ARTYKUŁ DO PUBLIKACJI
Opracowanie: mgr Elżbieta Piłat
mgr Ewa Byzdra
Sprawdzian wiadomości i umiejętności dziecka przedszkolnego
Wstęp
Przedszkole, to okres intensywnego rozwoju umysłowego dzieci.
Już od najmłodszych lat możemy zaobserwować między dziećmi duże, wyraźne różnice indywidualne. Dotyczą one szybkości i poprawności myślenia, bogactwa i oryginalności pomysłów, tempa i łatwości wykonywania różnych działań.
W celu dokładnego obserwowania rozwoju dzieci, monitorowania jego osiągnięć oraz przyjęcia odpowiednich kierunków pracy z dzieckiem, w naszym przedszkolu każda nauczycielka przeprowadza testy kontrolno – diagnostyczne. Dzięki testom można zorientować się, z jakimi wiadomościami dzieci przyszły do przedszkola.
Testy umiejętności dla dzieci zostały opracowane przez nauczycielki Gminnego Przedszkola w Kurowie. Nauczycielki mają za sobą długoletni staż pracy w przedszkolu oraz ukończonych wiele różnorodnych form doskonalenia zawodowego.
Arkusze z testami zostały opracowane dla każdej grupy wiekowej – uwzględniają możliwości dzieci. Wszystkie zadania zostały opracowane w oparciu o „ABC…Program wychowania przedszkolnego XXI wieku” Anny Łady – Grodzickiej ( WSiP SA, Warszawa 2000 ).
Karty pracy spełniają podwójną rolę:
1. służą do pracy indywidualnej z dzieckiem,
2. są narzędziem diagnostycznym dla nauczyciela.
Cele
Prowadzenie monitorowania wiadomości i umiejętności dzieci poprzez testy kontrolno – diagnostyczne, ma na celu ułatwienie nauczycielom:
· Poznanie możliwości umysłowych dzieci: zasobu wiadomości i umiejętności na początku edukacji przedszkolnej oraz obserwowanie zmian zachodzących w jego ogólnym rozwoju.
· Jak najwcześniejsze rozpoznanie zaburzeń rozwojowych i podjęcie odpowiednich działań eliminujących lub korygujących.
· Analizowanie i porównywanie wyników testów pozwala na zbadanie przyrostu wiadomości i umiejętności dzieci w trakcie edukacji przedszkolnej.
Przebieg badań
Testy przeprowadzane są przez cztery lata edukacji przedszkolnej, po trzy razy w roku:
1. pierwszy test – na początku października,
2. drugi test – na przełomie stycznia i lutego,
3. trzeci test – w czerwcu.
Właściwe zaplanowanie i przeprowadzanie testów jest gwarancją systematyczności i ciągłego monitorowania rozwoju dzieci.
Badania prowadzone są w całej grupie jednocześnie. Należy dokładnie wytłumaczyć dzieciom, na czym polega wykonanie zadania, a następnie zapewnić dzieciom ciszę oraz spokój podczas wykonywania zadań.
W grupach młodszych należy wykonać jedno zadanie podczas jednego dnia.
W grupach starszych – jednego dnia dzieci mogą wykonać dwa zadania.
Punktacja i ocena wyników.
Punktacja jest zaplanowana oddzielnie do każdego testu ( za każdy poprawnie wykonany element zadania, dziecko otrzymuje punkt ). Następnie należy zsumować wszystkie punkty i pogrupować dzieci zgodnie z ich wynikami - wg schematu:
· dzieci z najniższymi wynikami wymagają dodatkowej pracy indywidualnej, wyrównującej braki i zaległości – dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych;
· dzieci ze średnimi wynikami wynikających z treści programowych;
· dzieci o wyższym stopniu zdolności umysłowych otrzymały najwyższe wyniki, czyli wymagają dodatkowej pracy rozwijającej ich wiedzę, umiejętności i zainteresowania – dzieci zdolne.
Testy hospitacyjno-diagnostyczne realizowane w naszym przedszkolu (zawierają treści programowe)
Dla dzieci 3-letnich
Zadanie 1:
Obszar w zakresie edukacji przyrodniczej:
· obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w ciągu całego roku.
- Poznawanie wybranych zwierząt hodowlanych w….gospodarstwie domowym… ( polecenie dla dzieci: „Połącz kredką, co otrzymujemy dzięki kurze, co – dzięki krowie, a co nam daje pszczoła” ).
Zadanie 2:
· poznaję cechy wielkościowe przedmiotów.
- Poznanie w toku zabaw i ćwiczeń określeń duży – mały ( polecenie dla dzieci: „Narysuj kółka: na dużej serwetce – duże, na małej – małe” ).
Zadanie 3:
Obszar w zakresie edukacji kulturowo-estetycznej:
· poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą.
- Wykorzystywanie podstawowych kolorów o zdesydowanym odcieniu ( polecenie dla dzieci: „Przyklej wesołą buzię chłopcu i pomaluj jego buzię kolorem czerwonym” )
Zadanie 4:
Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia:
· mam zawsze kontakt z książką.
- Próby określania cech, właściwości, stanów i czynności zauważonych na ilustracjach ( polecenie dla dzieci: „Obrysuj pojazdy te, które pływają i te, które jadą po drodze” ).
Zadanie 5:
Obszar edukacji w zakresie przygotowania do czytania i pisania:
· doskonalę spostrzegawczość wzrokową.
- Porządkowanie zabawek i znanych przedmiotów, według jednej, wybranej cechy ( polecenie dla dzieci: „Pomaluj kredkami wszystkie zabawki” ).
Dla dzieci 4-letnich
- Poznawanie wybranych zwierząt hodowanych w domu i gospodarstwie domowym ( polecenie dla dzieci: „Oddziel płotem zwierzęta domowe od zwierząt dziko żyjących” ).
Obszar w zakresie edukacji matematycznej:
· poznaję liczby maturalne i cyfry – rozumiem, że liczby można porządkować, porównywać, dodawać i odejmować.
- Posługiwanie się liczebnikami głównymi: jeden, dwa, trzy, cztery…; porównywanie liczebności zbiorów i stosowanie określeń: …o jedno więcej ( polecenie dla dzieci: „W każdym następnym kwadracie narysuj o jedno jabłko więcej” ).
Obszar w zakresie edukacji kulturowo – estetycznej:
· Poznaję sztukę i sam jestem twórcą.
- Próby wypełniania konturów kredkami, flamastrami… ( polecenie dla dzieci: „Uzupełnij kredkami ołówkowymi drugi rysunek, łącząc linią kropki. Pokoloruj obrazki i ozdób je według podanych wzorków” ).
· Potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych.
- Rozwijanie procesów poznawczych ze szczególnym uwzględnieniem udziału w zabawach uwzględniających umiejętność porównywania przedmiotów i dostrzegania ich pierwszoplanowych, wyraźnych cech zewnętrznych ( polecenie dla dzieci: „Skreśl elementy, które nie powinny się znaleźć na rysunku. Pozostałe pokoloruj.” ).
- Próby dostrzegania na obrazkach niektórych szczegółów – różnic, podobieństw…( polecenie dla dzieci: „Odszukaj motyle, które mają takie same skrzydła” ).
Dla dzieci 5-letnich
· obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie jesieni.
- Poznawanie wybranych środowisk przyrodniczych, np. las – charakterystyczna roślinność, …. zwierzęta…. ( polecenie dla dzieci: „Zaznacz i pokoloruj tylko to, co można znaleźć w lesie” ).
· poznaję figury geometryczne.
- Sprawne rozpoznawanie kształtu figur geometrycznych ( polecenie dla dzieci: „Połącz ze sobą figury geometryczne: mały kwadrat z dużym kwadratem; małe kółko z dużym kołem; mały trójkąt z dużym trójkątem.” ).
· odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami, dbam o estetykę własną i otoczenia.
- Porównywanie i nazywanie odcieni jednego koloru ( polecenie dla dzieci: „Pokoloruj: małego motyla na kolor ciemno zielony; większego – na kolor jasno zielony; a największego – na kolor żółty.” ).
· potrafię opowiadać treść obrazków i historyjek obrazkowych.
- Wyszukiwanie na obrazku tego, czego nazwa zaczyna się na określoną głoskę ( polecenie dla dzieci: „Otocz przedmioty zaczynające się głoską „o” ).
- Odwzorowanie i odtwarzanie ułożenia zabawek, przedmiotów i figur ( polecenie dla dzieci: „Dokończ rysowanie” ).
Dla dzieci 6-letnich
Obszar w zakresie edukacji przyrodniczej ( oraz w zakresie przygotowania do czytania i pisania ):
· obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w ciągu całego roku,
· przygotowuję się do czytania i zaczynam czytać.
- Poznawanie wybranych zwierząt egzotycznych… - nazwa, charakterystyczny wygląd; rozpoznawanie całościowe wyrazów ( czytanie globalne ), czyli łączenie wyglądu graficznego całego wyrazu z obrazkiem lub konturem; dopasowanie obrazków … do napisów ( polecenie dla dzieci: „Zobacz, jakie zwierzęta są na wiejskim podwórku. Naklej pod rysunkami zwierząt ich nazwy. Skreśl te zwierzęta, które nie powinny się tam znaleźć.” ).
· poznaję liczby naturalne i cyfry – rozumiem, że można porządkować, porównywać, dodawać i odejmować.
- Poznawanie liczebników porządkowych i praktyczne posługiwanie się liczbą porządkową w zakresie 10; doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni ( polecenie dla dzieci: „Pokoloruj korale tak, aby: pierwszy i trzeci koralik były żółte; drugi i czwarty – zielone; piąty i siódmy – czerwone; szósty – niebieski, rozpoczynając od strony lewej do prawej. Drugi sznur korali pokoloruj według własnego pomysłu.” ).
Obszar w zakresie edukacji kulturowo – estetycznej ( oraz matematycznej ):
· odbieram piękno świata wszystkimi zmysłami, dbam o estetykę własną i otoczenia,
- Odczuwanie i nazywanie subtelnych różnic wizualnych; sprawne posługiwanie się …. pojęciami dotyczącymi wielkości: większy, najmniejszy, mniejszy, taki sam ( polecenie dla dzieci: „Przyjrzyj się motylom nad linią. Większego pokoloruj czerwoną kredką, a mniejszego – zieloną. Wśród motyli pod linią znajdź 4 takie same jak ten czerwony i trzy takie same jak ten zielony. Też pokoloruj je czerwoną i zieloną kredką. Resztę motyli pokoloruj na brązowo.” ).
Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia ( oraz przygotowania do czytania i pisania ):
· uczę się myśleć, mówić, słuchać i rozumieć,
- Doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie …; wyszukiwanie drobnych szczegółów różniących dwa takie same obrazki ( polecenie dla dzieci: „Wskaż dziesięć szczegółów jakimi różnią się poniższe ilustracje.” ).
- Dobieranie par ( lub większej liczby ) figur i form abstrakcyjnych o różnorodnych kształtach, barwach i wielkościach ( polecenie dla dzieci: „Połącz takie same wzorki. Narysuj w pustych okienkach wzorki do pary” ).
Podsumowanie
Po przeprowadzeniu testów, każda nauczycielka podlicza ogólne wyniki poszczególnych zadań, które wpisywane są do tabeli. Po każdym badaniu zostaje dokonana analiza wyników, a na zakończenie – ewaulacja.
...
monika75107