TI_OS_Podstawy.pdf

(55 KB) Pobierz
393393625 UNPDF
Wiedza w pigułce
System operacyjny program zarządzający pracą komputera, jego zasobami i działającymi programami.
Systemy operacyjne:
Unix: popularny w latach 70. i 80. system, obecnie w zasadzie występujący tylko w postaci różnych,
zgodnych z nim następców.
GNU/Linux : Tworzony od połowy lat 80. system operacyjny (GNU) zgodny z Uniksem, który w 1991
roku został uzupełniony o jądro o nazwie Linux. Występuje w różnych odmianach (Debian, Aurox,
Mandrake, Slackware itp.) różniących się od siebie nieznacznie budową oraz zawartością podstawowej
wersji. Główne zastosowanie to obsługa serwerów oraz urządzeń przemysłowych. Od roku 2000 daje się
odczuć znaczny rozwój zastosowań biurowych, a nawet domowych. Potocznie systemy GNU/Linux
nazywa się po prostu Linuksem, zaś odmiany dystrybucjami.
GNU/Hurd : Znajdujący się na etapie wstępnego rozwoju system GNU z jądrem Hurd zamiast Linuksa.
FreeBSD, OpenBSD, NetBSD: konkurencyjne dla GNU/Linuksa systemy oparte o jądro stworzone na
uniwersytecie Berkeley jądro BSD. W sporej części zawierają one oprogramowanie znane
z GNU/Linuksa. Są to kolejne systemy zgodne z Uniksem.
MacOS : przeznaczony na rynek multimediów oraz grafiki system operacyjny działający na specjalnie dla
niego stworzonym przez firmę Apple komputerze Macintosh. Obecna wersja (oznaczona symbolem X)
została znacznie odnowiona i ulepszona, zaś jej podstawą stało się jądro BSD.
Windows 9x : rodzina dość prymitywnych systemów przeznaczonych na rynek multimediów, gier oraz
małych biur.
Windows NT : „poważniejsza” linia produkcyjna Windowsa. Nadaje się (choć z oporami) do zastosowania
nawet na serwerach. Główne zastosowanie to stacje robocze w większych firmach. W 2002 roku linia ta
zastąpiła wysłużoną serię 9x i w postaci wersji o nazwie Windows XP zawitała także na rynek
niekomercyjny.
DOS, OS/2 : dwa niegdyś popularne, a obecnie w zasadzie już nie produkowane systemy. DOS wciąż żyje
jako część systemu Windows.
Novel NetWare : popularny w czasach DOS-a sieciowy system zapewniający szybkie udostępnianie
plików. Obecnie firma Novel próbuje ratować swoją pozycję wkraczając w świat Linuksa.
Karta pracy ucznia
Wykonuj ćwiczenia kolejno. Po wykonaniu każdego z nich, poproś nauczyciela o sprawdzenie poprawności
wykonania zadania. Przed wykonaniem ćwiczenia przeczytaj najpierw całe polecenie.
Ćwiczenie 1. Uruchom komputer i zaloguj się do systemu. Opisz czynności jakie należało wykonać:
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
Ćwiczenie 2. Uruchom teczkę Moje dokumenty . Sprawdź jej zwartość.
Ćwiczenie 3. Utwórz teczkę Klasa 1a Jan Kowalski w teczce Moje dokumenty . Zamiast Jan Kowalski
wpisz swoje dane. Podobnie zamiast 1a podaj właściwą klasę.
Ćwiczenie 4. Utwórz prosty rysunek w dowolnym programie graficznym (może być Paint) i zapisz go do
utworzonej teczki. Tematem rysunku może być np. Twój autoportret. Nadaj nazwę opisującą zawartość.
Ćwiczenie 5. Sporządź listę zakupów do dzisiejszego obiadu. Możesz wykorzystać np. WordPada albo
Notatnik. Listę zapisz do swojej teczki (patrz ćw. 2) pod nazwą Lista zakupów .
Ćwiczenie 6. Korzystając z dostępnych w systemie operacyjnym narzędzi, zmień nazwę swojej liście
zakupów na Lista zakupów na obiad.
Ćwiczenie 7. Usuń listę zakupów do kosza.
Ćwiczenie 8. Przywróć ją spowrotem. Zastanów się nad tym, czy zawsze da się przywrócić rzeczy z kosza.
Jak myślisz? .................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
Ćwiczenie 9. Usuń autoportret do kosza. Opróżnij kosz. Czy odzyskanie autoportretu jest możliwe?
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
Ćwiczenie 10. Uruchom kalkulator. Przełącz go na widok standardowy (Widok > Standardowy) i wykonaj
następujące działanie: 3 – 2 * 5. Jaki był wynik? Teraz przełącz na widok profesjonalny (naukowy)
i ponownie wykonaj te same działanie. Porównaj wyniki. Zastanów się dlaczego tak się dzieje. Opisz w
skrócie co się stało i dlaczego: ..............................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
Zgłoś jeśli naruszono regulamin