnim
intrjisnsoryznj
Wiem z dowiadczenia, jak wiele wysiku wyma-
ga od rodzica czy nauczyciela, wreszcie samego
dziecka mobilizacja do systematycznej pracy. Z dru-
giej strony wiem, e tylko taka praca przynosi wymier-
ne efekty. Warto wic prbowa zmienia wieloletnie
nawyki, przyzwyczajenie do wasnych sposobw
na inne, czsto bardziej ekonomiczne i skuteczniej-
sze. Najlepiej zacz od wybrania przez dziecko z pro-
ponowanej poniej listy jednego sposobu, ktry
wydaje mu si godny wyprbowania. Kiedy dziecko
ju dokona wyboru, rodzic czy nauczyciel powinien
usysze obietnic, e wybrane wiczenie bdzie po-
wtarzane codziennie, na przykad przez dwa tygodnie.
Po tym czasie koniecznie naley do umowy powrci
i zapyta, czy dziecko widzi pozytywne skutki wicze-
nia. Jeeli usyszymy potwierdzenie, warto zapropo-
nowa nastpne. Aktywny, systematyczny wysiek
dziecka naley sukcesywnie wzmacnia pochwaami.
Starszym dzieciom, modziey warto opowiedzie, jaki
jest cel – po co ma robi to wiczenie. Wtedy mamy
szans na pewnego rodzaju partnerstwo i w sposb
naturalny wdraamy dziecko do odpowiedzialnoci
za wasny rozwj.
ntegracjasensoryczna niejestsubstytutemrze-
czywistejedukacji,moenatomiastpoprawiuczenie
sii sprawi,ebdzieonoatwiejsze.
A. Jean Ayres
Integracja sensoryczna to proces, dziki ktremu
mzg, otrzymujc informacje ze wszystkich zmysw,
segregujc je, rozpoznajc, interpretujc, integrujc
ze sob i uprzednimi dowiadczeniami, odpowiada
na wymagania otoczenia adekwatn reakcj.
Wikszo z nas wie o istnieniu piciu zmysw:
dotyku, wchu, smaku, suchu i wzroku. Istniej rw-
nie trzy bardzo wane ukady sensoryczne: dotyko-
wy, przedsionkowy i proprioceptywny. Powinny one
bardzo dobrze funkcjonowa i wsppracowa ze so-
b. W przeciwnym razie dziecko dowiadcza kopo-
tw w interakcji z otoczeniem, a take z rozpozna-
waniem sygnaw wysyanych przez wasny organizm.
Te trzy najwczeniej dojrzewajce, podstawowe uka-
dy zmysw le u podstaw caego rozwoju dziecka.
One wanie, wraz z rozwojem i integracj odruchw
stanowi baz, na ktrej mog rozwin si zmysy
wysze, jak wzrok czy such. r A. Jean Ayres (twr-
czyni integracji sensorycznej) odkrya to i udowodni-
iultynolskioowrzystwyslksji
57
617928060.005.png
a, e wysze funkcje poznawcze, ktre wi si z na-
uk, mog zosta „poprawione”, a ich skuteczno
zwikszona poprzez lepsz integracj tych podsta-
wowych.
Zatem warto wykorzysta t wiedz i zapropono-
wa dzieciom na zajciach terapii pedagogicznej
pewne wiczenia integracji sensorycznej.
2 W jednej rce lub oburcz (okcie ugite) trzy-
mam wybrany przedmiot na wysokoci wzroku. Rysu-
j przedmiotem w powietrzu rne linie (pionowe,
poziome, koa, krzyyki, ptelki, figury geometrycz-
ne). Staram si nie rusza gow. Pracuj oczy. Takie
wiczenie wykonuj rwnie w przerwach podczas
dugiego czytania.
wiczeniarelaksacyjne
z wykorzystaniemintegracji
sensorycznejpomocnepodczas
odrabianialekcjiw domu
o cotorobi
Podczas wicze minie oka ulegaj rozlunie-
niu, powoduje to lepsz ruchomo gaki ocznej,
w konsekwencji sprawniej czytam. Ruch rki i oka
usprawnia koordynacj wzrokowo-ruchow. To dobry
sposb relaksujcy wzrok. ledzc wzrokiem przed-
miot, ucz si przeciwstawia ruch oczu ruchom go-
wy. To wana umiejtno w czytaniu.
1 Przed odrabianiem lekcji krc si swobodnie
na krzele obrotowym – w praw, potem lew stron.
Mog krci si rwnie, siedzc skrzynie na podo-
dze. Zajmuje mi to okoo minuty (czasami lubi kr-
ci si duej, innym razem krcej – wane, aby
krcenie byo przyjemnoci).
o cotorobi
Krcc si, stymuluj ukad przedsionkowy oraz
angauj funkcje mdka – orodek koordynacji ru-
chw – do lepszego dziaania.
Jeeli wiem, e czeka mnie wiele minut czytania,
to przygotowuj wzrok do odpowiedniego odbioru tre-
ci, korzystajc z rnych przedmiotw relaksujcych
oczy. Mona skorzysta z takich:
3 Podczas pracy nad zadaniem domowym su-
cham muzyki angaujcej moj pami do wysiku.
Z reguy jest to muzyka dynamiczna. Po pewnym
czasie zmieniam charakter muzyki na spokojn,
sprzyjajc relaksowi i wyciszeniu. Wtedy kad si
na brzuchu lub siadam na duej pice, oddycham
swobodnie i rwnomiernie. Otwieram okno, aby
przewietrzy pokj.
o cotorobi
Kiedy wykonuj zadania wymagajce duego wy-
siku mylowego, dynamiczna muzyka mojego ulu-
bionego zespou bardzo pomaga w koncentracji.
58 iultynolskioowrzystwyslksji
617928060.006.png 617928060.007.png 617928060.008.png 617928060.001.png
Po godzinnej pracy odczuwam jednak zmczenie.
Wtedy musz si zrelaksowa, a temu sprzyja muzy-
ka spokojna. Balansowanie na pice wietnie rozlunia
napite minie.
4 Siedzc na pice bior do rk pik „kolczatk”
– ciskam j, wydychajc swobodnie powietrze.
Pod stopy kad pytki „jeyki”.
czuj, e odchodzi zmczenie umysowe. Pamitam
jednak, e nie mog dopuci do przemczenia fi-
zycznego, ktre osabi motywacj do pracy.
W ten sposb „wyciskam” napicie z rk i ng.
Stymuluj receptory.
5 Kiedy odczuwam zmczenie podczas pracy
przy biurku – przecigam si, podnoszc rce do gry,
i gono ziewam. Potem krc si na krzele tak dugo,
a odczuwam przypyw si do pracy. To bardzo ciekawe
i przyjemne doznanie. Namawiam na otworzenie okna.
o cotorobi
Skakanie na pice stymuluje funkcje mdka,
wpywa na pobudzenie ukadu przedsionkowego oraz
ukadu proprioceptywnego. Propriocepcja lub kine-
stetyka informuje o tym, gdzie znajduj si w danej
chwili czci ciaa. Jest to pewnego rodzaju we-
wntrzne poczucie siebie, ktre pozwala mi wykony-
wa bardzo szczegowe manewry z dobrym
skutkiem.
Poniewa wiem, e ruch sprzyja uczeniu si, re-
laksuje organizm po wysiku, regeneruje nadwyro-
ny umys, gdy jest przemczony nauk – polecam
moim uczniom, eby sami sprbowali, jak ta wiedza
o ruchu sprawdza si w ich uczniowskim yciu.
Na kolejne propozycje wicze zapraszam czytel-
nikw ju niebawem.
o cotorobi
Podczas przecigania i ziewania dotleniam mzg,
pozwala mi to poczu odprenie. Krcc si, stymu-
luj ukad przedsionkowy, funkcje mdka, wic uak-
tywniam si ponownie do dziaania.
6 Po zakoczeniu jednego etapu przyswajania in-
formacji, a przed rozpoczciem nastpnego korzystam
z piek, na ktrych skacz przez pewien czas, a po-
Bbaa
V. . Maas, czeniesiprzezzmysy.prowadzeniedoteoriiintegracjisensorycznej , Warszawa 1998.
iultynolskioowrzystwyslksji
59
617928060.002.png 617928060.003.png 617928060.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin