Towarzystwo Naukowe
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Katedra Metodologii Nauk KUL
Prace Wydziału Filozoficznego 69
Studia metodologiczno-filozoficznePod redakcją Andrzeja Bronka
Andrzej Bronk
Naukawobec religii
(teoretyczne podstawynauk o religii)
Lublin 1996
RedaktorAntoni Fetkowski
Indeks nazwiskMarta Fetkowska
Skład komputerowyAnna Kopiec
Wydanie publikacji dofinansowaneprzez Komitet Badań Naukowych
© Copyright by Towarzystwo Naukowe KUL 1996
ISBN 83-86668-44-X
Pamięci
ks.prof. Wilhelma Schmidta SVD (1868-1954),ks. prof. Stanisława Kamińskiego (1919-1986)
- dzięki którym książka ta powstała
Wydawnictwo Towarzystwa NaukowegoKatolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
ul. Gliniana 21. 20-616 Lublin, tel. (0-81) 55-01-93, 54-31-77, fax 54-31-77
Wydanie I. Ark. wyd. 18. Ark. druk. 15,75. Papier offset, kl. III, 80Oddano do powielania i powielanie ukończono w sierpniu 1996 r.
Druk: „Tekst", ul. 1 Maja 51, 20-410 Lublin
Spis treści
Wprowadzenie 9-15
1. Nazewnictwo 17-20
2. Dzieje badań nad religią 21-29
3. Sytuacja po roku 1945 31-43
4. Metodologiczny status nauk o religii 45-52
5. Wielość i jedność nauk o religii 53-65
6. Spór o przedmiot i metodę . 67-75
7. Problem definicji religii 77-87
8. Zalożeniowość i obiektywność
w badaniach nad religią 89-98
9. Prawdziwość religii
w świetle nauk religiologicznych 99-122
10. Krytyka religii 123-127
11. Teologia religii 129-136
12. Filozofia religii 137-151
13. Analityczna filozofia religii, logika religii
i semiotyka języka religijnego 153-162
14. Historia religii 163-168
15. Etnologia religii i etnoreligioznawstwo 169-176
16. Fenomenologia religii 177-188
17. Socjologia religii 189-201
18. Psychologia religii 203-212
19. Geografia religii i ekologia religii 213-222
Zakończenie 223-225
Science and Religion
(the Epistemological Foundations of Religiology). Summary . 227-231
Bibliografia 233-244
Indeks nazwisk 245-252
Contents
Wprowadzenie
Introduction 9 15
1. Terminology 17-20
2. The History of the Study of Religion(s) 21-29
3. Situation after 1945 31-43
4. Methodological Status of the Study of Religion(s) 45-52
5. Plurality and Unity of the Study of Religion(s) 53-65
6. The Controversy about the Subject and Method 67-75
7. The Definition of Religion 77-87
8. Assumptions and Objectivity
in the Study of Religion(s) 89-98
9. The Truth of Religion
in the Light of the Study of Religion(s) 99-122
10. The Critiąue of Religion 123-127
11. Theology of Religion 129-136
12. Philosophy of Religion 137-151
13. Analytical Philosophy of Religion, the Logic of Religion,
and the Semiotics of Religious Language 153-162
14. History of Religion 163-168
15. Ethnology of Religion 169-176
16. Phenomenology of Religion 177-188
17. Sociology of Religion 189-201
18. Psychology of Religion 203-212
19. Geography of Religion and Ecology of Religion 213-222
Conclusion 223-225
Bibliography 233-244
Index of Names 245-252
Od podjęcia systematycznych badań nad religią minęło więcej niż sto lat.W tym czasie nauki o religii, określane mianem „nauk religioznawczych" czy„religioznawstwem", a przeze mnie chętnie „naukami religiologicznymi",rozrosły się treściowo i zakresowo, usamodzielniły i okrzepły instytucjonalnie.Określając badania religii naukowymi, nie mam na myśli scjentystycznegopojęcia nauki, zawężonego do nauk przyrodniczych, lecz szerokie, wiązane wstarożytności z poznaniem typu episteme, a w średniowieczu - scientia.Omawiane przeze mnie zagadnienia należą do metareligiologicznych: ich bez-pośrednim przedmiotem nie są same zjawiska religijne (religia) lub wyjaś-niające je teorie, lecz nauki badające religię1. Tytułu książki, Nauka wobecreligii, nie należy rozumieć - w duchu pozytywizmu - jako chęci wyłożeniazłożonego problemu stosunku nauki do religii lub omówienia merytorycznychwyników naukowych badań nad religią, lecz - zgodnie z podtytułem - jakonamysł nad naukami religiologicznymi. Nie występuję jako religioznawcaprowadzący przedmiotowe rozważania nad religią, lecz jako filozof naukizainteresowany metodologiczną pozycją nauk o religii.
Zamiarem moim nie było też napisanie kolejnego wstępu do badań nadzjawiskami religijnymi, lecz przedstawienie złożonych problemów, które rodzinaukowe ich badanie. Interesuje mnie status epistemologiczny nauk o religii,tj. poznawcze możliwości, oraz status metodologiczny, tj. przedmiot, cel,metoda i struktura. W ujęciu Kanta zainteresowania moje są transcendentalne,gdy pytam o warunki możliwości oraz granice różnych sposobów podejściado religii: humanistycznych, filozoficznych i teologicznych2. Zależy mi na
...
blackcardamon