A.Marek. Podstawy Islamu.pdf
(
570 KB
)
Pobierz
Marek - nowa.vp
© Copyright by Agnieszka Kosowicz, Agata Marek, Warszawa 2008
© Copyright for this edition by Stowarzyszenie Vox Humana,
Warszawa 2008
Redaktor ksi¹¿ki — Pawe³ A. Dziliñski
Projekt ok³adki — Micha³ Stopa
ISBN 978–83–9232007–8–4
Wydanie I
Ksi¹¿ka zosta³a wydana w ramach realizacji projektu „Muzu³manie
i uchodŸcy w polskiej szkole”. Projekt jest finansowany przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Patronat medialny
Sk³ad: „Nowy Dziennik” Sp. z o.o., Warszawa, ul. Francuska 52 m. 22
Druk i oprawa: Drukarnia GS Sp. z o.o., Kraków, ul. Zab³ocie 43
www.drukarniags.com
Stowarzyszenie Vox Humana,
ul. Promyka lok. 162, 01–604 Warszawa,
www.voxhumana.org.pl, voxhumana@voxhumana.pl
Spis rzeczy
Agata Marek
Podstawy islamu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Kim s¹ muzu³manie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Piêæ dogmatów wiary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Piêæ filarów wiary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Islam na œwiecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Muzu³manie w Europie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Muzu³manie w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Islam a chrzeœcijañstwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Spo³eczeñstwo w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Sunnici i szyici . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Prawo w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Pañstwo w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
D¿ihad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Fundamentalizm muzu³mañski, islam a terroryzm . . . . . . . . . . . . . . . 28
Obyczaje w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Kobieta i mê¿czyzna w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Rodzina i ma³¿eñstwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Zarêczyny i zawarcie ma³¿eñstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Wesele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Rozwód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Zakazy w islamie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Obrzêdy rodzinne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Œmieræ i pogrzeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Dlaczego boimy siê islamu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Wizerunek islamu i muzu³manów w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Straszenie islamem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Uprzedzenia w stosunku do uchodŸców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Praktyczne problemy z uchodŸcami w polskiej szkole . . . . . . . . . . . . . . 42
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
5
Agnieszka Kosowicz
UchodŸcy we wspó³czesnym œwiecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Zarys problematyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Prawo miêdzynarodowe o uchodŸcach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Wspó³czesne wyzwania ochrony uchodŸców . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
UchodŸcy w Europie — zarys sytuacji we Francji, Niemczech, Anglii,
Holandii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Zarys sytuacji w wybranych krajach europejskich . . . . . . . . . . . . . . . 64
UchodŸcy w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
UchodŸcy w PRL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Po zmianach 1989 roku — wielkie otwarcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Procedura nadawania statusu uchodŸcy w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . 72
Sytuacja cudzoziemców objêtych ochron¹ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Czeczeni — g³ówna grupa uchodŸców w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Edukacja dzieci uchodŸców w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Przegl¹d przepisów prawnych o edukacji cudzoziemców . . . . . . . . . . . 84
Jak przyj¹æ dziecko cudzoziemskie do polskiej szko³y? . . . . . . . . . . . . 87
Kilka s³ów o finansach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Organizacje pozarz¹dowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Agnieszka Kosowicz, Agata Marek
Krótki s³ownik — pojêcia i terminy zwi¹zane z islamem i uchodŸcami . . . . . . 93
O autorkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
O projekcie i o stowarzyszeniu Vox Humana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Podstawy islamu
Kim s¹ muzu³manie?
Muzu³manie to wyznawcy islamu, trzeciej, po judaizmie i chrzeœcijañstwie,
monoteistycznej religii. S³owo „islam” znaczy po arabsku „poddanie siê Bogu”.
Muzu³manów jest na œwiecie ok. 1,2 miliarda, mieszkaj¹ w bardzo wielu kra-
jach na wszystkich kontynentach.
Islam narodzi³ siê na terenie Azji Mniejszej, w Mekce, na terenie dzisiejszej
Arabii Saudyjskiej, w VII wielu naszej ery. Jest to wiêc najm³odsza z trzech mo-
noteistycznych religii. Twórc¹ islamu by³ Mahomet, który urodzi³ siê ok. 570 r.
w Mekce. Ojciec Mahometa zmar³ przed narodzeniem syna, a matka, gdy mia³
zaledwie szeœæ lat. Mahomet wychowywa³ siê w rodzinie swego stryja. Gdy
dorós³, zacz¹³ pracowaæ u bogatej wdowy Chadid¿y jako agent trudni¹cy siê
handlem z Syri¹. Gdy mia³ dwadzieœcia piêæ lat o¿eni³ siê z ni¹. Chadid¿a by³a
starsza od niego o ok. 15 lat. Ich ma³¿eñstwo by³o bardzo szczêœliwe, mieli kil-
koro dzieci, z których wieku doros³ego do¿y³a jednak tylko jedna córka, Fati-
ma. Mahomet dziêki maj¹tkowi ¿ony zyska³ wysok¹ pozycjê spo³eczn¹. Mia³
te¿ czas na rozmyœlania i co roku spêdza³ na nich miesi¹c na górze Hira, nie-
daleko Mekki. Tam w³aœnie pewnej nocy, w roku 610, we œnie nawiedzi³ Ma-
hometa archanio³ Gabriel i objawi³ mu pierwszy fragment Koranu, œwiêtej ksiê-
gi muzu³manów. Gabriel na rozkaz Boga nawiedza³ Mahometa jeszcze wielo-
krotnie, a¿ do samej œmierci Mahometa w 632 roku — objawi³ mu w ten spo-
sób, fragment po fragmencie, ca³y Koran. Mahomet pocz¹tkowo by³ zaniepo-
kojony tym, co go spotyka, obawia³ siê nawet, czy nie jest opêtany, ale w koñcu
uwierzy³ w swoj¹ misjê i zacz¹³ nauczaæ nowej religii. Nakaz g³oszenia nowej
religii otrzyma³ zreszt¹ od archanio³a Gabriela. Pierwszymi osobami, które
da³y wiarê jego objawieniom, by³y ¿ona Chadid¿a, stryj Abu Talib, jego syn Ali
i niewolnik Zajd, któremu Mahomet darowa³ wolnoœæ. Mahomet zacz¹³ nawra-
caæ na islam mieszkañców Mekki. Religia szybko zdobywa³a nowych wyznaw-
ców, zaczêto mówiæ o niej w ca³ej Arabii.
7
Agata Marek
, Podstawy islamu
Mekkañczycy w wiêkszoœci byli politeistami, czyli, jak byœmy dziœ powiedzie-
li, poganami, i dopóki Mahomet nie potêpia³ ich bóstw, dopóty odnosili siê do
nowej religii tolerancyjnie. Ale gdy Mahomet zacz¹³ nastawaæ, by wyrzekli siê
swoich bogów oraz by bogaci dzielili siê z biednymi (to jeden z obowi¹zków
muzu³manina), a tak¿e otwarcie og³osi³, ¿e ludzie s¹ równi wobec Boga, dosz³o
do konfliktu. Sytuacja sta³a siê dla muzu³manów na tyle niebezpieczna, ¿e Maho-
met uda³ siê w poszukiwaniu schronienia dla siebie i swoich zwolenników do
Jasribu (obecnie Medyna). Tam sytuacja spo³eczno-polityczna by³a inna ni¿
w Mekce — istnia³a w³adza centralna, mieszka³o tam te¿ stosunkowo du¿o wy-
znawców religii monoteistycznych — chrzeœcijan i ¿ydów. Mahomet uzyska³ od
w³adz Medyny gwarancje bezpieczeñstwa dla wyznawców nowej religii, po
czym wróci³ do Mekki i nakaza³ swoim zwolennikom udaæ siê do Medyny.
Mahomet nie do razu wyruszy³ do Medyny, zrobi³ to dopiero wtedy, gdy
w kolejnym objawieniu Bóg mu na to pozwoli³. By³o to w roku 622. Ten rok
uznawany jest za pocz¹tek ery muzu³mañskiej — wed³ug muzu³mañskiego
kalendarza jest to rok pierwszy. Jak wiadomo, dla chrzeœcijan pierwszym ro-
kiem nowej ery, punktem, od którego mierzy siê czas, jest rok narodzenia
Chrystusa. Kalendarz muzu³mañski ró¿ni siê od u¿ywanego w znacz¹cej czêœci
œwiata, czyli kalendarza gregoriañskiego. Rok muzu³mañski sk³ada siê z 12
miesiêcy po 29 lub 30 dni i jest o 11 dni krótszy od u¿ywanego w naszym krêgu
kulturowym. Œwiêta muzu³mañskie w stosunku do naszego kalendarza s¹
ruchome, nie ma te¿ np. miesiêcy zimowych czy letnich, miesi¹ce przesuwaj¹
siê co roku w³aœnie o 11 dni. 28 grudnia 2008 roku dla muzu³manów koñczy siê
rok 1429 i nastêpnego dnia rozpocznie siê rok 1430.
W³aœnie w Medynie za³o¿y³ Mahomet pierwsz¹ gminê muzu³mañsk¹,
ummê
. Tam te¿ mieszka³ do swojej œmierci w 632 roku. Do
ummy
nale¿eli
wszyscy, którzy wierzyli w Boga, nale¿eli wiêc do niej równie¿ chrzeœcijanie
i ¿ydzi, jeœli tego chcieli. Wed³ug zasad islamu muzu³manie wierz¹ w tego
samego co ¿ydzi i chrzeœcijanie Boga, tote¿ muzu³manie nie robili ¿adnych
przeszkód wyznawcom religii monoteistycznych w przyjêciu do spo³ecznoœci.
Podstaw¹ przynale¿noœci do
ummy
by³a wiara w jednego Boga. By³a to wów-
czas idea rewolucyjna, gdy¿ w tamtych czasach liczy³a siê przede wszystkim
wiêŸ plemienna i klanowa. Dla porz¹dku dodajmy, ¿e pewne napiêcia na tle
religijnym z plemionami ¿ydowskimi siê zdarza³y, czêœæ ¿ydów bowiem nie
chcia³a uznaæ, ¿e Bóg wybra³ swego ostatniego proroka spoœród plemienia
arabskiego — ¿ydzi uwa¿ali siê za „naród wybrany”.
8
Plik z chomika:
topeklc
Inne pliki z tego folderu:
Dyczewski - Rodzina społeczeństwo państwo - str.7-89.pdf
(911 KB)
Praszkier R., W głąb szczerości.pdf
(1656 KB)
H.Bojar. Wzory imigracji z perspektywy rodziny.pdf
(749 KB)
A.Marek. Podstawy Islamu.pdf
(570 KB)
Janusz Balicki. Przesłanki demograficzne islamofobii.pdf
(330 KB)
Inne foldery tego chomika:
►Corel
►FILMY 2012 CHOMIKUJ
-----------------------------♫►AudioBooki
Audycja Podzwrotnikowa + Archiwum Wojciech Cejrowski
Biznesplan
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin