PEDAGOGIKA_RESOCJALIZACYJNA-Nieprzystosowanie społeczne.doc

(30 KB) Pobierz
Nieprzystosowanie społeczne: L

Nieprzystosowanie społeczne: L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna

 

Nieprzystosowanie społeczne wiąże się ze specyficznym układem postaw społecznych, które wyrażają się gotowością do zachowań i reakcji w sposób niezgodny z obowiązującymi normami. Są to zachowania sprzeczne ze społecznym wyobrażeniem pełnienia określonych ról. Przedmiotem tych postaw są normy i wartości, które określają zachowania jednostki w jej kontaktach z innymi ludźmi, czyli interakcje społeczne.

 

Etapy nieprzystosowania społecznego wg C. Czapowa:

 

I stadium:

-          występowanie u jednostki poczucia odtrącenia,

-          niezaspokojona jest potrzeba więzi emocjonalnej,

-          pojawiają się relacje agresywne, zachowania antyspołeczne, buntownicze, wrogie wobec rodziny i społeczeństwa,

-          jednostka nie potrafi długo koncentrować się na wykonywanych czynnościach, nudzi się, nie utrzymuje wytrwałości w dążeniu do celu, [stawianie celów dalekosiężnych w procesie reso jest mało zasadne]

 

II stadium:

-          utrwalają się wrogie reakcje wobec osób dotąd znaczących w toku socjalizacji,

-          pojawia się irracjonalny opór wobec osób chcących nawiązywać emocjonalny kontakt z jednostkami nieprzystosowanymi,

-          typowe jest wyzbycie się wszelkich form ekspresji, które wyrażały więź jednostki ze społeczeństwem,

-          podstawowe potrzeby emocjonalne i społeczne są zaspokajane poza najbliższym kręgiem osób (rodzina),

-          pojawiają się zachowania charakterystyczne dla wykolejenia społecznego, czyli alkoholizowanie się, wagary, ucieczki z domu,

 

III stadium:

-          autonomizowanie się działalności aspołecznej,

-          czerpanie przyjemności i satysfakcji zachowań destruktywnych,

-          nawiązywanie kontaktów z zorganizowanymi grupami o charakterze chuligańskim lub wręcz przestępczym,

-          nieprzystosowanie społeczne w tym stadium przejawia się jako grupowa działalność prowadząca do konfliktu z normami moralnymi i prawnymi pozostałej części społeczeństwa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Typy niedostosowania społecznego (wykolejenia) rozpatrywane według czynników, które generują te niedostosowane zachowania (Czapów 1978):

 

1.      Zwichnięta socjalizacja:

-          jest ona przyczyną występowania różnych form nieprzystosowania,

-          wynikają one z niedostatków w zakresie opieki rodzicielskiej, odtrącenia emocjonalnego, zaniedbania społecznego i pedagogicznego,

2.      Demoralizacja:

-          dziecko prawidłowo zsocjalizowane podlega wpływom innej kultury niż ta w której było wychowywane,

-          demoralizacja jest przewartościowaniem , gdy dotąd zinternalizowane wartości zostają zastąpione nowymi, charakterystycznymi dla innego środowiska,

-          do nowych wartości jednostka nie potrafi w pełni się dostosować (pojawia się np. przy zmianie dotychczasowego środowiska życia)

3.      Socjalizacja podkulturowa:

-jednostka przyjmuje wartości i normy charakterystyczne dla grup pozostających w opozycji wobec kultury ogółu społeczeństwa,

-          proces socjalizacji przebiega prawidłowo z punktu widzenia mechanizmów psychologicznych,

-          problemem jest treść jaką niesie socjalizacja, gdyż są to sposoby adaptacji do warunków tylko wąskiej grupy np. przestępczej.

 

Typologia Sullivana i Granta (1957)

 

1.      Aspołeczni:

- osoby postrzegające innych jako obszar eksploatacji,

-          w ich zachowaniach dominuje agresja i złość wobec innych ludzi, nasilająca się w sytuacjach nawet lekkiego zagrożenia lub niepewności,

-          nie potrafią przewidywać zachowań innych osób wobec siebie,

-          ich działanie społeczne jest podporządkowane własnym celom, a relacje z innymi tylko im służą,

-          nie mogą kontrolować efektów własnego zachowania z uwagi na impulsywne działanie,

 

2.      Konformiści:

-          nadmierny serwilizm i uległość jako reakcja na frustrację własnych potrzeb,

-          jest to skrajna podległość wobec osób znaczących,

-          jest to zachowanie instrumentalne, ponieważ jednostka manipuluje własnym konformizmem w celu uzyskania przychylności innych czy własnych korzyści,

-          nie wyraża własnego sprzeciwu ,

-          jest to zachowanie pojawiające się w przypadku kontroli społecznej, jeżeli kontroli nie ma to jednostka zachowuje się według własnych przekonań,

 

3.      Neurotycy:

-          osoby, które w toku socjalizacji uwewnętrzniły określony zakres norm i wartości,

-          ich działanie jest z jednej stronty regulowane przyjętymi normami z drugiej strony przeżywają lęk, że nie sprostają tym wartościom i normom,

-          mają przekonanie o własnej niemocy i bezradności, dlatego jako reakcja na swój stan manifestują zachowania agresywne, nieakceptowane społecznie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin