13 - 12. 01. 2011.doc

(28 KB) Pobierz

Filozofia kultury                                                                                                                              12. 01. 2011r

 

John Stuart Mill:

-         z procesu poznawczego powinni być wyłączeni analfabeci, nie płacący podatków /jeśli nie potrafi zadbać o siebie, to jak powierzyć sprawy wspólnoty/ i wojsko /nie powinni mieć praw wyborczych/ → w przypadku wojska: dowództwo może nakazać głosować.

-         Ojciec feminizmu europejskiego: chciał praw wyborczych dla kobiet

 

/powiązanie demokracji z elitami/

 

Zarzuty Milla do ówczesnej demokracji:

 

1.       ustawodawstwo ma charakter partyjny – szkoda dla rozwoju i całości społeczeństwa /partykularność ustaw/.

2.       w miarę funkcjonowania instytucji przedstawicielskich /np. parlament/ jakość intelektualna gremium wybranych obniża się /kryteria wyboru są niezgodne z dobrym wykształceniem/ - funkcja eksperta w USA rozwiązuje pośrednio ten problem.

 

Poglądy ekonomiczne:

Wszystkie teorie poprzednie /włącznie z marksową/ przyjmowały założenie, że zasady i reguły które obowiązują w zakresie produkcji dóbr powinny być przeniesione na podział uzyskanej wartości dodatkowej /obiektywność prawideł/. Odzwierciedlenie proporcji – społecznie wyprodukowane a procent wkładu.

 

Mill: zasady podziały wyprodukowanego dobra nie mają związku i konieczności obiektywnej ze strony produkcji. Z niej wynikają wartości jakie pielęgnuje wspólnota. Wg tego jakie wartości nadaje się produkowanym dobrom należy przeprowadzić podział – relatywizm.

np. Szwecja /właściciel firmy może zarobić maksymalnie 3 x więcej niż robotnik/ i Austria eksperymentują z pomysłem Milla;

 

Obiektywność praw, czy wartości kreują prawa /?/;

 

Mill reprezentuje nadal filozofię solidarności.

 

Fryderyk Nietzsche:

Filozofia indywidualności, autokracji człowieka, prometejskie wizje człowieka;

/nie ma:( bo nie zdążymy XX wieku:(/

 

 

 

 

 

Spór o kształt kultury europejskiej:

/II. połowa XX wieku/

J. Habermas /ostatni pełny przedstawiciel filozofii solidarności i socjaldemokrata/

urodzony w 1929r.

/zmienił świadomość Niemiec, przeprowadził wewnętrzne dyskusje na temat odpowiedzialności za II wojnę światową – wydobył winę Niemiec/;

Drugie pokolenie szkoły frankfurckiej.

Szkoła Frankfurcka: m. in. Adorno, Fromm; założyli instytut marksizmu /rewolucje wschodnie/ - nadano nową postać marksizmowi /”dialektyka oświecenia”/ - cała szkoła opuściła Niemcy przed wojną, część wróciła;

Szukano teorii społecznej godzącej marksowski dorobek z ówczesnymi przemianami kulturowymi europy.

 

Teoria: zbiór twierdzeń dedukcyjnie uporządkowanych mających opisywać rzeczywistość /dla nauk empirycznych/;

Definicja powyższa nie sprawdza się w naukach społecznych, więc wprowadzono angażowanie się w sprawy społeczne /emancypacja – działalność retoryczna, pozbywająca nas pewnych przekonań przeszkadzających w czymś/niewłaściwie ujmujących problem/; Teoria + humanistyka działa jako terapia zmieniania przekonań.

np. trzy teorie emancypacyjne:
 

-         Teoria Freuda – terapia; relacje w rodzinie /dzieci – rodzice/ mają wpływ na seksualność; niewłaściwe relacje z dziećmi powodują zaburzenia u dorosłego. Przywrócenie poprawnych relacji – terapia psychologiczna;
 

-         Teoria Marksa – wyemancypował klasę robotniczą: nawoływanie do rewolucji = przemiany i zniszczenia struktury nadludzkiej; Kapitalizm to zbiór reguł, które przyjęliśmy do gospodarowania dobrami → w średniowieczu hierarchia ziemska jest odbiciem boskiej.
 

-         Teoria Nietzschego – Śmierć Boga: bóg uosabia wszystkie wartości ponadpraktyczne /metafizyczne/ - śmierć boga = kryzys kultury /wartości, cnót/; Wprowadza przemianę myślenia o wartościach, odczarowuje boga /ma on wartość, którą wymyśliliśmy, ma tylko moc która płynie z ustanowienia przez człowieka/; Emancypacja z przedmiotowego traktowania człowieka do pokazania o tym, że jest to wartość;

/nie są klasycznymi teoriami nauk empirycznych – teorie krytyczne/

 

Derrida kontynuuje szkołę frankfurcką.

/Współczesny świat nie lubi narzucania/;

 

-         Teoria działania komunikacyjna;

-         Teoria i praktyka

-         Filozoficzny dyskurs nowoczesności

-         Fakt i obowiązywanie

 

Przeciwnikiem jest postmodernizm:

-         neopragmatyzm amerykański: Rorty, Fish, D. Davison, Geertz;
 

-         poststrukturarliści francuscy /podjęli krytykę strukturalizmu aksjologiczna/: J. F. Lyotand, J. Derrida, Delenze, Foucault /nie wszyscy się przyznawali do bycia postmodernistami, hihi;x/;
 

-         Vatimo, H. White, Angersmith, Bodryard /krytyk postmodernizmu/;

 

Habermas formułuje zarzut, że postmodernizm jest konserwatywny;

/klasyczny Modernizm – Kant; modernizm krytyczny – Mill; postmodernizm – klasa podobnych filozofów/;

/nowoczesność, ponowoczesność – epoka historyczna, kulturowa – filozofia modernistyczna, postmodernistyczna/;

 

Postmodernizm nie wskazuje żadnego kierunku normatywnego /filozofia przestaje dawać ukierunkowanie, perspektywę aksjologiczną: jak mamy działać w świecie/ w zamian propaguje autokreacje /ciągła zmiana poglądów i budowanie siebie/, pogoń za sensem; życie chwilą i teraźniejszością.

Afirmuje bezkrytycznie rozwój technologiczny – pogoń za nowościami – wita rozwój nauki, który napędza rozwój techniczny i kapitalistyczny.

 

Nauka – działalność ułatwiająca życie, wizja nauki jako przyczynku do rozwoju instrumentalnego;

Sztuka – subiektywizm gdzie każdy może określić i wybrać coś dla siebie, upadek wszystkich kryteriów estetycznych i tego co wyznacza sztuka – krytyka sztuki jest niepotrzebna;

/kontynuacja filozofii Nietzschego/;

 

Wartości w postmodernie:

XIX dla modernizmu wartością nadrzędną jest rozum – metanarracja rozumu: odwołanie rozumu do postępu /odwołanie jednej wartości do wyższej wartości/;

/legitymizacje muszę być wyłącznie narracjami/;

 

Propagują odejscie od polityki siły – dyskusja, rozmowa, a nie tworzenie siłowych rozwiązań.

 

Habermas: pozytywna wypowiedź:

-         Modernizm: Kant jako pierwszy sformuował pytanie o to jak ma myśleć współczesny człowiek /projekt tamtych czasów powinien być kontynuowany do dzisiaj – z pewnymi poprawkami w związku z wynaturzeniami modernizmu w ciągu 200. lat - „Modernizm – niedkończony projekt/:

Wizja świata, która odwraca się od dotychczasowych przesądów – pozwala, w imię pewnych wartości /równość, wolność i sprawiedliwość/, na zmianę poglądów. Trzy odmiany rozumu: praktyczny, epistemologiczny i ….
Przywrócić związek między ustawami eksperckimi a praktyką.

Praca i interakcja.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin