A.Marek. Podstawy Islamu.pdf

(570 KB) Pobierz
Marek - nowa.vp
© Copyright by Agnieszka Kosowicz, Agata Marek, Warszawa 2008
© Copyright for this edition by Stowarzyszenie Vox Humana,
Warszawa 2008
Redaktor ksi¹¿ki — Pawe³ A. Dziliñski
Projekt ok³adki — Micha³ Stopa
ISBN 978–83–9232007–8–4
Wydanie I
Ksi¹¿ka zosta³a wydana w ramach realizacji projektu „Muzu³manie
i uchodŸcy w polskiej szkole”. Projekt jest finansowany przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Patronat medialny
Sk³ad: „Nowy Dziennik” Sp. z o.o., Warszawa, ul. Francuska 52 m. 22
Druk i oprawa: Drukarnia GS Sp. z o.o., Kraków, ul. Zab³ocie 43
www.drukarniags.com
Stowarzyszenie Vox Humana,
ul. Promyka lok. 162, 01–604 Warszawa,
www.voxhumana.org.pl, voxhumana@voxhumana.pl
340924748.004.png 340924748.005.png 340924748.006.png
Spis rzeczy
Agata Marek
5
340924748.007.png
340924748.001.png
Podstawy islamu
Kim s¹ muzu³manie?
Muzu³manie to wyznawcy islamu, trzeciej, po judaizmie i chrzeœcijañstwie,
monoteistycznej religii. S³owo „islam” znaczy po arabsku „poddanie siê Bogu”.
Muzu³manów jest na œwiecie ok. 1,2 miliarda, mieszkaj¹ w bardzo wielu kra-
jach na wszystkich kontynentach.
Islam narodzi³ siê na terenie Azji Mniejszej, w Mekce, na terenie dzisiejszej
Arabii Saudyjskiej, w VII wielu naszej ery. Jest to wiêc najm³odsza z trzech mo-
noteistycznych religii. Twórc¹ islamu by³ Mahomet, który urodzi³ siê ok. 570 r.
w Mekce. Ojciec Mahometa zmar³ przed narodzeniem syna, a matka, gdy mia³
zaledwie szeœæ lat. Mahomet wychowywa³ siê w rodzinie swego stryja. Gdy
dorós³, zacz¹³ pracowaæ u bogatej wdowy Chadid¿y jako agent trudni¹cy siê
handlem z Syri¹. Gdy mia³ dwadzieœcia piêæ lat o¿eni³ siê z ni¹. Chadid¿a by³a
starsza od niego o ok. 15 lat. Ich ma³¿eñstwo by³o bardzo szczêœliwe, mieli kil-
koro dzieci, z których wieku doros³ego do¿y³a jednak tylko jedna córka, Fati-
ma. Mahomet dziêki maj¹tkowi ¿ony zyska³ wysok¹ pozycjê spo³eczn¹. Mia³
te¿ czas na rozmyœlania i co roku spêdza³ na nich miesi¹c na górze Hira, nie-
daleko Mekki. Tam w³aœnie pewnej nocy, w roku 610, we œnie nawiedzi³ Ma-
hometa archanio³ Gabriel i objawi³ mu pierwszy fragment Koranu, œwiêtej ksiê-
gi muzu³manów. Gabriel na rozkaz Boga nawiedza³ Mahometa jeszcze wielo-
krotnie, a¿ do samej œmierci Mahometa w 632 roku — objawi³ mu w ten spo-
sób, fragment po fragmencie, ca³y Koran. Mahomet pocz¹tkowo by³ zaniepo-
kojony tym, co go spotyka, obawia³ siê nawet, czy nie jest opêtany, ale w koñcu
uwierzy³ w swoj¹ misjê i zacz¹³ nauczaæ nowej religii. Nakaz g³oszenia nowej
religii otrzyma³ zreszt¹ od archanio³a Gabriela. Pierwszymi osobami, które
da³y wiarê jego objawieniom, by³y ¿ona Chadid¿a, stryj Abu Talib, jego syn Ali
i niewolnik Zajd, któremu Mahomet darowa³ wolnoœæ. Mahomet zacz¹³ nawra-
caæ na islam mieszkañców Mekki. Religia szybko zdobywa³a nowych wyznaw-
ców, zaczêto mówiæ o niej w ca³ej Arabii.
7
340924748.002.png
Agata Marek , Podstawy islamu
Mekkañczycy w wiêkszoœci byli politeistami, czyli, jak byœmy dziœ powiedzie-
li, poganami, i dopóki Mahomet nie potêpia³ ich bóstw, dopóty odnosili siê do
nowej religii tolerancyjnie. Ale gdy Mahomet zacz¹³ nastawaæ, by wyrzekli siê
swoich bogów oraz by bogaci dzielili siê z biednymi (to jeden z obowi¹zków
muzu³manina), a tak¿e otwarcie og³osi³, ¿e ludzie s¹ równi wobec Boga, dosz³o
do konfliktu. Sytuacja sta³a siê dla muzu³manów na tyle niebezpieczna, ¿e Maho-
met uda³ siê w poszukiwaniu schronienia dla siebie i swoich zwolenników do
Jasribu (obecnie Medyna). Tam sytuacja spo³eczno-polityczna by³a inna ni¿
w Mekce — istnia³a w³adza centralna, mieszka³o tam te¿ stosunkowo du¿o wy-
znawców religii monoteistycznych — chrzeœcijan i ¿ydów. Mahomet uzyska³ od
w³adz Medyny gwarancje bezpieczeñstwa dla wyznawców nowej religii, po
czym wróci³ do Mekki i nakaza³ swoim zwolennikom udaæ siê do Medyny.
Mahomet nie do razu wyruszy³ do Medyny, zrobi³ to dopiero wtedy, gdy
w kolejnym objawieniu Bóg mu na to pozwoli³. By³o to w roku 622. Ten rok
uznawany jest za pocz¹tek ery muzu³mañskiej — wed³ug muzu³mañskiego
kalendarza jest to rok pierwszy. Jak wiadomo, dla chrzeœcijan pierwszym ro-
kiem nowej ery, punktem, od którego mierzy siê czas, jest rok narodzenia
Chrystusa. Kalendarz muzu³mañski ró¿ni siê od u¿ywanego w znacz¹cej czêœci
œwiata, czyli kalendarza gregoriañskiego. Rok muzu³mañski sk³ada siê z 12
miesiêcy po 29 lub 30 dni i jest o 11 dni krótszy od u¿ywanego w naszym krêgu
kulturowym. Œwiêta muzu³mañskie w stosunku do naszego kalendarza s¹
ruchome, nie ma te¿ np. miesiêcy zimowych czy letnich, miesi¹ce przesuwaj¹
siê co roku w³aœnie o 11 dni. 28 grudnia 2008 roku dla muzu³manów koñczy siê
rok 1429 i nastêpnego dnia rozpocznie siê rok 1430.
W³aœnie w Medynie za³o¿y³ Mahomet pierwsz¹ gminê muzu³mañsk¹,
ummê . Tam te¿ mieszka³ do swojej œmierci w 632 roku. Do ummy nale¿eli
wszyscy, którzy wierzyli w Boga, nale¿eli wiêc do niej równie¿ chrzeœcijanie
i ¿ydzi, jeœli tego chcieli. Wed³ug zasad islamu muzu³manie wierz¹ w tego
samego co ¿ydzi i chrzeœcijanie Boga, tote¿ muzu³manie nie robili ¿adnych
przeszkód wyznawcom religii monoteistycznych w przyjêciu do spo³ecznoœci.
Podstaw¹ przynale¿noœci do ummy by³a wiara w jednego Boga. By³a to wów-
czas idea rewolucyjna, gdy¿ w tamtych czasach liczy³a siê przede wszystkim
wiêŸ plemienna i klanowa. Dla porz¹dku dodajmy, ¿e pewne napiêcia na tle
religijnym z plemionami ¿ydowskimi siê zdarza³y, czêœæ ¿ydów bowiem nie
chcia³a uznaæ, ¿e Bóg wybra³ swego ostatniego proroka spoœród plemienia
arabskiego — ¿ydzi uwa¿ali siê za „naród wybrany”.
8
340924748.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin