XVII.doc

(103 KB) Pobierz
XVII

XVII. ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

 

Ćwiczenia gimnastyczne (zestaw 1)

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa ,,Zabawki”. N-l gra na dowolnym instrumencie perkusyjnym rytm do podskoków, dzieci podskakują swobodnie po sali. Kiedy muzyka milknie, postępują zgodnie z poleceniami: chodzą ciężko jak misie, tańczą lekko jak lale, turlają się jak piłki, podskakują jak pajacyki.

Ćwiczenie wyprostne ,,Marsz wielkoludów”. Dzieci chodzą na palcach, jednocześnie wyciągając ręce do góry i naśladując wielkoluda.

Ćwiczenie z elementem skoku ,,Skoki zająca”. Dzieci naśladują ruchy zająca, przenosząc  ręce do przodu z jednoczesnym prostowaniem nóg.

Ćwiczenie mięśni brzucha ,,Jazda na rowerze”. Dzieci leżą na plecach z nogami ugię•

tymi i uniesionymi nad podłogę. Naśladują jazdę na rowerze, zataczając jednocześnie stopami obszerne koła. Jadą w normalnym tempie, potem powoli (pod górkę) i szybko (z górki).

Ćwiczenie równowagi ,,Bociany na łące”. Dzieci stają wyprostowane i naśladują bociana, unosząc jedną nogę do góry z jednoczesnym rozłożeniem rąk w bok. Starają się utrzymać się w tej pozycji jak najdłużej. Zmieniają nogę i powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie.

Ćwiczenie stóp ,,Stopa za stopą”. Dzieci chodzą po sali stopa za stopą, odliczając po sześć stóp, a następnie stają na jednej nodze jak bocian, z jednoczesnym uniesieniem rąk. Powtarzając ćwiczenie, odmierzają sześć stóp i zmieniają nogę, na której stał bocian.

Ćwiczenie wyciszające „Marsz w parach”. Dzieci maszerują w parach po obwodzie koła z jednoczesnym głośnym przeliczaniem kroków do sześciu, następnie zatrzymują się na chwilę i znów maszerują.

 

Ćwiczenia gimnastyczne z balonami (zestaw 2)

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Sprzątamy balony”. Dzieci chodzą po sali między rozrzuconymi nadmuchanymi balonami. Na dźwięk trójkąta każde dziecko podnosi wybrany balon i podrzuca nim do momentu, gdy ucichnie dźwięk instrumentu. Zabawę powtarzamy.

Ćwiczenie tułowia – skłony w przód. Każde dziecko stoi w rozkroku i trzyma oburącz balon w górze. Na sygnał trójkąta kładzie balon między nogami na podłodze, prostuje się i unosi ręce w górę. Na kolejny sygnał trójkąta robi skłon, podnosi balon z podłogi i unosi go w górę nad głowę. Zabawę powtarzamy.

Ćwiczenie mięśni brzucha w parach. Dzieci siadają na podłodze naprzeciwko siebie  z nogami wyprostowanymi w rozkroku. Trzymają oburącz jeden balon i kolejno lekko go popychają – jedna osoba się odchyla do tyłu, druga robi lekki skłon w siadzie.

Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci ustawione w rzędzie, w niewielkich odstępach. Pierwsze dziecko trzyma balon i wykonując skręt tułowia (na prawo), przekazuje go następnej osobie w rzędzie, ta wykonuje skręt i podaje dalej, aż do ostatniej osoby. Powtarzamy zabawę, zmieniając kierunek skrętu.

Ćwiczenie z elementem czworakowania. Każde dziecko przechodzi z jednego końca sali na drugi na czworakach i popycha balon głową.

Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci ustawione w rzędzie podają sobie balon nad głowami.

Ćwiczenie uspokajające. Dzieci w siadzie skrzyżnym układają balon na nogach i delikatnie wystukują podany przez nauczyciela rytm otwartą dłonią.

 

Ćwiczenia gimnastyczne z kulami z papieru (zestaw 3)

Ćwiczenia oddechowe. Dzieci stoją swobodnie na dywanie, otrzymują kartki z gazet dużego formatu. Trzymają kartki przed sobą, wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami tak, aby kartki się poruszały.

Zabawy ruchowe „Zabawy na śniegu”. Dzieci naśladują czynności związane z zabawami na śniegu:

jazdę na nartach (stają na kartkach papieru i naśladują sposób poruszania się na nar––

tach) skoki przez zamarznięte kałuże (rozkładają na podłodze gazety i przeskakują przez nie ––obunóż)

lepienie śniegowych kul (zgniatają kartki i podrzucają je, starając się złapać).––

Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją prosto i przekładają kulki z ręki do ręki: przed sobą i za plecami. Następnie stają na jednej nodze, przekładając kulkę pod kolanem, potem zmieniają nogę.

Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci siedzą z nogami wyprostowanymi, ręce oparte z tyłu; przed stopami leży „śniegowa kula”. Dzieci mają za zadanie przenosić złączone stopy nad „kulą” raz na jedną, raz na drugą stronę.

Ćwiczenie z elementem rzutu. Dzieci łączą się w pary, siadają przed sobą w siadzie • skrzyżnym w niewielkiej odległości i starają się wrzucić kulkę między kolana partnera. Jedna osoba staje w rozkroku, robiąc ze swoich nóg bramkę, a druga stara się trafić do bramki. Następuje zmiana miejsc. Na koniec wszyscy wrzucają swoje kulki do obręczy.

Ćwiczenie z elementem turlania i czworakowania. Dzieci na czworakach naśladują • wchodzenie na wysoką i stromą górę, a następnie turlają się z niej z rękami wyprostowanymi

nad głową.

Ćwiczenia wyciszające (CD – F. Liszt – • Marzenie miłosne). Podczas słuchania muzyki dzieci

leżą na plecach, zamykają oczy i bardzo powoli poruszają rękami i nogami, naśladując robienie orła na śniegu.

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne z szarfami (zestaw 4)

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Smoki do jamy”. Dzieci udają, że są smokami – chodzą na czworakach po całej sali, omijając leżące szarfy. Na hasło nauczyciela: „Smoki do jamy” – przechodzą przez najbliżej leżącą szarfę i odkładają ją na miejsce. Zabawę powtarzamy.

Ćwiczenie – skręty tułowia. Dzieci siedzą na podłodze z wyprostowanymi nogami, robią • skręt ciała – kładą szarfę za plecami na podłodze, następnie robią skręt w drugą stronę i zabierają szarfę z podłogi. Ćwiczenie powtarzamy.

Ćwiczenia z elementem przeskoku. Dzieci kładą szarfę na podłodze i przeskakują przez szarfę obunóż raz z jednej, a raz z drugiej strony.

Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci leżą na brzuchu z wyprostowanymi rękami, w których trzymają szarfę. Na klaśnięcie nauczyciela unoszą szarfę nad podłogę i odpoczywają. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.

Zabawa „Ogonki”. Dzieci dobierają się parami i wkładają swoje szarfy z tyłu za spodenki tak,  aby znaczna część szarfy zwisała. Starają się zabrać szarfę koledze – wykonują kilka prób.

Ćwiczenie zapobiegające płaskostopiu. Dzieci siedzą podparte rękami z tyłu i palcami stóp chwytają szarfę, którą unoszą w górę i puszczają na podłogę. Zmieniają nogę wykonującą

ćwiczenie kilka razy.

Ćwiczenie z elementem celowania. Dzieci zwijają szarfę w rulon, a następnie z wyznaczonego miejsca wrzucają szarfy do pojemnika (kosza, skrzynki).

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne z woreczkami (zestaw 5)

Zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci maszerują po całej sali, na sygnał słowny nauczyciela ustawiają się w szeregu. Nauczyciel staje na początku i podaje kolejne woreczki gimnastyczne. Stojący przekazują sobie woreczki, a ostatnia osoba zatrzymuje woreczek. Kolejne osoby od końca szeregu zatrzymują woreczki.

Ćwiczenia kształtujące tułów w płaszczyźnie strzałkowej. Dzieci trzymają woreczek w obu dłoniach, unoszą go w górę i odchylają się mocno do tyłu, a następnie w przód do podłogi. Podczas ćwiczenia starają się, by woreczek nie wypadł im z rąk.

Ćwiczenie z elementem równowagi. Dzieci kładą sobie woreczek na głowie i wykonują kilka przysiadów tak, aby woreczek nie spadł na podłogę.

Zabawa bieżna. Dzieci ustawione w rzędzie biegną kolejno na sygnał dany przez nauczyciela, np. klaśnięcie i wrzucają woreczki do ustawionego kosza w drugim końcu sali. Wracają na czworakach, a kolejna osoba z rzędu dotyka wracającego dziecka, biegnie do kosza, zostawia swój woreczek i wraca na czworakach.

Ćwiczenie z elementem rzutu. Dzieci dobierają się w kilkuosobowe grupy, ustawiają jedno za drugim i rozstawiają nogi. Pierwsza osoba pochyla się do przodu i rzuca woreczkiem w tunel z nóg. Przechodzi do tyłu, podnosi swój worek i staje na końcu. Kolejne osoby powtarzają to samo ćwiczenie.

Ćwiczenia o nieznacznym ruchu. Dzieci przekładają woreczek z jednej ręki do drugiej za plecami i z przodu.

Ćwiczenia uspokajające. Dzieci kładą się na plecach z woreczkiem na brzuchu. Oddychają przeponą tak, aby woreczek wyraźnie się unosił i opadał.

 

Ćwiczenia gimnastyczne z krążkami (zestaw 6)

Zabawa bieżna z ćwiczeniami ortofonicznymi „Samochody”. Dzieci otrzymują krążki – kierownice samochodów. Kiedy nauczyciel unosi zielony krążek – „auta” jadą, a kiedy czerwony – zatrzymują się. Dzieci reagują na sygnał wzrokowy.

Ćwiczenie wyprostne. Dzieci chodzą z krążkiem na głowie, zachowując prawidłową postawę ciała i starają się, aby krążek nie spadł na podłogę.

Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci w siadzie prostym wkładają krążek między stopy, opierają dłonie z tyłu i unoszą nogi do góry ze złączonymi kolanami, starając się, aby krążek nie wypadł.

Ćwiczenie mięśni nóg. Dzieci siedzą z nogami wyprostowanymi, ręce oparte są z tyłu, przed stopami leży krążek. Zadaniem dzieci jest przenosić złączone stopy raz na jedną, raz na drugą stronę.

Ćwiczenie z elementem podskoku. Krążki leżą na podłodze, a dzieci biegają po całej sali i przeskakują przez nie tak, aby je ominąć.

Ćwiczenia tułowia. Dzieci klęczą w klęku podpartym z dłońmi skierowanymi do środka, przed nimi leżą krążki. Uginając ręce w łokciach, starają się dotknąć czołem do krążka.

Ćwiczenie stóp. W siadzie prostym, z dłońmi podpartymi z tyłu, dzieci chwytają krążek • między stopy i starają się przewrócić go na drugą stronę.

Spokojny marsz dookoła sali. Dzieci maszerują po sali i wystukują na krążkach prosty • rytm podan...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin