JK11-bartoszewicz.pdf

(37 KB) Pobierz
25268812 UNPDF
I WONA B ARTOSZEWICZ
Autoportret partii politycznych
na podstawie sloganów wyborczych
u˙ytych w kampanii przed wyborami
do Sejmu i Senatu RP w 1991 r.
Celem niniejszej pracy było ustalenie za pomoca ˛ semantyczno-formalnej analizy
sloganów wyborczych, jak poszczególne ugrupowania polityczne tworza˛ swój
autoportret na potrzeby kampanii wyborczej. Zbadano 86 haseł ró˙nych partii
umieszczonych w materiałach propagandowych (informatory, plakaty, ogłosze-
nia prasowe). Najwi ˛ ksza ˛ cz ˛ ´´ zebranego materiału (44) tworza ˛ slogany Unii
Demokratycznej (UD). W porównaniu z tym liczba haseł u˙ytych przez jej prze-
ciwników politycznych, które udało nam si ˛ odszuka´, jest skromniejsza i wyno-
si: 7 – Porozumienie Centrum (PC), 8 – Kongres Liberalno-Demokratyczny
(KLD), 6 – Ruch Chrze´cija´sko-Społeczny „Przymierze” (Przymierze), 6 –
Ruch „Ponad Podziałami” (PP), 4 – Wyborcza Akcja Katolicka (WAK), 4 – So-
jusz Lewicy Demokratycznej (SLD), 2 – Spółdzielcy (Sp), 2 – Polska Partia
Przyjaciół Piwa (PPPP), 2 – Porozumienie Ludowe (PL), 1 – Solidarno´´, 1 –
Kongres Rzeczpospolitej Samorza ˛ dnej (KRS), 1 – Solidarno´´ Pracy (SP), 1 –
Stronnictwo Demokratyczne (SD), 1 – Unia Polityki Realnej (UPR). Wszystkie
slogany zbierane były podczas kampanii wyborczej prowadzonej we Wrocławiu.
Przy ograniczonej liczbie dost˛pnych nam materiałów nie zawsze było mo˙liwe
dokładne ustalenie taktyki propagandowej ka˙dego z wymienionych ugrupowa´.
Zebrane slogany dały si ˛ uporza ˛ dkowa´ w 6 wyra´nych grup tematycznych.
Grupa 1. Mamy program polityczny
Przez program polityczny rozumiemy ogólnie opisany rodzaj działa´ polity-
cznych, których efekty mo˙na b˛dzie obserwowa´ w bli˙ej nie okre´lonej przy-
szło´ci. W tym sensie kompletny program polityczny prezentuje UD. Znaleziono
23 slogany tego rodzaju, np.:
Jak dokona´ przełomu w budownictwie mieszkaniowym? Naszych kandyda-
tów pytaj o odpowied´.
92
IWONA BARTOSZEWICZ
Jak da´ szans˛ przedsi˛biorstwom pa´stwowym? Naszych kandydatów pytaj
o odpowied´.
Jak chroni´ biednych, słabszych, pokrzywdzonych? Naszych kandydatów py-
taj o odpowied´.
Jak uratowa´ ´rodowisko człowieka? Naszych kandydatów pytaj o odpo-
wied´.
Inne partie ograniczaja ˛ si ˛ zwykle do jednego hasła, np.:
KLD: Wybieramy Polsk˛ politycznie, gospodarczo silna˛ i niepodległa˛.
PC: Silna gmina, silny region, silne pa´stwo.
WAK: Wiara, wolno´´, własno´´.
Grupa 2. Głosujcie na nas!
Wszystkie hasła polityczne nakłaniaja ˛ odbiorc ˛ /wyborc ˛ do podj ˛ cia konkret-
nych działa´ , ale nie wszystkie wyra˙aja ˛ to w sposób tak bezpo´redni, jak przed-
stawiciele tej grupy, np.:
UD: Jestem za!; Głosuj na kandydatów Unii Demokratycznej.
KLD: Warto głosowa´ na Kongres.
PC: Dzi˛kujemy Pa´stwu za poparcie. Do zobaczenia przy urnach wybor-
czych.
PP: Uwierz, przyjd´, wybierz.
A oto inne slogany wyborcze, zgodnie z intencja ˛ autorów charakteryzuja ˛ ce
poszczególne ugrupowania lub ich przedstawicieli:
UD: Jeste´my za Polska˛! ; Unia Demokratyczna to unia dla Polski.
SLD: Głosuj na lewic˛ – nie obronisz si˛ sam.
Inny slogan SLD:
Nie głosuja˛c na lewic˛ wspierasz Plan Balcerowicza, uwa˙amy za szczegól-
nie ciekawy, poniewa˙ nie realizuje on typowego dla tej grupy schematu: je´li
wybierzesz nas, spowodujemy zmiany na lepsze.
Godny uwagi jest jeszcze jeden slogan UD:
Unia Demokratyczna liczy na Ciebie, na Twoja˛ ma˛dro´´, serce, zaanga˙owanie ,
poniewa˙ wyra´niej ni˙ inne apeluje do uczu´ wyborcy za pomoca ˛ argumentów
pozornie racjonalnych. Kto zatem b ˛ dzie głosował na UD, dowiedzie swej ma ˛ dro´ci,
uczuciowo´ci i zaanga˙owania. Po bli˙szym przyjrzeniu si ˛ temu hasłu stwierdza-
my, ˙e daje si ˛ ono zinterpretowa´ tak˙e w inny sposób: kto odda głos na inne
ugrupowanie, jest głupi, pozbawiony uczu´ i niezaanga˙owany.
Grupa 3. W´ród nas znajdziesz autorytety
Przeci ˛ tnemu obywatelowi, nie zaanga˙owanemu politycznie w sposób
szczególny, co mo˙na powiedzie´ o wi ˛ kszej cz ˛ ´ci społecze´stwa, było niezwy-
kle trudno zorientowa´ si ˛ w skomplikowanym budza ˛ cym si ˛ polskim ˙yciu
politycznym. Programy partii politycznych oraz ich liderzy byli w r. 1991 na
ogół nie znani z wyja˛tkiem kilku przypadków. Znajduje to swój wyraz w nast˛-
puja ˛ cych sloganach:
Autoportret partii politycznych
93
UD: Unia Demokratyczna Tadeusza Mazowieckiego ; Unia Demokratyczna to
partia Mazowieckiego, Kuronia i Frasyniuka.
KLD: Ludzie Bieleckiego.
Solidarno´´: Ła˛czy nas Solidarno´´.
Ugrupowanie polityczne daje si˛ zidentyfikowa´ nie tylko na podstawie na-
zwisk reprezentuja˛cych je wybitnych polityków, ale tak˙e na podstawie jego
zasług. Wi ˛ kszo´´ partii tego nie czyni z ró˙nych powodów. Jedne dlatego, ˙e
nie maja ˛ przeszło´ci politycznej, inne, maja ˛ c okre´lona ˛ przeszło´´, wola ˛ si ˛ na
nia ˛ nie powoływa´. Sa ˛ wreszcie i takie, które motywu historycznego nie wła ˛ czy-
ły do swojej taktyki propagandowej.
Grupa 4. Jeste´my wiarygodni dzi˛ki osi˛gni˛ciom naszych kandydatów
T˛ grup˛ tworza˛ hasła podkre´laja˛ce wiarygodno´´ danej partii, np.:
UD: Z Unia˛ s i e˛ uda! ; Obstawiaj tylko pewne pole.
KLD: Nie bój si˛ jutra ; Wybierz sprawdzonych kandydatów ; Liberałowie
umieja˛ wygrywa´. Wygraj z nami.
PC: Szanowny Wyborco! Ka˙dy z nas co´ w ˙yciu zrobił; mo˙esz to zobaczy´.
Stałym elementem ka˙dej walki politycznej jest podkre´lanie, cz˛sto nad-
mierne, własnych walorów, czego potwierdzeniem sa˛ powy˙sze hasła wyborcze,
przy jednoczesnym pomniejszaniu zasług przeciwników. Jest to zjawisko natu-
ralne i zrozumiałe. Nie chodzi tu przecie˙ o obiektywizm, tylko o skuteczno´´.
Przy tzw. pozytywnej kampanii wyborczej krytyka konkuruja ˛ cych ugrupowa´
odbywa si ˛ w sposób zawoalowany, czego przykładem moga ˛ by´ przedstawicie-
le nast˛pnej grupy.
Grupa 5. Nasze zdanie na temat zastanej sytuacji i naszych przeciwników
Teksty pewnej cz ˛ ´ci plakatów UD skonstruowane sa ˛ w ten sposób, ˙e obok
nazwiska kandydata znajdujemy krótki tekst maja ˛ cy charakter cytatu, np.:
Tadeusz Mazowiecki: ma˛drzej ; Jacek Kuro´: z sercem ; Olga Krzy˙anowska:
wysłuchajmy swoich racji ; Władysław Frasyniuk: nie dajmy si˛ zwariowa´ ; Ro-
muald Siepsiak: rza˛dzi´ znaczy słu˙y´.
Przytoczone tu hasła moga˛ by´ uznane za przykład ukrytej krytyki polityki
prowadzonej przez stron ˛ przeciwna ˛ . A oto inne slogany tego rodzaju:
PC: ˙ eby było normalnie.
PP: Goły polityk nie ma wyobra´ni.
WAK: My nie obiecujemy, my realizujemy.
PPPP: Trzeba wypi´ to piwo.
PL: Do´´ eksperymentów na narodzie.
W tej sytuacji nie dziwi fakt, ˙e nie znajdziemy tutaj ani jednego hasła Kon-
gresu Liberalno-Demokratycznego, b ˛ da ˛ cego w owym czasie u władzy.
Grupa 6. Akt wyborczy
W´ród haseł wyborczych trzech ugrupowa´, UD, PC i SLD, znalazły si ˛
i takie, które w sposób konkretny pokazuja˛, jak mo˙na je wybra´. Oto jeden
typowy przykład:
94
IWONA BARTOSZEWICZ
PC: Postaw znak x przy nazwiskach naszych dwóch kandydatów.
Uwa˙amy, ˙e mamy tu do czynienia ze specjalna ˛ fomra ˛ sloganu wyborczego,
poniewa˙ mowa tu nie o wybieraniu w ogóle, ale o oddawaniu głosu na konkret-
nego kandydata. Równocze´nie zaliczone do tej grupy hasła przez swoja ˛ praktyczna ˛
wymow˛ ró˙nia˛ si˛ wyra´nie od przedstawicieli wcze´niej omówionych grup.
Wypowiedzi polityczne, a do nich nale˙a˛ slogany wyborcze, maja˛ charakter
wyra´nie retoryczny, dlatego dla wzmocnienia efektu stosowane sa ˛ czasami pew-
ne figury retoryczne 1 :
1) chiazm:
KLD: Liberałowie umieja˛ wygrywa´. Wygraj z nami ;
2) powtórzenie:
PC: Silna gmina, silny region, silne pa´stwo ;
3) paralelizm syntaktyczny:
SP: Oni maja˛ władz˛, a my mamy Solidarno´´ Pracy,
PP: U wierz, przyjd´, wybierz,
KLD: Jest czas Liberałów, czas decyzji, czas gry o przyszło´´ ;
4) parafraza frazeologizmów:
SD: Nie obiecujemy gruszek na wierzbie, lecz własny wkład w odbudow˛
Polski niepodległej;
PPPP: Trzeba wypi´ to piwo.
5) tryb rozkazuja ˛ cy.
Szczególnie cz ˛ sto stosowany jest tryb rozkazuja ˛ cy 2. osoby lp, za pomoca ˛
którego da˛˙y si˛ do zlikwidowania dystansu mi˛dzy autorami a odbiorcami slo-
ganów. Dzi˛ki takim formom, jak wybierz!, nie bój si˛!, wi˛´ powstaja˛ca mi˛dzy
obiema wzajemnie nie znaja ˛ cymi si ˛ stronami nabiera osobistego charakteru, np.:
KLD: Wybierz sprawdzonych kandydatów ; Nie bój si˛ jutra.
W innym wypadku zastosowano tryb rozkazuja ˛ cy 1. osoby lm sugeruja ˛ c peł-
na ˛ identyfikacj ˛ adresata z nadawca ˛ :
UD: Nie dajmy si˛ zwariowa´.
Równie˙ stosuja˛c tryb oznajmuja˛cy orzeczenia w 1. osobie lm osia˛gamy po-
dobny efekt:
Solidarno´´: Ła˛czy nas Solidarno´´.
SP: Oni maja˛ władz˛, a my mamy Solidarno´´ Pracy.
A oto slogan, w którym oba tryby znalazły zastosowanie:
1 Przedstawiono tu wybór figur retoryczno-stylistycznych kieruja˛c si˛ cechami zebranego
materiału. Korzystano przy tym z nast˛puja˛cych publikacji: J. B r a l c z y k, Strategie w j˛zyku
propagandy politycznej (o polskiej propagandzie partyjno-pa´stwowej w latach 1982–88), [w:]
J˛zyk a kultura , t. 4, red. J. Bartmi´ski, Z. Grzegorczykowa, Wrocław 1991; W. F l e i s c h e r,
G. M i c h e l, Stilistik der deutschen Gegenwartssprache , Leipzig 1979; E. K l i n, H. K o c h,
Übungsbuch zur deutschen Stilistik , Warszawa 1979; H. L a n s b e r g, Handbuch der literari-
schen Rhetorik. Eine Grundlegung der Literaturwissenschaft , München 1971; E. M i o d o ´-
s k a - B r o o k e s, A. K u l a w i k, M. T a t a r a, Zarys poetyki , Warszawa 1978; J. Z i o-
m e k, Retoryka opisowa , Wrocław 1990.
Autoportret partii politycznych
95
SLD: Głosuj na lewic˛ – nie obronisz si˛ sam .
Godnym uwagi przykładem jest nast ˛ pne hasło maja ˛ ce form ˛ równowa˙nika
zdania, nosza ˛ cego wyra´ne cechy semantyczne trybu rozkazuja ˛ cego:
PPPP: Bubel do Sejmu!
I wreszcie slogan, w którym znaczenie imperatywne zr˛cznie ukryto pod ele-
gancka˛ forma˛ podzi˛kowania:
PC: Dzi˛kujemy Pa´stwu za poparcie 2 .
Zadaniem wszelkich działa´ propagandowych jest stworzenie pozytywnego
obrazu danego ugrupowania w celu pozyskania mo˙liwie szerokiego kr ˛ gu zwo-
lenników. Oczywi´cie taki obraz w szczegółach mo˙e nie by´ wyczerpuja ˛ cy
i szczery, a powstaje jedynie dora´nie, jako element pomagaja˛cy danej partii
w osia˛gni˛ciu pewnego celu politycznego, którym jest np. zwyci˛stwo w wybo-
rach. Spróbujmy zatem na podstawie zebranego materiału zrekonstruowa´ auto-
portrety niektórych ugrupowa´, które przysta ˛ piły do wyborów w 1991 r. Obraz
ten jest w pewnej cz ˛ ´ci niepełny, poniewa˙ nie udało nam si ˛ dotrze´ do wszy-
stkich haseł wyborczych.
Unia Demokratyczna: niezawodna, ma kompletny polityczno-gospodarczo-
społeczny program, ma trze´wych, ma˛drych, wiarygodnych, obiektywnych, wra-
˙liwych kandydatów, w´ród których sa ˛ liczne znane i uznane osobisto´ci, rozu-
mieja ˛ ce swoja ˛ prac ˛ jako słu˙b ˛ . UD liczy na głosy ma ˛ drych, wra˙liwych i zaan-
ga˙owanych wyborców.
Kongres Liberalno-Demokratyczny: ma program polityczny, jest partia ˛ Jana
Krzysztofa Bieleckiego, ma wypróbowanych, odnosza˛cych sukcesy kandydatów.
Porozumienie Centrum: ma program polityczny, ma uczciwych, odpowie-
dzialnych, kompetentnych kandydatów, jest za szeroko poj ˛ ta ˛ normalizacja ˛ .
Porozumienie Ponad Podziałami: ma program gospodarczy, ma wypróbowa-
nych, odnosza ˛ cych sukcesy kandydatów.
Wyborcza Akcja Katolicka: ma program gospodarczo-polityczny, podkre´la
rol˛ chrze´cija´skiego ´wiatopogla˛du, jej kandydaci sa˛ niezawodni.
Sojusz Lewicy Demokratycznej: b˛dzie broni´ rza˛dzonych przed rza˛dza˛cymi,
jest przeciw planowi Balcerowicza.
Przymierze: ma rozbudowany polityczno-gospodarczo-społeczny program.
Spółdzielcy: walcza ˛ o stworzenie warunków do rozwoju spółdzielczo´ci, kan-
dydaci maja ˛ gospodarczo-społeczny program, sa ˛ niezale˙ni finansowo i politycz-
nie, bezkompromisowi i odpowiedzialni, dystansuja˛ si˛ od rza˛dza˛cej elity.
Z powy˙szego zestawienia wynika, ˙e nie jest mo˙liwe wyrobienie sobie
jasnego pogla ˛ du na mo˙liwo´ci poszczególnych ugrupowa´ opieraja ˛ c si ˛ tylko
2 Wszystkie opisane tutaj metody i ´rodki sa˛ powszechnie stosowane nie tylko w reklamie polity-
cznej, ale tak˙e gospodarczej. Zob. np.: W. D i e c k m a n n, Wortschatz und Wortgebrauch der poli-
tischen Werbung , Marburg 1963; L. K r a u s s, H. R ü h l, Werbung in Wirtschaft und Politik , Frank-
furt [1970]; J. M ö c k e l m a n n, S. Z a n d e r, Form und Funktion der Werbeslogans. Untersu-
chung der Sprache und werbepsychologischen Methoden in den Slogans , Göppingen [1975].
Zgłoś jeśli naruszono regulamin