ortodydaktyka i jej założenia.doc

(43 KB) Pobierz

 

 

Ortodydaktyka i jej założenia resocjalizacyjne- analiza i interpretacja

 

 

 

 

 

Ortodydaktyka (ang. ortodidactis, ros. Ortodidaktika) - dział pedagogiki specjalnej (dydaktyka specjalna, teoria nauczania specjalnego). Jej przedmiotem jest badanie procasów kształcenia dzieci, młodzieży i dorosłych z odchyleniami od normy-”dydaktyka prostująca” (gr. ortós – prosty, prawidłowy)- bez względu na rodzaj, złożoność, zaakres i genezę niepełnosprawności, zaburzeń w zachowaniu, a także zdolności i uzdolnień. Jest obecna wszędzie gdzie zachodzi proces kształcenia specjalnego. Immanentną częścią ortodydaktyki są procasy korygowania i kompensowania, dlatwgo mówi się o kształceniu rewalidującym i resocjalizującym, zatem jest ona dydaktyką uwzględniającą swoiate warunki nauczania /uczenia się jednostek upośledzonych.

 

Nieodłącznie z ortodydaktyką związane są następujące pojęcia:

 

Wspomaganie rozwoju- działanie pedagogiczne polegające na a) stwarzaniu korzystnych warunków kształcenia i wychowywania sprzyjających rozwojowi wychowanka; b) zapobieganie jego zachowaniom i postępkom hamującym rozwój; c) przeciwdziałanie zachowaniom chamującym jego rozwój lub wręcz rozwojowi zagrażających.

W wspomaganiu rozwoju kładzie się mocny akcent nie tylko  na kierowaniu rozwojem za pośrednictwem nakazów i zakazów, lecz na takie oddziaływanie pedagogiczne, aby wychowanek sam chciał robić to co zapewnia mu bezpieczeństwo i rozwój ogólny.

 

Kompensacja (łac. compensatio-wyrównywanie) – wyrównywanie braków w jednej dziedzinie działalności danej osoby przez nasilenie aktywności w innej dziedzinie. Kompensacja jest ważnym mechanizmem obronnym człowieka, właściwe jej ukierunkowanie jest szczególnym przedmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej. W pedagogice kompensacja polega na wyrównywaniu deficytów rozwojowych.

 

Cele i zadania. Do głównych zadań dydaktyki specjalnej należy zaliczyć:

1.      Badanie procasu kształcenia dzieci, młodzieży, osób dorosłych odchylonych od normy zarówno w szkole, jak i poza nią;

2.      Gromadzenie i opisywanie doświadczeń dydaktycznych, wypracowanie bardziej efektywnych form, zasad, metod i środków edukacji specjalnej;

3.      Wzbogacanie i upowszechnianie nowych, naukowo uzasadnionych teorii naucznia specjalnego;

4.      Wypracowanie metod pomiaru wyników kształcenia specjalnego;

5.      Wyznaczanie i określanie tendencji w rozwoju edukacji paralelnej dla jednostek niepełnosprawnych, dla ich pozaszkolnej rehabilitacji czy resocjalizacji;

6.      porównywanie i ocenianie postępów rozwoju dydaktyki specjalnej w kraju i za granicą.

Ogólnym celem ortodydaktyki jest więc dostosowanie procesu kształcenia do realizacji specjalnych potrzeb uczniów odchylonych od normy w rozmaitych zakresach.

 

Zasady kształcenie specjalnego.

Na gruncie ortodydaktyki  obowiązują zasady kształcenia ogólnego. Wykorzystując je w działaniu, trzeba jednak pamiętać o właściwościach rozwojowych uczestników procesu kształcenia specjalnego.

 

 

Zasady formułowane  na gruncie dydaktyki specjalnej

Według O. Lipkowski:

-         życzliwej pomocy;

-         kształtowania pozytywnej atmosfery pracy;

-         aktywności w nauce;

-         dominacji wychowania;

-         indywidualizacji;

-         treści kształcących.

Według J. Sowa, F. Wojciechowski:

-         dokładnego poznania istoty niepełnosprawności i ich przyczyn;

-         indywidualizacji wymagań i doboru metod oraz organizacji pracy;

-         systematyczność oddziaływania na odchylenia;

-         trwałych wyników oddziaływania – podtrzymywania;

-         elastyczności odziaływania na tle zachodzących zmian;

-         współpracy rodziny, specjalistów i środowiska w oddziaływaniu i rechabilitacyjnym.

 

Podział ortodydaktyki na szczególowe dydaktyki specjalne:

l        Oligofrenodydaktyka- teoria nauczania upośledzonych umysłowo;

l        Surdodydaktyka- teoria nauczania słabo słyszących i niesłyszących;

l        Tyflodydaktyka- teoria nauczania słabo widzących i niewidzących;

l        Dydaktyka terapeutyczna- teoria nauczania przewlekle chorych i kalekich;

l        Dydaktyka resocjalizująca- teoria nauczania niedostosowanych społecznie;

l        Dydaktyka zdolnych- teoria nauczania zdolnych i wybitnie zdolnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bibliografia

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007

Kupisiewicz C.,Podstawy dydaktyki ogólnej,Warszawa 1977

Lipkowski O., Pedagogika specjalna, Warszawa 1981

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin