wielkanocne_zajaczki.pdf

(613 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
W IELKANOCNE ... M AŁGORZATA K UCHARSKA
WIELKANOCNE ZAJĄCZKI I ICH NIESPODZIANKI
Małgorzata Kucharska
Cele:
dziecko potrafi ustalić związki przyczynowo-skutkowe w historyjce,
opowiedzieć o zwyczajach wielkanocnych,
dostrzega różnice i podobieństwa w obserwowanych przedmiotach,
klasyfikuje przedmioty ze względu na dwie i trzy cechy równocześnie,
wykazuje się umiejętnością czytania i liczenia,
zgodnie uczestniczy w zadaniach zespołowych,
śpiewa piosenkę związaną ze świętami wielkanocnymi,
umie wykonać pracę plastyczną na dany temat.
Metody pracy: czynne, percepcyjne, słowne.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: historyjka obrazkowa, koszyk, puzzle-pisanki, ilustracje przedstawiające wielka-
nocne zwyczaje, tyle narysowanych pisanek, ile jest dzieci (każda inna i przecięta na pół, sylaby zapisane
na obu połówkach tworzą wyraz, zestaw ilustracji przedstawiających różne pisanki i kraszanki (podział
według koloru, wielkości, wzoru), zdania do czytania.
Przebieg zajęć
1. Dzieci słuchają opowiadania o zajączkach, oglądając historyjkę obrazkową.
Zbliżały się święta wielkanocne. W szkole dla zajączków praca wre - kury zniosły dużo jajek, które
trzeba przygotować dla dzieci. Szaraki wzięły pędzle i farby - ozdabiają jajka. Jedne są w kwiatuszki,
drugie w paski, jeszcze inne w gwiazdki. Kolorowe jajka zajączki wiozą, aby je schować dla dzieci.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985060.010.png 21985060.011.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
W IELKANOCNE ... M AŁGORZATA K UCHARSKA
Nagle... spójrzcie, co się stało. (Dzieci opowiadają, że jajka popękały na wyboistej drodze.)
Jednak to nie koniec, popatrzcie, co było dalej. Kto opowie?
2. Nauczycielka mówi, że zajączki, chociaż miały pełne ręce roboty, znalazły czas i przygotowały dla
dzieci zadania. Prosi jedno z dzieci o przyniesienie z szatni koszyka, w którym znajdują się koperty z za-
daniami.
3. Dzieci wspólnie z nauczycielką oglądają zawartość koszyka. Znajdują ponumerowane od 1 do 9 koper-
ty, w których zajączki ukryły zadania. Pani proponuje, aby koperty uporządkować zgodnie z numeracją i
rozwiązywać zadania według ustalonej kolejności. Wybrane dzieci układają odpowiednio koperty. Na-
stępnie nauczycielka odczytuje treść zadań i kieruje ich wykonaniem.
Koperta pierwsza
Drogie dzieci!
Malowanie pisanek i kraszanek to zwyczaj związany ze świętami wielkanocnymi. Pisanki to jajka ma-
lowane w różnobarwne wzory, a kraszanki to jajka jednobarwne.
Dobierzcie się w pary i spróbujcie ułożyć puzzle przedstawiające pisanki i kraszanki.
Każda para układa jedną pisankę. Puzzle-pisanki
Koperta druga
Dawno temu pisanki służyły do urządzania zabawy, która polegała na tym, że dwie osoby toczyły do
siebie jajka tak, aby zderzyły się ze sobą. Jeśli czyjeś jajko pękło, trzeba je było oddać zwycięzcy, któ-
ry natychmiast musiał je zjeść. Skorupki natomiast należało rozrzucić po kątach na strychu, aby chro-
niły dom przed myszami. Spróbujcie pobawić się w taką zabawę w domu z rodzicami i rodzeństwem.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985060.012.png 21985060.013.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
W IELKANOCNE ... M AŁGORZATA K UCHARSKA
Koperta trzecia
A teraz kochane dzieci, przesyłamy wam ilustracje przedstawiające różne zwyczaje. Waszym zada-
niem będzie wybrać tylko te, które związane są ze świętami wielkanocnymi i opowiedzieć o nich.
Wszystkie dzieci wspólnie wybierają ilustracje i opowiadają o świątecznych zwyczajach. Ilustracje
Koperta czwarta
Przesyłamy wam, drogie dzieci, połówki pisanek. Niech każdy znajdzie drugą połowę i odczyta wyraz
na pisance.
Każde dziecko otrzymuje połowę pisanki, zadanie polega na tym, aby odnaleźć wśród wymieszanych pi-
sanek drugą połowę i ewentualnie odczytać wyraz. Przykładowe pisanki
Koperta piąta
Czas na zabawę ruchową w malowanie pisanek.
Dzieci łączą się w pary, jedno jest zajączkiem, a drugie jajkiem. Kiedy gra głośna muzyka, dzieci-
zajączki wyrażają ruchem malowanie pędzlem pisanek, moczenie pędzla w farbie, dzieci-jajka kucają
skulone. Następnie przy cichej muzyce następuje zmiana ról.
Koperta szósta
Pora na kolejne zadanie. W kopertach znajdują się różne pisanki, które musicie uporządkować.
Dzieci tworzą grupy czteroosobowe. Każda grupa dostaje rysunki przedstawiające pisanki - duże i małe,
jednobarwne i kolorowe, o różnych wzorach. Najpierw dzieci opisują pisanki, mówią, w czym są podob-
ne, a czym się różnią. Następnie trzeba posegregować pisanki według cech wymienionych przez nauczy-
cielkę, na przykład:
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985060.001.png 21985060.002.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
W IELKANOCNE ... M AŁGORZATA K UCHARSKA
Podzielcie pisanki na duże i małe.
Oddzielcie pisanki od kraszanek.
Wskażcie małą zieloną kraszankę.
Wskażcie dużą pisankę w gwiazdki.
Koperta siódma
Kochane dzieci, zaśpiewajcie jakąś wielkanocną piosenkę.
Koperta ósma
To zadanie dla prawdziwych zuchów. Odczytajcie zdania.
Agata ma ładne pisanki.
Ola ma kolorowe pisanki.
Pisanka Oli ma kwiatki.
Pisanka Agaty jest w biedronki.
Koperta dziewiąta
To już ostatnie zadanie. Bardzo prosimy - wykonajcie dla nas wielkanocne rysunki. Gdy będą już go-
towe, zostawcie je pod dużą sosną w ogrodzie przedszkolnym. Dziękujemy.
Dzieci wykonują rysunki dla zajączków według własnych pomysłów. Następnie pakują prace do dużej
koperty i zanoszą je razem z nauczycielką we wskazane miejsce.
Następnego dnia nauczycielka częstuje dzieci cukierkami od zajączków, które dziękują za piękne niespo-
dzianki.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985060.003.png 21985060.004.png 21985060.005.png
Przedszkole. Sześciolatek
Moje 6 lat Czesław Cyrański,
Czesław Cyrański Wiesława Żaba-Żabińska
S CENARIUSZE LEKCJI
W IELKANOCNE ... M AŁGORZATA K UCHARSKA
Pierwsza ilustracja
Druga ilustracja
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985060.006.png 21985060.007.png 21985060.008.png 21985060.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin