PRZYKŁADOWY KONSPEKT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH W ZAKRESIE USPRAWNIANIA PERCEPCJI WZROKOWEJ
TEMAT: Usprawnianie percepcji wzrokowej na materiale bezliterowym - "W zagrodzie wiejskiej".
Lp.
Rodzaj ćwiczenia
Cel ćwiczenia
Przebieg ćwiczenia
Pomoce
1.
Wyszukiwanie zwierząt domowych ukrytych wśród innych zwierząt na obrazku, kolorowanie ich i nazywanie.
· usprawnianie grafomotoryki
· ćwiczenie spostrzegawczości
· ćwiczenie integracji wzrokowo-ruchowej
· ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej
Dziecko otrzymuje czarno-biały obrazek z różnymi zwierzętami, wyszukuje wśród nich zwierzęta domowe, koloruje je i nazywa.
czarno-biały obrazek "Zwierzęta z wiejskiego podwórka",
kredki
2.
Dopasowywanie nóg (łap) do zwierzęcia - uzupełnianie brakujących elementów.
· ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej
· ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Dziecko otrzymuje ilustracje zwierząt bez nóg (łap). Zadaniem jest dopasowanie odpowiednich kończyn do zwierzęcia.
Kartki z obrazkami zwierząt, obrazki nóg (łap) zwierząt
3.
Wyszukiwanie szczegółów różniących dwa obrazki i ich nazywanie.
· ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej
· kojarzenie obrazów wzrokowych
Dziecko otrzymuje dwa obrazki różniące się szczegółami. Nauczyciel mówi: "Czym różnią się te dwa obrazki, powiedz".
Dwa kolorowe obrazki "Na wiejskim podwórku".
4.
Zabawa "Dokończ zdania".
· wzbogacenie czynnego słownika
Nauczyciel mówi:
· "W kurniku mieszka..."
· "W oborze mieszka..."
· "W chlewie mieszka..." itd.
Zadaniem dzieci jest dokończenie zdań.
Ilustracje
5.
Odgadywanie nazw zwierząt domowych ilustrowanych ruchem i wspólne ich naśladowanie.
· relaksacja
· usprawnianie koordynacji wzrokowo ruchowej
Dziecko naśladuje ruchem dowolne zwierzę domowe.
Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie jakie to zwierze oraz wspólne ich naśladowanie.
6.
Wykonanie plansz w zespołach na temat: "Zagroda wiejska"
· ćwiczenie drobnych ruchów rąk
· podnoszenie poziomu ręki wiodącej
· rozwijanie wyobraźni przestrzennej (umiejętność zagospodarowania przestrzeni)
Dzieci pracują w dwu osobowych zespołach. Kolorują, wycinają i przyklejają na planszę zagrody wiejskiej zwierzęta domowe. Dorysowują brakujące elementy (np.: koryto dla świń, itd.)
Arkusz L-3 z zabudowaniami gospodarskimi, obrazki zwierząt wiejskich do kolorowania i wycięcia, klej, nożyce.
7.
Wyszukiwanie w gazetach obrazków przedstawiających zwierzęta domowe, wycięcie, naklejenie na kartkach i dorysowanie im domków (1 lub 2 zwierzęta).
· ćwiczenie funkcji wzrokowych
· podnoszenie poziomu graficznego
Dziecko w domu ma wyszukać w gazetach jedną lub dwie ilustracje zwierząt domowych, wyciąć je, nakleić na kartce i dorysować im domki.
Gazety, czyste kartki, kredki, nożyce, klej.
kaska1562