1. Poglądy na umysł - introspekcjonizm, behawioryzm, psychologia poznawcza
2. Rola procesów poznawczych w wyjaśnianiu zachowań ludzi
3. Podstawowe nurty w ramach psychologii poznawczej
® Informacyjny ® orientacja modularna
® orientacja centralistyczna
® Ekologiczny
4. Metafora komputerowa
® źródła metafory komputerowej – Shannon, Turing ( Maszyna Turinga, teza Turinga)
® dojrzała postać metafory komputerowej – Fizyczny System Symboli, funkcjonalizm, nauka poznawcza
® zastosowanie metafory komputerowej w psychologii
® nauka poznawcza – stymulacja komputerowa, solipsyzm metodologiczny, reprezentacje poznawcze
® ograniczenia metafory komputerowej umysłu
® alternatywa dla metafory komputerowej – np. podejścia ekologiczne Gibson
1. Kodowanie sensoryczne i emocjonalne w procesie spostrzegania
2. Co to jest stałość spostrzegania?
3. Procesy spostrzegania
- góra – dół
- dół – góra
4. Fazy procesu spostrzegania
- rejestracja sensoryczna
- ocena emocjonalna
- ocena semantyczna
- ocena znaczenia metaforycznego
5. Struktura spostrzeżeń – asocjacjonizm i strukturalizm
6. Jaka jest rola pamięci sensorycznej w spostrzeganiu?
7. Kategoryzacja sensoryczna - detektory cech, detektory twarzy
8. Schemat a spostrzeganie
9. Eksperyment Posnera
10. Co to jest gotowość percepcyjna i od czego zależy
11. Rola eksploracji w spostrzeganiu
12. Rodzaje i teorie wyjaśniające efekty następcze spostrzegania, efekt Mc Collough
13. Kontrast indukowany
14. Znikanie spostrzeganych obrazów
15. Ekologiczna koncepcja spostrzegania
16. Spostrzeganie emocji
1. Czy istnieją wspólne założenia przyjmowane przez psychologów poznawczych?
® ograniczona pojemność umysłu
® wybór odpowiednich strategii przetwarzania informacji, dokonywany z reguły pod kontrolą
świadomości, uwzględnia specyficzne wymogi zadania stojącego przed jednostką
® strategie poznawcze po wielokrotnym wykorzystaniu mogą tworzyć bardziej stabilne struktury
® poszczególne części umysłu człowieka tworzą pewien względnie spójny system - istotną rolę
pełnią w nim procesy kontroli
® system poznawczy ma charakter wielopoziomowy
® przetwarzanie na każdym z poziomów uzależnione jest od oddziaływanie kontekstu
® przetwarzanie informacji na różnych poziomach nie ma charakteru autonomicznego, lecz
interakcyjny
® procesy poznawcze mają zawsze charakter aktywny
2. Specyficzne właściwości procesów poznawczych występujących w interakcjach społecznych ?
® ludzie zmieniają swoje otoczenie (społeczne) starając się je kontrolować
® zasada wzajemności - sposób poznawania innych zmienia sposób spostrzegania przez nich jednostki
® poznanie społeczne zawsze obejmuje ja
® w poznaniu społecznym musimy uwzględniać stosowanie przez innych strategii autoprezentacji
® ważnym elementem jest wnioskowanie o ukrytych właściwościach i zamiarach innych osób
® ludzie jako obiekty spostrzegania zmieniają się szybciej niż obiekty fizyczne
® dokładność spostrzeżeń i wnioskowań łatwiej sprawdzić w przypadku przedmiotów nieożywionych
® poznawanie obejmuje proces schematyzacji i upraszczania
3. Badania nad spostrzeganiem społecznym (Asch)
4. Poznanie społeczne – proces kategoryzacji, schematy i ich rola w przetwarzaniu informacji
5. Model podstawowy przetwarzania informacji –kategoryzacja i przetwarzanie afektu
6. Przetwarzania kategorialne i analityczne
7. Hipotezy (przetwarzania kategorialne i analityczne)
8. Implikacje podejścia kategorialnego – stereotypizacja, grupowe podejmowanie decyzji, preferencje konsumentów
1. Psychologiczne koncepcje uwagi selektywnej – model Broadbenta, Treisman, Deutschów, teorie integrujące
2. Teorie uwagi podzielnej – teoria modułów i teoria zasobów
3. Uwaga intensywna i ekstensywna
4. Cechy uwagi
· natężenie
· dynamika
· zakres
· wybiórczość
· stabilność
5. Mechanizmy fizjologiczne uwagi
· odruch orientacyjny
· indukcja ujemna
· układ siatkowaty
6. Funkcje uwagi
· selektywność
· czujność
· przeszukiwanie
· kontrola czynności jednoczesnych
· ukierunkowanie procesów poznawczych
· określenie zasobów potrzebnych do wykonania zadania
7. Teoria detekcji sygnałów
8. Czynności automatyczne i kontrolowane – efekt Stroopa
1. Rozumienie refleksyjności i bezrefleksyjności przez E. Langer
2. Refleksyjność manifestowana i latentna
3. Przedwczesne związanie poznawcze, automatyzm, usidlenie przez kategorie – uwarunkowania bezrefleksyjności
4. Przetwarzanie refleksyjne w sytuacji zaangażowania
5. Refleksyjność – bezrefleksyjność a kierowanie zasobami uwagi, czynności automatyczne i kontrolowane
6. Refleksyjność – bezrefleksyjność a czynności automatyczne i kontrolowane
7. Refleksyjność a zdrowie, praca zawodowa
8. Konsekwencje bezrefleksyjności
9. Zapobieganie bezrefleksyjności
1. Pamięć jako zdolność i proces
2. Fazy procesu pamięciowego - koncepcja Tulvinga (mały i duży cykl percepcyjny)
3. Prawo częstości, prawo Foucault
4. Strukturalne modele pamięci
– pamięć sensoryczna (badania Sperlinga, pamięć echoiczna, czas, pojemność, kod, funkcja - bufor sensoryczny)
– krótkotrwała (czas przechowywania, pojemność, kod, zapominanie, funkcja – badania)
– długotrwała (czas przechowywania, pojemność, kod, organizacja materiału, zapominanie, funkcja - badania)
5. Dowody na odrębność STM i LTM
- badania nad krzywymi pozycyjnymi
- badania neuropsychologiczne
6. Pamięć epizodyczna i semantyczna
- różnice:
a) Informacje
źródło, - jednostki, - organizacja, -odniesienie, - kryterium prawdziwości
b) operacje
kodowanie, - kodowanie czasowe, - afekt, wyprowadzanie wniosków a informacji, - zależność od kontekstu, -wrażliwość, - dostęp, - co wydobywa, - sposób, mechanizm, konsekwencje wydobycia, - przywoływane doświadczenie, - pojawienie e rozwoju osobniczym, - amnezja wczesnodziecięca
c) sposoby wykorzystywania
przydatność, - związek z inteligencją, - dowody empiryczne, - sąd, - podatność na amnezję
- model sieci hierarchicznej - Collins, Quillian
- model rozchodzącego się pobudzenia – Collins, Loftus
- model porównywania cech – Smith, Shoben, Rips
7. Pamięć proceduralna - Tulving
8. Pamięć deklaratywna i niedeklaratywna
- sposób przechowywania
- mechanizmy wydobycia
- mechanizmy mózgowe
9. Pamięć jawna i ukryta
10. Paradygmat głębokości przetwarzania - Craik, Lockhart
1. Pamięć niedeklaratywna
- warunkowanie (klasyczne, instrumentalne, generalizacja i różnicowanie bodźców
- efekt torowania (automatyczne, strategiczne)
- habituacja
- sensytyzacja
2. Pamięć deklaratywna
3. Zapamiętywanie
- w pamięci operacyjnej (centralny system wykonawczy, pętla fonologiczna, notes wzrokowo – przestrzenny)
- w pamięci trwałej (rola materiału, sytuacji i osoby zapamiętującej)
4. Przechowywanie
- w pamięci krótkotrwałej (aktywność obwodów neuronów, rola powtórek wewnętrznych)
- w pamięci trwałej (akomodacja i asymilacja, zapominanie)
5. Odtwarzanie
- przypominanie i rozpoznawanie – nieświadomy plagiat, paramnezja, zjawisko deja vu i jamais vu
- podobne czy różne procesy? (Loftusowie, Tulving)
6. Mnemotechniki – metody zwiększania efektywności zapamiętywania
1....
irq65