NSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY DLA PRACOWNIKA
MYJĄCEGO OKNA W BUDYNKACH PIĘTROWYCH
1. Uwagi ogólne
Do samodzielnej pracy przy myciu okien może przystąpić pracownik który uzyskał zezwolenie na pracę od bezpośredniego przełożonego oraz:
q posiada ważne przeszkolenie BHP i PPOŻ
q posiada ważne badania lekarskie bez przeciwwskazań, potwierdzone zaświadczeniem lekarskim lekarza medycyny pracy,
q posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe,
q ukończył 18 lat.
Pracownik przystępujący do pracy ponadto powinien być:
q wypoczęty,
q w stanie nie wskazującym na spożycie alkoholu i narkotyków,
q ubrany w odzież roboczą, ochronną
2. Przed rozpoczęciem pracy:
Pracownik powinien:
q Szczegółowo zapoznać się ze stanowiskową instrukcją bhp znajdującą się na stanowisku pracy.
q Wysłuchać instruktażu przełożonego.
q Ubrać się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy (kombinezon roboczy, nakrycie głowy, buty przystosowane do pracy na drabinie, rękawice ochronne, okulary do ochrony oczu). Winien on także zdjąć z rąk wszystkie zbędne przedmioty takie jak biżuteria itp.
q Przygotować sprzęt (drabiny przenośne- sprawne technicznie) i materiały potrzebne podczas wykonywanej pracy (płyny do mycia szyb, płyny do mycia stolarki okiennej, szmaty, gąbki, skrobaki do usuwania twardych zanieczyszczeń itp.)
q Usunąć wszystkie zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy, zapewnić by podłoga wokół stanowiska pracy była sucha i czysta.
q Upewnić się czy rozpoczęcie pracy nie spowoduje zagrożeń dla osób przebywających na tym stanowisku pracy lub w jego bezpośrednim otoczeniu.
q Zapoznać się z zadaniami na dzień bieżący.
q Jeśli nie stwierdza się zagrożeń na danym stanowisku roboczym można przystąpić do wykonywania zadań.
3. W czasie pracy:
q Ściśle stosować się do zaleceń:
- stanowiskowej instrukcji bhp,
- poleceń i wskazówek przełożonych.
q Podczas wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach wykonywanych. Pracować z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy.
q Wykonywać prace tylko zlecone przez bezpośredniego przełożonego.
q Materiały używane podczas procesu pracy składować tak, by nie stwarzały żadnych zagrożeń wypadkowych. Narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.
q Jeśli pracownik musi przebywać na parapecie okiennym winien zastosować odpowiedni zabezpieczenia to znaczy pasy lub szelki bezpieczeństwa.
q Jeśli podczas pracy musi korzystać z drabiny, podestów, lub schodków musi pamiętać o tym, by były one sprawne technicznie i że winny być one ustawiane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
q Prace na wysokości należy wykonywać tak, by nie przeszkadzać pozostałym pracownikom realizującym swoje zadania.
q Jeśli istnieje potrzeba rozkręcania stolarki okiennej należy wykonywać to za pomocą sprawnych narzędzi, zachowując ostrożność.
q W razie konieczności opuszczenia swojego stanowiska pracy pracownik zobowiązany jest sprawdzić, czy pozostawione narzędzia pracy nie stworzą zagrożeń dla chociażby przechodzących obok innych pracowników.
q W razie wątpliwości co do sposobu wykonania zadania, pracownik winien zwrócić się do przełożonego lub przeszkolonych fachowców o szczegółowe instrukcje. Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości i (najlepiej) pod fachowym dozorem przełożonego.
Pracownikowi nie wolno:
q stosować niebezpiecznych metod pracy, tak, by stwarzać zagrożenia dla siebie, czy otoczenia,
q nie stosowania się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych,
q stosowania niewłaściwych metod pracy,
q pracować bez nakazanych ochron osobistych,
q korzystać z niesprawnych technicznie drabin, podestów, schodków,
q wykorzystywać do pracy niewłaściwych, niesprawnych narzędzi (śrubokrętów, kluczy) do rozkręcania i skręcania stolarki okiennej,
q wykonywać pracę podczas burzy, silnych wiatrów czy innych zagrożeniach,
q wykonywać pracę na wysokości (na drabinie, podeście itp.) przy złym samopoczuciu. Należy zgłosić niedyspozycję przełożonemu, który zadecyduje o dalszym przebiegu pracy pracownika,
q używania niewłaściwych płynów do mycia, w tym szczególnie niebezpiecznych (rozpuszczalniki, benzyny itp.),
q naprawiać urządzeń elektrycznych będących pod napięciem (jeśli pracownik nie ma do tego odpowiednich uprawnień),
q dotykać przewodów elektrycznych będących pod napięciem,
q oświetlać stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,
q dopuszczać do pracy na swoim stanowisku pracy jakichkolwiek osób bez wiedzy przełożonego,
q przeszkadzać innym w pracy,
q tarasować przejścia i dojścia do stanowiska pracy, sprzętu przeciwpożarowego i wyłączników prądu elektrycznego,
q pozostawiania po zakończonej pracy bałaganu, zużytych szmat, mokrych podłóg itp.
q palenia i używania otwartego ognia podczas wykonywania pracy. Palić wolno tylko w miejscach do tego wyznaczonych i odpowiednio oznakowanych.
4. Po zakończeniu pracy:
q dokładnie oczyścić stanowisko robocze, ułożyć narzędzia i przyrządy pomocnicze w miejscach na to przeznaczonych,
q oczyścić używane ochrony osobiste i odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania,
q upewnić się czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stworzą żadnych zagrożeń dla otoczenia,
q przekazać informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu przełożonemu.
Uwagi dodatkowe:
Pracownik myjący okna wewnątrz pomieszczeń winien:
- dbać o higienę osobistą i schludny wygląd,
- w razie wątpliwości co do prawidłowości swoich działań, pracownik powinien zwrócić się o dodatkowe wskazówki do bezpośredniego przełożonego, czy służb fachowych.
Wszystkie okoliczności mogące zagrozić bezpieczeństwu obsługującego bądź osobom postronnym zobowiązują pracownika do meldowania o nich przełożonym. W przypadku znalezienia się w bezpośrednim niebezpieczeństwie na skutek nieprzestrzegania przez zakład zasad bhp pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy (zachowuje on prawo do wynagrodzenia, nie może jednak odmówić podjęcia innej równorzędnej pracy, gdy niezwłoczne usunięcie zagrożeń przy poprzednio wykonywanej pracy nie jest możliwe).
Opracował: Zatwierdził:
mirski