Polska i jej sąsiedzi(1).doc

(133 KB) Pobierz

SCENARIUSZ ZAJĘC ZINTEGROWANYCH  DLA KL III

 

TEMAT BLOKU: POLSKA NASZA OJCZYZNA

 

TEMAT DNIA:   POLSKA I JEJ SĄSIEDZI

 

 

CELE GŁÓWNE:

·      Doskonalenie umiej. poprawnego wypowiadania się na dany temat,

·      Usprawnianie techniki rachunku pamięciowego,

·      wdrażanie do korzystania i zdobywania informacji z mapy.

 

 

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

ü   określa położenie Polski w Europie /określa kierunki na mapie/

ü   wskazuje i nazywa kraje sąsiadujące z Polską

ü   umie rozróżniać flagi państw,

ü   potrafi zastosować zdobyte wiadomości i umiejętności,

ü   jest dumny z przynależności narodowej

ü   rozwiązuje zadania z treścią. 

ü   zachęcanie do aktywności na zajęciach.

ü   umie rozróżnić piosenki z różnych krajów.

METODY:

§      podające: opis, objaśnienie

§      eksponujące: pokaz,

§      praktyczne: praca z tekstem, praca z mapą, ćwiczenia praktyczne

§      aktywizujące: problemowa

FORMY: zb. j. , grup. zróżn., ind. j.,

 

POMOCE DYDAKTYCZNE:    mapa świata, mapa polityczna Europy, kontur Polski i innych państw, flagi państw sąsiadujących z Polską, plakaty przygotowane przez dzieci, karty pracy indywidualnej, płyta z piosenkami, niebieska bibuła jako morze, karty pracy z matematyki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Tydzień przed zajęciami należy klasę podzielić na 7 zespołów, z których każdy będzie    losował nazwę jednego kraju, będącego sąsiadem Polski (nazwy krajów na kartonikach przygotowuje wcześniej nauczyciel).
     Po dokonanym losowaniu zapoznajemy grupy z zadaniami, jakie będą przed nimi postawione: Każdy zespół wykona plakat, który ma dotyczyć wylosowanych państw. Należy z grupami ustalić, jakie informacje powinny one zawierać.

Proponujemy następujące:

ü   stolicę 

ü   flagę

ü   liczbę mieszkańców

ü   ukształtowanie powierzchni, a w nim np. najdłuższą rzekę, najwyższy szczyt górski 

ü   kilka słów w języku danego kraju (np. dzień dobry, do widzenia, dziękuję, proszę)

ü   co warto w tym kraju zobaczyć

ü   inne wyszukane ciekawostki

Przed zajęciami należy wykleić taśmą na podłodze klasy duży kontur Polski wraz z granicami sąsiadujących państw oraz za pomocą niebieskiej bibuły wyznaczyć obszar Morza Bałtyckiego. Na ścianach klasy umieszczone są flagi państw sąsiadujących z naszym krajem.

 

Rosja

Litwa

Białoruś

Ukraina

 

 

Słowacja

Czechy

Niemcy

 

 

 

 

 

 

 

  1. Wprowadzenie do tematu:

Wykonaj obliczenia, wyniki ułóż od najmniejszego do największego, odczytaj hasło.

             

 

I

 

81:9

 

NASI

 

12x3

 

KRAJ

 

60:10

 

NASZ

 

25:5

 

SĄSIEDZI

 

8x8

 

 

 

  1. Rozmowa z dziećmi na temat sąsiadów

- czy znają rodziny  mieszkające po   sąsiedzku,

jak określają swoje relacje z sąsiadami.

3. Zabawa w zgadywanie "Jaki to kontynent" w celu przypomnienia nazw kontynentów. Nauczyciel wskazuje na mapie świata dowolne państwo i pyta, na jakim kontynencie leży np. Hiszpania, Chiny, Stany Zjednoczone, Brazylia, Polska.

4. Przypomnienie polskich symboli narodowych:

- jakie są nasze barwy narodowe

- gdzie powiewają polski flagi i kiedy je wywieszamy

5. Określenie położenia Polski w Europie   (Polska leży w samym środku Europy)

6. Tworzenie mapy Polski wraz z państwami graniczącymi. Przypomnienie kierunków świata.


          Przedstawiciele grup podchodzą kolejno do mapy na podłodze i układają kontur wylosowanego wcześniej kraju z nazwą państwa i jego stolicą. Zwracają przy tym uwagę na to, po której stronie Polski leży to państwo (wschód, zachód, północ, południe). Prezentują materiały przygotowane na zajęcia, czyli plakaty.

Wyszukują na ścianach flagi „swojego” państwa i również doklejają na mapę.

Na koniec umieszczenie stolicy Warszawy.
Grupy układają nazwy swoich państw-sąsiadów Polski zgodnie z kierunkiem świata.

7Drama:

Uczniowie ustawiają się w pociąg i wyruszają w podróż dookoła Polski. Nauczyciel prowadzi pociąg po klasie, a dzieci starają się ruchem inscenizować jego opowiadanie.

N.   - wyruszamy znad morza z Niemiec, musimy tutaj pamiętać o posmarowaniu się kremem z filtrem i założeniu okularów przeciwsłonecznych, można tutaj popływać w morzu.

    Przyjechaliśmy na Słowację i do Czech, gdzie chodzimy po górach, wieje silny wiatr, więc musimy mocno naprężać mięśnie rąk. Dotarliśmy na Ukrainę, Białoruś, Litwę i Rosję, tu mamy różnorodnie, spacerujemy sobie, przeskakujemy przez rzeczkę.

Dotarliśmy do domu- uczniowie stoją w luźnej gromadce i witają się z najbliżej stojącymi sąsiadami – z każdym inaczej, ale bez słów (uśmiech, ukłon, uścisk dłoni, pozdrowienie uniesioną ręką, mrugnięcie okiem). Zwracają się do sąsiada stojącego z lewej strony, prawej strony, naprzeciwko, z tyłu.

8. Edukacja matematyczna - praca na kartach pracy.

Granica Polski z Niemcami ma długość  ………km, a granica z Czechami ma ………km. Która z granic jest dłuższa i o ile kilometrów.

 

 

9. Wysłuchanie nagrań piosenek wykonanych w języku czeskim, niemieckim, polskim i rosyjskim. Odgadywanie, w jakim języku jest wykonywana piosenka.

 

 

 

 

 

 

ROSJA

UKRAINA

LITWA

SŁOWACJA

CZECHY

POLSKA

NIEMCY

BIAŁORUŚ

11. Umieszczenie na mapach Europy naklejek flag państw sąsiadujących z Polską (wyprawka "Wesoła szkoła cz. III": mapy + naklejki).

 

Rozwiąż zadanie   zad. 3,4 „Karty pracy w Wesołej szkole”

 

 

 

 

Podróżujemy po krajach sąsiadujących z Polską.
Zapis w dzienniku:
     Utrwalenie wiadomości o Polsce. Wyszukiwanie i porządkowanie informacji o państwach sąsiadujących z Polską. Określanie położenia na mapie oraz charakteryzowanie tych państw. Uzupełnianie tekstu- wielka litera w nazwach państw i miast. Kolorowanie flag zgodnie z opisem. Działania na liczbach trzycyfrowych zawierających setki i dziesiątki- sprawdzenie poprawności obliczeń. Zabawy muzyczno- ruchowe.

Cel główny: Poznanie krajów sąsiadujących z Polską - ich symboliki.

Metody:

·         podające: opis, objaśnienie prowadzącego

·         eksponujące: pokaz, prezentacja medialna (nagrania na CD i kasetach)

·         praktyczne: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne

·         aktywizujące:

o        ewaluacyjna - "Ankieta ścienna"

o        problemowa

Środki dydaktyczne:

·         list

·         pytania (wiadomości o Polsce)

·         bilety w 7 kolorach

·         woreczek do losowania biletów

·         7 znaczków z napisem "Przewodnik"

·         wizytówki z nazwami państw na ławki

·         kartki z nazwami państw (druga strona to wyrazy tworzące temat zajęć)

·         flagi państw

·         ankiety ścienne

·         karty - wizytówki państw

·         kartki zawierające informacje o każdym z państw

·         kontury państw

·         mapa Europy

·         karty pracy indywidualnej (mapa konturowa Europy, tekst z do uzupełnienia)

·         zadania tekstowe

·         pamiątki ( matrioszki, modele samochodów, książki, pocztówki, albumy, kasety itp.)

·         godła do pokolorowania

·         dyplomy

·         magnetofon

·         kasety i płyty CD z nagraniami utworów muzycznych

·         gazety

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

I

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin