WARSZTATY DYDAKTYCZNE
To przykład kilkudniowych zajęć dydaktyczno- naukowych dla małych grup zadaniowych opartych na opisanej już wyżej metodzie dyskusji wielokrotnej. Zespoły zadaniowe tworzą osoby którym przyświeca wspólny cel i które pracują razem w ciągu kilku/ kilkunastu dni trwania warsztatów usiłując rozwiązać określony problem, opracować ekspertyzę czy przygotować program badawczy, dydaktyczny itp.
Praca w grupach przeplata się z sesjami plenarnymi podsumowującymi wyniki pracy poszczególnych grup.
Udział w warsztatach rozwija umiejętność komunikowania się miedzy sobą , słuchania i wzajemnego przekonywania oraz oddziałuje na sferę afektywna. Umożliwia uzupełnienie wiedzy o nowe elementy, przemyślenia, wypracowanie nowych oryginalnych rozwiązań trudnych do uzyskania podczas pracy indywidualnej.
Osoby te w czasie trwania warsztatów przebywają tylko ze sobą, są uwolnione od innych zajęć i obciążeń towarzysko- rodzinnych, mają możliwość korzystania z materiałów źródłowych. Jest jeden cel ogólny, dydaktyczny, naukowy przyświecający wszystkim uczestnikom warsztatów. W obrębie zespołów zadaniowych realizuje się cele szczegółowe.
WALORY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Ø uczą stosowania teorii w praktyce
Ø wyrabiają umiejętności zbierania i interpretowania informacji
Ø integrują wiedzę z wielu dziedzin
Ø uczą wartościowania i prawidłowej oceny
Ø uczą sprawnego podejmowania decyzji
Ø dają możliwość introspekcji i korekcji własnej postawy i postępowania
Ø wyrabiają umiejętność właściwego zachowania się w kontaktach z innymi ludźmi
Ø pozwalają ujawnić postawy i emocje oraz oddziaływanie na nie
Ø dają możliwość wnikania w motywy postępowania innych
SKUTECZNOŚĆ POSZCZEGÓLNYCH METOD DYDAKTYKI
Wykład—5%
Tekst—10%
Techniki audiowizualne—20%
Pokaz, demonstracja—30%
Nauka w działaniu—70%
Bezpośrednie zastosowanie wiedzy w działaniu—90%
EFEKTYWNE SŁUCHANIE TZW.ZASADA SOLER
S--Siądź dokładnie naprzeciw drugiej osoby
O-- zachowaj Otwartą postawę
L-- pochyL się w kierunku drugiej osoby
E—utrzymuj kontakt wzrokiEm
R—staraj się być zRelaksowanym
ABC DOBREGO ROZUMIENIA
Ø wypowiadaj się zawsze we własnym imieniu
Ø posługuj się prostym językiem
Ø dbaj o spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych
Ø wyjaśniaj wszelkie oznaki powątpiewania wyrażane poprzez mowę ciała
Ø posługuj się językiem osoby z którą rozmawiasz
Ø tłumacząc rzeczy skomplikowane odwołuj się do konkretnych przykładów
Ø rób przerwy w wypowiedziach – każdy człowiek potrzebuje czasu na przemyślenie nowych argumentów
Ø po ustaleniu wspólnego stanowiska jeszcze raz upewnij się, że rozmówca dobrze to rozumie.
PROBLEM BASED LEARNING ( PBL)
· Metoda nauczania, w której bezpośredni udział nauczyciela w zajęciach dydaktycznychzostał znacznie ograniczony.
· Daje on studentom odpowiednie sugestie i wskazówki.
· Moduluje dyskusje w grupie.
· Zachęca do dalszej nauki.
METODA PBL
· Nie narzuca określonych wymagań.
· Nie wyznacza dokładnie zakresu wiedzy.
· Pozwala uczącym się rozwijać zainteresowanie przedmiotem.
· Pozwala uczącym się samodzielnie określać braki w posiadanej wiedzy.
· Pozwala pogłębiać zdolności do wyszukiwania najbardziej odpowiadających im źródeł wiedzy
· Jest sposobem nauczania zorientowanym na studenta - w przeciwieństwie do podejściatradycyjnego, zorientowanego na nauczyciela.
· Wykorzystywana jest coraz częściej przez szkoły medyczne na świecie
· Pierwszą uczelnią medyczną, która zastosowała metodę PBL na dużą skalę był WydziałLekarski Uniwersytetu McMaster w Hamilton.
· W Europie Uniwersytet Limburg (Maastricht - Holandia) prowadzi kształcenie przy pomocytej metody nie tylko na wydziale medycznym, ale także na wydziałach prawa i ekonomii
· Twórcami metody PBL byli nauczyciele akademiccy Uniwersytetu McMaster w Hamilton w Kanadzie:
o Howard Barrows
o John Evans
o Victor Neufeld
· Podejście do procesu nauczania od strony problemu zostało rozwinięte przez nich we wczesnych latach siedemdziesiątych.
· Barrow opisał PBL już w latach sześćdziesiątych.
· Wykorzystywał w swojej pracy dydaktycznej formułowane przez siebie problemy klinicznew postaci krótkich opisów dolegliwości lub objawów, z którymi pacjent zgłaszał się dolekarza. Zadaniem studenta było analizowanie tych problemów oraz określanie jakichinformacji dodatkowych potrzebują, aby je zrozumieć i rozwiązać.
· Barrows spodziewał się, że metoda ta:
· Zintegruje wiedzę z wielu dziedzin medycyny i przedmiotów klinicznych.
· Sprawi, że wiedza zdobyta przez studenta będzie łatwiej odnoszona do problemów z codziennej pracy lekarza.
· Umożliwi studentom zapoznanie się z procesami myślenia wykorzystywanymi przez doświadczonych lekarzy praktyków
· Powinna pomóc studentom samodzielnie rozpoznawać braki we własnej wiedzy i samodzielnie uzupełniać wiadomości.
· Powinna rozwinąć u studentów przekonanie o konieczności ciągłej edukacji medycznej.
· Punktem wyjścia do opracowania głównych założeń metody PBL była psychologicznakoncepcja uczenia się skierowana na rozwój własny ( self-directed learning).
· Koncepcja ta zakłada trzy podstawowe powody większej efektywności uczenia sięskierowanego na własny rozwój, a są nimi:
1. Ludzie przejawiający własną inicjatywę w akcie uczenia się z reguły potrafią nauczyć sięwięcej i w krótszym czasie, a ich wiedza jest „lepszej jakości", niż tych którzy prezentująbierna postawę i oczekują dostarczenia wiedzy w gotowej postaci
2. Taki rodzaj uczenia się jest zgodny z naturalnym procesem rozwoju jednostki, ponieważproces dojrzewania jest ściśle powiązany z psychologiczna potrzebą stawania sięniezależnym , którego końcowym etapem jest przejmowanie odpowiedzialności za własneżycie i samodzielne kierowanie nim
3. Rozwój edukacji idący w kierunku nakładania większej niż dotychczas odpowiedzialności zawłasną naukę i własny rozwój, co w konsekwencji prowadzi do przejmowania inicjatywyprzez uczącego się/studiującego.
Cechy charakterystyczne Problem Based Learning
· Koncentrowanie się raczej na uczeniu się/studiowaniu niż na nauczaniu.
· Zogniskowanie procesu studiowania bardziej na studencie niż na nauczycielu.
· Analizowanie określonych problemów przez studiujących niż podawanie wiedzy w gotowejpostaci.
· Podejście multidyscyplinarne i rezygnacja z przedmiotowego układu treści nauczania
GŁÓWNYM CELEM UCZENIA SIĘ METODĄ PBL JEST:
ukształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów, na którą składają się trzy podstawowe cechy uczącego się podmiotu, który:
· posiada uporządkowane podstawy wiedzy specjalistycznej,
· jest w stanie wybrać odpowiednie informacje potrzebne w danym momencie,
· jest w stanie korzystać z posiadanej wiedzy w sposób elastyczny, w zależności od własnychpotrzeb.
ISTOTNA STRONĄ KSZTAŁCENIA PRZY WYKORZYSTANIU PBL JEST:
· Sam problem, rozumiany jako sytuacja, w której znalazł się uczący podmiot.
· Specyfika tej sytuacji polega na tym, że student stara się ją sytuację rozwiązać i dąży w tym kierunku, ale jego zasób wiedzy i umiejętności są niewystarczające, aby pomyślnie to uczynić.
· Istotny jest sam moment uzmysłowienia sobie położenia w jakim student się znalazł. Świadomość ta stanowi punkt wyjścia do dalszego poszukiwania wiedzy.
ETAPY PRACY METODĄ PBL
,
1. Wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć i terminów.
2. Zdefiniowanie problemu (zagadnienia).
3. Analiza problemu
4. Podsumowanie ustalonych wyjaśnień.
5. Określenie celów dydaktycznych.
6. Samodzielne gromadzenie niezbędnych informacji.
7. Synteza i sprawdzenie nowo zdobytej wiedzy.
PROCEDURA:
PRACA W MAŁYCH GRUPACH
· Mała grupa studentów (8-12 osób) zbiera się dwukrotnie np.. 2 razy w ciągu tygodnia wcelu wspólnej pracy nad opisem przypadku klinicznego.
· Studenci postępują zgodnie z usystematyzowaną procedurą zmierzającą przez analizęproblemu, do określenia celów dydaktycznych i gromadzenia dodatkowych informacjipotrzebnych do poszerzenia wiedzy.
· Nauczyciel (tutor) tylko wspomaga proces uczenia się w sytuacjach koniecznych.
1. Wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć i terminów Jest to pierwsze zadanie grupy studentów.
· Wyjaśnienia mogą być dokonywane przez członków grupy także przy pomocypodręczników, słowników i innych źródeł.
· Przed przystąpieniem do dalszych etapów, bardzo ważne jest, aby grupa uzgodniławspólne stanowisko odnośnie znaczenia poszczególnych terminów. Bez tego dalszapraca będzie znacznie utrudniona.
· Czasami na tym etapie dokonuje się raczej interpretacji poszczególnychsformułowań, niż wyjaśnia użyte terminy
2. Zdefiniowanie problemu (zagadnienia)
· Celem tego etapu jest precyzyjne i jednoznaczne określenie istoty problemu, którywynika z zaprezentowanego przypadku.
· Cała grupa uzgadnia jakie zagadnienia wymagają wyjaśnienia.
· Może się wyłonić kilka problemów.
· Wszystkie powinny być zidentyfikowane.
· W czasie definiowania problemu należy odpowiedzieć na pytanie: „ jakiezagadnienie ma być wyjaśnione?".
· Po szczegółowym zapoznaniu się z przypadkiem i zdefiniowaniu problemu grupa studentówprzeprowadza analizę starając się ocenić zagadnienie, wyjaśnić objawy, rozpoznać chorobę,zaproponować sposób postępowania.
· Odbywa się przy...
lala_sosna