Społeczne podejście do seksualności osób niepełnosprawnych
(na wstępie postawiona teza, że seksualność osób z NI jest społecznie niepożądana)
1) Seksualność ignorowana
W przypadku dzieci o nieprawidłowym rozwoju wizja ich funkcji pełnionych w życiu dorosłym jest niedookreślona, w związku z czym można obserwować zahamowanie rodzicielskich działań ukierunkowanych na wzmacnianie tożsamości seksualnej dziewcząt i chłopców.
Zahamowanie to bywa świadome (bywa połączone z bolesnymi emocjami ) , jak i nieuświadomione.
Ignorowanie płci wyraża się w m.in.:
· zaniedbaniem edukacji (np. nieuświadomienie dziewcząt o menstruacji, mówienie tylko o sprawach higieny) Bierze się u rodziców przede wszystkim z lęku, aby nie ukierunkować ich uwagi na sprawy płci i przez to przypadkiem nie rozbudzić erotycznie.
· Zaprzeczanie zaciekawieniom dziecięcym sprawami płci („oni nie mają takich zainteresować”)
· Ubieranie dzieci pozbawione atrakcyjności i szczegółów dobranych do płci
W grę wchodzi także lęk przed społecznym naznaczeniem czy wykorzystaniem. Rodzice chcą jakby uczynić te dzieci mało widocznymi w życiu społecznym.
· infantylizacja dorosłych, dorastających chłopaków i dziewczyn – łączy się z negacja form seksualności późniejszych niż dziecięca, łatwiej jest mieć pod opieką dorosłe „niewinne dzieci”
2) Seksualność udaremniana
Osoby, które udaremniają mają świadomość, że osoby z ni są istotami seksualnymi, ale nie akceptują tego i są gotowe aktywnie przeciwdziałać zjawisku, dotyczy to przede wszystkim kontaktów seksualnych oraz ich płodności. W formie najostrzejszej wyraża się w niezgodzie na wszelkie kontakty między dorosłymi osobami N płci przeciwnej.
Zapobieganie prokreacji osób N wiąże się zarówno z obrazem nosicielstwa genetycznego cech N, jak i społecznym wyobrażeniem o niewydolności wychowawczej tych ludzi. Jednak jest to mało prawdopodobne
Istnieje problem niewydolności wychowawczej ze strony osób N:
- małe możliwości samodzielnego bytowania ekonomicznego
Czym tłumaczyć represyjność społeczeństwa wobec seksualności osób z NI?
a) charakter etologiczny – nawiązuje do lęku przetrwałego we współczesnym społeczeństwie, dotyczy potrzeby przetrwania biologicznego i wskazuje na potrzebę promowania silniejszych, a odsuwania od prokreacji osobników genetycznie słabszych
b) charakter społeczny – wiąże się z troską o przekazywanie młodemu pokoleniu wartości i dóbr kultury
3) Seksualność tolerowana
To rodzicielska świadomość potrzeb i przejawów seksualności , ale bez dostatecznej troski o wspomaganie ich rozwoju seksualnego i nadanie mu możliwie pożądanego kształtu
4) Seksualność akceptowana
Akceptacja seksualności wiąże się z uznaniem jej za normalny atrybut bycia człowiekiem, ale też za cechę „zdobiącą” i wyraz normalności osób z ni, ta akceptacja może przybierać formy mniej lub bardziej korzystne z punktu widzenia całokształtu rozwoju dziecka i jego obrazu siebie
Warianty:
1) ograniczenie obrazu dziecka do fizyczności – diagnoza ograniczeń rozwoju mentalnego sprawia, że blokują się w swoich próbach nawiązania kontaktu psychicznego z dzieckiem, a koncentrują na jego fizyczności
2) charakter kompensujący – „jeśli już nie może imponować osiągnięciami, to niech chociaż ludzi nie straszy”, dzieci mają miły wygląd i budziły odruchową sympatię otoczenia swoimi buziami i zgrabnymi ruchami
Akceptacja macierzyńska fizycznych aspektów płciowości dzieci owocuje ich wdziękiem. Akceptacja dziecięcego seksualizmu nie wiązała się z lękiem o przyszłość.
Następny etap procesu akceptacji wyrażał się troską o jak najlepsze przyjęcie przejawów własnej płciowości przez dorastające dzieci. Przekazywano informację o menstruacji, polucji czy innych obszarach edukacji seksualnej. Istniała otwartość na przejawy zainteresowań dzieci w zakresie seksualności, a rodzice byli przewodnikami w sprawach seksu
Podmiotowe przezywanie seksualności przez osoby niepełnosprawne intelektualnie
Seksualność wyparta – niedoświadczona
Seksualność niespełniona – źródło cierpienia
Seksualność sublimowana
Związek neurotyczny
Miłość szczęśliwa
Karotka07