Systemy informatyczne - wykłady.doc

(1435 KB) Pobierz

W każdej instytucji i organizacji zawsze istnieje jakiś system informacyjny, gdyż jest on niezbędnym warunkiem jej działania.

System informacyjny można usprawnić nasycając go narzędziami i środkami techniki komputerowej oraz teleinformatycznej (ICT).

System informatyczny jest składnikiem (czasem ważniejszym, a czasem mniej ważnym) systemu informacyjnego.

S.I. to system, który umożliwia: · gromadzenie, ·  przetwarzanie, · przechowywanie informacji zarejestrowanych w dowolnej postaci,
· przekazywanie inf. w pożądanym czasie. ·  i prezentowanie inf.

Istotą S.i. jest zorganizowanie informacji, natomiast jego celem dostarczanie właściwych informacji w celu ułatwienia podejmowania decyzji.

W miarę jak sytuacje, z którymi trzeba się zmierzyć w procesie zarządzania, staje się coraz bardziej złożone, rośnie efekt „luki informacyjnej”.

Jeśli coś w działaniu firmy i w jej organizacji jest pozytywne, to po wprowadzeniu informatyki będzie jeszcze lepsze. Jeśli jednak coś jest negatywne, to wprowadzenie informatyki spowoduje, że te minusy urosną do monstrualnych rozmiarów !

Dane to jeszcze nie informacja, a informacja to jeszcze nie wiedza. Duże zasoby danych nie świadczą o tym, iż firma jest bogata w wiedzę

Dane są to tylko nieprzetworzone fakty, liczby, zakodowane zdarzenia.  Dopiero ich odpowiednia analiza i przetworzenie czyni z nich użyteczne informacje.  Na etapie tym zgromadzone dane powinny być odpowiednio wyselekcjonowane, zanalizowane oraz zaprezentowane. Informacje powstałe w ten sposób mogą być już wykorzystane do podejmowania decyzji, jednak nie powiększają jeszcze zasobów wiedzy.

Główną rolą informacji jest zmiana sposobu, w jaki odbiorca postrzega pewne rzeczy oraz wpływ na jego osąd i zachowanie, co korzystnie odróżnia ją od danych. Dopiero właściwe uporządkowanie informacji poprzez użytkownika dysponującego już pewnymi zasobami wiedzy oraz doświadczenia powoduje powstanie wartości dodanej, to jest nowej wiedzy. Komputery mogą i powinny ten proces wspomagać.

Istnieją cztery główne kategorie wiedzy

§         Wiedzieć „co Odnosi się do wiedzy o faktach, np. ile kosztuje litr benzyny. Wiedza w znaczeniu tej kategorii jest prawie tożsama z informacją, która może być przesłana za pomocą danych i bitów.

§         Wiedzieć „dlaczego  Odnosi się do praw zachodzących w naturze, umyśle człowieka oraz w społeczeństwie. Szczególnie istotna jest w dziedzinach gospodarki takich jak przemysł elektroniczny, chemiczny. Przyśpiesza postęp techniczny.

§         Wiedzieć „jak” Kategoria ta odnosi się do umiejętności ludzi, zespołów. Wskazuje na sposób wykonania konkretnych zadań, czynności.

§         Wiedzieć „kto Kategoria ta wskazuje, jakie są zdolności i wiedza poszczególnych jednostek wykonujących przydzielone zadania.
Są również następujące kategorie:

§         Wiedzieć „kiedy

§         Wiedzieć „gdzie”

Wiedza charakteryzuje się czterema cechami, które odróżniają ją od tradycyjnych zasobów.

§         Dominacja Cecha ta nadaje wiedzy priorytetowe miejsce pośród pozostałych zasobów. Ma ona strategiczne znaczenie dla funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw. Warunkuje ona także w znacznym stopniu ich pozycję na rynku. Często jej umiejętne wykorzystanie przyczynia się do efektywnego zarządzania pozostałymi zasobami, a przez to również do osiągania celów organizacji

§         Niewyczerpalność Cecha ta wskazuje, iż wiedzy, jako jedynego zasobu, nie ubywa w miarę jej wykorzystywania. Jednocześnie im częściej jest używana jej wartość ulega zwiększeniu. Wraz ze wzrostem ilości dostępnej wiedzy pojawia się często efekt synergii. Zjawisko to polega na tym, iż w trakcie jej przekazywania dowolnej liczbie osób nie tylko nie traci ona swej wartości, ale często jest rozwijana o nowe elementy powstałe w czasie tego procesu.

§         Symultaniczność Cecha ta powoduje, iż ta sama dostępna wiedza może być wykorzystywana przez wiele jednostek w tym samym czasie i wielu miejscach jednocześnie. Posiadanie wiedzy nie daje pewności, iż organizacja jest jedynym podmiotem, który nią włada i może ją wykorzystać. Istotą zdobycia i utrzymania przewagi konkurencyjnej jest użycie wiedzy zanim zrobi to konkurencja.

§         Nieliniowość Zgodnie z nią nie ma ścisłej zależności pomiędzy ilością posiadanej wiedzy a korzyściami wypływającymi z jej wykorzystania. Duże zasoby wiedzy nie przesądzają o wiodącej pozycji organizacji na rynku, jednakże często przyczyniają się do jej zdobycia. Decydująca jest tutaj umiejętność jej odpowiedniego wykorzystania.

Po co SI?: Konieczność używania systemów informatycznych przy korzystaniu z danych, informacji i wiedzy jest spowodowana czteroma przyczynami

§         Gwałtownym powiększaniem się zasobów informacyjnych.

§         Firmy posiadają olbrzymie zasoby nie wyselekcjonowanej i nieprzetworzonej informacji. Brakuje im jednak wiedzy potrzebnej do rozwiązywania ich problemów.

§         Rosnącą szczegółowością (wąską specjalizacją) zasobów informacyjnych

§         Postępującą globalizacją.

 

Cele wdrażania systemu informacyjnego w przedsiębiorstwie

§         ułatwianie gromadzenia informacji niezbędnych do funkcjonowania danego procesu,

§         usprawnianie analizy zebranych danych i informacji,

§         możliwość przekształcenia nieustrukturalizowanego procesu w rutynowo przebiegającą transakcję,

§         ułatwienie wprowadzania zmian w kolejności  przebiegu procesu,

§         umożliwienie łatwego dostępu do zasobów wiedzy i ekspertyz oraz ich swobodnego transferu,

§         umożliwienie eliminacji zbędnych pośredników z procesu,

§         umożliwienie łatwego monitorowania przebiegu zarówno całego procesu, jak i jego poszczególnych elementów,

§         możliwość zastępowania czynnika ludzkiego w procesie lub też zmniejszanie jego udziału.

CRM (Customer Relationships Management) – wspomaganie obsługi klienta

Główną zaletę stosowania komputera jest możliwość użycia go do przetwarzania danych do takiej postaci, by mogły być podstawą podejmowania decyzji.

Dane ® informacja®wiedza®

Electronic Data Interchange EDI – zastąpienie papierowej formy. Rodzaje:

§                                    Wymiana dokumentow biznesowych – podpis elektroniczny, wiarygodność.

§                                    Elektroniczna wymiana danych technicznych

§                                    EFT – elektroniczny transfer środków pieniężnych

§                                    Interaktywne EDI (różnego rodzaju formularze cyfrowe).

Zagadnienia inżynierii oprogramowania

·         Sposoby prowadzenia przedsięwzięć informatycznych.

·         Techniki planowania, szacowania kosztów, harmonogramowania i monitorowania przedsięwzięć informatycznych.

·         Metody analizy i projektowania systemów.

·         Techniki zwiększania niezawodności oprogramowania.

·         Sposoby testowania systemów i szacowania niezawodności.

·         Sposoby przygotowania dokumentacji technicznej i użytkowej.

·         Procedury kontroli jakości.

·         Metody redukcji kosztów konserwacji (usuwania błędów, modyfikacji i rozszerzeń)

·         Techniki pracy zespołowej i czynniki psychologiczne wpływające na efektywność pracy.

METODA
Sposób wykonywania czegoś, system procedur, świadomą powtarzalność w celu realizowania części cyklu życia systemu.

METODYKA
Jest to zespół metod opartych na wspólnych podstawach (metodyka obiektowa, metodyka strukturalna). Metodyka jest powiązana z notacją służącą do dokumentowania wyników faz projektu (pośrednich, końcowych), jako środek wspomagający ludzką pamięć i wyobraźnię i jako środek komunikacji w zespołach oraz pomiędzy projektantami i klientem.

Metodyka ustala:

          fazy projektu, role uczestników projektu,

          modele tworzone w każdej z faz,

          scenariusze postępowania w każdej z faz,

          reguły przechodzenia od fazy do następnej fazy,

          notacje, których należy używać,

          dokumentację powstającą w każdej z faz.

MODELE CYKLU ŻYCIA SYSTEMU INFORMATYCZNEGO

Modeli cyklu życia (oraz ich mutacji) jest bardzo dużo, np.:

·         Model kaskadowy (wodospadowy),

·         Model spiralny,

·         Prototypowanie,

·         Montaż z gotowych komponentów.

FAZY CYKLU ŻYCIA SYSTEMU

·         analiza wymagań

·         projektowanie

·         implementacja

·         testowanie

·         instalacja

·         eksploatacja

·         wycofanie

Analiza wymagań

Analiza wymagań wykonywana jest przez analityka systemu. Jest to jedna z najważniejszych faz życia systemu informacyjnego. Aż 56% błędów powstających w systemie popełnianych jest w fazie analizy potrzeb . Koszty usuwania tych błędów są nie bagatelne gdyż stanowią około 82% kosztów całego systemu. Błąd postały w pierwszej fazie życia systemu rzutuje przecież na całokształt projektowanego systemu.
Zadaniem analityka systemu jest rozpoznanie dziedziny w jakiej będzie działał dany system. Na tej podstawie musi powstać model logiczny systemu , który mówi analitykowi i projektantowi co system ma robić. (Lista funkcji , którą ma obsługiwać system ale bez informacji jak funkcje mają być wykonywane).

Projektowanie systemu

Jest to faza cyklu życia systemu informatycznego w wyniku której z modelu logicznego ma powstać model fizyczny (implementacyjny), który odpowiada na następujące pytanie: w jaki sposób założona przez analityka funkcja w modelu logicznym ma zostać zreralizowana. W fazie tej musi powstać pełny szczegółowy opis wszystkich założonych funkcji w systemie oraz musi powstać pełny opis fizycznych struktur danych. W fazie tej popełnianej jest 27% błędów występujących w systemach. Usunięcie tych błędów generuje wzrost kosztów o około 13%.
Implementacja
Implementacja to nic innego jak kodowanie założonych w modelu fizycznym algorytmów w jakimś języku programowania. Jest to realizacja wszystkich technicznych założeń w wybranym środowisku impelemntacyjnym. W końcowych pracach projektowych powinniśmy zdecydować się na wybór środowiska impelmentacyjnego najlepiej nadającego się do zaprogramowania modelu fizycznego.

Testowanie systemu

Jest to sprawdzenia poprawności działania oprogramowania , sprawdzenia czy wszystkie założone funkcje zostały spełnmione oraz czy poprawnie wykonane zostało scalenie poszczególnych modułów w jeden system informacyjny.
Testowanie dzielimy na dwie fazy:

·         Weryfikacja - sprawdzenie czy wszystkie założenia zostały wykonane

·         Walidacja - weryfikowanie działającego systemu z oczekiwaniami końcowego użytkownika

Instalacja systemu

Jest to przekazanie systemu właścicielowi dla którego system został opracowany i zaimplementowany. Na etapie instalacji przeprowadza się szerego szkoleń dla użytkowników systemu.

Model kaskadowy (wodospadowy)

Wady:

·         ścisła kolejność wykonywania prac

·         Wysoki koszt błędów popełnionych we wczesnych fazach

·         długa przerwa w kontaktach z klientem

Z drugiej strony, jest on do pewnego stopnia niezbędny dla planowania, harmonogramowania, monitorowania i rozliczeń finansowych.

Zmodyfikowany model kaskadowy z iteracjami:

Model spiralny:

 

Realizacja przyrostowa (odmiana modelu spiralnego)

Prototypowanie:

Sposób na uniknięcie zbyt wysokich kosztów błędów popełnionych w fazie określania wymagań. Zalecany w przypadku, gdy określenie początkowych wymagań jest stosunkowo łatwe.

Fazy

·         ogólne określenie wymagań

·         budowa prototypu

·         weryfikacja prototypu przez klienta

·         pełne określenie wymagań

·         realizacja pełnego systemu zgodnie z modelem kaskadowym

Cele

·         wykrycie nieporozumień pomiędzy klientem a twórcami systemu

·         wykrycie brakujących funkcji

·         wykrycie trudnych usług

·         wykrycie braków w specyfikacji wymagań

Zalety

·         możliwość demonstracji pracującej wersji systemu

·         możliwość szkoleń zanim zbudowany zostanie pełny system

Metody prototypowania

·         Niepełna realizacja: objęcie tylko części funkcji

·         Języki wysokiego poziomu

·         Wykorzystanie gotowych komponentów

·         Generatory interfejsu użytkownika: wykonywany jest wyłącznie interfejs, wnętrze systemu jest “podróbką”.

·         Szybkie programowanie: normalne programowanie, ale bez zwracania uwagi na niektóre jego elementy, np. zaniechanie testowania

Montaż z gotowych komponentów

możliwość redukcji nakładów poprzez wykorzystanie podobieństwa do wcześniej tworzonych systemów oraz wykorzystanie gotowych komponentów dostępnych na rynku.

Metody

·         Zakup elementów ponownego użycia od dostawców

·         Przygotowanie elementów poprzednich przedsięwzięć do ponownego użycia

Zalety

·         Wysoka niezawodność,

·         zmniejszenie ryzyka,

·         Efektywne wykorzystanie specjalistów,

·         Narzucenie standardów

Wady

·         dodatkowy koszt przygotowania elementów ponownego użycia

·         ryzyko uzależnienia się od dostawców elementów

·         niedostatki narzędzi wspomagające ten rodzaj pracy

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin