Sprawdzian_wiadomosci.doc

(106 KB) Pobierz
Sprawdzian wiadomości i umiejętności dziecka przedszkolnego

ARTYKUŁ  DO   PUBLIKACJI

 

 

 

                                                                                                                Opracowanie: mgr Elżbieta Piłat

mgr Ewa Byzdra   

 

 

Sprawdzian  wiadomości  i  umiejętności                                                            dziecka  przedszkolnego

 

 

Wstęp

 

 

     Przedszkole,  to  okres  intensywnego  rozwoju  umysłowego  dzieci.

Już   od  najmłodszych  lat  możemy  zaobserwować  między  dziećmi  duże,  wyraźne  różnice  indywidualne.  Dotyczą  one  szybkości  i  poprawności  myślenia,  bogactwa  i  oryginalności  pomysłów,  tempa  i  łatwości  wykonywania  różnych  działań.

     W celu dokładnego obserwowania rozwoju dzieci, monitorowania jego osiągnięć oraz   przyjęcia   odpowiednich   kierunków   pracy    z     dzieckiem, w  naszym  przedszkolu  każda  nauczycielka  przeprowadza  testy  kontrolno – diagnostyczne.  Dzięki testom można zorientować się, z jakimi wiadomościami dzieci  przyszły    do  przedszkola. 

                 Testy umiejętności dla dzieci zostały opracowane przez nauczycielki Gminnego Przedszkola w  Kurowie.  Nauczycielki mają za sobą długoletni staż pracy w przedszkolu oraz ukończonych wiele różnorodnych form doskonalenia zawodowego.

     Arkusze z testami zostały opracowane dla każdej  grupy  wiekowej – uwzględniają  możliwości  dzieci.  Wszystkie  zadania  zostały  opracowane            w  oparciu  o  „ABC…Program  wychowania  przedszkolnego  XXI  wieku”       Anny  Łady – Grodzickiej  ( WSiP  SA,  Warszawa  2000 ).

     Karty  pracy  spełniają  podwójną  rolę:

1.     służą  do  pracy  indywidualnej  z  dzieckiem,

2.     są  narzędziem  diagnostycznym  dla  nauczyciela.

     Cele 

                  Prowadzenie  monitorowania  wiadomości  i  umiejętności  dzieci  poprzez  testy  kontrolno – diagnostyczne,  ma  na  celu  ułatwienie  nauczycielom:

·        Poznanie  możliwości  umysłowych  dzieci:  zasobu  wiadomości                             i  umiejętności  na  początku  edukacji  przedszkolnej                                     oraz  obserwowanie  zmian  zachodzących  w  jego  ogólnym  rozwoju.

·        Jak  najwcześniejsze  rozpoznanie  zaburzeń  rozwojowych  i  podjęcie  odpowiednich  działań  eliminujących  lub  korygujących.

·        Analizowanie  i  porównywanie  wyników  testów  pozwala  na  zbadanie  przyrostu  wiadomości  i  umiejętności  dzieci  w  trakcie  edukacji  przedszkolnej.

 

     Przebieg  badań

                  Testy  przeprowadzane  są  przez  cztery  lata  edukacji  przedszkolnej,                   po  trzy  razy  w  roku:

1.     pierwszy  test – na  początku  października,

2.     drugi  test – na  przełomie  stycznia  i  lutego,

3.     trzeci  test – w  czerwcu.

Właściwe  zaplanowanie  i  przeprowadzanie  testów  jest  gwarancją  systematyczności  i  ciągłego  monitorowania  rozwoju  dzieci.

                  Badania  prowadzone  są  w  całej  grupie  jednocześnie.  Należy  dokładnie  wytłumaczyć  dzieciom,  na  czym  polega  wykonanie  zadania,                a  następnie  zapewnić  dzieciom  ciszę  oraz  spokój  podczas  wykonywania  zadań.

                   W  grupach  młodszych  należy  wykonać  jedno  zadanie  podczas  jednego  dnia.

W  grupach  starszych – jednego  dnia  dzieci  mogą  wykonać  dwa  zadania.

 

     Punktacja  i  ocena  wyników.

Punktacja  jest  zaplanowana  oddzielnie  do  każdego  testu  ( za  każdy  poprawnie  wykonany  element  zadania,  dziecko  otrzymuje  punkt ).  Następnie  należy  zsumować  wszystkie  punkty  i  pogrupować  dzieci  zgodnie z  ich  wynikami - wg  schematu: 

·        dzieci  z  najniższymi  wynikami  wymagają  dodatkowej  pracy  indywidualnej,  wyrównującej  braki  i  zaległości – dzieci                               o specyficznych potrzebach edukacyjnych;

·        dzieci  ze  średnimi  wynikami  wynikających  z  treści  programowych;

·        dzieci  o  wyższym  stopniu  zdolności  umysłowych  otrzymały  najwyższe  wyniki,  czyli  wymagają  dodatkowej  pracy  rozwijającej   ich  wiedzę,  umiejętności  i  zainteresowania – dzieci zdolne.

 

 

 

      Testy  hospitacyjno-diagnostyczne  realizowane  w  naszym  przedszkolu (zawierają  treści  programowe)

 

Dla  dzieci  3-letnich

Zadanie  1:

Obszar  w  zakresie  edukacji  przyrodniczej:

·        obserwuję,  eksperymentuję  i  odkrywam  przyrodę  w  ciągu  całego  roku.

- Poznawanie  wybranych  zwierząt  hodowlanych  w….gospodarstwie  domowym…  ( polecenie  dla  dzieci:  „Połącz  kredką,  co  otrzymujemy  dzięki  kurze,  co – dzięki  krowie,  a  co  nam  daje  pszczoła” ).

Zadanie  2:

Obszar  w  zakresie  edukacji  przyrodniczej:

·        poznaję  cechy  wielkościowe  przedmiotów.

- Poznanie  w  toku  zabaw  i  ćwiczeń  określeń  duży – mały  ( polecenie  dla  dzieci:  „Narysuj  kółka: na  dużej  serwetce – duże,  na  małej – małe” ).

Zadanie  3:

Obszar  w  zakresie  edukacji  kulturowo-estetycznej:

·        poznaję  sztukę  plastyczną  i  sam  jestem  twórcą.

- Wykorzystywanie  podstawowych  kolorów  o  zdesydowanym  odcieniu                ( polecenie  dla  dzieci:  „Przyklej  wesołą  buzię  chłopcu  i  pomaluj  jego  buzię  kolorem  czerwonym” )

Zadanie  4:

Obszar  edukacji  w  zakresie  mowy  i  myślenia:

·        mam  zawsze  kontakt  z  książką.

- Próby  określania  cech,  właściwości,  stanów  i  czynności  zauważonych                na  ilustracjach  ( polecenie  dla  dzieci:  „Obrysuj  pojazdy  te,  które  pływają             i  te,  które  jadą  po  drodze” ).

Zadanie  5:

Obszar  edukacji  w  zakresie  przygotowania  do  czytania  i  pisania:

·        doskonalę  spostrzegawczość  wzrokową.

- Porządkowanie  zabawek  i  znanych  przedmiotów,  według  jednej,  wybranej  cechy  ( polecenie  dla  dzieci:  „Pomaluj  kredkami  wszystkie  zabawki” ).

 

Dla  dzieci  4-letnich

Zadanie  1:

Obszar  w  zakresie  edukacji  przyrodniczej:

·        obserwuję,  eksperymentuję  i  odkrywam  przyrodę  w  ciągu  całego  roku.

- Poznawanie  wybranych  zwierząt  hodowanych  w  domu  i  gospodarstwie  domowym  ( polecenie  dla  dzieci:  „Oddziel  płotem  zwierzęta  domowe  od  zwierząt  dziko  żyjących” ).

Zadanie  2:

Obszar  w  zakresie  edukacji  matematycznej:

·        poznaję  liczby  maturalne  i  cyfry – rozumiem,  że  liczby  można  porządkować,  porównywać,  dodawać  i  odejmować.

- Posługiwanie  się  liczebnikami  głównymi:  jeden,  dwa,  trzy,  cztery…;  porównywanie  liczebności zbiorów  i  stosowanie  określeń:  …o  jedno  więcej  ( polecenie  dla  dzieci:  „W  każdym  następnym  kwadracie  narysuj  o  jedno  jabłko  więcej ).

Zadanie  3:

Obszar  w  zakresie  edukacji  kulturowo – estetycznej:

·        Poznaję  sztukę  i  sam  jestem  twórcą.

- Próby  wypełniania  konturów  kredkami,  flamastrami… ( polecenie  dla  dzieci:  „Uzupełnij  kredkami  ołówkowymi  drugi  rysunek,  łącząc  linią  kropki.  Pokoloruj  obrazki  i  ozdób  je  według  podanych  wzorków” ).

Zadanie  4:

Obszar  edukacji  w  zakresie  mowy  i  myślenia:

·        Potrafię  opowiadać  treść  obrazków  i  historyjek  obrazkowych.

- Rozwijanie  procesów  poznawczych  ze  szczególnym  uwzględnieniem  udziału  w  zabawach  uwzględniających  umiejętność  porównywania  przedmiotów  i  dostrzegania  ich  pierwszoplanowych,  wyraźnych  cech  zewnętrznych  ( polecenie  dla  dzieci:  „Skreśl  elementy,  które  nie  powinny  się  znaleźć  na  rysunku.  Pozostałe  pokoloruj.” ).

Zadanie  5:

Obszar  edukacji  w  zakresie  przygotowania  do  czytania  i  pisania:

·        doskonalę  spostrzegawczość  wzrokową.

- Próby  dostrzegania  na  obrazkach  niektórych  szczegółów – różnic,  podobieństw…( polecenie  dla  dzieci:  „Odszukaj  motyle,  które  mają  takie  same  skrzydła” ).

 

Dla  dzieci  5-letnich

Zadanie  1:

Obszar  w  zakresie  edukacji  przyrodniczej:

·        obserwuję,  eksperymentuję  i  odkrywam  przyrodę  w  okresie  jesieni.

- Poznawanie  wybranych  środowisk  przyrodniczych,  np.  las – charakterystyczna  roślinność,  ….  zwierzęta….  ( polecenie  dla  dzieci:  „Zaznacz  i  pokoloruj  tylko  to,  co  można  znaleźć  w  lesie” ).

Zadanie  2:

Obszar  w  zakresie  edukacji  matematycznej:

·        poznaję  figury  geometryczne.

- Sprawne  rozpoznawanie  kształtu  figur  geometrycznych  ( polecenie  dla  dzieci:  „Połącz  ze  sobą  figury  geometryczne:  mały  kwadrat  z  dużym  kwadratem;  małe  kółko  z  dużym  kołem; mały  trójkąt  z  dużym  trójkątem.” ).

Zadanie  3:

Obszar  w  zakresie  edukacji  kulturowo – estetycznej:

·        odbieram  piękno  świata  wszystkimi  zmysłami,  dbam  o estetykę własną  i  otoczenia.

- Porównywanie  i  nazywanie  odcieni  jednego  koloru  ( polecenie  dla  dzieci:  „Pokoloruj:  małego  motyla  na  kolor  ciemno  zielony;  większego – na  kolor  jasno  zielony;  a  największego – na  kolor  żółty.” ).

Zadanie  4:

Obszar  edukacji  w  zakresie  mowy  i  myślenia:

·        potrafię  opowiadać  treść  obrazków  i  historyjek  obrazkowych.

- Wyszukiwanie  na  obrazku  tego,  czego  nazwa  zaczyna  się  na  określoną  głoskę  ( polecenie  dla  dzieci:  „Otocz  przedmioty  zaczynające  się  głoską  „o” ).

Zadanie  5:

Obszar  edukacji  w  zakresie  przygotowania  do  czytania  i  pisania:

·        doskonalę  spostrzegawczość  wzrokową.

- Odwzorowanie  i  odtwarzanie  ułożenia  zabawek,  przedmiotów  i  figur                     ( polecenie  dla  dzieci:  „Dokończ  rysowanie” ).

Dla  dzieci  6-letnich

Zadanie  1:

Obszar  w  zakresie  edukacji  przyrodniczej  ( oraz  w  zakresie  przygotowania  do  czytania  i  pisania ):

·        obserwuję,  eksperymentuję  i  odkrywam  przyrodę  w  ciągu  całego  roku,

·        przygotowuję  się  do  czytania  i  zaczynam  czytać.

- Poznawanie  wybranych  zwierząt  egzotycznych… - nazwa,  charakterystyczny  wygląd;  rozpoznawanie  całościowe  wyrazów  ( czytanie  globalne ),  czyli  łączenie  wyglądu  graficznego  całego  wyrazu  z  obrazkiem  lub  konturem; dopasowanie  obrazków … do  napisów  ( polecenie  dla  dzieci:  „Zobacz,  jakie  zwierzęta  są  na  wiejskim  podwórku.  Naklej  pod  rysunkami  zwierząt  ich  nazwy.  Skreśl  te  zwierzęta,  które  nie  powinny  się  tam  znaleźć.” ).

Zadanie  2:

Obszar w  zakresie  edukacji  matematycznej:

·        poznaję  liczby  naturalne  i  cyfry – rozumiem,  że  można  porządkować,  porównywać,  dodawać  i  odejmować.

- Poznawanie  liczebników  porządkowych  i  praktyczne  posługiwanie  się  liczbą  porządkową  w  zakresie  10;  doskonalenie  umiejętności  posługiwania  się  pojęciami  dotyczącymi  położenia  przedmiotów  w  przestrzeni  ( polecenie  dla  dzieci:  „Pokoloruj  korale  tak,  aby:  pierwszy  i  trzeci  koralik  były  żółte;  drugi  i  czwarty – zielone;  piąty  i  siódmy – czerwone;  szósty – niebieski,  rozpoczynając  od  strony  lewej  do  prawej.  Drugi  sznur  korali  pokoloruj  według  własnego  pomysłu.” ).

Zadanie  3:

Obszar  w  zakresie  edukacji  kulturowo – estetycznej  ( oraz  matematycznej ):

·        odbieram  piękno  świata  wszystkimi  zmysłami,  dbam  o  estetykę własną  i  otoczenia,

- Odczuwanie  i  nazywanie  subtelnych  różnic  wizualnych;  sprawne  posługiwanie  się  ….  pojęciami  dotyczącymi  wielkości:  większy,  najmniejszy,  mniejszy,  taki  sam  ( polecenie  dla  dzieci:  „Przyjrzyj  się  motylom  nad  linią.  Większego  pokoloruj  czerwoną  kredką,  a  mniejszego – zieloną.  Wśród  motyli  pod  linią  znajdź  4  takie  same  jak  ten  czerwony       i  trzy  takie  same  jak  ten  zielony.  Też  pokoloruj  je  czerwoną  i  zieloną  kredką.  Resztę  motyli  pokoloruj  na  brązowo.” ).

Zadanie  4:

Obszar  edukacji  w  zakresie  mowy  i  myślenia  ( oraz  przygotowania                   do  czytania  i  pisania ):

·        uczę  się  myśleć,  mówić,  słuchać  i  rozumieć,

·        doskonalę  spostrzegawczość  wzrokową.

- Doskonalenie  sprawności  dokonywania  bardziej  złożonych  czynności  myślowych,  jak:  porównywanie,  wyodrębnianie  różnic  i  podobieństw,  klasyfikowanie,  analiza  i  synteza,  wnioskowanie …;  wyszukiwanie  drobnych  szczegółów  różniących  dwa  takie  same  obrazki  ( polecenie  dla  dzieci:  „Wskaż  dziesięć  szczegółów jakimi  różnią  się  poniższe  ilustracje.” ).

Zadanie  5:

Obszar  edukacji  w  zakresie  przygotowania  do  czytania  i  pisania:

·        doskonalę  spostrzegawczość  wzrokową.

- Dobieranie  par  ( lub  większej  liczby )  figur  i  form  abstrakcyjnych                        o  różnorodnych  kształtach,  barwach  i  wielkościach  ( polecenie  dla  dzieci:  „Połącz  takie  same  wzorki. Narysuj w pustych  okienkach  wzorki  do  pary” ).

 

     Podsumowanie

     Po  przeprowadzeniu  testów,  każda  nauczycielka  podlicza  ogólne  wyniki  poszczególnych  zadań,  które  wpisywane  są  do  tabeli.  Po  każdym  badaniu  zostaje  dokonana  analiza  wyników,  a  na  zakończenie – ewaulacja. 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin