Językowy obraz kobiety.pdf

(731 KB) Pobierz
Microsoft Word - Disertacni_prace_Jezykowy_obraz_kobiety.doc
Univerzita Palackého v Olomouci
Filozofická fakulta
Doktorská diserta ě ní práce
J ħ zykowy obraz kobiety
(Na podstawie wybranych polskich i czeskich czasopism dla kobiet)
Doktorský studijní program: Srovnávací slovanská filologie
Studijní obor: Srovnávací slovanská jazykov ĩ da
Školitel:
Autorka:
prof. PhDr. Edvard Lotko, CSc.
Mgr. Iwona Burešová Wania
Olomouc 2003
Spis tre Ļ ci
Wst ħ p ......................................................................................................................4
1. J Ħ ZYKOWY OBRAZ ĺ WIATA ................................................................................11
1.1. J ħ zykowy obraz Ļ wiata na tle filozoficznych zagadnie ı zwi Ģ zku
j ħ zyka z rzeczywisto Ļ ci Ģ .............................................................................11
1.2. Poj ħ cie j ħ zykowego obrazu Ļ wiata............................................................17
1.3. Kategoryzacja a JO ĺ ..................................................................................23
1.4. Prototyp i stereotyp jako składniki JO ĺ .....................................................28
2. M ETAFORA ..........................................................................................................32
2.1. Klasyczna teoria metafory..........................................................................33
2.2. Nowe podej Ļ cia wobec poj ħ cia metafory...................................................34
2.3 Metafora kognitywna...................................................................................39
2.3.1. Metafora strukturalna.........................................................................42
2.3.2. Metafora orientacyjna........................................................................43
2.3.3. Metafora ontologiczna.......................................................................44
2.3.4. Metonimia..........................................................................................45
3. J Ħ ZYKOWY OBRAZ KOBIETY ...............................................................................47
3.1. Kobieta w tradycji i kulturze Europy.........................................................47
3.2. KOBIETA TO POJEMNIK.......................................................................51
3.3. KOBIETA TO OBIEKT ATAKU/SUBIEKT ATAKUJ ġ CY..................64
3.4. KOBIETA TO RO ĺ LINA.........................................................................80
3.5. KOBIETA TO ZWIERZ Ħ .........................................................................90
3.6. Inne metafory poj ħ ciowe...........................................................................105
Zako ı czenie ..........................................................................................................111
Resumé...................................................................................................................117
Summary.................................................................................................................121
2
61258619.001.png
Bibliografia………………………………………………………………………126
Zał Ģ czniki...............................................................................................................133
3
Wst ħ p
Celem niniejszej pracy jest analiza j ħ zykowego obrazu kobiety (dalej te Ň
JOK), a dokładniej wycinka tego obrazu, jaki mie Ļ ci si ħ w j ħ zyku potocznym.
Ze wzgl ħ du na bardzo szeroki zakres, jaki stanowi badanie j ħ zykowego obrazu
Ļ wiata (dalej te Ň JO ĺ ) skupiaj Ģ cego w sobie nie tylko zjawiska j ħ zykowe, ale
tak Ň e uwarunkowania kulturowe, społeczne, w pracy tej nie sposób pomie Ļ ci ę
szczegółowego opisu JOK. Przedstawia ona jednak ogólny jego zarys,
uwzgl ħ dniaj Ģ c najwa Ň niejsze czynniki, maj Ģ ce wpływ na tak Ģ , a nie inn Ģ posta ę
obrazu kobiety zawartego w j ħ zyku.
Praca niniejsza, mieszcz Ģ ca si ħ w nurcie bada ı kognitywnych nad
j ħ zykiem, skupia si ħ przede wszystkim na problematyce j ħ zykowego obrazu
Ļ wiata. Zagadnienie to zarówno w j ħ zykoznawstwie polskim jak i czeskim jest
dosy ę nowe. Badania w tym zakresie pojawiły si ħ bowiem niedawno, w Polsce
w latach osiemdziesi Ģ tych XX wieku, w Czechach za Ļ dopiero w latach
dziewi ħę dziesi Ģ tych. Stan taki skłonił mnie do zamieszczenia w pierwszym
rozdziale tej pracy opisu kształtowania si ħ my Ļ li filozoficznej dotycz Ģ cej
j ħ zykowego obrazu Ļ wiata, okre Ļ lenia podstaw definicji owego poj ħ cia oraz
przedstawienia najwa Ň niejszych aspektów tworz Ģ cych posta ę JO ĺ .
Drugi rozdział po Ļ wi ħ cony został metaforze oraz kształtowaniu si ħ jej
wizerunku i funkcjonowania w j ħ zyku. Wprowadza on, poprzez prze Ļ ledzenie
sposobów przede wszystkim lingwistycznego pojmowania metafory od
najdawniejszych czasów a Ň po XXI wiek, do obecnego ukazania statusu tego
zjawiska jako elementu tkwi Ģ cego gł ħ boko w my Ļ leniu człowieka, b ħ d Ģ cego
podstaw Ģ do poznawania struktury poj ħ ciowej umysłu. Rozdział ten, a
szczególnie jego trzecia cz ħĻę , bezpo Ļ rednio poprzedzaj Ģ cy analiz ħ
przeprowadzon Ģ nad j ħ zykowym obrazem Ļ wiata kobiety, wyja Ļ nia w pewnym
sensie sposób takiego, a nie innego kierunku prowadzenia moich bada ı .
Analiza j ħ zykowego obrazu Ļ wiata kobiety została przedstawiona w
rozdziale trzecim. Ukazuje on ogóln Ģ posta ę j ħ zykowego obrazu Ļ wiata kobiety
tkwi Ģ cego w polskim i czeskim j ħ zyku potocznym. Obraz ten został
przedstawiony za pomoc Ģ wyszczególnienia oraz opisu najbardziej znacz Ģ cych
dla JOK metafor poj ħ ciowych. Pierwszy podrozdział przedstawia miejsce
4
kobiety w tradycji i kulturze europejskiej, które w du Ň ym stopniu stanowi punkt
odniesienia do bada ı nad JOK w analizowanych j ħ zykach. W czterech
nast ħ pnych podrozdziałach zostaje poddana analizie zawsze jedna metafora
poj ħ ciowa. Podstawowym poziomem bada ı w ramach poszczególnych metafor
jest pole leksykalne j ħ zyka. Jednak uzupełnienie tworzy te Ň Ļ ledzenie zjawisk
na płaszczy Ņ nie morfologicznej oraz składniowej, na których równie Ň znale Ņę
mo Ň na wyznaczniki JOK. W ramach jednej metafory poj ħ ciowej pojawiaj Ģ si ħ
zarówno cechy JOK charakterystyczne dla j ħ zyka polskiego, jak i czeskiego
oraz ukazane s Ģ one w aspekcie porównawczym.
W zako ı czeniu zostały przedstawione ogólne wnioski wypływaj Ģ ce z
analizy j ħ zykowego obrazu kobiety w j ħ zyku polskim i czeskim oraz
specyficzne aspekty stanowi Ģ ce ró Ň nice lub punkty wspólne w obu j ħ zykach.
Wyró Ň nione zostały te Ň podstawowe cechy JOK w analizowanych j ħ zykach.
Praca została dodatkowo uzupełniona o streszczenie w j ħ zyku polskim i
czeskim oraz zał Ģ czniki. JOK jako składnik ogólnego obrazu kobiety (por.
rozdz. I) współtworzy jego posta ę wraz z obrazem kobiety przedstawionym w
sztuce czy malarstwie. W zał Ģ cznikach znajduje si ħ wi ħ c kilka obrazów
wpisuj Ģ cych si ħ w t ħ tematyk ħ , jak równie Ň zamieszczone zostały tu wybrane
cytaty wypowiadane o kobietach na przestrzeni wieków.
Za podstaw ħ materiałow Ģ niniejszej pracy zostały wybrane teksty
czasopism dla kobiet. W Ļ ród czasopism polskich s Ģ to tygodnik Przyjaciółka
oraz dwutygodnik ĺ wiat kobiety 1 , z czeskich za Ļ tygodniki Vlasta oraz Kv ĩ ty .
Analizowany materiał j ħ zykowy został wynotowany przede wszystkim z
numerów z roku 2004, uzupełniaj Ģ go jednak równie Ň przykłady pochodz Ģ ce z
numerów z lat 2003 oraz 2005. Sam wybór czasopism kobiecych jako Ņ ródła
materiału słu ŇĢ cego do analizy j ħ zykowego obrazu kobiety spowodowany był
dwoma czynnikami. Z jednej strony przekonaniem, i Ň JOK b ħ dzie posiadał
wyra Ņ n Ģ reprezentacj ħ w j ħ zyku potocznym. Z drugiej za Ļ poszukiwaniem
jednego z najodpowiedniejszych pisemnych Ņ ródeł, które przedstawiaj Ģ
współczesn Ģ posta ę j ħ zyka potocznego. Dobór natomiast takich, a nie innych
typów czasopism miał na uwadze zarówno uwarunkowania j ħ zykowe, jak te Ň
1 Od czerwca 2005 roku ĺ wiat kobiety ukazuje si ħ jako miesi ħ cznik. Jednak w trakcie zbierania materiału
czasopismo to było jeszcze dwutygodnikiem.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin