Założenia i cele programuWszelkie formy wyjazdów szkolnych odgrywają szczególną rolę w programie dydaktycznym i wychowawczym. Umożliwiają realizację celów trudnych, bądź niemożliwych do podjęcia w normalnych szkolnych warunkach. Pozwalają na poznawanie środowiska przyrodniczego poprzez obserwację, badanie i doświadczanie, co jest niezwykle ważne w młodszym wieku szkolnym. Bezpośrednie obserwacje i doświadczenia zaspokajają naturalną ciekawość dzieci, a przede wszystkim umożliwiają praktyczne poznawanie świata. Powstające w trakcie zajęć sytuacje edukacyjne sprzyjają nauczaniu zintegrowanemu, dzięki czemu łatwiej jest rozwiązać konkretne zadania czy problemy związane z funkcjonowaniem przyrody. Nauczyciel – wychowawca przygotowuje własne propozycje zajęć i rozwiązań metodycznych.Dzieci realizują program nauczania kl. III, a w trakcie zajęć terenowych obserwują zjawiska zachodzące w przyrodzie, cechy krajobrazu, zajęcia ludności, poznają gatunki flory i fauny.Dla wielu dzieci jest to także jedyna forma wypoczynku poza miejscem zamieszkania. Wspólne przebywanie poza domem daje wychowawcy możliwość głębszego poznania swoich wychowanków, a dzieciom - możliwość sprawdzenia siebie w wielu nowych sytuacjach, usamodzielnienia oraz przeżycia wspólnie z rówieśnikami wielkiej przygody.Cele ogólne:zapewnienie wypoczynku w klimacie nadmorskim, korzystnym dla zdrowia, w miejscu ekologicznie czystym,kształtowanie odporności emocjonalnej na lęk, stres, napotykane trudności,aktywne spędzanie czasu w bliskim kontakcie z przyrodą,kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w codziennym działaniu,rozbudzanie zainteresowania światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem,kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody,bogacenie wiedzy z różnych dziedzin życia,nabywanie umiejętności poprzez praktyczne działanie,kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, pisania i liczenia,wyrabianie samodzielności,nabywanie umiejętności współdziałania w grupie,kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych,dbałość o bezpieczeństwo i własne zdrowie.Cele szczegółowe:kształtowanie otwartej postawy wobec zdobywania wiedzy poprzez zabawę i bezpośredni kontakt z przyrodą,poznanie charakterystycznych cech klimatu i krajobrazu nadmorskiego,poznawanie roślinności występującej w tym regionie,rozumienie konieczności ochrony przyrody,dostrzeganie piękna przyrody, krajobrazu podczas pobytu i wspólnych wycieczek,wykorzystanie naturalnych czynników klimatycznych poprzez spacery brzegiem morza, gry i zabawy na plaży, wycieczki piesze,zdobywanie wiadomości na temat najbardziej znanych zabytków występujących w okolicach Kołobrzegu,niesienie pomocy swoim kolegom w trudnych sytuacjach,udział w zabawach i zajęciach sportowych,udział w różnorodnych formach współzawodnictwa wewnątrzklasowego oraz międzyszkolnego,tworzenie prac plastycznych, rzeźb z piasku,wykonywanie ćwiczeń redakcyjnych ( list, sprawozdanie, opowiadanie)rozwiązywanie zagadek i zadań rachunkowych.Umiejętności ucznia:zna najbliższe otoczenie,potrafi wskazać na mapie Polski morze,wskazuje główne kierunki na mapie Polski,obserwuje nadmorskie środowisko i jego elementy,zna pojęcia: brzeg, plaża, falochron, wydma,potrafi wskazać charakterystyczne cechy krajobrazu nadmorskiego,rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego,wie na czym polega przyrodnicze i gospodarcze znaczenie lasu,potrafi wyliczyć kilka zabytków znajdujących się w Kołobrzegu i okolicy Kołobrzegu,definiuje pojęcie „ obiekt zabytkowy”,przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie podróży autokarem,zna i stosuje normy zachowania obowiązujące na terenie ośrodka, w grupie rówieśniczej, podczas spacerów i wycieczek,dobiera strój do warunków pogodowych,dba o swoją higienę,utrzymuje porządek w swoim otoczeniu,pisze krótki tekst na określony temat,adresuje kopertę, kartkę pocztową,wykonuje prace plastyczne, rzeźby z piasku,wspiera przyjaciół w trudnych sytuacjach,uczy się samodzielności,respektuje porządek dnia, stosuje się do niego.Treści programoweZgodnie z podstawą programową ( Dz. U. / Nr 14, poz . 129 ) treści kształcenia przedstawiają się następująco:Szkoła - dziecko jako uczeń, kolega, przyjaciel.Przyroda w otoczeniu dziecka.Zabawy, zajęcia, przygody dzieci.Rozmowy.Swobodne i samorzutne wypowiedzi dzieci.Opowiadanie i opisywanie.Czytanie ciche ze zrozumieniem.Sięganie do różnych źródeł informacji.Pisanie swobodnych tekstów, listów, opowiadań i opisów.Matematyzowanie sytuacji konkretnych, rozwiązywanie zadań tekstowych.Obserwowanie zjawisk i procesów przyrodniczych dostępnych doświadczeniu dziecka i mówienie o nich.Formy ochrony środowiska przyrodniczego.Dbałość o zdrowie, higiena własna i otoczenia.Bezpieczeństwo, w tym poruszanie się po drogach publicznych.Działalność plastyczna dzieci w różnych materiałach.Ekspresja i autoekspresja.Gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia terenowe, wędrówki piesze.Umiejętności ruchowe oraz ćwiczenia fizyczne korygujące postawę ciała.Przestrzeganie reguł w grach i zabawach ruchowych.Procedury osiągania celówMetodyPodstawowymi metodami pracy z uczniami na „Zielonej Szkole” są:metody aktywizujące,metody czynnościowego nauczania.Uczniowie pod baczną, choć dyskretną kontrolą nauczyciela wyzwalają inicjatywę wspólnej pracy i zabawy. Chcąc kształtować postawę twórczą, uczniowie muszą wysuwać własne pomysły w rozwiązywaniu różnych zadań. Zaś stałe elementy programu powinny wypracować dyscyplinę zachowania, pracy i zabawy.Nauczanie czynnościowe to przede wszystkim:wycieczki,spacery,zwiedzanie ciekawych, historycznych miejsc,gry terenowe i podchody,zawody sportowe,prace plastyczne ( konkursy tematyczne),zajęcia literackie,konkurs czystości.Niektóre z wymienionych zadań mogą stanowić aktywność całego dnia, inne będą tylko jego uzupełnieniem. Uzyskanie zamierzonych efektów możliwe będzie tylko wtedy, gdy będziemy konsekwentni w ich realizacji.Formy pracy:-indywidualna,-grupowa zróżnicowana i jednolita,-zbiorowa.Sposoby osiągania celów:-poprzez wspólną zabawę,-obserwację, doświadczenia, przeżywanie,-zwiedzanie i oglądanie,-rozmowy ze spotykanymi ludźmi,-pracę samodzielną i grupową,-wypełnianie kart pracy, krzyżówek, rebusów,-prace plastyczne,-fotografowanie,-pogadanki, dyskusje,-pisanie kroniki z pobytu.Podstawowe środki dydaktyczne w pracy z dziećmi to:-podręczniki do kształcenia zintegrowanego,-przewodniki turystyczne,-mapki,-albumy,-karty pracy,-„stały kontakt z przyrodą i jej wytworami”Plan pracyZdobywanie wiedzyOpracowanie regulaminu zachowania się na terenie ośrodka i podczas zajęć w terenie.Poznanie najbliższej okolicy- przypomnienie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.Zdobywanie informacji o Kołobrzegu i jego zabytkach ( Kołobrzeska Konkatedra, Muzeum Oręża Polskiego, Starówka).Zapoznanie z mapą wybrzeża- okolice Kołobrzegu.Krajobraz nadmorski i jego elementy ( klify ).Cechy klimatu morskiego.Roślinność nadmorska- znaczenie wydm.Gatunki ptactwa wodnego.Istota ochrony przyrody – zadania ekologów.Pisanie listów, kart pocztowych, adresowanie.Pisanie sprawozdania z wybranych zajęć.Redagowanie notatek kronikarskich.Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 1000. Układanie treści zadań do podanych informacji.Zajęcia programowe wg programu DidaskoSport, turystyka i rekreacjaSpacery i zabawy na plaży.Turniej w „dwa ognie”.Gra sportowa „rzucanka siatkarska”.Terenowy tor przeszkód.Bieg na orientację.Piłka nożna.Zabawy z elementem rywalizacji – zawody.Piesza wycieczka do Kołobrzegu- zwiedzanie Starówki, spacer promenadą, Pomnik Zaślubin z Morzem.Całodzienna wycieczka – Świnoujście , Międzyzdroje- Promenada Gwiazd, Park Zdrojowy, Jeziorko Turkusowe, Muzeum Przyrodnicze, Woliński Park Narodowy – Rezerwat Żubrów.Piesza wycieczka do Muzeum Oręża Polskiego.Wycieczka do latarni morskiej w Kołobrzegu . Rejs statkiem spacerowym po Bałtyku.Wycieczka do „ Wioski Indiańskiej” w Zieleniewie - stadnina koni, mini zoo, przejażdżka na koniach, przejazd bryczkami, strzelanie z łuku, zabawy z „Indianami”- nauka piosenek, pieczenie kiełbasy.Jazda konna z elementami hipoterapii.Zajęcia na basenie połączone z gimnastyką korekcyjną.Zajęcia kulturalno - oświatoweWykonywanie rysunków na konkurs plastyczny pt. „Krajobraz nadmorski” ( kredki świecowe).Konkurs plastyczny pt. „ Najpiękniejsze zakątki polskiego wybrzeża”Plener malarski nad morzem – „Zachód słońca”.Konkurs na najciekawszą rzeźbę z piasku.Nauka piosenki „Lubię, kiedy wieje wiatr”, nauka szant.Zabawy integracyjne: „Owocki”, „Numerki”, „Cieszę się, gdy...”, Dyskoteki.Ognisko z pieczeniem kiełbasy.Chrzest morski.Zabawy z piratami.Zgaduj- zgadula - konkurs wiedzy o Pomorzu i nie tylko.Sposoby oceniania uczniówNaczelnym zadaniem „Zielonej Szkoły” są :aktywny wypoczynek,kształcenie i wzbogacanie dzieci o nowe doświadczenia,umiejętność współżycia w grupie,rozwój ekspresji, inwencji i odkrywczości.Wobec takich zadań nie można stosować wobec wszystkich uczniów jednakowej skali oceniania i tych samych kryteriów. Konieczne jest uwzględnienie różnic indywidualnych w zakresie zdolności i możliwości rozwojowych poszczególnych uczniów. W związku z tym osiągnięcia uczniów będą przedstawione w formie listu do rodziców zawierającego ocenę opisową. Będą to uwagi dotyczące umiejętności dydaktycznych, współżycia dziecka w grupie rówieśniczej.EwaluacjaSprawozdanie z realizacji programu „ Zielonej Szkoły”.Kronika najważniejszych wydarzeń prowadzona przez uczniów.Wykonanie prac plastycznych inspirowanych wspomnieniami z „Zielonej Szkoły”.Samoocena zachowania na „Zielonej Szkole”.Ankieta ewaluacyjna.
smosiunia