Prof. dr hab. Tomasz Maruszewski
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Psychologia procesów poznawczych
Wykład 8. Pamięć II
Pamięć semantyczna i epizodyczna (Tulving, 1972; 1985).
Cechy
Pamięć epizodyczna
Pamięć semantyczna
Informacje
Źródło
Czyste doznania zmysłowe
Rozumienie faktów i zjawisk
Jednostki
Zdarzenia, epizody
Fakty, idee, pojęcia
Organizacja
Czasowa
Pojęciowa
Odniesienie
Ja
Świat
Kryterium prawdziwości
Przekonanie osobiste
Zgodność społeczna
Operacje
Kodowanie
Bezpośrednie, sensoryczne
Symboliczne
Kodowanie czasowe
Występuje; bezpośrednie
Brak; pośrednie
Afekt
Odgrywa większą role
Odgrywa mniejszą rolę
Możliwość wyprowadzania wniosków z odebranych informacji
Ograniczona
Bogata
Zależność od kontekstu
Wyraźna
Słaba
Wrażliwość
Duża
Mała
Dostęp
Dowolny, kontrolowany przez jednostkę
Automatyczny
Pytania uruchamiające proces wydobycia
Kiedy? Gdzie?
Co?
Konsekwencje wydobycia informacji
Zmiana systemu
System pozostaje niezmieniony
Mechanizm wydobycia
Synergia
Rozwijanie
Przywoływane doświadczenie
Zapamiętana przeszłość
Zaktualizowana wiedza
Określenie sposobu wydobycia
Pamiętam
Wiem
Pojawienie się w rozwoju osobniczym
Późne
Wczesne
Amnezja wczesnodziecięca*
Występuje
Nie występuje
Sposoby wykorzystywania
Przydatność dla wykształcenia
Brak
Bardzo istotna
Ogólna przydatność
Niezbyt duża
Znaczna
Programy inteligencji sztucznej
Wątpliwa
Doskonała
Związek z inteligencją człowieka
Niezwiązana
Związana
Dowody empiryczne
Zapominanie
Analiza języka
Zadania laboratoryjne
Odtwarzanie specyficznych epizody
Wiedza ogólna
Świadectwo w sądzie
Dopuszczalne; świadkowie
Niedopuszczalne; możliwe tylko w przypadku orzeczenia biegłego
irq65