Psychologia poznawcza - Zagadnienia z psychologii poznawczej.doc

(61 KB) Pobierz
SEMINARIUM 1

SEMINARIUM 1

 

1.      Poglądy na umysł - introspekcjonizm, behawioryzm, psychologia poznawcza

2.      Rola procesów poznawczych w wyjaśnianiu zachowań ludzi

3.      Podstawowe nurty w ramach psychologii poznawczej

®    Informacyjny    ®   orientacja modularna

                                ®   orientacja centralistyczna

®    Ekologiczny

 

4.      Metafora komputerowa

®    źródła metafory komputerowej – Shannon, Turing ( Maszyna Turinga, teza Turinga)

®    dojrzała postać metafory komputerowej – Fizyczny System Symboli, funkcjonalizm, nauka poznawcza

®    zastosowanie metafory komputerowej w psychologii

®    nauka poznawcza – stymulacja komputerowa, solipsyzm metodologiczny, reprezentacje poznawcze

®    ograniczenia metafory komputerowej umysłu

®    alternatywa dla metafory komputerowej – np. podejścia ekologiczne Gibson

 

 

SEMINARIUM 2

 

1.      Kodowanie sensoryczne i emocjonalne w procesie spostrzegania

2.      Co to jest stałość spostrzegania?

3.      Procesy spostrzegania

-          góra – dół

-          dół – góra

4.      Fazy procesu spostrzegania

-          rejestracja sensoryczna

-          ocena emocjonalna

-          ocena semantyczna

-          ocena znaczenia metaforycznego

5.      Struktura spostrzeżeń – asocjacjonizm i strukturalizm

6.      Jaka jest rola pamięci sensorycznej w spostrzeganiu?

7.      Kategoryzacja sensoryczna - detektory cech, detektory twarzy

8.      Schemat a spostrzeganie

9.      Eksperyment Posnera

10.  Co to jest gotowość percepcyjna i od czego zależy

11.  Rola eksploracji w spostrzeganiu

12.  Rodzaje i teorie wyjaśniające efekty następcze spostrzegania, efekt Mc Collough

13.  Kontrast indukowany

14.  Znikanie spostrzeganych obrazów

15.  Ekologiczna koncepcja spostrzegania

16.  Spostrzeganie emocji

 

 

SEMINARIUM 3

 

1. Czy istnieją wspólne założenia przyjmowane przez psychologów poznawczych?

®   ograniczona pojemność umysłu

®    wybór odpowiednich strategii przetwarzania informacji, dokonywany z reguły pod kontrolą 

       świadomości, uwzględnia specyficzne wymogi zadania stojącego przed jednostką

®   strategie poznawcze po wielokrotnym wykorzystaniu mogą tworzyć bardziej stabilne struktury

®    poszczególne części umysłu człowieka tworzą pewien względnie spójny system - istotną rolę 

       pełnią w nim procesy kontroli

®   system poznawczy ma charakter wielopoziomowy

®   przetwarzanie na każdym z poziomów uzależnione jest od oddziaływanie kontekstu

®    przetwarzanie informacji na różnych poziomach nie ma charakteru autonomicznego, lecz

       interakcyjny

®   procesy poznawcze mają zawsze charakter aktywny

 

2. Specyficzne właściwości procesów poznawczych występujących w interakcjach społecznych ?

®    ludzie zmieniają swoje otoczenie (społeczne) starając się je kontrolować

®    zasada wzajemności - sposób poznawania innych zmienia sposób spostrzegania przez nich jednostki

®    poznanie społeczne zawsze obejmuje ja

®    w poznaniu społecznym musimy uwzględniać stosowanie przez innych strategii autoprezentacji

®    ważnym elementem jest wnioskowanie o ukrytych właściwościach i zamiarach innych osób

®    ludzie jako obiekty spostrzegania zmieniają się szybciej niż obiekty fizyczne

®    dokładność spostrzeżeń i wnioskowań łatwiej sprawdzić w przypadku przedmiotów nieożywionych

®    poznawanie obejmuje proces schematyzacji i upraszczania

 

3.      Badania nad spostrzeganiem społecznym (Asch)

4.      Poznanie społeczne – proces kategoryzacji, schematy i ich rola w przetwarzaniu informacji

5.      Model podstawowy przetwarzania informacji –kategoryzacja i przetwarzanie afektu

6.      Przetwarzania kategorialne i analityczne

7.      Hipotezy (przetwarzania kategorialne i analityczne)

8.      Implikacje podejścia kategorialnego – stereotypizacja, grupowe podejmowanie decyzji, preferencje konsumentów

 

 

SEMINARIUM 4

 

1.      Psychologiczne koncepcje uwagi selektywnej – model Broadbenta, Treisman, Deutschów, teorie integrujące

2.      Teorie uwagi podzielnej – teoria modułów i teoria zasobów

3.      Uwaga intensywna i ekstensywna

4.      Cechy uwagi

·         natężenie

·         dynamika

·         zakres

·         wybiórczość

·         stabilność

5.      Mechanizmy fizjologiczne uwagi

·         odruch orientacyjny

·         indukcja ujemna

·         układ siatkowaty

6.      Funkcje uwagi

·         selektywność

·         czujność

·         przeszukiwanie

·         kontrola czynności jednoczesnych

·         ukierunkowanie procesów poznawczych

·         określenie zasobów potrzebnych do wykonania zadania

7.   Teoria detekcji sygnałów

8.   Czynności automatyczne i kontrolowane – efekt Stroopa

 

 

SEMINARIUM 5

 

1.      Rozumienie refleksyjności i bezrefleksyjności przez E. Langer

2.      Refleksyjność manifestowana i latentna

3.      Przedwczesne związanie poznawcze, automatyzm, usidlenie przez kategorie – uwarunkowania bezrefleksyjności

4.      Przetwarzanie refleksyjne w sytuacji zaangażowania

5.      Refleksyjność – bezrefleksyjność a kierowanie zasobami uwagi, czynności automatyczne i kontrolowane

6.      Refleksyjność – bezrefleksyjność a czynności automatyczne i kontrolowane

7.      Refleksyjność a zdrowie, praca zawodowa

8.      Konsekwencje bezrefleksyjności 

9.      Zapobieganie bezrefleksyjności

 

 

SEMINARIUM 6

 

1.      Pamięć jako zdolność i proces

2.      Fazy procesu pamięciowego - koncepcja Tulvinga (mały i duży cykl percepcyjny)

3.      Prawo częstości, prawo Foucault

4.      Strukturalne modele pamięci

        pamięć sensoryczna (badania Sperlinga, pamięć echoiczna, czas, pojemność, kod, funkcja - bufor sensoryczny)

        krótkotrwała (czas przechowywania, pojemność, kod, zapominanie, funkcja – badania)

        długotrwała (czas przechowywania, pojemność, kod, organizacja materiału, zapominanie, funkcja - badania)

5.      Dowody na odrębność STM i LTM

-          badania nad krzywymi pozycyjnymi

-          badania neuropsychologiczne

6.      Pamięć epizodyczna i semantyczna

-  różnice:

a)      Informacje

źródło, - jednostki, - organizacja, -odniesienie, - kryterium prawdziwości

b)     operacje

kodowanie, - kodowanie czasowe, - afekt, wyprowadzanie wniosków a informacji, - zależność od kontekstu, -wrażliwość, - dostęp, - co wydobywa, - sposób, mechanizm, konsekwencje wydobycia, - przywoływane doświadczenie, - pojawienie e rozwoju osobniczym, - amnezja wczesnodziecięca

c)      sposoby wykorzystywania

przydatność, - związek z inteligencją, - dowody empiryczne, - sąd, - podatność na amnezję

-  model sieci hierarchicznej - Collins, Quillian

-  model rozchodzącego się pobudzenia – Collins, Loftus

-  model porównywania cech – Smith, Shoben, Rips

7.      Pamięć proceduralna - Tulving

8.      Pamięć deklaratywna i niedeklaratywna

-          sposób przechowywania

-          mechanizmy wydobycia

-          mechanizmy mózgowe

9.   Pamięć jawna i ukryta

10.  Paradygmat głębokości przetwarzania - Craik, Lockhart

 

 

SEMINARIUM 7

 

1.      Pamięć niedeklaratywna

-          warunkowanie (klasyczne, instrumentalne, generalizacja i różnicowanie bodźców

-          efekt torowania (automatyczne, strategiczne)

-          habituacja

-          sensytyzacja

2.      Pamięć deklaratywna

- model sieci hierarchicznej - Collins, Quillian

-  model rozchodzącego się pobudzenia – Collins, Loftus

-  model porównywania cech – Smith, Shoben, Rips

3.      Zapamiętywanie

-  w pamięci operacyjnej (centralny system wykonawczy, pętla fonologiczna, notes wzrokowo – przestrzenny)

-  w pamięci trwałej (rola materiału, sytuacji i osoby zapamiętującej)

4.      Przechowywanie

-  w pamięci krótkotrwałej (aktywność obwodów neuronów, rola powtórek wewnętrznych)

-  w pamięci trwałej (akomodacja i asymilacja, zapominanie)

5.      Odtwarzanie

-  przypominanie i rozpoznawanie – nieświadomy plagiat, paramnezja, zjawisko deja vu i jamais vu

-  podobne czy różne procesy? (Loftusowie, Tulving)

6.      Mnemotechniki – metody zwiększania efektywności zapamiętywania

 

SEMINARIUM 8

 

1....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin