kanta_teoria_zla_radykalnego.doc

(42 KB) Pobierz
Kanta teoria zła radykalnego

Kanta teoria zła radykalnego (Religia w obrębie samego rozumu, cz.I)

 

 

·         zło radykalne jest korzeniem wszystkiego, co złe

·         radykalne – od łac. radix (korzeń, podstawa)

·         radykalność nie polega tu na wykonywaniu najbardziej sadystycznych czynności, nie jest to ekstremalne zło

·         chodzi tu o przedłożenie „miłości własnej” nad inne względy

·         kantowskie zło nie należy ani do dziedziny psychologii, ani do kosmologii, lecz do metafizyki wolności

·         korzeniem tego, co złe jest wolna wola, gdby nie ona, nie byłoby zła (Böse), tylko nieszczęścia (Übel)

·         zło jest możliwością daną razem z wolnością

·         każdy człowiek jest odpowiedzialny  za to czy postępuje źle, czy dobrze

·         człowiek ma zdolność przezwyciężenia skłonności do zła - ma bowiem obowiązek przezwyciężania zła, a obowiązek nie wymagałby czegoś, czego nie bylibyśmy w stanie spełnić

·         filozofia moralna Kanta nie jest zależna od żadnej doktryny religijnej

 

 

 

I.  Pierwotne predyspozycje do dobra w ludzkiej naturze:

 

1.  Do zwierzęcości człowieka jako żywej istoty

 

- fizyczna i często mechaniczna miłość własna: (nie jest potrzebny do niej rozum):

* do samozachowania

* do rozmnażania gatunku przez popęd płciowy i utrzymanie tego, co się rodzi

* do wspólnoty z innymi ludźmi (popęd społeczny)

 

2. Do człowieczeństwa człowieka jako żywej i równocześnie rozumnej istoty

 

- fizyczna, ale „porównująca” miłość własna (potrzebny tu rozum – korzeniem jest rozum praktyczny dla innych pobudek)

 

3.Do jego osobowości jako rozumnej i zarazem poczytalne istoty

 

- zdolność do szacunku dla prawa moralnego jako wystarczającej dla siebie pobudki woli (korzeniem jest rozum praktyczny dla siebie, tj. bezwarunkowo prawodawczy)

 

 

 

II. Skłonność do zła w ludzkiej naturze

 

 

- skłonność – (łac. propensio) - subiektywna podstawa możliwości pociągu o ile jest on dla ludzkości w ogóle przypadkowy

                            - każda skłonność jest albo fizyczna (właściwa woli człowieka, jako istoty podległej naturze), albo moralna (właściwa jego woli jako istoty moralnej)

- jest czymś nabytym (gdy jest dobra) albo można w nią popaść (gdy jest zła)

 

- skłonność do Moralnego-Zła – możliwa jedynie jako determinacja wolnej woli (tę można oceniać jako dobrą, czy złą na podstawie maksym)

 

 

Trzy stopnie skłonności do zła:

 

1. słabość ludzkiego serca w przestrzeganiu przyjętych maksym lub ułomności ludzkiej natury

 

*ułomność (fragilitas) – św. Paweł: „Mam wprawdzie wolę, ale brakuje uczynków”

 

2. skłonność do mieszania pobudek innych niż moralne z moralnymi

 

*nieuczciwość (impuritas, improbitas, Ulauterkeit) – maksyma co do zamiaru przestrzegania prawa jest dobra, ale nie wystarczająco silna. Prawo nie jest wystarczającą pobudką

 

3. skłonność do przejmowania złych maksym

 

*złośliwość (vitiositas, pravitas) lub zepsucie (corruptio) – skłonność do woli maksym, które pobudki pochodzące od prawa cenią mniej niż nie-moralne.

 

lub

 

*wypaczenie (perversitas) – gdyż odrzuca się moralny porządek

 

 

 

- ”czyn w ogóle” – 1) użycie wolności, przez które wola przyjmuje najwyższą maksymę

                                     - 2) użycie wolności, przez które podejmowane jest działanie stosowne do tej maksymy

 

- skłonność do zła – jest czynem w znaczeniu 1) (peccatum originarium)

                                          - jest formalną podstawą każdego sprzecznego z prawem czynu w sensie 2) (peccatum derivativum)

 

 

 

III. Człowiek jest z natury zły

 

- „człowiek jest zły” – jest świadomy prawa moralnego, a mimo to w przyjętej przez siebie maksymie (okazjonalnie) narusza prawo

 

- „człowiek jest z natury zły” – teza ta dotyczy go jako przedstawiciela swojego gatunku

 

- radykalne wrodzone zło w ludzkiej naturze – naturalna skłonność do zła zawiniona zawsze przez nas samych

 

- podstawy tego zła NIE można umiejscawiać:

 

·         w zmysłowości człowieka (nie możemy ponosić odpowiedzialności za istnienie wypływających z niej upodobań)

·         w zapsuciu moralnie-prawodawczego rozumu (niemożliwe, by rozum mógł zniszczyć w sobie respekt dla prawa)

 

- istnienie w ludzkiej naturze skłonności do zła może zostać wykazane przez empiryczne dowody rzeczywistego sprzeciwu ludzkiej woli wobec prawa

 

- wina wrodzona – w 1) i 2) stopniu skłonności do zła – nieumyślna (culpa)

                                     - w 3) stopniu skłonności do zła – umyślna (dolor malus)

 

 

IV. Źródło zła w ludzkiej naturze

 

·         nie może pochodzić od pierwszych rodziców (grzech pierworodny)

·         musi zostać przypisane nam samym

·         zło musi wypływać z wolności

 

 

 

 

 

Bibliografia

 

1.     Kant I., Religia w obrębie samego rozumu, tłum. A. Bobko. Kraków 1993.

2.     Svendsen L.F.H., Ondskapens filosofi, Oslo 2004.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin