socjologia kultury.pdf

(148 KB) Pobierz
33476679 UNPDF
Socjologia kultury made by Sadakot
1
SPOŁECZEŃSTWO MASOWE, KOMUNIKOWANIE MASOWE
1. Jose Ortega y Gassel „Bunt mas”, „Dehumanizacja sztuki”.
2. Charles Mills „Elity władszy”.
1. ORTEGA (Lata 20-te i 30-te XX w.)
– przyrost ludzi. Statystyka odgrywa ważną rolę.
POZYTYWY – podnoszenie się poziomu dziejów. Ludzie zdobywają prawa, edukacja,
bogacenie się, bezpieczeństwo ekonomiczne.
NEGATYWY (DEKADENTYZM) – problem z myśleniem o historii, ludzie zaczęli się
odcinać od przeszłości. To, co było wywalczone uznano za coś, co było od zawsze. Nie
dbanie o to.
ANATOMIA CZŁOWIEKA MASOWEGO WG ORTEGI
- łatwość rozwiązywania problemów ekonomicznych.
- komfort i porządek społeczny.
- lekkość i łatwość życia.
- Brak barier społecznych.
Społeczeństwo egalitarne.
STAN ŚWIATA NOWEGO
- liberalna demokracja
- badania naukowe
- industrializacja
Nowy człowiek jest zadowolony tym co zastał, swoboda ekspresji, osobistych żądań.
Podział, grupowanie ludzi w wąskie specjalizacje.
Wykształcenie – ludzie kształceni w określony sposób, kształcenie nie ma na celu
samodoskonalenia, ale przygotowanie do zajęcia miejsca na rynku i w społeczeństwie
[sprzeczne z ideałem samodoskonalenia się].
Państwo – największe niebezpieczeństwo, „triumf przemocy”. Zduszenie obywatela,
narzucenie mu kategorii. Trenowanie obywatela do jakiegos tam wzorca – lektura,
czasopisma, edukacja.
Upaństwowienie życia i biurokratyzacja reprodukowanie gotowych scenariuszy życia,
ścieżka kariery. Zabija się spontaniczność i samodoskonalenie się. Jesteśmy wdrożeni w jakiś
tam określony system i go „wykonujemy”.
- masy określa negatywnie. Masy są samozadowolone swoja pozycją – nie jest to
negatywne. Próbują narzucić swój styl społeczeństwu – mniejszości są odsuwane. Masy to
nie burżuazja i arystokracja, ale to przekrój poprzeczny przez społeczeństwo.
- hierarchia społeczna określana pozytywnie.
- Zjawisko aglomeracji
33476679.004.png
Socjologia kultury made by Sadakot
2
2. MILLS (Lata 50-te XX w.)
ROZRÓŻNIENIE MIĘDZY OPINIĄ PUBLICZNĄ A MASAMI.
- Ilościowy stosunek między nadawcami i odbiorcami – kurczy się ilość nadawców –
apogeum -> systemy totalitarne (jeden nadawca)
„Iluzja pluralizmu” – obecne tygodniki, prasa -> Newsweek, Polityka, OZON, Przegląd .
Zaczyna dominować pismo obrazkowe -> Fakt
Kapuściński „Stadność mediów” – nic innego się nie dzieje, prócz to, co nam się mówi.
- Możliwość odzewu. Obecnie komunikacja jest jednostronna i w jednym kanale. [Net się
nie sprawdził] Główne kanały, serwisy informacyjne powielają to, co nam przekazują inne
media.
- Możliwość realizacji opinii ludu.
Kryzys stowarzyszenia (nie jesteśmy tylko uzależnieni od jednego ośrodka władzy)
1. Liczebność – spada liczba stowarzyszeń.
2. Konsolidacja pewnych grup -> grupy interesu – zaczyna funkcjonować drobna elita,
która izoluje się od reszty członków.
3. Prawo osądownictwa (oznajmiania)
- Różnica między dyskusją a środkami masowymi. Nie ma mowy o dyskusji, tylko o rynku
odbiorczym. Koncentracja władzy w sferach życia -> handel, reklama, PR. Zmienia się
funkcja ośrodków masowego komunikowania – miały wzmagać dyskusję a wzmagają
rynek odbiorczy. Urabianie opinii publicznej przez nauczanie i przemoc symboliczną.
ANALFABETYZM PSYCHICZNY
- Utrata wiadomości z pierwszej ręki -> problem wiarygodności, upadł mit obiektywności.
- Stereotyp lojalności – reprodukowanie wiadomości, solidarność między mediami.
- Narzucenie wzorów osobowych i aspiracji.
Środki masowego przekazu dostarczają:
a) identyfikacji
b) aspiracji – model, styl życia.
Reklama – wystarczy gadżet i jesteśmy już kimś innym [ciuchy].
- Sposób ucieczki od rzeczywistości,
- Odebranie możliwości swobody wymiany myśli.
MASOWA EDUKACJA
Funkcja polityczna i gospodarcza – jesteśmy kształceni na obywatela, konsumenta itp. Nie
wykształca indywidualnych umiejętności, wartości -> nie kształtuje się ich a jeżeli już, to są
one powiązane z funkcją polityczną, gospodarczą itp.
Publiczność oddziałująca na podejmowanie decyzji jest niesuwerenna [? Ale o co chodzi]
33476679.005.png
Socjologia kultury made by Sadakot
3
WSPÓLNOTA, SPOŁECZEŃSTWO MASOWE
Wspólnota
Społeczeństwo masowe
- styczność bezpośrednia, fece-to-face
- nieformalne
- trwałe
- wielostronne
- partykularne, nacisk na cechy osobiste
partnera
- przypisanie ról
- pośrednie
- formalne
- nietrwałe
- specyficzne, dot. jednego zagadnienia
- uniwersalne
- osiąganie ról
UKŁADY KULTURY
1. Związany ze wspólnotą.
2. Instytucjonalny układ kultury.
3. Związany z komunikacją masową.
WSPÓLNOTA
1. Redfield „Urban folk”
Cechy charakterystyczne wspólnoty:
- samowystarczalność
- izolacja związana z brakiem dyfuzji wartości/idei/myśli/komunikatów
- kompletność zaspokojenia potrzeb
- prostota struktury społecznej
- jednolitość trybu życia członków społeczności; możliwość powtarzalności biografii
- oryginalność kulturowa
- wielostronność kontaktów, partykularność kontaktów
2. Cooley
Grupy pierwotne:
- kontakty face-to-face
- nastawienie na współpracę
- zjawisko wzajemnej identyfikacji
- związki mają charakter wyspecjalizowany, celowy
- grupa pierwotna to grupa totalna
- są względnie trwałe
- małe, nieliczne
- intymność; relacje nie są silnie sformalizowane
3. Wright
Miasto:
- wielka masa/czynnik ilościowy/liczne grupy
33476679.006.png 33476679.007.png 33476679.001.png
Socjologia kultury made by Sadakot
4
- duża gęstość
- zróżnicowane zbiorowości
- duża ruchliwość fizyczna, przemieszczanie się
- anonimowość, bardziej sformalizowane kontakty
- przewaga kontaktów rzeczowych, w określonych rolach społecznych
- ruchliwość społeczna – możliwość osiągnięcia ról -> awans/degradacja
- ograniczona percepcja psychiczno-społeczna
4. Tonnies
Wspólnota i społeczeństwo :
- czynnik kontroli społecznej – prawo, nie rodzina/wspólnota/starszyzna
- role społeczne
- odejście od podobieństwa na rzecz arbitralności
- rezygnacja z wiary jako czynnika spajającego
- dużą rolę odgrywa pieniądz i własność prywatna
CECHY PUBLICZNOŚCI JAKO GRUPY SPOŁECZNEJ:
- zasada odrębności
- poczucie przynależności
- poczucie wspólnoty
- więź psychiczna/duchowa
- kontakty między członkami
SPOŁECZEŃSTWO MASOWE
5. R. Prank i Herbert Blumer
- masa charakteryzuje się heterogenicznością składu społecznego
- anonimowość członków
- istnienie bardzo słabych interakcji
- bardzo ograniczona wymiana doświadczeń
- odosobnienie fizyczne
- bardzo słaba organizacja
- brak zdolności do długotrwałego działania
6. Mills
- pozostaje sztywno przypisane
- istnieją bariery kontrolujące wymianę myśli między uczestnikami
- istnieje groźba, że nie istnieje wolność słowa, przepływu opinii
- niemożliwość wymiany ról nadawczo-odbiorczych
- upadek autorytetu polityki
7. Mannheim (lata 30-te XX w.)
- wzrost liczby elit/demokratyzacja społeczeństwa/kształcenie -> elity polityczne,
gospodarcze – rozróżniają się.
- przełamywanie ekskluzywności elit, już nie są zamknięte
33476679.002.png
Socjologia kultury made by Sadakot
5
- zmiana zasad selekcji elit. Nowe kryterium – kryterium osiągnięć, nie tylko krew i
pochodzenie.
- masowość -> irracjonalność
racjonalizacja funkcjonalna i substancjalna
MASOWE AUDYTORIUM:
- wielkie liczbowo
- rozproszone przestrzenie
- członkowie nie znają się wzajemnie
- skład jest zmienny
- brak poczucia tożsamości
- tożsamość sytuacyjna
- członek jest obiektem działań zewnętrznych
- bezosobowe stosunki wewnątrz
- bezosobowe relacje wewnętrzne i zewnętrzne
- role wewnątrz są sformalizowane
- duży dystans społeczny między audytorium a nadawcą
- brak możliwości włączenia się w dialog
8. McQuail
Audytorium jako rynek:
- odbiorcy jako zbiór konsumentów
- granice oparte na kryteriach ekonomicznych
- brak relacji wewnątrz uczestników rynku
- brak świadomości członkostwa
- więzi miedzy członkami audytorium nie maja trwania w czasie
MEDIA KOMERCYJNE – związek miedzy nadawca-odbiorcą -> kupno-sprzedaż, pomija
się wewnętrzne zorganizowanie w grupie konsumentów, preferuje się kryteria społeczno-
ekonomiczne.
FUNKCJE MEDIÓW:
- główny instrument władzy społecznej
- są narzędziem kontroli, zarządzania społecznego
- transmisja informacji -> główne źródło informacji [ Mills – utrata bezpośredniego
kontaktu ze światem]
- funkcja mobilizacyjna – kampanie wyborcze, reklamy
- media masowe są publicznym forum. Podstawowa arena walki o kształt społeczny.
- klucz do zdobycia pozycja społecznej
- źródło przekazu i interpretacji rzeczywistości społecznej
- przejmowanie funkcji socjalizacyjnej
- sposób spędzania czasu wolnego
33476679.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin