18 Podreczniki.doc

(27 KB) Pobierz

ZAGADNIENIE 18 – Podręczniki i ich rola w nauczaniu początkowym matematyki.

Podręcznik jest jednym z głównych środków dydaktycznych służącym dostarczaniu i porządkowaniu informacji oraz nadawaniu wiedzy właściwej struktury.

Powinien zawierać wszystkie podstawowe wiadomości i objaśnienia treści z którymi dziecko będzie się zaznajamiało w trakcie nauki. Jest oczywistym, że w pracy z małymi dziećmi podręcznik powinien zachęcać ciekawą szatą graficzną i odpowiednio dobraną kolorystyką , ale także powinien mieć przejrzysty układ. Powinien uwzględniać stopniowanie trudności, zawierać zadania dla szczególnie uzdolnionych uczniów,  a także podsumowania poszczególnych działów matematyki.

Treści zamieszczone w podręczniku powinny być ujęte w formie dostosowanej do wieku uczniów, dla których jest on przeznaczony. Jest to bardzo ważne, ponieważ podręcznik spełnia dla ucznia rolę pomocniczą – ma być graficznym obrazem treści przekazywanych podczas lekcji przez nauczyciela, ich uzupełnieniem i formą przypomnienia do której uczeń będzie mógł sięgnąć w razie potrzeby.

Podręcznik w nauczaniu początkowym matematyki służy:

ü      zaznajamianiu uczniów z nowymi dla nich informacjami z zakresu edukacji matematycznej,

ü      porządkowaniu i utrwalaniu tych informacji,

ü      kształtowaniu określonych umiejętności i nawyków związanych z edukacja matematyczną, oraz umiejętności samokształcenia,

ü      kształtowaniu umiejętności posługiwania się zdobyta wiedzą w działalności praktycznej i rozwiązywaniu problemów.

 



Na tej podstawie możemy wnioskować iż podręcznik w nauczaniu początkowym pełni następujące role:

Ø      informacyjną,

Ø      porządkującą,

Ø      ćwiczeniową,

Ø      praktyczną.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin