___________________________________________________________________________
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Olga Bielan
Charakteryzowanie budowy, fizjologii i patologii narządu
żucia 322[01].O1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
1
Recenzenci:
lek. dent. Alicja Jędrzejczyk
lek. med. Ewa Rusiecka
Opracowanie redakcyjne:
mgr Olga Bielan
Konsultacja:
mgr inż. Halina Śledziona
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01].O1.02
„Charakteryzowanie budowy, fizjologii i patologii narządu żucia”, zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
2
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 4
2. Wymagania wstępne 6
3. Cele kształcenia 7
4. Materiał nauczania 8
4.1. Podstawowe pojęcia anatomiczne. Komórki, tkanki, układy organizmu
człowieka
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
8
24
25
28
4.2. Budowa układu kostno-stawowego narządu żucia. Mięśnie głowy
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
29
32
34
4.3. Rola jamy ustnej w fizjologii narządu żucia
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
35
38
39
4.4. Budowa i fizjologia narządu zębowego.
Metody znakowania zębów
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
40
43
46
4.5. Podstawowe czynności i procesy fizjopatologiczne narządu żucia, stany
patologiczne i choroby twardych tkanek zęba
4.5.1 Materiał nauczania
4.5.2 Pytania sprawdzające
4.5.3 Ćwiczenia
4.5.4 Sprawdzian postępów
47
49
50
52
4.6. Etiologia i profilaktyka próchnicy zębów
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3 Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
53
58
59
60
4.7. Etiologia i profilaktyka chorób przyzębia
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3. Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
61
65
66
67
3
4.8. Wady ortodontyczne
4.8.1. Materiał nauczania
4.8.2. Ćwiczenia
4.8.3. Pytania sprawdzające
4.8.4. Sprawdzian postępów
68
71
72
73
5. Sprawdzian osiągnięć 74
6. Literatura 79
4
1. WPROWADZENIE
Poradnik pomoże Ci w opanowaniu podstawowych umiejętności dotyczących
charakteryzowania budowy, fizjologii i patologii narządu żucia w pracy asystentki
stomatologicznej.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
- materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
- zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
- ćwiczenia, które pomogą zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań, pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
- literaturę uzupełniającą.
W podrozdziałach Materiał nauczania treści kształcenia zostały zaprezentowane
w sposób ogólny. Podany zakres wiadomości powinien być wystarczający do osiągnięcia
celów kształcenia niniejszej jednostki modułowej, ale możesz poszerzyć wiadomości
o wskazaną literaturę.
Z podrozdziałem „pytania sprawdzające” możesz zapoznać się przed przystąpieniem do
poznawania treści materiału, poznając wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po
przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej
gotowości do wykonywania ćwiczeń. Możesz także sprawdzić stan swojej wiedzy, która
będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń po zapoznaniu się z materiałem nauczania.
Zamieszczone w poradniku ćwiczenia mają na celu wyrobienie nawyku rzetelności,
dokładności i systematyczności w pracy – umiejętności niezbędnych podczas pracy
w zawodzie asystentki stomatologicznej.
Po wykonaniu ćwiczeń masz możliwość sprawdzenia poziomu swoich postępów
odpowiadając na pytania podane w podrozdziale „sprawdzian postępów”. W tym celu
powinieneś zakreślić odpowiedzi, wstawiając X w miejscu pod słowem:
- TAK – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest pozytywną,
- NIE – jeżeli twoja odpowiedź na pytanie jest negatywną.
Zakreślenia pod NIE wskazują luki w Twojej wiedzy i zarazem informują jakich treści
jeszcze nie poznałeś. Musisz do nich powrócić.
Poznanie przez Ciebie wszystkich wiadomości dotyczących charakterystyki budowy
fizjologii oraz patologii narządu żucia b...
alicjatechnikfarm