pytania porównawcza(1).doc

(226 KB) Pobierz

Egzaminu z literatury porównawczej – pytania z listy standardowej

 

Uwaga! Tutaj jest tylko około 2/3 pytań! W wielu pozostały Ingardenowskie „miejsca niedookreślenia”! ;)

 

1. Czym zajmuje się komparatystyka? Wskaż główne kierunki badań.

 

Komparatystyka

-         różnie definiowana przez różnych badaczy

-         definicja Van Tieghema – komparatystyka to badanie porównawcze dwóch literatur

-         definicja Remaka: komparatystyka to badanie literatury wykraczające poza granice jednego poszczególnego kraju i badanie związków między literaturą z jednej strony a innymi dziedzinami wiedzy i świadomości, takimi jak sztuka (malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka), filozofia i nauki społeczne (np. polityka, ekonomia, socjologia), nauka i religia; krótko mówiąc – porównywanie jednej literatury z inną albo z innymi i porównywanie literatury z innymi sferami ekspresji humanistycznej

-         uznawana jest za gałąź historii literatury lub za niezależną dyscyplinę

-         termin od fr. literature compareé

-         tak dawna jak sama literatura, jej początki to pierwsze kontakty między cywilizacjami uświadamiające odmienność poszczególnych nacji

-         antyk – Rzymianie mieli świadomość swojej zależności od kultury greckiej

-         renesans – odrodzenie studiów literackich na szeroką skalę

-         romantyzm – Herder: postulat poszerzania horyzontów literackich; Schleglowie – literatura w ujęciu porównawczym

-         wpływ ewolucjonizmu, biologizm – Brunetiere: traktowanie gatunków literackich na wzór biologicznych

-         faktualizm – dążenie do obiektywizmu i wyjaśniania przyczynowo-skutkowego

 

Kierunki badań (ZK UW):

-         stosunki między różnymi literaturami w perspektywie bilateralnej, multilateralnej, regionalnej i globalnej oraz zagadnienia pochodne: kontakty, recepcje, wpływy

-         literatura a inne sztuki

-         literatura a inne sfery pozaartystycznej działalności intelektualnej: nauka, filozofia, religia, dyskurs polityczny

-         literatura w różnych systemach medialno-komunikacyjnych

-         diachroniczne badania porównawcze obejmujące typologiczne zestawienia różnych epok, kierunków, gatunków

-         komparatystyka interkulturowa

-         teoria i metodologia komparatystyki

 

Pola badawcze wg Janaszek-Ivaničkowej:

-         międzynarodowa wymiana literacka („wymiana” nie „wpływy”!)

-         obrazy i psychologia narodowa

-         powszechna historia literatury (literatura ogólna, literatura światowa, filozofia literatury)

-         historia idei

-         strukturalizm (nowoczesna analiza i krytyka literacka)

 

3. Szkoły komparatystyczne, ich charakterystyka i przedstawiciele.

 

Trzy ważne fazy dziejów komparatystyki:

-         okres napoleońsko-romantyczny (zarówno poszukiwanie jedności, powszechności, wspólnoty kultur jak i dostrzeganie różnic pomiędzy nimi i wskazywanie na ich doniosłość)

-         okres pozytywistyczny (badanie faktycznych związków literackich i kulturalnych)

-         wspólczesny postmodernizm (przemieszczenie uwagi z przedmiotowego pola zainteresowania komparatystyki na samą komparatystykę jako osobną formę dyskursu, refleksja warsztatowa i metodologiczna)

 

Dwa różne podejścia – szkoła francuska i amerykańska

 

Szkoła francuska (historyczna, pozytywistyczna, genetyczna)

-         dominowała do II wojny światowej

-         powstała na bazie badań pozytywistycznych

-         rzetelne badanie historyczne kluczem do analizy dzieła

-         posługuje się kategorią wpływu – czyli jedna strona bierna, druga aktywna (wpływająca) i to ona jest nobilitowana; jedna z porównywanych literatur uznawana za dominującą

-         w centrum badań nie są utwory, ale to, co pomiędzy nimi zachodzi – „wpływologia”

-         badania: źródeł i wpływów, literackich i osobistych kontaktów między pisarzami różnych narodowości, roli podróżników i pośredników w kontaktach międzynarodowych, śledzenie losów i recepcji dzieła autora w literaturach innych narodów

-         pomijanie dziedzin innych niż literatura

 

Szkoła amerykańska (ahistoryczna)

-         odpowiedź na szkołę francuską

-         Wellek (1958) – krytyka historyzmu i podejścia  pozytywistycznego w badaniach komparatystycznych

-         komparatystyka powinna ukazywać wartość dzieł

-         posługuje się kategorią zależności, nie wpływu – zakłada więc równorzędność obu stron; wyjście poza dominację jednej z literatur; wyjście poza europocentryzm

-         badanie związków nie tylko pomiędzy literaturami, ale pomiędzy wszystkimi dziedzinami sztuki

-         porusza zagadnienia estetyczne

 

Poszczególne szkoły:

-         strukturalna – Jakobson: dzieło jest realizacją modelu istniejącego poza dziełem, nie jest ono wartościowe samo w sobie, ale jako uobecnienie pewnego modelu teoretycznego

-         szwajcarska szkoła hermenutyczna – Jost: komparatystyka jako filozofia kultury

-         rosyjska szkoła komparatystyczna – Żyrmunski: ożywienie metody historycznej; w jego teorii aspekt historyczny wiązał się z estetycznym; literaturę pojmował jako system, historię literatury jako zespół procesów; kładł nacisk na wielospektową złożoność poszukiwań

-         estetyka recepcji – Jauss: historia literatury nie jest zwykłym następstwem faktów literackich, ale wzajemnym oddziaływaniem między dziełem i jego odbiorcą

-         semiotyka – Łotman: pojmowanie każdego przejawu kultury jako znaku prowadzi do badań interdyscyplinarnych; umożliwia opracowanie języka wspólnego dla literatury i innych sztuk

-         komparatystyka antropologiczna

-         komparatystyka socjologiczna

-         komparatystyka psychologiczna

-         postmodernistyczne: dekonstrukcjonizm, feminizm, postkolonializm

 

4. Inny, swój, obcy w literaturze i kulturze. Znaczenie i zastosowanie tych kategorii.

 

-         kategorie socjologiczno-antropologiczne

-         kultura jako zjawisko hybrydyczne, stykanie i przenikanie się różnych grup etnicznych

-         swój” – ktoś taki jak ja

-         inny” – przedstawiciel innej kultury – takiej, którą znamy, rozumiemy, akceptujemy

-         obcy” – przedstawiciel kultury nieznanej, nieakceptowanej, uważanej za gorszą od naszej, posługującej się inną wizją świata

-         kategorie ważne dla literatury polskiej zwłaszcza po doświadczeniu wojny i zagłady Żydów – Żydzi jako przedstawiciele obcej odseparowanej kultury

-         strategie „obcego” – asymilacja lub izolacja

-         obcy etnos – lustro, w którym przegląda się nasza kultura

 

 

5. Wybitni komparatyści XIX i XX wieku. Podaj przykłady ich prac.

 

XIX wiek

-         Van Tieghem – „ojciec, papież komparatystyki”;  La litérature compareé – badanie wpływów, ustalenie zakresów, w których wpływy te miały być badane: genologia (gatunki, style, rodzaje), tematologia (idee, opinie o utworach), zakres źródeł, tłumaczy, tłumaczeń; komparatystyka jakoo porównaniem dwu literatur, przy czym literatura narodowa zawsze stawała się podstawowym przedmiotem

-         Posnett – Comparative literature; zasada porównawczych badań nad literaturą, śledzenie przyczyn, ich charakteryzowanie i opisywanie

-         ?

-         ?

-         ?

 

XX wiek

-         Curtius – Literatura europejska i łacińskie średniowiecze

-         Auerbach – Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu

-         Wellek – Teoria literatury

-         Wiesiołowski

-         Jost

-         Remak

-         Durisin

 

7. Porównawcze badania różnych sztuk. Ich tradycje, cele, problematyka.

-         określane jako: paralele między literaturą a sztukami, równoległość sztuk, wzajemne objaśnianie się sztuk – związki, zależności i analogie między sztukami

-         ich poszukiwanie i akcentowanie wynikają z przeświadczenia o zasadniczej wspólnocie sztuk

-         wspólnota sztuk wyraża się nie tylko w analogicznych inspiracjach, kluczowe jest stwierdzenie, że wrażenia powstające w kontakcie z jedną sztuką mogą być niejako tłumaczone na wrażenia rodzące się w kontakcie z inną (programowy sonet Baudelaire’a Correspondances)

-         istotnym elementem jest synestezja

-         związki i zależności między sztukami mogą mieć różny charakter i ujawniać się na różnych poziomach organizacji dzieła: muzyka i słowa w pieśni, ilustracja w powieści albo próba przekładu dzieła na język innej sztuki (np. Warszawianka Wyspiańskiego) przenikanie i działanie poszczególnych dziedzin sztuki na siebie, wzajemne przejmowanie gatunków (np. Ballady  Chopina i Nokturny Staffa)

 

Geneza, tradycja:

-         antyk: Simonides z Keos – „Malarstwo jest niemą poezją, a poezja mówiącym malarstwem”, Horacy  ut pictura poesis, Poetyka Arystotelesa

-         Lessing w Laokoonie porównanie literatury i malarstwa, stworzenie podziału na sztuki przestrzenne i czasowe

-         postulat Diderota „zestawić piękno wspólne dla poezji, malarstwa i muzyki” (XVIII wiek)

-         romantyzm i później – szeroki rozwój idei korespondencji sztuk – symbolizm, próby stworzenia sztuki totalnej, syntetycznej (Wagner)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin