dzień_powszedni.pdf

(320 KB) Pobierz
Layout 1
odnoc
iepoedni
dyslektycznegodzieck
Budzeniesi
cofuj si z pomocy w pierwszym momencie, w ktrym
poczujesz, e dziecko potrafi kontynuowa czynno
i nigdy go nie wyrczaj. Pamitaj o zaleceniu Marii
Montessori „Pom mi to zrobi samodzielnie”.
ziecko czsto interesuje si zupenie innymi spra-
wami, ni zlecone zadania, na przykad zamiast si
my, przyglda si spadajcym z kranu kroplom
wody.
y nie zo si, popro, aby dziecko przypomniao
na gos, co teraz ma zrobi. Powiedz, e czeka na nie
ulubiona kanapka lub e idc do szkoy bdziecie
mieli czas zajrze do kiosku z kolekcjonowan gazet.
ziecko zazwyczaj nie budzi si samo. Nie chce
wsta, gdy je budzimy, ociga si, dosypia, jest
„mao przytomne”. atwo to przewidzie i zrozumie,
czsto jest po prostu niewyspane, bo do pna w nocy
odrabiao prace domowe.
y wymyl jaki miy, wesoy lub zaskakujcy pomys
na obudzenie swojego dziecka. Na przykad zapie-
waj mu piosenk „Panie .(Janie?)”, wstawiajc
imi dziecka zamiast znajdujcego si w niej imienia
„Jan” lub poaskotaj dziecko apk ulubionej pluszo-
wej zabawki, powiedz mu wesoy wierszyk Brzechwy
o mapkach co „skacz niedocigle i robi mapie
figle”, co jaki czas figlujc ponawiaj askotanie, a
dziecko otworzy oczy. Pocauj je na powitanie, przy-
tul.
ychodzeniedoszkoy
ziecko czsto rozstaje si z nami niechtnie, mar-
twic si tym, co trudnego i nieprzyjemnego czeka je
w szkole.
y zapewnij je o swojej mioci bez wzgldu na
ocen, ktr przyniesie ze szkoy. Powiedz: „iem, e
wczoraj duo pracowae, eby dobrze napisa kla-
swk. Dae z siebie wszystko, jestem z ciebie
dumna. Jeeli ci si nie powiedzie, nie bd miaa do
ciebie pretensji, bo przecie pracowae nad tym,
Mycieubieraniejedzenie
ziecko o maej sprawnoci ruchowej rk nie lubi
wykonywa tych, wydawaoby si prostych czynno-
ci, poniewa s dla niego trudne, zajmuj mu wiele
czasu i nienajlepiej si udaj.
y pomagaj tyle, na ile to jest konieczne, a wic wy-
54 iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
617928058.009.png
a to dla nas najwaniejsze. Nie martw si, jeszcze tro-
ch potrenujemy, jak to robi sportowcy, i nastpnym
razem bdzie lepiej. Damy sobie z tym rad. Bd do-
brej myli”. Rozstanie zawsze zakocz „buziacz-
kiem”.
ziecko nie chce i do szkoy, symuluje chorob.
y sprawd, czy ma temperatur, obejrzyj gardo i jeli
masz podejrzenie, e jest to „ucieczka w chorob”
powiedz, e nie widzisz niepokojcych symptomw.
Dowiedz si, jakie s przyczyny lku dziecka przed
szko. Czsto jest to wiadomo braku zadania do-
mowego i nieprzygotowania si do klaswki.
Spowoduj obnienie lku, zaproponuj racjonalne roz-
wizanie, na przykad list do nauczyciela, e braku-
jc lekcj dziecko odrobi i odda nastpnego dnia.
Dziecko musi pj do szkoy (moemy utrwali sy-
mulowanie choroby, jeeli pozostawimy je w domu,
bowiem bdzie to dla niego nagrod).
5 minut musz wyj do autobusu. Jak wrc, to po-
gadamy o tym duej”.
Powrtzeszkoy
ziecko jest przygnbione, nic nie mwi, lecz do-
mylamy si, e mu si w szkole nie powiodo.
y zapewnij go o swojej akceptacji, mioci. Powiedz,
e martwi Ci jego smutna mina i e atwiej bdzie
co poradzi na te kopoty, gdy si nad nimi razem
zastanowicie.
ziecko ma ogromn potrzeb opowiedzenia tego,
co zdarzyo si w szkole. Szczeglnie gdy mu si nie
powiodo, gdy czuje si pokrzywdzone czy niespra-
wiedliwie potraktowane.
y wysuchaj je cierpliwie i uwanie, stwrz warunki
do tego, aby mogo wszystko opowiedzie i pozby
si przy tej okazji negatywnych emocji, odreagowa
napicie. To jest waniejsze ni zjedzenie obiadu.
Jeli powiesz mu „najpierw zjesz zup, a potem mi
opowiesz”, nie dziw, e po jej zjedzeniu nic ju nie
bdzie miao Ci do zakomunikowania. Pamitaj, e
proponowane przez nas racjonalne rozwizania nie
musz by najlepsze dla naszego dziecka, bo ma ono
inn hierarchi wartoci. Jeli bardzo si spieszysz,
powiedz mu o tym: „Opowiedz mi o tym krtko, bo za
Odrabianiezadadomowych
ziecko nie chce odrabia lekcji zaraz po powrocie
ze szkoy, bo jest zmczone. ie, e czeka je powrt
do trudnych i nieprzyjemnych zada.
y pozwl dziecku odpocz, niech wyjdzie na go-
dzin (nie duej) do ogrodu, na podwrko lub do ko-
legi.
ziecko bardzo dugo odrabia lekcje, bo nie skupia
uwagi na zadaniu, robi inne rzeczy niezwizane z za-
daniami.
y wsplnie z dzieckiem podziel zadania na mae
„porcje” i wyznacz krtkie odcinki czasowe do wyko-
nania (nastaw timer). Ustal nagrod po wykonaniu
iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
55
617928058.010.png 617928058.011.png 617928058.012.png 617928058.001.png
kilku „porcji”, na przykad 10 minut ogldania bajki.
ziecko nie pamita, co byo zadane albo mwi, e
nie ma adnych zada, co wydaje si nieprawdopo-
dobne.
y sprawd, co byo zadane, dzwonic do kolegi
dziecka. Jeeli si to czsto zdarza, ustal z nauczy-
cielk, e codziennie bdzie sprawdzaa, czy dziecko
zapisao, co ma zadane do domu, a ty bdziesz pod-
pisywa wykonan lekcj.
ziecko nie chce odrabia lekcji, twierdzc e nie
potrafi.
y sprawd, co dziecko potrafi, a czego nie umie.
Udziel mu pomocy w taki sposb, aby wykonao
wszystko to, na co je sta. byt trudne fragmenty wy-
janij, wykonaj wsplnie z dzieckiem, natychmiast
wycz si z pomocy, gdy dziecko zaczyna sobie ra-
dzi. Pozostawaj z nim w kontakcie i po zakoczeniu
kadego duszego zadania nagradzaj je pochwa lub
ulubion form aktywnoci (gra komputerowa do
y czytaj razem z dzieckiem z wykorzystaniem techniki
„czytanie na raty” (na zmian) lub „czytanie chrem”.
Przerywaj czytanie, rozmawiajc z dzieckiem o tym,
co przeczytao, co widzi na ilustracji i co usyszao.
Przedyskutuj z nim rne problemy wynikajce z prze-
czytanego tekstu, pro o wyraenie opinii. kilku
moliwych nagrd za „dobre suchanie” dziecko wy-
biera sobie jedn (na przykad ogldanie bajki przez
510 minut).
Sprawdzaniezeszytu
ziecko zapomina uzupeni zadanie z lekcji, wyko-
na zadanie domowe, popenia bdy w rozwizaniach
zadania, podczas pisania.
y codziennie sprawdzaj zeszyty dziecka i pilnuj, aby
poprawio bdy. Na marginesie zaznaczasz owkiem,
ile bdw znajduje si w danym wierszu (linijce).
Dziecko dziki tej wskazwce sprawdza tylko wska-
zan linijk tekstu, samo powinno wykry bdy i po-
prawi (poprawa czasem musi si odby z Twoj
pomoc, lecz nie moe by wykonana przez Ciebie).
ziecko popenio bdy podczas pisania.
y pracuj z dzieckiem nad utrwaleniem poprawnej
pisowni metodami, ktre naley dostosowa do sa-
bych i mocnych stron dziecka, uwzgldniajc jego
specjalne potrzeby edukacyjne, na przykad za po-
moc techniki „Dyktando w 10 punktach” (w: ziecko
zdysleksjąwszkole i zieckozdysleksjąwdomu
oraz ryortomgiczne wyd.OPERON).
Teczkadoszkoy
10 minut). Jeli widzisz, e dziecko znw ma trudno-
ci, zmniejsza si jego koncentracja, ponownie na
krtko wcz si do jego pracy.
ziecko bardzo czsto zapomina zabra do szkoy
wykonane zadanie, zeszyt, przybory itp. Ma w teczce
baagan, ktry utrudnia szybkie znalezienie potrzeb-
nych pomocy.
y dopilnuj codziennego i samodzielnego zapakowa-
nia teczki. Sprawd, czy wszystko znajduje si
w teczce i czy jest uoone we waciwym porzdku.
Czytanielektur
ziecko nie chce czyta lektury wyznaczonej przez
nauczyciela jako zadanie domowe.
56 iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
617928058.002.png 617928058.003.png
ziecko pakujc teczk, zapomniao o wanych przy-
borach.
y wprowad planowanie „czego potrzebuj jutro
w szkole” sporzdcie list potrzebnych pomocy,
wedug ktrej dziecko spakuje teczk. Sprawd, czy
wszystko si zgadza. Jeli s braki, pom dziecku
porwna list ze stanem potrzebnych pomocy szkol-
nych.
adaniawdomuidladomu
ziecko zazwyczaj jest „baaganiarzem”, nie potrafi
utrzyma porzdku na stole, na pkach regau i w sza-
fie.
y poow zabawek dziecka (gwnie te, ktrymi si
aktualnie nie bawi) schowaj do piwnicy i co 2 mie-
sice wymieniaj z pozostawionymi w pokoju. Kup pro-
stoktne pojemniki plastykowe (lub koszyki) i ustaw je
na pkach, oznaczajc z przodu kartk z obrazkiem
symbolizujcym zawarto lub nazw, jeli dziecko
potrafi j przeczyta. splnie z dzieckiem wykonaj
jedno sprztanie, wkadajc zabawki i pomoce do od-
powiednich pojemnikw i wyznaczajc ich stae
miejsce. cigu dalszego tygodnia codziennie asys-
tuj dziecku przy sprztaniu, wspierajc go sownie
i nagradzajc po zakoczeniu sprztania.
ziecko stale zapomina o wykonaniu zadania dla
domu, jakim jest na przykad wyniesienie mieci.
y jeli nie pomaga przypomnienie ustne, bez sowa
wstawiasz dziecku pojemnik ze mieciami do jego
pokoju.
2009 Jupiterimages Corporation
y codziennie 20 minut przed zaniciem czytaj
dziecku wybran przez niego ksik. Ma to by „czy-
tanie dla przyjemnoci”, ma wyrobi potrzeb kon-
taktu z ksik, nawyk „czytania do poduszki”. Ma te
by okazj do bycia ze sob, wsplnego opakania
refleksji nad losem bohaterw ksiki, pomiania si
i przeywania radoci z dobrego zakoczenia.
ziecko nie chce i spa.
y pozwl dziecku nie gasi wiata przez 2030
minut, ale tylko pod warunkiem, e w tym czasie b-
dzie czytao ksik (samo lub z Twoja pomoc).
Czytanie„nadobranoc”
of z d hab aa ogdanoicz
psycholog kliniczny. Dyrektor nstytutu
sychologii Uniwersytetu daskiego.
aoycielka olskiego Towarzystwo Dys-
leksji, obecnie jego wiceprzewodniczca.
latach 19992008 wiceprzewodniczca Europejskiego
Towarzystwa Dysleksji. Autorka ponad 300 publikacji
z zakresu psychologii klinicznej dziecka, w tym ponad 30
ksiek naukowych i narzdzi diagnostycznych.
ziecko nie interesuje si ksik, suchaniem czy-
tanego tekstu, a take ma trudnoci ze skupieniem
uwagi na czytanym przez siebie tekcie i ze zrozu-
mieniem go.
iuletynolskiegoowrzystwysleksj i
57
617928058.004.png 617928058.005.png 617928058.006.png 617928058.007.png 617928058.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin