PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LISTOPAD W GRUPIE DZIECI PIĘCIOLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. POCZTA - POZNAJEMY PRACĘ LISTONOSZA
2. PRZYGOTOWANIA LUDZI I ZWIERZĄT DO ZIMY
3. DBAMY O NASZE ZDROWIE - ZMIANA ODZIEŻY
4. NA TROPACH JESIENI – SZARUGA JESIENNA
5. SKARBY NASZEJ ZIEMI - SÓL I WĘGIEL
1. Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska- Nachtman.
2. Wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
3. Gry i zabawy dydaktyczne – M. Bogdanowicz.
4. Zabawy rozwijające dla małych dzieci – M. Trawińska.
5. Utwór M. Łastawieckiej ,, Kto kiedy zasypia ’’.
6. Wiersz H. Zdzitowieckiej ,, Jeż ’’ .
7. Wiersz M. Terlikowskiej ,, Węglowa rodzinka ’’.
8. Wiersz M. Czerkowska ,, Słota ’’.
9. Wiersz E. Szelburg- Zarembina ,, Szara godzina ’’.
10. Opowiadanie H. Zdzitowieckiej ,, O czym szeptały iskierki ’’.
Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
2. 11. – 4. 11. 2005 POCZTA – POZNAJEMY PRACĘ LISTONOSZA
Cel ogólny: Zaznajomienie dzieci z miejscowymi instytucjami użyteczności publicznej - poczta.
III. „Segregujemy znaczki” – podział zbioru na podzbiory rozłączne i ponowne ich łączenie w zakresie 5. Rozróżnianie i porównywanie wielkości: mały – mniejszy – najmniejszy, duży – większy – największy.
Zestaw ćw. gimnastycznych nr 6
( K. Wlaźnik )
IV. Historyjka obrazkowa,, Droga listu’’, poznanie kolejnych etapów przesyłania wiadomości, poszerzenie wiadomości o wyrazy; nadawca, odbiorca.
Nauka piosenki ,, Pan Listopad ’’
zapoznanie z melodią i słowami, naśladowanie instrumentów z tekstu piosenki; dylu, bara, fiju
V. Samodzielne projektowanie kartki pocztowej o dowolnej tematyce z zastosowaniem różnorodnych materiałów.
Ruchowa
Muzyczna
Plastyczna
- zestaw ćwiczeń
porannych wg
K. Wlaźnik nr 9
- zabawy ruchowe:
„Taniec liści”
orientacyjno –
porządkowa
„Omiń kałuże” z
elem. równowagi
„Krety”
z elem. czworakowania.
- Wycieczka na pocztę; zwiedzanie obiektu, zapoznanie z pracą kasjerki, listonosza, wdrażanie do umiejętnego prowadzenia obserwacji.
- zabawa dydaktyczna „Kłopoty z adresami”
- gromadzenie znaczków pocztowych – oglądanie ich przez lupę
- zabawa dydaktyczna „Który znaczek wywołany?”.
- zabawa integrująca grupę „Pajęczynka”
- potrafi podać swój adres zamieszkania
- wie jak wygląda poczta i co się w niej znajduje
- potrafi rozpoznać mundur listonosza
- zna pracę listonosza
- bierze udział w zabawach ruchowych i integracyjnych
- zna technikę łączenia różnych materiałów plastycznych
- zna słowa i melodię piosenki
,, Pan Listopad ’’
- chętnie bawi się z rówieśnikami
- stara się skupić swoją uwagę
- potrafi powiedzieć coś
miłego o rówieśnikach
- zna dokładny adres zamieszkania
- potrafi posługiwać się lupą
7. 11 – 10. 11. 2005 PRZYGOTOWANIA LUDZI I ZWIERZĄT DO ZIMY
Cel ogólny: Kształtowanie właściwych postaw w kontaktach z najbliższym otoczeniem społecznym i przyrodniczym
I. Opowiadanie nauczycielki w oparciu o ilustracje oraz utwór M. Łastowieckiej ,, Kto kiedy zasypia’’
Zestaw ćw. gimnastycznych metodą R. Labana wg scenariusza naucz.
- ,,Jeż” ćw. graficzne - rysowanie po śladzie
II. „Zwierzęta zasypiające zimą” – wyklejanie konturów kolorową włóczką, papierem kolorowym lub bibułą
,,Utrwalenie znanych piosenek o jesieni , śpiew indywidualny i zbiorowy, zabawy ilustrowane ruchem, ćwiczenie rytmu, wyobraźni muzycznej
III. ,, Kolorowe figury ’’; Zapoznanie dzieci z figurą geometryczną – trójkąt ; wyróżnianie spośród innych.
Umysłowa
K. Wlaźnik nr 10
„Spłoszone ptaki” orientacyjno –
„Wróbelki i kot” z elem.
podskoku
„Przejście przez tunel”
„Przelot kukułek”
z elem. biegu
- elementy ćwiczeń wg
Dennisona-ruchy
naprzemienne,
pompowanie piętą,
leniwe ósemki
- zabawy ruchowe na
terenie ogrodu
przedszkolnego
- zabawy z Pedagogiki
zabawy KLANZA
,, Deszczyk ’’
,, Samolot ’’
,, Ciasto
- zabawy dowolne
w kącikach
zainteresowań
- potrafi skupić uwagę
i wypowiadać się na
temat
- odpowiada na zadawane pytania
- zna nazwy niektórych
zwierząt leśnych oraz
ich sposoby
przygotowywania się
do zimy
- potrafi rysować po
śladzie
- potrafi wypełnić
kontury różnym
materiałem
- potrafi rozpoznać
trójkąt wśród innych
figur geometrycznych
- potrafi zaśpiewać
piosenkę o jesieni
- potrafi ruchem
naśladować treść
piosenki
- potrafi wykonać
ćwiczenia gimnastyki
umysłowej
- potrafi zgodnie bawić
się z rówieśnikami
10. 11. 2005 PRZYGOTOWANIA LUDZI I ZWIERZĄT DO ZIMY
IV. „W spiżarni” – rozmowa
z dziećmi na temat przygotowania
ludzi do zimy.
„Jesienny deszcz” – zapoznanie
z piosenką, wystukiwanie rytmu
na drewienkach
...
megi144