2-Gromadzenie danych o pacjencie.rtf
(
44 KB
)
Pobierz
GROMADZENIE DANYCH
O PACJENCIE
Metody gromadzenia danych o pacjencie to świadome, planowe i konsekwentne sposoby postępowania pielęgniarki dla osiągnięcia określonego celu, jakim jest uzyskanie takiego zakresu i charakteru informacji o stanie pacjenta i jego środowiska, dzięki którym jest możliwe sformułowanie rozpoznania pielęgniarskiego – diagnozy pielęgniarskiej, a następnie planowanie, realizowanie i ocenianie osiągniętych celów pielęgnowania.
Metody gromadzenia informacji o pacjencie:
- obserwacja pielęgniarska
- wywiad pielęgniarski
- analiza dokumentacji
- pomiar
OBSERWACJA
Obserwacja to uważne oglądanie, spostrzeganie elementów wyglądu i zachowania człowieka i/lub przedmiotów i zjawisk.
W pielęgnowaniu obserwacja to świadome dostrzeganie wyglądu zewnętrznego pacjenta, jego zachowania, funkcjonowania poszczególnych układów i narządów w stanie zdrowia i choroby, celem zgromadzenia informacji do ustalenia rozpoznania pielęgniarskiego, planowania, realizacji i oceny osiągniętych celów pielęgnowania.
Celem obserwacji pielęgniarskiej jest uzyskanie informacji o pacjencie i jego rodzinie.
Istota obserwacji to obiektywne spostrzeganie takich objawów, zmian w zachowaniu u podmiotu opieki, których nie można uzyskać drogą wywiadu czy analizy dokumentacji, a nawet pomiaru.
Metody obserwacji:
1. Ze względu na kierunek obserwacji wyróżniamy obserwację:
- celową – obserwacja określonego objawu, zmiany jego nasilenia czy wyglądu
- swobodną – spostrzeganie podczas wykonywania czynności pielęgnacyjnych przy pacjencie, w czasie przeprowadzania wywiadu lub dokonywania pomiaru
2. Ze względu na rodzaj narzędzi użytych do obserwacji:
- bezprzyrządową – dokonywanie obserwacji za pomocą narządu wzroku osoby obserwującej,
- przyrządową – obserwowanie i zapisywane obserwacji, np. na taśmie video.
3. Ze względu na czas trwania obserwacji:
- fotograficzną – ściśle określony czas obserwacji danej cechy lub zjawiska
- próbki czasowe – obserwowanie danej cechy lub zjawiska przez dłuższy okres czasu, np. tydzień, miesiąc
- próbki zdarzeń – w ciągu ustalonego okresu rejestruje się zachowania świadczące o danym objawie występującym u pacjenta, np. bólu, lęku, strachu
Zakres i charakter obserwacji:
- wygląd ogólny – budowa ciała, proporcje, stan higieny, wady budowy, ubiór
- mowa ciała – w tym mimika twarzy
- zmiany patologiczne na skórze i jej wytworach – zmiany zabarwienia, patologiczne wytwory skóry
- zachowanie pacjenta i jego rodziny – cechy temperamentu
- emocje – ekspresyjne cechy mimiki, fizjologiczne cechy napięcia
- zachowanie się pacjenta w czasie rozmowy – intensywność głosu, dynamika, tembr, cechy artykulacji słów
- reakcje pacjenta i jego rodziny w różnych sytuacjach
- aktywność życiowa pacjenta
Obserwację pielęgniarską cechują:
n
celowość – dokładne określenie celu, zakresu i charakteru obserwacji
n
systematyczność
n
obiektywność
n
selektywność – skupienie uwagi na obserwowaniu zjawisk i zachowań najbardziej istotnych w danej sytuacji.
Ogólne zasady postępowania podczas prowadzenia obserwacji:
n
Nawiązanie i utrzymanie dwustronnego, werbalnego i niewerbalnego kontaktu.
n
Określenie celu obserwacji.
n
Obserwowanie pacjenta, jego rodziny w sposób obiektywny.
n
Prowadzenie obserwacji w sposób dyskretny.
n
Weryfikowanie niepewnych informacji za pomocą innych metod.
n
Odnotowywanie uzyskanych informacji w dokumentacji pacjenta.
n
Poszanowanie osoby pacjenta, jego godności i intymności podczas obserwacji.
n
Przejawianie postawy życzliwości, cierpliwości oraz budowanie atmosfery wzajemnego zaufania i zrozumienia.
n
Zagwarantowanie pacjentowi prawa do ochrony danych osobowych.
WYWIAD
Wywiad – to planowa rozmowa z pacjentem, ukierunkowana na osiągnięcie wcześniej założonego celu.
Cele wywiadu:
- uzyskanie możliwie największego zakresu informacji o pacjencie i jego środowisku, niezbędnych do sprawowania nad nim opieki
- nawiązanie profesjonalnego kontaktu pomiędzy pielęgniarką a pacjentem i jego rodziną, co ma wpływ na współpracę pacjenta i rodziny w planowaniu i realizowaniu opieki
Rodzaje wywiadu:
- planowy (zamierzony)
- spontaniczny (niezamierzony)
Wywiad planowy jest ukierunkowaną rozmową pielęgniarki z pacjentem na określony temat.
Wywiad spontaniczny to inaczej rozmowa, w trakcie której pielęgniarka otrzymuje szereg cennych informacji, których uzyskania nie zakładała przed jej rozpoczęciem.
Podział metod wywiadu:
1. Ze względu na narzędzie wywiadu (kwestionariusz pytań do wywiadu)
– wywiad skategoryzowany – prowadzony przy użyciu wcześniej przygotowanej listy pytań, ułożonych wg określonych zasad i kolejności.
– wywiad nie skategoryzowany – polega na określeniu celu i zakresu treści wywiadu, ale bez wcześniejszego przygotowania zestawu pytań
2. Ze względu na osobę, z którą ten wywiad jest prowadzony:
- bezpośredni - prowadzony przez pielęgniarkę z pacjentem
- pośredni – prowadzony przez pielęgniarkę z osobami z najbliższego kręgu rodzinnego pacjenta w sytuacji, gdy wiek (małe dziecko) lub stan pacjenta (nieprzytomny) uniemożliwia przeprowadzenie z nim wywiadu.
Zakres pytań w wywiadzie:
- o fakty – funkcjonowanie człowieka w wymiarze biologicznym, psychicznym, społecznym, czyli objawy, zaburzenia funkcjonowania organizmu, dane osobowe
- o opinie pacjenta lub jego rodziny na temat np. własnego stylu życia, stanu zdrowia, wydolności opiekuńczej rodziny
Treść pytań
– pytania powinny być:
n
trafne, dotyczyć konkretnej informacji, jaką zamierzamy uzyskać;
n
dostosowane do poziomu wiedzy pacjenta;
n
każde pytanie powinno dotyczyć tylko jednego zagadnienia
Sposób sformułowania
pytań:
n
powinny być proste i jasne, dostosowane do możliwości percepcyjnych pacjenta
n
treść pytań tak sformułowana, aby możliwe było uzyskanie odpowiedzi pomocnych w ustaleniu rozpoznania pielęgniarskiego
Kolejność
pytań:
n
pierwsze pytania – służące nawiązaniu kontaktu z pacjentem – powinny dotyczyć danych ogólnych
n
przechodzimy od pytań ogólnych do szczegółowych
n
każde pytanie powinno dotyczyć tylko jednego zagadnienia
n
pytania kłopotliwe – np. dotyczące spraw osobistych, intymnych, zadajemy w końcowej części wywiadu
Technika prowadzenia wywiadu – to formułowanie i zadawanie pytań tak, aby uzyskać wartościowe odpowiedzi, istotne dla postawienia diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowania działań.
Techniki pomocnicze:
n
Techniki zadawania pytań
n
Techniki nawiązywania i utrzymywania kontaktu
Techniki zadawania pytań, które może wykorzystać pielęgniarka:
n
Uszczegóławianie zakresu pytań – przechodzenie od pytań ogólnych do szczegółowych np.. Czy może Pani/Pan powiedzieć coś więcej o swoich problemach ze zdrowiem? Jak się Pan/Pani czuje dzisiaj?
n
Progresja pytań – rozpoczynanie od pytań nie związanych bezpośrednio z celem wywiadu i stopniowe przechodzenie do pytań, których treść wynika z założonego celu wywiadu np.. Czy to Pani/Pana pierwszy pobyt w szpitalu? Jak długo utrzymują się obecne dolegliwości?
n
Zadawanie pytań w formie naprowadzającej – zadawanie pytań pomocniczych lub sugerujących rodzaj oczekiwanej odpowiedzi – ta technika przydaje się w prowadzeniu wywiadu z pacjentami, którzy ograniczają ilość i zakres przekazywanych informacji, np.. Czy ból o którym Pan/Pani mówi pojawia się w dzień czy w nocy ?
n
Odraczanie pytań – zadawanie „kłopotliwych” pytań pod koniec wywiadu (dobrze jest krótko uzasadnić konieczność zadania takich pytań oraz uzyskać zgodę pacjenta na ich zadanie)
n
Projekcyjny sposób formułowania pytań – zadawanie pytań pośrednio dotyczących danej kwestii, w sytuacjach gdy sformułowanie pytań wprost jest niemożliwe, np.. zamiast „Jak ocenia Pani/Pan pracę pielęgniarek na danym oddziale?” można spytać „Jaki jest Pani/Pana ideał pielęgniarki pracującej na danym oddziale?”
Zasady przeprowadzania wywiadu pielęgniarskiego
n
Uzyskanie zgody na przeprowadzenie wywiadu
n
Nawiązanie i utrzymanie kontaktu werbalnego i niewerbalnego z pacjentem
n
Określenie celu wywiadu dla pacjenta i pielęgniarki
n
Ocena stanu pacjenta w zakresie możliwości udzielenia odpowiedzi na pytania istotne dla pielęgnowania
n
Rozpoczęcie wywiadu od pytań ogólnych niezwiązanych bezpośrednio z celem wywiadu, np.. dotyczących orientacji pacjenta co do czasu i miejsca pobytu
n
Rozpoczynanie od tematów łatwych, emocjonalnie obojętnych
n
Zdawanie pytań dotyczących problemów, o których nie można uzyskać informacji inną metodą gromadzenia danych
n
Dostosowanie czasu trwania wywiadu do stanu pacjenta, celu wywiadu i okoliczności towarzyszących
n
Unikanie słownictwa zawodowego, żargonu lub dokładne wyjaśnienie pojęć niezrozumiałych dla pacjenta
n
Obserwowanie pacjenta, jego zachowania podczas wywiadu i odnotowanie spostrzeżeń w dokumentacji
n
Udokumentowanie informacji uzyskanych podczas wywiadu
n
Poszanowanie osoby pacjenta, jego godności i intymności
n
Respektowanie prawa pacjenta do odmowy odpowiedzi na zadane pytania
n
Przejawianie w stosunku do pacjenta życzliwości,cierpliwości oraz budowanie atmosfery wzajemnego zaufania i zrozumienia
n
Przestrzegania prawa pacjenta do ochrony danych osobowych
Dodatkowe sposoby zachęcania pacjentów do opowiedzenia o swojej sytuacji:
n
Ułatwianie
- pozycja ciała, działania lub słowa, które wyrażają zainteresowanie, np.. pochylenie się do przodu, utrzymywanie kontaktu wzrokowego, zachęcanie pacjenta do dalszej rozmowy (np. „Proszę kontynuować„)
n
Refleksja
- powtórzenie słowa lub zdania, którego pacjent użył
n
Wyjaśnianie
- zapytanie pacjenta, co miał na myśli
n
Odpowiedzi wyrażające empatię
- okazywanie przez działania lub słowa zrozumienia uczuć pacjenta, jak np. przez zaoferowanie chusteczki lub powiedzenie „Rozumiem" lub „To musiało być straszne„
n
Pytanie o odczucia
pacjenta względem objawów, zdarzeń lub innych spraw;
n
Konfrontacja
- stwierdzenie czegoś na temat zachowania się bądź uczuć pacjenta nie wyrażonych słownie lub niezgodnych z tym co opowiada
n
Interpretacja
- ujęcie w słowa tego, co wnioskujemy na temat uczuć lub znaczenia jakie mają dla pacjenta objawy, zdarzenia lub inne sprawy.
Schemat badania podmiotowego Calgary - Cambridge
n
Rozpoczęcie wywiadu
n
Nawiązanie kontaktu
n
Określenie aktualnego problemu / problemów
n
Zbieranie informacji
n
Omówienie problemu / problemów
n
Zrozumienie punktu widzenia chorego
n
Usystematyzowanie informacji
n
Budowanie zaufania
n
...
Plik z chomika:
lala_sosna
Inne pliki z tego folderu:
Diagnoza pielęgniarska Microsoft PowerPoint.ppt
(370 KB)
2-Gromadzenie danych o pacjencie.rtf
(44 KB)
3-Badanie fizykalne dorosłego[1][1].pp t.rtf
(48 KB)
Badanie fizykalne klatki piersiowej i pluc.docx
(26 KB)
Diagnoza pielęgniarska Adriana Borodzicz.docx
(55 KB)
Inne foldery tego chomika:
⁂Porady⁂ - vocal(jak zadbać o głos)
anestezjologia i pielęgniarstwo anestezjologiczne
badanie fizykalne
bombelspec
chirurgia i pielegnarstwo chirurgiczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin