20031208201547.txt

(37 KB) Pobierz
Spis tre�ci:
     
     Wst�p.

1.	Poj�cie transportu............................................................................str. 2

1.1.	 Rodzaje transportu
1.2.	 Zagro�enia transportowe.
1.3.	Ubezpieczenia �adunk�w transportowanych.

      2.Poj�cie �adunku.................................................................................str. 5

	       2.1. Podatno�� transportowa.
                 2.2. Przygotowanie towar�w do przewozu; jednostki �adunkowe. 
                 2.3. Znakowanie opakowa� transportowych.

      3.Nadwozia specjalizowane..................................................................str.9

                 3.1. Nadwozia skrzyniowe.
                 3.2. Nadwozia furgonowe.
                 3.4. Nadwozia zbiornikowe.
	       3.5. Nadwozia p�ytowe.
	       3.6. Nadwozia o wysokim stopniu wyspecjalizowania. 

      4. Poj�cia zwi�zane z transportem towar�w..........................................str.13  

      5. Spis rysunk�w...................................................................................str.17

      6. Bibliografia.......................................................................................str.17

















1.	Transport.

Przez poj�cie „transport” rozumie si� przemieszczanie os�b lub �adunk�w wzd�u� okre�lonej trasy za pomoc� �rodk�w transportowych. �rodki transportowe s� to urz�dzenia 
s�u��ce do przemieszczania os�b i d�br materialnych w procesie transportu.[poz.1,str.154
	Na pe�ny proces transportowy sk�adaj� si�:
-	czynno�ci przygotowawcze,
-	za�adunek,
-	transport,
-	prze�adunki,
-	wy�adunek,
-	czynno�ci zdawczo-odbiorcze,
-	czynno�ci ewidencyjne.[poz.2, str.126]
Najog�lniej transport mo�na podzieli� na zewn�trzny (daleki) i wewn�trzny (bliski). Przez transport zewn�trzny rozumie si� transport ��cz�cy zak�ady produkcyjne z dostawcami, kooperantami, i obiektami odbioru surowc�w materia��w oraz z odbiorcami produkt�w.
Natomiast transport wewn�trzny jest �ci�le zwi�zany z drogami przep�ywu surowc�w, materia��w wyrob�w gotowych w ramach okre�lonej jednostki organizacyjnej [poz.1, str.154]. To np. wewn�trzny transport magazynowy lub transport wewn�trzny w zak�adzie produkcyjnym. Mo�e on by� realizowany w ramach mechanizacji ma�ej, �redniej lub kompleksowej.[poz.2, str.126] Transport wewn�trzny wyrob�w odbywa si� w pojemnikach i paletach, kt�rych przewo�enie realizowane jest w�zkami wid�owymi, akumulatorowymi, spalinowymi lub r�cznymi niskiego podnoszenia.[poz.3, str. 45]
Typowymi �rodkami transportu w mechanizacji ma�ej s� w�zki jezdne na�adowne, w�zki jezdne unosz�ce, r�nego rodzaju podno�nikowe, d�wigniki beznap�dowe itp.
�rodki stosowane w mechanizacji �redniej to suwnice, �urawie, ci�gniki, wyci�gi, ta�moci�gi, uk�adnice, w�zki jezdne na�adowne, unosz�ce, podno�nikowe itp.
Mechanizacja kompleksowa ma miejsce wtedy, gdy wszystkie prace magazynowe s� wykonywane przez urz�dzenia mechaniczne lub s� zautomatyzowane. [poz.2, str.126]
      W zale�no�ci od �rodowiska, w kt�rym nast�puje przemieszczenie �adunk�w lub os�b, rozr�nia si� transport:
�	L�dowy, dziel�cy si� najog�lniej na transport nadziemny, podziemny i naziemny oraz na transport szynowy i bezszynowy;
�	Wodny, dziel�cy si� og�lnie na �r�dl�dowy i morski,
�	Powietrzny (lotniczy) [ poz.1, str.154]
Najbardziej rozpowszechnionymi �rodkami transportowymi s� obecnie koleje i samochody. Dob�r �rodk�w zale�y przede wszystkim od charakteru i wra�liwo�ci towaru, czasu transportu, d�ugo�ci trasy i od koszt�w. Najta�szy jest transport wodny, najdro�szy –powietrzny.[poz.2, str.127]
Transport lotniczy – jest najnowocze�niejszym i najszybciej rozwijaj�cym si� rodzajem transportu, ale wymaga du�ych nak�ad�w kapita�owych i wysoko wykwalifikowanej kadry. Jest szczeg�lnie przydatny w szybkim dostarczaniu, nawet na odlegle rynki; �wie�ych owoc�w, warzyw, kwiat�w i ekspresowej poczty. Jednak typowe towary w przewozach lotniczych to takie, kt�re posiadaj� cz�sto du�� warto��, przy ma�ej obj�to�ci lub ci�arze, gdzie koszty transportu maj� niewielkie znaczenie.
 W czasie transportu, zale�nie od jego rodzaju, wyst�powa� mog� r�nego rodzaju nara�enia transportowe, nios�ce za sob� zagro�enia dla jako�ci przemieszczanych towar�w.
	Przyk�adowo mo�na wymieni� zagro�enia spowodowane opadami atmosferycznymi, kurzem, dzia�aniem s�o�ca a tak�e wstrz�sami, drganiami, wibracjami, naciskiem statycznym i bocznym w transporcie samochodowym. Innego rodzaju zagro�enia to np. gwa�towne wstrz�sy w transporcie kolejowym, wyst�puj�ce cz�sto przy formowaniu sk�ad�w poci�g�w na g�rkach rozrz�dowych. W transporcie wodnym powa�ne zagro�enie stwarza nadmierna wilgo�, a w transporcie morskim ponadto cz�sto bardzo du�y nacisk statyczny na skutek wysokiego sztauowania w �adowniach statk�w oraz naciski boczne w wypadku ko�ysania. Du�ym zagro�eniem mog� te� by� gwa�towne zmiany warunk�w zewn�trznych przy przechodzeniu statku przez r�ne strefy klimatyczne. W transporcie lotniczym zagro�enie stanowi� mo�e niska temperatura w �adowniach oraz niskie ci�nienie powietrza na du�ych wysoko�ciach.[poz.2, str.130]
	Organizuj�c transport spedytor zobowi�zany jest do za�atwienia wszelkich formalno�ci zwi�zanych z ubezpieczeniem. Na rynku ubezpiecze� jest wiele ofert umo�liwiaj�cych ubezpieczenie �adunku oraz ubezpieczenia chroni�ce przewo�nik�w w zwi�zku z powsta�ymi szkodami w powierzonej im do przewozu przesy�ce.
Obecnie istot� ubezpiecze� transportowych jest ubezpieczenie ryzyka skupionego na szkodach, kt�re mog� powsta� w odniesieniu do �adunk�w w transporcie krajowym i mi�dzynarodowym. Mienie zostaje obj�te ubezpieczeniem na ca�ej trasie przewozu wykonywanego z u�yciem jednego lub kilku �rodk�w transportowych, zapewnia to finansow� rekompensat� w przypadku powstania szkody w mieniu lub towarze w transporcie.
Wiele towarzystw ubezpieczeniowych proponuje wykupienie polisy, kt�ra w spos�b optymalny zaspokoi potrzeby klienta. Dost�pne s� polisy: 
�	Polisa jednostkowa
Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje czas trwania jednego transportu. Podstaw� naliczenia sk�adki stanowi suma ubezpieczenia zadeklarowana przez ubezpieczaj�cego.
�	 Polisa obrotowa
Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje wszystkie transporty ubezpieczonego mienia,                   dokonywane  przez ubezpieczaj�cego/ubezpieczonego w okresie ubezpieczenia. Podstaw� naliczania sk�adki stanowi przewidywana warto�� przewo�onego mienia lub warto�� obrotu ksi�gowego w okresie ubezpieczenia, zadeklarowana przez ubezpieczaj�cego.
�	Polisa otwarta
Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje wszystkie transporty zg�oszone na deklaracjach przez ubezpieczaj�cego w czasie wskazanego w polisie okresu jej wa�no�ci. Ubezpieczaj�cy jest obowi�zany ka�dorazowo przed rozpocz�ciem transportu przesy�a� deklaracj� z informacjami, dotycz�cymi ubezpieczanego transportu. Informacje, kt�re ubezpieczaj�cy zobowi�zany jest poda� w deklaracji, okre�lone s� w polisie otwartej. Podstaw� naliczenia sk�adki stanowi� zg�aszane przez ubezpieczaj�cego w deklaracjach sumy ubezpieczenia. 
�	Polisa rycza�towa
Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje wszystkie transporty ubezpieczonego mienia, dokonywane przez ubezpieczaj�cego/ubezpieczonego w okresie ubezpieczenia i wykonywane �rodkami transportu, wyszczeg�lnionymi w polisie lub innym dokumencie ubezpieczenia, bez wzgl�du na cz�stotliwo�� przewoz�w. Podstaw� naliczenia sk�adki stanowi suma ubezpieczenia zadeklarowana przez ubezpieczaj�cego, osobno dla ka�dego �rodka transportu zg�oszonego do przewo�enia ubezpieczonego mienia. 
 Poprzez odpowiednie ubezpieczenie �adunk�w nie przyjmujemy odpowiedzialno�ci  za szkody polegaj�ce na uszkodzeniu lub utracie mienia, powsta�e w skutek:
o	po�aru, uderzenia pioruna, wybuchu, huraganu, i sztormu, powodzi, deszczu nawalnego, lawiny, zapadania i osuwania si� ziemi,
o	wypadku, jakiemu uleg� �rodek transportowy,
o	zagini�cia, kradzie�y z w�amaniem i rabunku,
o	innych przyczyn ni� wymienione, je�eli w ich nast�pstwie dosz�o do po�amania, pot�uczenia, rozbicia, wycieku, podarcia, zabrudzenia, rozsypania, poplamienia, pogi�cia, zgniecenia, zamoczenia lub porysowania przewo�onego mienia, ale nie s� one nast�pstwem niedbalstwa.

2.	�adunek

Przez poj�cie „�adunek” rozumie si� ka�de dobro materialne b�d�ce przedmiotem przewozu. Czyli s� to towary transportowane lub przeznaczone do transportu. 
�adunek w czasie procesu transportowego jest nara�ony na r�ne zmiany i uszkodzenia, kt�re mog� wynika� z cech i w�a�ciwo�ci przewo�onego materia�u, niew�a�ciwego zabezpieczenia �adunku i wielu innych przyczyn.[poz.1, str.155]
	Zesp� cech i w�a�ciwo�ci charakteryzuj�cych �adunek okre�la jego odporno�� na warunki i skutki transportu. Stopie� tej odporno�ci oceniany z punktu widzenia transportu nazywa si� podatno�ci� transportow�.
	W ramach podatno�ci transportowej wyr�nia si� podatno�� przewozow� i podatno�� �adunkow�.
	Podatno�� przewozowa to odporno�� �adunku na warunki i skutki przewozu, przy czym mo�na m�wi� o podatno�ci materia�owej, wynikaj�cej z jego w�a�ciwo�ci fizycznych, chemicznych i biologicznych, o podatno�ci technicznej – ze wzgl�du na posta� �adunku, wielko�� przewo�onej masy towarowej i spos�b za�adunku oraz podatno�ci ekonomicznej, kt�rej podstaw� stanowi relacja kosztu przemieszczania do warto�ci �adunku.
	Podatno�� �adunkowa to odporno�� na pi�trzenie i mo�liwo�ci optymalnego wykorzystania powierzchni i pojemno�ci �rodka transportowego.[poz.2, str.127]
Aby u�atwi� i usprawni� transport �adunki formowane s� w jednostki �adunkowe, w �r�d kt�rych wyr�niamy:
·	Jednostki paletowe
·	Jednostki pakietowe
·	Jednostki kontenerowe
·	Pojemniki
Spaletyzowane jednostki �adunkowe tworzone s� poprzez zespalanie na paletach w wi�ksze jednostki opakowanych towar�w (albo puste opakowania jednostkowe, np. s�oje, butelki).Znormalizowan� podstaw� do tworzenia t...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin