scenariusz_09_2007_Maj_zieleni_laki.doc

(302 KB) Pobierz
Maj zieleni łąki, drzewa, już i ptaszek w polu śpiewa

Maj zieleni łąki, drzewa, już i ptaszek w polu śpiewa

 

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

• czyta ze zrozumieniem i uzupełnia luki rymującymi się wyrazami,

• próbuje samodzielnie układać rymowanki,

• zna i wyjaśnia przysłowia,

• układa rozsypanki wyrazowe,

• wykonuje prace plastyczne techniką origami płaskiego.

 

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 9/2007, Dorota Dziamska Papierowe składanki klasy 0–3 – do wyboru (Wydawnictwo Nowa Era), kartki z bloku, klej, rozsypanki wyrazowe – przysłowia, płyta z nagraniem muzyki relaksacyjnej „Laryssa” (CD do Już w szkole klasa 0 semestr 1. nr 39, Wydawnictwo Nowa Era).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

◙ Z czym kojarzy się nam maj? – burza mózgów (np. słońce, ciepło, zieleń, kwiaty, dużo wolnych dni, wyjazd na działkę, radość, Pierwsza Komunia Święta, długie dni, śpiew ptaków).

 

◙ Co o maju mówią przysłowia ludowe? – praca w grupach.

• Układanie przysłów z rozsypanek wyrazowych.

Przysłowia:

Deszcz majowy, chleb gotowy.

Gdy kukułka kuka w maju, spodziewaj się urodzaju.

Gdy maj jest przy pogodzie, nie bywają siana w szkodzie.

Gdy w maju plucha, w czerwcu posucha.

Gdy w maju śnieg pada, suche lato zapowiada.

Jeśli w maju częsty grzmot, rośnie wszystko w lot.

Kiedy pierwszy maj nie płacze, będzie chlebuś i kołacze.

Kto się w maju urodzi, dobrze mu się powodzi.

W maju błoto lepsze niż złoto.

(Źródło: Danuta i Włodzimierz Masłowscy „Przysłowia polskie i obce”, Świat Książki, Warszawa 2003)

 

• Prezentacja przysłów i wyjaśnianie ich znaczenia. Zapisanie wybranych przysłów w zeszytach.

 

◙ Chwila relaksu dla wyobraźni.

Słuchanie muzyki relaksacyjnej „Laryssa”  (CD „Już w szkole” klasa 0 semestr 1. nr 39) i opowiadania nauczyciela:

Usiądźcie wygodnie, zamknijcie oczy, odprężcie się, posłuchajcie muzyki i opowiadania.

Na świecie rozgościł się maj. Słonko przygrzewało coraz mocniej i mocniej. W rozgrzanej jego promieniami ziemi budziło się życie. Malutka roślinka z wielkim wysiłkiem pięła się ku górze, przebijała ziemię, aby ogrzać się wiosennymi promykami słonka. Rosła coraz wyżej i wyżej... Wypuściła listki, łodygę. Z dnia na dzień była coraz większa. Malutki paczek rósł i pękał. Żółte płatki żonkila z uśmiechem zwróciły się do słonka i z radością podziwiały świat w majowej szacie.

◙ Zabawy rymami.

• Uzupełnianie brakujących rymów w wierszu Małgorzaty Strzałkowskiej „W maju” („Świerszczyk” nr 9 s. 2) podczas indywidualnego, cichego czytania.

• Głośne, wyraziste odczytanie wiersza przez chętnych uczniów.

• „I Ty możesz zostać poetą!” – próba samodzielnej twórczości.

Dopisywanie własnych pomysłów do podanych rymów, np.: wiosna – radosna; maj – gaj; wiosna – przyniosła; jaskółka – kukułka; drzewa – śpiewa, i układanie rymowanek, np.:

W maju kwitną drzewa,                            Przyszła do nas wiosna,

każdy ptaszek śpiewa.                            piękna, ciepła i radosna.

Przyleciała już jaskółka.                            Kwitną kwiaty, drzewa,

zakukała nam kukułka.                            zieleń majem śpiewa.

• Czytanie rymowanek przez chętne dzieci.

◙ Wykonanie dekoracji klasy.

• Podjęcie decyzji o wykonaniu majowej dekoracji klasy techniką origami.

• Przypomnienie zasad obowiązujących przy wykonywaniu prac techniką origami (zasady są opisane w publikacjach Doroty Dziamskiej „Papierowe składanki”, Wydawnictwo Nowa Era).

• Wykonanie prac (propozycje prac znajdują się w publikacji Doroty Dziamskiej „Papierowe składanki”, klasy 0–3, Wydawnictwo Nowa Era; dzieci mogą sobie wybrać inne prace lub wykonać je według własnych pomysłów) i udekorowanie klasy.

Klasa 0: Kwiaty w trawie s. 72–73;

Klasa 1.: Kwiaty s. 66, Kwiaty w doniczce s. 77;

Klasa 2.: Tulipan s. 15, Bukiet kwiatów s. 75, Kaczeńce s. 80;

Klasa 3.: Kwiat niebieski s. 20, Kwiat żółty s. 45, Propozycje do samodzielnego składania s. 56, Kasztanowiec s. 59.

Elżbieta Gyzińska

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin