SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH
Temat dnia: Figury geometryczne
Prowadząca: Barbara Gorońska, Aneta Kaczor
Cele ogólne:
- rozpoznawanie figur geometrycznych
- wskazywanie właściwości kwadratu, prostokąta, koła i trójkąta
Cele szczegółowe: dziecko..
- Potrafi znaleźć rozwiązanie prostych rymowanych zagadek
- Rozpoznaje koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt wśród innych figur,
- Potrafi wskazać dane figury w otoczeniu,
- Zna charakterystyczne cechy kwadratu, prostokąta, trójkąta
- Zna i nazywa figury geometryczne,
- Klasyfikuje według określonej cechy
- Kojarzy kształty figur geometrycznych z ich nazwą
- Umie pokolorować figury geometryczne zgodnie z poleceniem n-lki
- Potrafi wyodrębnić kwadrat i prostokąt spośród innych figur geometrycznych
Metody pracy:
- oparte na aktywności nauczyciela: czytanie wiersza, zadawanie pytań problemowych, pogadanka, instruktaż
- oparte na aktywności ucznia: swobodna wypowiedź, rozwiązywanie zadań
· Formy pracy:
· Indywidualna
· W parach
· Zbiorowa
Środki dydaktyczne: figury geometryczne: koło, prostokąt, trójkąt, kwadrat,
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rozwiązywanie zagadek o figurach geometrycznych, ukrytych w różnych miejscach sali w kopertach:
To taka dziwna jest figura
Bo nie wiadomo, gdzie dół, a gdzie góra.
Do góry głową czy na dół, zawsze wygląda jednakowo.
Ma 4 równe kąty,
Ma 4 równe boki
Tak samo długi jest jak i szeroki. ( kwadrat)
Ma proste kąty, po dwa jednakowe boki, bywa niski, albo wysoki.
Bywają niskie jak ten mur
Albo wysokie, jak drapacz chmur
Duży to ściana cała na żółto pomalowana
Mały to zeszyt.
Czym jest tablica, powiedzcie mi, czy to jest kwadrat czy mi się śni? (prostokąt)
Ja mam boków mniej
Jest mi przez to lżej
A magiczna liczba trzy
Zawsze towarzyszy mi.
Mam trzy boki i wierzchołki
Trzy mam kąty, trzy odcinki. (trójkąt)
Toczę, toczę się wesoło
I do wszystkich macham wkoło
Początku nie mam ani końca
I trochę podobne jestem do słońca. (koło)
2. Uważne słuchanie wiersza D. Wawiłow „Trójkątna bajka”- rozmowa na temat treści wiersza. Zachęcanie dzieci do brania udziału w czytaniu bajki. Szukanie pomysłów na to, co mogłoby sprawić, żeby królestwo stało się:
a) prostokątne
b) kwadratowe
Była raz sobie skałabardzo dziwna, TRÓJKĄTNA,stał na tej skale pałac,bardzo dziwny, TRÓJKĄTNY.W pałacu tym na troniebardzo dziwnym, TRÓJKĄTNYM,zasiadał król w koroniebardzo dziwnej, TRÓJKĄTNEJ,i patrzył z okna wieżybardzo dziwnej, TRÓJKĄTNEJ,na dzielnych swych rycerzybardzo dziwnych, TRÓJKĄTNYCH.Aż kiedyś raz dworacyna szczerozłotej tacyprzynieśli mu śniadaniewykwintne niesłychanie -a było to niedużezwyczajne jajko kurze,bardzo dziwne,OKRĄGŁE!I krzyknął król:,,No wiecie!Toż to prawdziwa bajka!Pomyśleć, że na świeciesą takie cudne jajka!Więc niech mi odtąd wszędzieOKRĄGŁYM wszystko będzie!"Dworacy - nieboracyzabrali się do pracyi w ciągu jednej chwilijak kazał, tak zrobili.I odtąd stała skałabardzo dziwna, OKRĄGŁA,a na tej skale pałacbardzo dziwny, OKRĄGŁY,w pałacu zaś na troniebardzo dziwnym, OKRĄGŁYM,zasiadał król w koroniebardzo dziwnej, OKRĄGŁEJ,i patrzył z okna wieżybardzo dziwnej, OKRĄGŁEJ,na dzielnych swych rycerzybardzo dziwnych, OKRĄGŁYCH.
3. Wspólne określenie właściwości koła, trójkąta, kwadratu i prostokąta- nauczycielka poprzez zadawanie uczniom odpowiednich pytań pomocniczych naprowadza je na właściwości kwadratu i prostokąta:
- Kwadrat- wszystkie boki równe ( takiej samej długości), 4 kąty, wszystkie kąty proste (takie same), 4 wierzchołki.
- Prostokąt- dwa boki dłuższe, dwa boki krótsze, 4 kąty proste, 4 wierzchołki.
- Trójkąt- 3 boki, 3 kąty, 3 wierzchołki
- Koło- nie ma boków, wierzchołków ani kątów
4. Kreślenie ręką w powietrzu kształtu figur podawanych przez nauczyciela.
5. Szukanie w najbliższym otoczeniu dziecka (sala lekcyjna) przedmiotów w kształcie kwadratu i prostokąta, koła, trójkąta.
6. Segregowanie figur w parach według jednej lub kilku cech: kształtu, wielkości, koloru, od najmniejszego do największego (manipulowanie klockami Dienesa). Układanie z klocków ludzika.
8. Odgadywanie kształtu na podstawie dotyku. Dzieci wyczuwają palcami kształt figury, określają jaka to figura.
9. Kolorowanie wszystkich trójkątów na ilustracji- co powstanie- żyrafa.
11. Kolorowanie obrazka wg wzoru- wypełnianie elementu w kształcie danej figury geometrycznej odpowiednim kolorem.
4
lila1