Pedagogika egzystencjalna
GENEZA
Istnieje wiele opinii co podochodzenia egzystencjalizmu. Bliskie prawdy wydaje się rozwiązanie jakie zaproponował Adam Schaff. Ukazuje tradycję dwu koncepcji filozoficznych:
1. Pierwsza z nich wywodzi się ze szkoły jońskiej(VI-IV w.p.n.e), a przedstawiciele to m.in. Tales, Alaksymander, Heraklit. Szukali oni odpowiedzi na pytanie o początek i naturę świata, oraz zasad nim rządzących.
Nagły sukces egzystencjalizmu można także wytłumaczyć aktualnymi czynnikami:
· Problemy własnego losu są stale ważne dla człowieka
· Po dwóch strasznych wojnach wytworzyła się „sytuacja graniczna”, gdyż świat znajduje się na krawędzi życia i śmierci.
Za „ojca egzystencjalizmu” uważany jest SOREN KIERKEGAARD (1813-1855), gorliwie wierzący w Boga, ale do jego poglądów często nawiązują niewierzący egzystencjaliści.
Pień egzystencjalistyczny rozdziela się na dwie gałęzie, których jedna została zaszczepiona w chrześcijaństwie a druga jest ateistyczna.
I. Tendencja agnostyczna ateistyczna
Przedstawiciele
1. MARTIN HEIDEGGER (1889-1976)
Ø Reprezentant postawy agnostycyzmu
v Koncepcja człowieka
3 momenty istnienia człowieka;
1) absurdalne wynurzenie się człowieka z nicości i rzucenie w świat
2) wyrywanie się ku przyszłości ; nadające sens światu, ale jedynie dzięki projekcji dokonanej przez człowieka
3) upadek, czyli ugrzęźnięcie w powszedniości, bezosobowe zatopienie w rzeczach pod presją otoczenia
v Człowiek wobec świata
· Istnienie człowieka jest zespolone ze światem w jedną całość. Chociaż jednak człowiek ciąży ku innym ludziom zagrażają oni autentyczności jego życia
· Tłum zagrzebuje jednostkę w swej anonimowej masie, narzucając jej bezosobowe, konwencjonalne formy postępowania
3 niebezpieczeństwa czyhające na jednostkę ze strony społeczeństwa:
1) Gadatliwość- gdy nie dba się o pierwotny i właściwy sens słów, zaciemniając nimi prawdę
2) Ciekawość- gdy nie chodzi o dogłębne poznanie rzeczy, ale o zaspokojenie podniet: stąd rozproszenie i pośpiech
3) Dwuznaczność- brak prawdy i szczerości przy zachowaniu pozorów
Jedynym wyjściem, przed zagubieniem jest sumienie- pełne milczącej wymowy i metafizycznych treści.
v Człowiek wobec Boga
M.Lelong opiera się na kategorycznym oświadczeniu Heideggera, że jego filozofii nie powinno się uważać za ateistyczną i dodaje, że „heideggerowski niebyt pozostaje dwuznaczny”. Najbardziej odpowiednie jest określenie jego postawy mianem agnostycyzmu otwartego
2. JEAN PAUL SARTRE (1905-1980)
Ø Reprezentant postawy ateizmu o podbudowie intelektualnej
v Koncepcja człowieka i problem Boga
· Jeśli Bóg istnieje, to człowiek nie byłby wolny. Jako stworzony przez Boga zależałby od niego, gdyż stosunek Stwórca- stworzenie jest podobny do związku między rzemieślnikiem, a wytworem jego pracy
· W umyśle Boga powstaje jakaś esencja człowieka, która potem urzeczywistnia się w poszczególnych jednostkach
· Sartre jest przeciwny wszelkiemu esencjonalizmowi: wychodzi on z założenia, że egzystencja poprzedza esencję i wtedy człowiek posiada wolność absolutną, po prostu jest wolnością
· Wg. Heideggera pierwotnym stosunkiem człowieka do świata jest trwoga, zdaniem Sartre zaś obrzydzenie
· Niemożliwa jest harmonia z przyroda, gdyż stanowi ona dla ludzi stałe zagrożenie, a przedmioty natury są „lepkie”, „mdłe”, „zimne”, i „złowrogie”
· Ludzie odzierają się z ludzkiego istnienia, a miłość jest niczym innym jak atakiem na drugą osobę; jej zniewolnieniem i uprzedmiotowieniem
3. ALBERT CAMUS (1913-1960)
Ø Reprezentant ateizmu życiowego
v Koncepcja człowieka i jego stosunek do świata
· Dwie kategorie:
1. Absurdu- ogólna uwaga wobec codziennego automatyzmu, w którym pogrążone jest życie ludzkie
· Nieraz wskutek ważnego wydarzenia lub w wyniku nagłego olśnienia wewnętrznego: przebudzenie; odkrycie fundamentalnego absurdu świata
· Uświadomienie obcości otoczenia, także tych których się kocha, nawet samego siebie
· W konsekwencji niemożność podporządkowania się wszelkim ideałom, które tracą sens wobec powszechnej absurdalności, a człowiek czuje się zawsze niewinny
2. Buntu
· Camus nie podaje argumentów za ateizmem
· Trudnością dla Camusa nie jest pogodzenie istnienia Boga z wolnością człowieka, gdyż wobec Boga mniej wchodzi w grę problem wolności, niż problem zła
II. Tendencja teistyczna
1. KARL JASPERS (1883-1969)
Ø Nie należy do żadnego wyznania
· Nie usiłuje dotrzeć do istoty bytu, ogranicza się tylko do badania ludzkiej egzystencji
· Egzystencja nie jest czymś gotowym i zakończonym, a filozofia ma pomóc w stawaniu się sobą
· Egzystencja jest nieuchwytna, a swą obecność manifestuje w sytuacjach granicznych, takich jak: śmierć, cierpienie, walka, wina. Przejawia się także głosem sumienia, lękiem egzystencjalnym
· Dzięki komunikacji międzyludzkiej odkrywa się „głębsze ja”
· Człowiek jest rozdarty między światem rzeczy, a transcendencją, która jest jedynie bytem prawdziwym i pełnym
· Gdy życie kończy się śmiercią, egzystencja może uczestniczyć w życiu wiecznym
· Wg. Jaspera transcendencja nie jest nicością, jednak przeraża człowieka, ale i fascynuje, niesie pokój i nadzieję
2. MARTIN BUBER (1878-1965)
Ø Wyznawca religii mojżeszowej
· Wg Bubera istota ludzka nie jest bytem zwróconym do siebie, lecz do innych; be powiązania z „Drugim” (Bogiem i innymi ludźmi) nie jest w ogóle człowiekiem
· We właściwy sposób jednostkę ludzką widzi tylko ten, kto ujmuje ją w relacjach do Boga i świata
· Różnica między indywidualnością, a osobą:
1.indywidualność- zawiera to, co odróżnia nas od innych: charakter, rasa, sposób działania, zdolności
2.osoba- mieści w sobie to dzięki czemu wchodzimy w relację z innymi. Jest to moje „ja”, ale nie oznacza „jestem taki”, tylko „ja jestem”. Osoba stanowi duchową formę łączności.
· Przeciwstawność słów „To” i „Ty”
1. To- oznacza rzeczy, obiektywny i powierzchowny system
2. Ty- nie znajduje się bynajmniej poza światem rzeczy, lecz nadaje mu inny, nowy wymiar-ludzki
· Gdy człowiek zamknie się w rzeczywistości, staje się nieludzki i dochodzi do nicości
· Wg. Bubera najbardziej zasadniczą postawą jest dialog. Dzięki niemu może dojść do spotkania i poznania Drugiego, czego uwieńczeniem staje się miłość
· Buber współczesny mozaizm traktuje jako zbiór zasad i praktyk bez nawiązania osobowego stosunku do Boga
· Relacja z Bogiem nie polega również na ucieczce od rzeczywistości, gdyż spotkanie z Bogiem ma być relacją doskonałą, a świat ma stać się „nowym mieszkaniem” dla ludzi
3. GABRIEL MARCEL (1889-1973)
Ø Katolik
· Czynnikiem dehumanizującym i degradującym jest rosnąca tendencja do posiadania
· Pragniemy cos posiadać i lękamy się aby nie stracić tego co już mamy, stąd ból i cierpienie. Tak stajemy się niewolnikami rzeczy
· Należy przejść od posiadania do istnienia, a odbywa się to dzięki twórczości i miłości
· Dla człowieka „być” to istnieć jako podmiot, wcielony, ale niematerialny i wolny
· Zdaniem Marcela, wspólnym błędem idealizmu i materializmu jest zaprzeczenie centralnej idei jaką jest wcielenie
· Błędnie uważam swoje ciało jako narzędzie, którym mogę manipulować, jednak jest podmiotem, mną samym, moim punktem oparcia: dzięki niemu mogę kontaktować się z całym światem
· Spotkania z ludźmi mogą stać się zasadniczym punktem zmiany orientacji życiowej
· Spotkanie z Bogiem jest kataklizmem metafizycznym
· Nie ma prawdziwej miłości człowieka, jak w Bogu i przez Boga
Cechy egzystencjalizmu można ograniczyć do 3:
axnxkxa1