Scenariusz36[1].doc

(43 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 36

 

TEMAT: Wiem , że jest tyle ile było?

ZAGADNIENIE: Świadomość stałej liczby elementów w zbiorze przy obserwowanych

                               zmianach. Równoliczność.  Aspekt kardynalny liczby.

 

1.Na dzień dobry!

§         „Jak się  czujesz? – zabawa integracyjna

CEL: nazywanie swoich uczuć, wytworzenie miłej atmosfery

JAK? Dzieci kolejno zwracają się do dzieci siedzących w kręgu, piosenka nr7 cz. I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Dzień dobry   Aniu, witamy cię              2x

Jak się dziś czujesz , pytamy cię?               2x

Wywołane dziecko wyraża swoje samopoczucie mimiką i gestem

 

§         „Zaczarowany pieniążek”- zabawa zespołowa  integrująca dzieci

CEL: rozwijanie koordynacji- wzrokowo ruchowej, wyzwalanie poczucia odpowiedzialności

JAK? dzieci siedzą w kole i podają sobie pieniążek z dłoni do dłoni w prawą stronę podczas recytacji wiersza, tak by się nie upadł, potem zmiana kierunku i ręki

 

Talar tu , talar tam talareczek chodzi sam

Jak to miło i wesoło gdy talarek krąży w koło

 

2.      „Prawa ręka

§              „Kołyszemy się” – zabawa ruchowa ze śpiewem 

CEL: rozwijanie świadomości prawej i lewej strony ciała i przestrzeni

JAK? Poruszamy się zgodnie z treścią piosenki nr 75 cz.IIW co się bawić z dziećmi. Piosenki i zabawy dla dzieci :Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Na prawo- na lewo się kołyszemy…

Na prawo-na lewo kołyszmy się!

Do przodu- do tyłu się kołyszemy…

Do przodu –do tyłu kołyszmy się!

Do góry i na dół – razem wstajemy…

      Do góry i na dół- jak dobrze nam

 

3.„Ile? Tyle

§         „Wiem ile jest?- zabawa słowno- logiczna

CEL:liczenie elementów i ustalanie ile ich jest, kształtowanie nawyku sprawdzania poprawności rozwiązania

JAK? Każde dziecko otrzymuje dywanik, 9 klocków( zastępniki)w koszyku lub w pudełku

1)     dzieci wysypują klocki na dywanik, przeliczają, sprawdzają czy na pewno jest ich 9

2)     układają klocki w szeregu na dywaniku i liczą

3)     układają  klocki w „ gromadkę” i przeliczają

4)     wkładają klocki do pudełka  i sprawdzają czy ich nadal jest 9

 

§                             Potrafię liczyć? – zabawa słowno- logiczna

CEL: ustalanie równoliczności zbiorów przez ustawienie w pary, zsuwanie parami

JAK? Dzieci otrzymują jeszcze po 9 ziaren fasoli

1)     przeliczają  i sprawdzają czego jest więcej, przeliczają parami

2)     układają rytm : klocek , fasola, klocek, fasola …

3)     rozdzielają klocki i fasolę na 2 zbiory, porównują czego jest więcej

4)     układają w pary i porównują czego jest więcej- wielkość przedmiotu nie wpływa na ilość elementów   w zbiorze.

 

    4. „Ważny wyraz” – zabawa słuchowo -artykulacyjna

        CEL: rozwijanie słuchu fonematycznego, zwrócenie uwagi na cechy głosek

         tylnojęzycznych k, g

JAK? Prowadzący opowiada historyjkę o przyjęciu u pani kury. Umawia się z dziećmi,  że kiedy ułyszą nazwę ptaka, wstają i demonstrują jego głos.

 

Na przyjęciu u kury i koguta zebrała się cała ptasia rodzina. Kura z radością pełniła rolę gospodyni. Witała wszystkich miłym słowem. Bocianowi powiedziała, że ma piękny biało-czarny fraczek. Zwróciła uwagę na nowe korale indyka. Pogawędziła z gołąbkami o ich nowym mieszkaniu na wieży ratusza. Uśmiechnęła się  radośnie do przechodzących obok przyjaciółek kaczki i gąski. Kiedy pocieszała zmartwionego chorobą synka wróbla, przyszedł kogut z wiadomością, że kolacja gotowa. Kura zaprosiła gości na poczęstunek. Zastanawiała się , dlaczego nie ma wrony i kukułki. W tym momencie otworzyły się drzwi i stanęły w nich obie spóźnialskie. Wszystkie ptaki zasiadły do stołu.

      

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL: doskonalenie motoryki małej,  rozwijanie koncentracji i uwagi,

JAK? każde dziecko otrzymuje wzór karta nr II-12

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

POMOCE:

1.      piosenki

2.      klocki, zastępniki

3.      karty pracy

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin