zarys_teorii_kabaretu.pdf

(257 KB) Pobierz
s
W: M. Fleischer, Konstrukcja rzeczywistości. Wrocław 2002.
M i c h a e l F l e i s c h e r
Z a r ys t e o r i i k a b a r e t u
0 . W p r o w a d z e n i e
Kabaret istnieje, w znanej dzisiaj formie, dopiero od około 100 lat. Za datę początkową utarło
się przyjmować rok 1881, kiedy to Rodolphe Salis założył w Paryżu "Chat noir" (pierwszy
niemiecki kabaret – "Buntes Theater (Überbrettl)" – założył Ernst Freiherr von Wollzogen 18
stycznia 1901 roku w Berlinie; pierwszy polski kabaret to "Zielony Balonik" założony 7
października 1905 roku z inicjatywy Edwarda Żeleńskiego i Stanisława Kuczborskiego w
Krakowie; 31 grudnia 1908 Arnold Szyfman zakłada w Warszawie kabaret "Momus").
Ujmując charakterystykę kabaretu szeroko, jego elementy pojawiają się już u François
Villona, w tradycji francuskich trubadurów, niemieckich Minnesänger czy późniejszej tradycji
pieśniarzy politycznych (Chansonniers Pont Neuf w Paryżu), jak również w czasie Rewolucji
Francuskiej i później (Béranger-Chansons, Cafés-Chantants i Cafés-concerts). Jest to więc
młody multimedialny gatunek, łączący i wykorzystujący elementy różnych dziedzin sztuki do
budowy swych zabiegów i swej specyfiki gatunkowej. Kabaret wykorzystuje różne systemy
semiotyczne, stanowiąc tym samym specyficzny i samodzielny rodzaj sztuki. Brakiem
precyzji byłoby więc uznawanie go za – jakkolwiek rozumianą – formę pośrednią, jako swego
rodzaju niepełny teatr (typu jednoaktówki) czy literaturę mówioną. W kabarecie istnieją
bowiem zabiegi generujące znaczenia, których nie da się sprowadzić tylko do środków
teatralnych lub literackich. Problem zatem polega na tym, by adekwatnie opisać to
multimedialne zjawisko.
Ponadto kabaret jako zjawisko ogranicza się do niewielu tylko kultur jednostkowych. Biorąc
jako punkt wyjścia opisu powszechnie znaną formę kabaretu, stwierdzić można, że
występuje ona tylko w niemieckim, polskim i czeskim obszarze językowym (z zastrzeżeniami
historycznymi – także w Rosji i na Węgrzech). Przedmiotem analizy będzie tu typ kabaretu
występujący w Polsce i w krajach niemieckojęzycznych. Nie oznacza to oczywiście, że jest to
forma jedyna. Istnieją również inne, odmienne manifestacje, jak np. francuski Chanson-
Kabarett (Cabaret), anglojęzyczny one-man-show itp. (na temat historii kabaretu patrz:
Budzinski 1961, 1982, 1985, Greul 1967/72, Vogel 1993, Fleischer 1989). Pominięte zostaną
także formy pokrewne (warieté, wodewil, show, rewia, cyrk, pantomima, jednoaktówka,
Bunter Abend itp., szerokie opracowanie tego tematu wraz z licznymi przykładami
tekstowymi oraz z omówieniem historii kabaretu przedstawiłem w Fleischer 1989; niniejszy
tekst stanowi szkicową wersję tej książki, por. także Fleischer 2000).
W dalszym ciągu pracy zarysuję główne charakterystyki zaproponowanej przeze mnie teorii
kabaretu. Rozpocznę od omówienia koncepcji Henningsena oraz opisu gatunku i jego
elementów a następnie przedstawię semiotyczne i komunikacyjne wymiary zjawiska. Analiza
przebiegać będzie w dwóch etapach. Z jednej strony omówię elementy gatunkowe kabaretu,
z drugiej – repertuar i funkcje zabiegów kabaretowych, czyli specyficznie metody
generowania znaczeń w kabarecie, by przejść do właściwości kabaretowych wynikających z
tak, a nie inaczej zamanifestowanych elementów i zabiegów.
1 . K o n c e p c j a t e o r e t yc z n a H e n n i n g s e n a
W. M. Fleischer, Konstrukcja rzeczywistości. Wrocław 2002.
Henningsen (1967), wychodząc z założenia, że kabaret wykorzystuje dwa generalne
mechanizmy (rozrywki i uczenia się), postuluje priorytet pedagogicznego charakteru
kabaretu. Teza Henningsena, stanowiąca jednocześnie zgrabną definicję kabaretu, brzmi:
"Kabaret to gra z nabytymi zależnościami w [systemie – MF] wiedzy publiczności"
(Henningsen 1967, 9).
Henningsen wyróżnia kilka warunków niezbędnych do zaistnienia kabaretu. Najważniejszy to
publiczność , obecność aktywnej publiczności, przy czym w relacji kabaretysta–publiczność
dominują aspekty antyiluzyjne (Henningsen 1976, 13). W odróżnieniu od teatru lub filmu w
kabarecie gra się do publiczności. Drugi warunek to zasada konstrukcyjna kabaretu,
polegająca na tym, że program kabaretowy składa się z następujących po sobie i
tematycznie nie związanych ze sobą numerów (skeczów). Również ten aspekt odróżnia
kabaret od teatru czy filmu. Kabaret wykorzystuje wniesioną przez publiczność wiedzę,
odnosząc się do niej w trakcie programu (Henningsen 1967, 17). Kolejny warunek to zasada
ograniczonych środków – wobec braku zarówno czasu (krótkość numerów), jak i dużej
sceny, kabaret jest w stanie tylko naszkicować jakiś problem, co zmusza go do dużej
ekonomii środków, a tym samym gęstości i komprymowania znaczeń, dlatego też kabaret
rezygnuje z tworzenia iluzji. Ostatni z podanych przez Henningsena warunków to
kabaretowa rola . Kabaretysta występuje bowiem w trzech rolach jednocześnie: a) w roli
wynikającej z danego numeru, sygnalizowanej najczęściej tylko szkicowo i służącej
wyłącznie do wywołania u publiczności niezbędnych asocjacji; b) w historycznie
zapośredniczonej i stanowiącej dziś konwencję roli kabaretysty oraz c) w roli osoby
prywatnej – publiczność zna kabaretystę pod jego własnym nazwiskiem i uważa go, także z
powodu braku elementów iluzji w kabarecie, za osobę prywatną. Kabaret wyróżnia się –
mówi Henningsen – od innych obszarów sztuki tym, że jest z jednej strony grą z zastanymi
zależnościami w systemie wiedzy, nawyków, stereotypów kognitywnych publiczności, a z
drugiej – grą destruktywną . Kabaret nie jest bowiem afirmujący (na temat prób stworzenia
kabaretu prawicowego, nacjonalistycznego w Niemczech – patrz Vogel 1992, żadna z tych
prób się nie powiodła; w Polsce próby takie podejmuje w ostatnich latach Jan Pietrzak).
Dalej Henningsen omawia metody kabaretowe , przy czym nie chodzi "o formy operacji
literackich obiektywnie obecnych w tekstach, lecz o metody wpływania na świadomość "
odbiorców (Henningsen 1967, 46). Typowe metody kabaretu to: a) trawestacja – zabieg, w
którym treść trawestowanego zdarzenia jest zachowywana, a zmienia się jedynie forma;
będąca odwrotnym zabiegiem b) parodia (w tym imitacja), która zmienia treść zachowując
formę zdarzenia; c) karykatura – przerysowane zniekształcenie jakiejś charakterystyki; d)
demaskacja "powodująca zburzenie niewystarczająco zintegrowanej struktury" (Henningsen
1967, 46). Metody te realizowane są przez kontrast, imitację, zniekształcenie, usunięcia lub
substytucję.
Typowe środki kabaretowe natomiast rozumiane przez Henningsena jako mikrostruktury
metod, to: a) wprowadzanie w błąd , b) pomijanie (określony element dowcipu lub numeru
zostaje pominęty, a efekt polega na tym, że publiczność ten element uzupełnia, tworząc
dopiero puentę), c) abstrakcja i stylizacja (publiczności prezentowany jest tylko jeden
element, a ta musi, chcąc zrozumieć numer, odkryć znajdujący się za tym system
odniesienia), d) gry językowe (zabawa słowami i ich znaczeniami).
2 . O p i s g a t u n k u
Główną i zasadniczą cechą kabaretu jest jego multimedialność . Ponadto kabaret cechuje się
tym, że będąc co prawda stradycjonalizowaną formą sztuki, nie dochodzi w nim jednak do
tradycjonalizacji tekstów. Posiadamy wiele informacji o kabaretach, kabaretystach,
2
W. M. Fleischer, Konstrukcja rzeczywistości. Wrocław 2002.
programach kabaretowych, niewiele natomiast o konkretnej zawartości przedstawień, o
granych w nich tekstach. Związane jest to z właściwościami samego gatunku. Trudno
bowiem przyjąć, by teksty kabaretowe nie mogły i nie mogą być gromadzone (filologiczne
zbiory tekstów istnieją dłużej niż kabaret). Fakt nie przywiązywania wagi (w sensie
kulturowym) do gromadzenia tekstów kabaretowych uwarunkowany jest bez wątpienia
pozycją peryferyjną oraz granicznym charakterem gatunku (por. stosunek tradycyjnego
literaturoznawstwa do kabaretu). Związane jest to również z regułą wartościowania dzieł
sztuki, panującą w naszym kręgu kulturowym, gdzie wyróżniana jest sztuka wysoka i niska, a
określone zjawiska, w tym kabaret, traktowane są jako niestotne (w 'postępowych' kręgach
badaczy – jako mniej istotne). Uwarunkowany kulturowo charakter graniczny gatunku
powoduje ponadto, że kabaret ani wśród filologów, ani teatrologów nie jest uznawany za
wystarczająco 'poważne' pole badawcze. Do tego dochodzi krótkowieczność kabaretu (a
precyzyjniej, acz stylistycznie niezręcznie, jego krótki termin ważności) oraz ulotny charakter
jego tekstów. Właściwości te, co prawda systemowe i zakotwiczone w regułach gatunku,
wchodzą jednak w konflikt z mechanizmami zabezpieczającymi system literacki,
ukierunkowanymi na długowieczność, wielokrotność recepcji jednego dzieła oraz trwanie
»fundamentalnych dzieł naszej literatury«. System kultury ukierunkowany jest na
powszechne obowiązywanie jego 'treści i dzieł', na trwanie, uniwersalność. Natomiast
gatunek sztuki, którego naczelną zasadą generującą jest krótkotrwałość, sytuowany jest
przez system kultury w pozycji granicznej i peryferyjnej.
Czas więc doprecyzować same pojęcia, uwzględniając owe mało stabilne granice
gatunkowe. Pod pojęciem 'kabaretu' rozumiany jest zarówno gatunek sztuki, jak i instytucja
(w sensie 'sceny' i 'zespołu'); 'program kabaretowy' to określone zdarzenie komunikacyjne (w
sensie event), składające się z elementów kilku systemów semiotycznych (tekstu, aktora,
sceny itp.); jako 'tekst' natomiast określana jest wypowiedź językowa (literacka lub nie-
literacka), występująca jako składnik tego zdarzenia. Podział na 'tekst' i 'program/zdarzenie'
podobny jest do podziału na dramat i teatr. 'Tekster' to autor tekstu kabaretowego,
'kabaretysta' zaś to (każda) osoba występująca na scenie podczas programu, przy
uwzględnieniu różnicy między (kulturową) rolą aktora teatralnego a kabaretowego. W tym
sensie tekster niekoniecznie musi być kabaretystą i odwrotnie. Kabaretystą natomiast jest w
tym rozumieniu również osoba publiczna – np. dziennikarz – występująca w kabarecie w
charakterze gościa.
Historiografia gatunku ogranicza się głównie do opisu kabaretów i ich rozwoju, pomijając
teksty i programy kabaretowe. Prowadzi to do konstatacji kolejnej ważnej cechy, pojawiającej
się na wielu poziomach typologicznych i systemowych, do zjawiska legendy kabaretowej.
Większość programów i tekstów obecnych jest w kulturze tylko w charakterze wspomnień lub
opisów, co prowadzi do tworzenia typowych dla kabaretu legend, współgenerowanych przez
liczne właściwości samego gatunku. Tradycjonalizowanie relacji o zdarzeniach, ich
znaczeniu i roli, pod nieobecność samego przedmiotu, pozwala na tradycjonalizację
zadziwiająco stałej roli kabaretu. Skoro teksty kabaretowe nie podlegają tradycjonalizacji,
funkcję stabilizującego mechanizmu tradycji przejmuje tworzenie legendy. Taka forma
tradycjonalizacji podatna jest w dużej mierze na manipulacje, a zasada manipulacji z kolei to
jedna z generatywnych właściwości kabaretu, na której bazuje wiele jego zabiegów. W tym
kontekście nieistotna staje się proweniencja tekstów, mogą to być zarówno teksty oryginalne
(pisane dla kabaretu), jak i teksty wobec kabaretu zewnętrzne (ulubione źródła to teksty
prawnicze, wyroki sądowe, konstytucja, artykuły lub ogłoszenia prasowe i teksty literackie).
By – dosłownie – wystąpić w kabarecie, tekst nie musi koniecznie zawierać zabiegów
kabaretowych. Decydująca jest taka, a nie inna jego prezentacja w tej lub innej funkcji. Z
3
W. M. Fleischer, Konstrukcja rzeczywistości. Wrocław 2002.
synchronicznego punktu widzenia kabaret jest samodzielną formą sztuki, bazującą – jak
każdy inny rodzaj sztuki – na wyróżnialnym repertuarze reguł i zabiegów. 'Samodzielna' nie
znaczy oczywiście, jakoby kabaret nie posiadał cech wspólnych z innymi formami sztuki.
Wręcz przeciwnie, kabaret skazany jest na korzystanie z reguł innych gatunków sztuki oraz
na ich przefunkcjonowanie.
Punkt wyjścia dalszej analizy stanowi więc założenie, że podstawą kabaretu – jako formy
sztuki – jest zdarzenie (program) oraz jego multimedialny charakter (por. Hess-Lüttich 1984).
Zdarzenie kabaretowe składa się z wielu elementów różnych rodzajów sztuki, z tekstu,
muzyki, pantomimy (mimiki i gestyki), elementów teatralnych, filmowych (w przypadku
kabaretu medialnego), malarskich oraz elementów nie-artystycznych (dziennikarskich,
telewizyjnych, komunikacji codziennej itp.). Mimo licznych konwergencji z innymi formami
sztuki, do najważniejszych należy literatura i teatr.
2.1. Tekst
Ze względu na gatunek, w kabarecie mamy do czynienia z tekstami literackimi i nie-
literackimi, z uwagi na cel, dla którego powstały, z tekstami oryginalnymi (napisanymi przez
tekstera lub kabaretystę-tekstera dla określonego kabaretu) oraz z tekstami wtórnymi ,
pochodzącymi z różnych kontekstów zewnętrznych wobec kabaretu (mogą to być teksty
zarówno literackie jak i użytkowe). Istotną właściwością kabaretową jest ponadto rodzaj
prezentacji tekstu, to znaczy, czy grany jest on przez autora czy kabaretystę-aktora, czy
autorem jest członek zespołu, inny kabaretysta czy osoba spoza »branży« itp. Zbiór
wszystkich tekstów tworzy korpus tekstów kabaretowych , który zdyferencjować można z
uwagi na rodzaj prezentacji oraz autorstwo . Uwzględniając cel, w jakim teksty są
wykorzystywane , korpus ten jest homogenny. Niejakich trudności przysparza rozumienie
autora. Nie tyle ustalenie samego pojęcia, ile dodatkowe role związane w kabarecie z
autorem. Mamy do czynienia z autorami tekstów oryginalnych i wtórnych oraz z podwójnym
autorstwem. W przypadku parodii (np. tekstu dziennikarskiego), autorem tekstu jest zarówno
tekster, jak i autor tekstu wtórnego, tym bardziej, że autor tekstu wtórnego nie jest w
kabarecie ukrywany lecz – wręcz przeciwnie – podawany, w tym lub w innym celu (np.
ponieważ jest parodiowany), do wiadomości. Rola tekstera-kabaretysty ogranicza się do
znalezienia tekstu i jego kabaretystycznego »przyrządzenia«. Podobna jest sytuacja w
przypadku tekstów literackich; jeśli są one tylko cytowane, twórcą tekstu pozostaje literat, a
tekst spełnia swoją pierwotną rolę (jak w przypadku wykorzystywania nie-kabaretowych
tekstów Gałczyńskiego). W kabarecie teksty literackie są jednak również manipulowane,
otrzymując tym samym nową funkcję. Sytuacja jest wtedy analogiczna do przypadku tekstów
dziennikarskich.
Nieco bardziej skomplikowany jest przypadek autorstwa tekstów oryginalnych. Tu wyróżnić
można cztery formy: a) autorów występujących lub nie występujących na scenie (np. Jan
Pietrzak – Adam Kreczmar), b) autorów będących członkami zespołu i piszących teksty tylko
dla tego zespołu (np. Olga Lipińska, Piotr Skrzynecki), c) autorów piszących dla wielu
kabaretów i nie będących członkami jakiegoś zespołu (np. Jerzy Jurandot) oraz d) osoby
innych zawodów, okazyjnie dostarczające teksty dla kabaretów (np. Bertold Brecht, Erich
Kästner, Kurt Tucholsky, Jürgen Henningsen, Julian Tuwim, Daniel Passent). Ponadto teksty
kabaretowe podlegają zmianom w trakcie programu (improwizacja, spontaniczne pomysły
kabaretysty na scenie). Za oryginał najwygodniej więc uznać tekst realizowany na scenie w
trakcie programu, a jego pisemną formę za rodzaj partytury; rezultaty zmian wynikających z
różnic w przedstawieniach traktować można jako warianty tekstu oryginalnego. Tekster więc
4
W. M. Fleischer, Konstrukcja rzeczywistości. Wrocław 2002.
to kabaretowy autor tekstu oryginalego lub osoba opracowująca tekst wtórny, niezależnie od
jej pojawiania się na scenie. Teksterzy tworzą korpus tekstów kabaretowych.
2.2. Elementy teatralne
Elementy te obejmują liczne podgrupy (w odniesieniu do teatru patrz Fischer-Lichte 1983,
Koch 1990, Pfister 1977). Z jednej strony mamy do czynienia ze środkami pantomimy, jak
mimika, gestyka i nasemantyzowany ruch, z drugiej – ze środkami czysto teatralnymi
(działającym aktorem, rekwizytami, sceną, scenografią itp.). Elementy te charakteryzują
teatralną proweniencję kabaretu (por. Fischer-Lichte 1985, van Kesteren 1975). W tym
kontekście relewantnych jest pięć grup elementów:
(i) Środki pantomimy dopiero wraz z tekstem tworzą numer kabaretowy. Wyróżnić można: a)
mimikę i gestykę , towarzyszące każdej wypowiedzi, występujące w kabarecie jako
specyficzne środki wyrazu (charakteryzowanie osób, sytuacji, nastawień wobec nich,
stosunku do tekstu), tworzące wraz z tekstem jednostki mimiczno-tekstowe bogatsze w
znaczenia niż sam tekst oraz b) nasemantyzowany ruch , polegający na komentowaniu
tekstu, sytuacji, relacji komunikacyjnych za pomocą ruchu całego ciała, generujący tym
samym nowe lub dodatkowe znaczenia, np. dystans między tekstem/numerem a osobą
prezentującą je, bez konieczności rozbijania tekstu/numeru przez komentarz słowny lub
dyskrepancję między tym, co prezentowane, a tym, kto prezentuje (np. sygnalizowanie
»cudzych« tekstów). Zróżnicowanie to jest ważne, ponieważ występuje w kabarecie na
bardzo wielu poziomach. Obydwie grupy środków oczywiście przenikają się.
(ii) Działający kabaretysta . Repertuar stosowanych środków aktorskich jest bardzo szeroki i
generalnie nie różni się od teatralnych. Do głosu dochodzą jedynie aspekty techniczne -
mniejsze wymiary sceny i widowni mogą powodować zwiększenie oszczędności w
stosowaniu środków; kabaretysta nie musi dotrzeć do widzów w 30-tym rzędzie, ponieważ
takiego nie ma. Zasadniczo kabaretyści stosują więc aktorski i teatralny repertuar środków.
Pojawiają się jednak również cechy specyficzne, odnoszące się do oczekiwanych przez
publiczność konwencji kabaretowych oraz do modusu kabaretysty , polegającego na tym, iż
publiczność oczekuje od kabaretysty, by ten reprezentował wyrażane w swoich
tekstach/numerach opinie także prywatnie; nie jest oczywiście istotne, czy rzeczywiście je
reprezentuje, decydujące jest, że taki modus obowiązuje. Od kabaretysty oczekuje się co
prawda stosowania środków aktorskich w celu stworzenia przesłania numeru (message), nie
oczekuje i nie akceptuje się jednak – w przeciwieństwie do teatru – gry; kabaretysta powinien
być wiarygodny . Modus ten warunkuje tym samym typ gry aktorskiej. Aktor teatralny kogoś
gra, kabaretysta konstruuje za pomocą środków aktorskich określone przesłanie, które
traktowane jest jako jego własne. W kabarecie pojawia się zatem wymiar moralny.
Kabaretysta przyjmuje (co ciekawe – nie tylko na czas spektaklu) rolę autorytetu instancji
moralnej (dlatego np. – w różnym stopniu i celu – Jan Pietrzak czy Janusz Rewiński mogli
zostać politykami, a Olga Lipińska, z tych samych powodów – nie). Ciekawe, że modus ten
produkuje kilka paradoksów. Ponieważ kabaretysta spełnia rolę instancji moralnej,
przyznawane jest mu prawo krytykowania wszystkich i wszystkiego (krytyka kabaretowa nie
posiada sfery tabu!); kabaretysta nie podlega ograniczeniom w wyborze tematów, środków i
krytykowanych osób. Jest to jednak, paradoksalnie, wolność błazeńska, czyli bezskuteczna.
Kabaretysta nie jest w stanie niczego zmienić, nie zagraża więc – w swej roli –
mechanizmowi władzy. Między innymi z tego paradoksu rozwinął się jeden z istotnych celów
kabaretowych; kabaret – jak zauważył Henningsen – nie chce zmieniać świata, lecz tylko
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin