Rola samowątpienia kultury europejskiej.doc

(26 KB) Pobierz
Rola samowątpienia kultury europejskiej

Rola samowątpienia kultury europejskiej

 

(na podstawie Kołakowskiego i wykładów)

 

- zdaniem Kołakowskiego „umiejętność samokwestionowania umiejętność wyzbycia się (..) pewności siebie, samozadowolenie, leży u źródeł Europy jako siły duchowej; zrodził się z niej wysiłek łamania własnego etnocentrycznego zamknięcia”.

- ta cecha samowątpienia powoduje, że Europa nie przyjmuje żadnej „identyfikacji zakończonej”, ciągle się rozwija, będąc zarazem niepewna siebie

- umiejętność kwestionowania siebie otwiera na innych, możliwe staje się rozumienie innego

- zdolność „przechowania niepewności względem własnych norm” jest tym, co zdaniem Kołacza, świadczy o wyższości kultury europejskiej

- tę cechę, o której tu ciągle mowa, Europa przejęła od chrześcijaństwa; religijność chrześcijańska jest „seminarium ducha europejskiego”; potwierdzeniem tezy ma być dynamiczna struktura chrześcijaństwa, które jest filozofią oscylacji między dwoma biegunami (na ćwiczeniach prof. Rosińska 2 razy mówiła, że na egzaminie trzeba będzie uzasadnić, więc oto przykłady: świat skończony, który objawia Stwórcę VS ten sam świat jako  negacja Boga; człowieczeństwo Chrystusa VS boskość; kościół widzialny VS niewidzialny; wolność VS predestynacja; chyba starczy…)

- w chrześcijaństwie Europa odnalazła miarę, której potrzebowała, by rozwinąć swe technologiczne uzdolnienia: przechować nieufność do świata fizycznego, ale nie do tego stopnia, by go potępić, ale by dostrzec przeciwnika, którym można zawładnąć

- zagrożenie jest takie oto, że jeśli za bardzo zachłyśniemy się tą naszą wyższością i nie będziemy się kwestionować, staniemy się barbarzyńcami, którzy niszczą kulturę zamiast jej bronić etc.;

 

 

Odpowiedź warto, a pewnie nawet trzeba, rozwinąć o to, co w poprzednim pytaniu chodziło.

Czyli dodać, że

Europa jest duchowym projektem hermeneutycznym: dynamicznym i niedomkniętym

(to teza prof. Rosińskiej z wykładu)

- a wszystko zaczęło się od Sokratesa, wraz z którym zrodził się pęd do wiedzy nigdy nienasycony i w związku z tym pęknięcie ß tu zaczyna się Europa

- jedną z ilustracji tego pęknięcia jest filozofia Kołakowskiego;  samorefleksja i krytyka jest potrzeba kulturze europejskiej dla podtrzymania twórczego napięcia miedzy dwoma pniami naszej kultury: pniem technologicznym i pniem mitologicznym

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin