ZABAWY KONSTRUKCYJNE
Malowanie kleksami
Wiek: od 2 lat
Cel: rozwijanie wyobraźni
Materiały: papier, pędzelek, farby
Przebieg zabawy:
Składamy kartkę z bloku na pół. Na jednej stronie kartki robimy dużego kleksa. Składamy obie połowy i mocno przyciskamy a następnie rozkładamy papier. Dzieci odgadują co wyszło. Po wyschnięciu mogą domalować coś do plamy i wyciąć całość.
Kartki do obszywania
Cel: ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Materiały: gruby karton, nić (wełna, sznurek, sznurówki), dziurkacz
Z grubego kartonu wycinamy proste kształty np. zabawek, owoców. Wokół krawędzi figur robimy dziurki. Przez te dziurko przewlekamy nitkę. Na pierwszej dziurce trzeba zrobić wiązanie.
Autoportrety
Cel: rozwijanie twórczości, ćwiczenie ruchów palców
Materiały: przybory do rysowania, papier
Zadaniem dzieci jest narysowanie autoportretu. Mogą szukać inspiracji, patrząc na swoje odbicie w lustrze. Można z dziećmi porozmawiać o tym, co najbardziej lubią, i zaproponować aby narysowały siebie przy tej czynności.
Skarpetkowy waż
Cel: ćwiczenie dłoni, rozwijanie twórczości
Materiały: stara skarpeta, gazety, kolorowy papier, klej
Gazetę rwiemy na kawałeczki i wypełniamy nią skarpetę aż do samych palców. Pyszczek wycinamy z papieru, robimy też paski lub cętki. Można tez wymyślić śmieszną nazwę dla węża.
Kukiełki z rękawiczek
Wiek: od 4 lat
Cel: rozwijanie twórczości, pomysłowości
Materiały: stara rękawiczka, przedmioty do dekoracji np. guziki, cekiny, wełna,
kawałki materiałów
Dzieci dekorują rękawice według własnego pomysłu. Później można zrobić z nich przedstawienie.
Grzechotki ryżowe
Cel: kształcenie poczucia rytmu
Materiały: kubki papierowe, flamastry, taśma, suchy ryż (można też użyć makaron,
fasolę)
Papierowy kubek napełniamy do połowy ryżem i przykrywamy odwróconym dnem do góry drugim kubkiem. Oba kubki sklejamy taśma i malujemy je flamastrami. Nauczyciel wystukuje rytm a dzieci próbują go powtórzyć.
Bębenki
Materiały: różne pojemniki z blachy, tektury, różne „skóry” do bębnów z folii, gumy,
papieru, mocne opaski gumowe, sznurek
Za pomocą mocnych opasek gumowych mocujemy na pojemnikach różnego rodzaju membrany. Na tak powstałych bębenkach dzieci wystukują rytm.
Imiona z makaronu
Cel:
Materiały: karton, mocny klej makaron w różnych kształtach
Na kartonie klejem smarujemy kolejne litery imienia i przyklejamy na nich makaron. Zostawiamy napisy na dzień lub dwa do wyschnięcia. W górnych rogach kartki robimy otwory, przewlekamy sznurek, by móc zawiesić tabliczkę. Makaron można wybarwić przed przyklejeniem.
Nawlekanie
Cel: doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Materiały: igła, różnokolorowa wełna lub sznurek, kształty wycięte z kolorowego
kartonu, różnorodne przedmioty do nawlekania np. makaron, słomki,
koraliki, kłębuszki waty, guziki
Na igłę z wełna nawlekamy różne przedmioty. Mniejsze dzieci posługują się samą nitką.
Wiatraczki
Cel: rozwijanie twórczości
Materiały: papier, szpili, słomki do picia lub cienkie patyczki
Na kolorowym papierze rysujemy kwadrat i go wycinamy. Następnie rysujemy cztery linie wychodzące z kątów kwadratów i kończące się blisko środka. Nacinamy te linie i zaginamy każdy z rogów do środka, spinamy szpilką, przebijając również koniec patyczka.
Kukiełki z torebek
Materiały: papierowe torby, nożyczki, klej, flamastry, materiały do ozdoby
Pozostawiamy dzieciom całkowita swobodę. Po zakończeniu pracy zakładamy torby na ręce, kukły zaczynają ze sobą rozmawiać.
Trawiaste główki
Cel: rozwijanie twórczości, zainteresowań przyrodą
Materiały: stare rajstopy, pojemnik plastikowy po margarynie lub jogurcie, nasiona
traw, ziemia, naklejki bądź flamastry
Odcinamy nogę z rajstop i wsypujemy ośrodka nasiona trawy (ok. 3 łyżeczki). Następnie wsypujemy do rajstopy 3-4 kubki ziemi. Wiążemy mocno rajstopę formułując z niej okrągłą „główkę” i ustawiamy w pojemniku. Dzieci domalowują „główce” twarz, przyklejają krawat. Główka powinna być podlewana, a wtedy w ciągu kilku dni wyrosną u góry zielone „włosy”.
megi144