Dobre praktyki.pdf

(597 KB) Pobierz
617928057 UNPDF
DOBRE PRAKTYKI
Wskazówki dla nauczyciela do „dobrej” rozmowy z rodzicami
Powiedz coś miłego o dziecku, pochwal za odrobienie zadania domowego lub wzorowe
zachowanie, pokaż pracę wykonaną samodzielnie przez dziecko. Daj do zrozumienia, że
dostrzegasz u niego mocne strony.
Porozmawiaj szczerze i z troską o trudnościach, które towarzyszą uczniowi w szkole
i w domu podczas nauki. Przedstaw problem na podstawie zeszytów i prac dziecka.
Porozmawiaj na temat sposobów radzenia sobie z trudnościami przez dziecko i rodziców
w domu.
Ustal wzajemne oczekiwania.
Pomóż rodzicom zrozumieć, na czym polega istota trudności dyslektycznych oraz jakie są
możliwe sposoby udzielania pomocy.
Jeśli trudności w uczeniu są poważne, rozważ z rodzicami możliwość rozpoznania proble-
mu w poradni psychologiczno-pedagogicznej, przedstaw korzyści kompetentnej diagno-
zy. Podaj kontakt do poradni.
Przedstaw formy pomocy, na które dziecko może liczyć w szkole, również podczas egza-
minu.
Wyjaśnij, na czym polegają zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i jaki jest ich cel.
Zaproponuj rodzicom i dziecku zawarcie kontraktu dotyczącego dobrej współpracy, po-
mocnego w osiągnięciu przez dziecko sukcesu szkolnego.
Moduł 3 — klasy I—III www.akademiaortograffiti.pl
617928057.014.png 617928057.015.png 617928057.016.png 617928057.017.png
DOBRE PRAKTYKI
Drogi Rodzicu!
Jeśli u Twojego dziecka rozpoznano ryzyko dysleksji lub dysleksję rozwojową, nie zamartwiaj
się i nie załamuj rąk. Musisz uzmysłowić sobie, że Twoje dziecko nie jest wyjątkiem. Wielu
uczniów ma dysleksję — w każdej klasie znajduje się ich kilku. Często są to dzieci zdolne, wy-
kazujące się ponadprzeciętnym poziomem wiedzy ogólnej, a w wielu dziedzinach odznacza-
ją się nawet szczególnymi zdolnościami i umiejętnościami. Potrafią na przykład świetnie się
wypowiadać, zabierać głos w dyskusji. Mają również talenty: pięknie rysują, świetnie odgry-
wają role w dramie i w przedstawieniach teatralnych, doskonale znają się na obsłudze kom-
putera, mogą być znakomitymi sportowcami. Odnoszą sukcesy w naukach ścisłych, przyrod-
niczych, informatyce albo mają nietypowe zainteresowania, które nie zawsze są doceniane
przez dorosłych, na przykład wszystko wiedzą o dinozaurach lub o kaktusach, rysują komiksy
i karykatury, grają na perkusji (często zaczynając od garnków), kolekcjonują osobliwe przedmio-
ty, na przykład bilety. Takie uzdolnienia i zainteresowania często pomagają dziecku kompenso-
wać problemy w nauce.
Czasami Twoje dziecko dodatkowo może być nieśmiałe, wtedy czuje się zagubione i onieśmie-
lone wśród rówieśników. Co ciekawe, dziecko dyslektyczne może wyróżniać się zmiennością po-
ziomu aktywności w zależności od sytuacji, w której uczestniczy. Jeśli lubi mówić, to w sytuacji
gdy angażuje tę umiejętność (na przykład podczas dyskusji), staje się ożywione i bystre, a także
ciekawe i badawcze. Natomiast jego poziom mobilizacji zmniejsza się wtedy, gdy wykonuje za-
dania oparte na czytaniu i pisaniu, ponieważ sprawia mu to trudność.
Czy wiesz, że dziecko z dysleksją, aby uzyskać ten sam rezultat co dziecko bez dysleksji, wkłada
kilka razy więcej wysiłku w wykonanie zadania? Taka sytuacja powoduje, że Twoje dziecko
może być często bardzo zmęczone, a nawet sfrustrowane. Może na przykład wykazywać nie-
chęć do czynnego uczestniczenia w zajęciach. Szybko obniżająca się motywacja i samoocena
czasami prowadzą do demonstrowania prowokującego zachowania. Dziecko może zacząć od-
grywać różne role, na przykład dowcipnisia czy żartownisia, aby ukrywać swoje niepowodzenia
lub „męczyduszy” albo „kozła ofiarnego”, by szukać zwolnienia od nauki. Może także w Tobie
szukać wsparcia, byś je z tego wysiłku zwolnił lub usprawiedliwił przed nauczycielem, aby na-
uczyciel „dał twojemu dziecku święty spokój”.
Choć dysleksję należy postrzegać jako problem całego życia, to jednak trudności dziecka nie
muszą prowadzić do porażki. Każde dziecko, to z dysleksją również, może odnieść sukces. Ono
także może uczyć się z powodzeniem, osiągając bardzo dobre wyniki. W przyszłości ma szansę
studiowania na wymarzonej uczelni pod warunkiem, że Ty, Drogi Rodzicu, wesprzesz dziecko
troskliwą uwagą i pomożesz mu pokonać ten problem. Musisz wiedzieć, że dysleksja nie ustę-
puje samoistnie. Nie możesz liczyć na to, że dziecko wyrośnie z problemu, wręcz przeciwnie,
problem może rosnąć wraz z Twoim dzieckiem, jeśli mu nie pomożesz. Terapia pedagogiczna
Moduł 3 — klasy I—III www.akademiaortograffiti.pl
617928057.001.png 617928057.002.png 617928057.003.png
DOBRE PRAKTYKI
nie jest lekarstwem zapewniającym ustąpienie objawów raz na zawsze. To długotrwały proces,
którego skuteczność zależy od systematyczności, wytrwałości w pracy i właściwego postępowa-
nia. Pamiętaj, że dziecko z dysleksji musi się uczyć innymi sposobami i więcej niż jego rówie-
śnicy bez dysleksji.
Wytworzenie w sobie gotowości do pomocy dziecku jest pierwszym krokiem w kierunku przeciw-
działania trudnościom. Nie wolno zatem myśleć i mówić: „To się nie powiedzie. To za trudne dla
mnie”. Musisz uwierzyć w swoje dziecko i w siebie. Zapoznaj się z metodami pracy, technikami
i stylami uczenia się osób z dysleksją. Naucz swoje dziecko gospodarować własnym czasem
oraz radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Rodzicu, ufaj swojemu dziecku i wsłuchuj się w jego
codzienne przeżycia. Naucz go rozpoznawania stanów emocjonalnych i mówienia o własnych
uczuciach, aby rozumiało swój wewnętrzny świat oraz potrafiło komunikować swoje potrzeby.
Drogi Rodzicu, pamiętaj, że systematyczna współpraca z nauczycielem działa na korzyść dziec-
ka. Wymagania wobec dzieci z dysleksją powinny być takie same w domu i w szkole.
Z życzeniami sukcesu
Specjalistki terapii pedagogicznej
posiadające wieloletnią praktykę w pracy
z uczniami z dysleksją rozwojową
Małgorzata Rożyńska i Izabela Mańkowska
Moduł 3 — klasy I—III www.akademiaortograffiti.pl
617928057.004.png 617928057.005.png 617928057.006.png
DOBRE PRAKTYKI
Dzienniczek „złotych myśli” dla rodziców
TAK!
Co trzeba i należy czynić?
dostrzegać i chwalić wszystkie, choćby najmniejsze osiągnięcia dziecka,
dawać dziecku możliwość wykonania różnych zadań, pełnienia ról,
zapewnić dziecku pomoc w domu i w szkole,
zachęcić dziecko do udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych,
współpracować z nauczycielami uczącymi dziecko,
włączyć się osobiście do systematycznej pracy z dzieckiem w domu,
wspomagać rozwój dziecka — dużo rozmawiać, wspólnie rysować, uczyć rymowanek
i krótkich piosenek, wierszyków, zachęcać do budowania z klocków, do układania puzzli,
czytać razem z dzieckiem książki,
rozwijać wrodzone talenty i zainteresowania swojego dziecka,
pomagać dziecku w osiąganiu celów i odnoszeniu sukcesów,
wspierać dziecko w prezentowaniu jego umiejętności i zdolności, na przykład przed inny-
mi członkami rodziny (jeśli dziecko ma taką potrzebę),
okazywać dziecku zainteresowanie i troskę,
informować dziecko o sprawach, które go dotyczą.
NIE!
Czego należy się wystrzegać?
głośnego komentowania jego trudności (narzekania, ile sprawia problemów),
stwarzania sytuacji rywalizacji wśród rodzeństwa,
wyręczania dziecka,
podsuwania mu gotowych rozwiązań i podpowiedzi,
Moduł 3 — klasy I—III www.akademiaortograffiti.pl
617928057.007.png 617928057.008.png 617928057.009.png 617928057.010.png
DOBRE PRAKTYKI
„etykietowania” dziecka — nie powinno się mówić „dyslektyk”, lecz „uczeń z dysleksją”
lub „uczeń dyslektyczny”,
traktowania dziecka z dysleksją jak chorego, czy leniwego — nie wolno mówić o nim „zdol-
ny leń”,
„mobilizowania” dziecka do nauki karą lub groźbą, że otrzyma złe oceny albo krytyką czy
kpiną,
straszenia szkołą, nauczycielem: „ Zobaczysz, nie zdasz, będziesz siedzieć w pierwszej klasie
za karę, aż zaczniesz czytać ”, „ Wszyscy będą się z ciebie śmiać, jak usłyszą twoje dukanie ”,
Jak nie będziesz ćwiczyć czytania, to za karę pani nie zabierze cię na klasową wycieczkę ”,
deprecjonowania starań i aktualnych umiejętności dziecka: „ Piszesz jak kura pazurem, na
pewno najgorzej w klasie ”, „ Ciągle ci nie wychodzi, bo jesteś leniem ”, „ Ładnie napisałeś, ale
mogłeś lepiej ”,
porównywania osiągnięć, postępów dziecka z dokonaniami rodzeństwa i innych dzieci
z klasy: „ Wszyscy już czytają, tylko ty jeszcze nie umiesz ”, „ Magda ładniej pisze niż ty ”,
Mogłabyś choć raz tak ładnie narysować jak twój brat ”.
Moduł 3 — klasy I—III www.akademiaortograffiti.pl
617928057.011.png 617928057.012.png 617928057.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin