Maj zieleni łąki, drzewa, już i ptaszek w polu śpiewa
Przewidywane osiągnięcia ucznia:
• czyta ze zrozumieniem i uzupełnia luki rymującymi się wyrazami,
• próbuje samodzielnie układać rymowanki,
• zna i wyjaśnia przysłowia,
• układa rozsypanki wyrazowe,
• wykonuje prace plastyczne techniką origami płaskiego.
Potrzebne będą:
„Świerszczyk” nr 9/2007, Dorota Dziamska „Papierowe składanki” klasy 0–3 – do wyboru (Wydawnictwo Nowa Era), kartki z bloku, klej, rozsypanki wyrazowe – przysłowia, płyta z nagraniem muzyki relaksacyjnej „Laryssa” (CD do „Już w szkole” klasa 0 semestr 1. nr 39, Wydawnictwo Nowa Era).
Przebieg zajęć:
◙ Z czym kojarzy się nam maj? – burza mózgów (np. słońce, ciepło, zieleń, kwiaty, dużo wolnych dni, wyjazd na działkę, radość, Pierwsza Komunia Święta, długie dni, śpiew ptaków).
◙ Co o maju mówią przysłowia ludowe? – praca w grupach.
• Układanie przysłów z rozsypanek wyrazowych.
Przysłowia:
Deszcz majowy, chleb gotowy.
Gdy kukułka kuka w maju, spodziewaj się urodzaju.
Gdy maj jest przy pogodzie, nie bywają siana w szkodzie.
Gdy w maju plucha, w czerwcu posucha.
Gdy w maju śnieg pada, suche lato zapowiada.
Jeśli w maju częsty grzmot, rośnie wszystko w lot.
Kiedy pierwszy maj nie płacze, będzie chlebuś i kołacze.
Kto się w maju urodzi, dobrze mu się powodzi.
W maju błoto lepsze niż złoto.
(Źródło: Danuta i Włodzimierz Masłowscy „Przysłowia polskie i obce”, Świat Książki, Warszawa 2003)
• Prezentacja przysłów i wyjaśnianie ich znaczenia. Zapisanie wybranych przysłów w zeszytach.
◙ Chwila relaksu dla wyobraźni.
Słuchanie muzyki relaksacyjnej „Laryssa” (CD „Już w szkole” klasa 0 semestr 1. nr 39) i opowiadania nauczyciela:
Usiądźcie wygodnie, zamknijcie oczy, odprężcie się, posłuchajcie muzyki i opowiadania.
Na świecie rozgościł się maj. Słonko przygrzewało coraz mocniej i mocniej. W rozgrzanej jego promieniami ziemi budziło się życie. Malutka roślinka z wielkim wysiłkiem pięła się ku górze, przebijała ziemię, aby ogrzać się wiosennymi promykami słonka. Rosła coraz wyżej i wyżej... Wypuściła listki, łodygę. Z dnia na dzień była coraz większa. Malutki paczek rósł i pękał. Żółte płatki żonkila z uśmiechem zwróciły się do słonka i z radością podziwiały świat w majowej szacie.
◙ Zabawy rymami.
• Uzupełnianie brakujących rymów w wierszu Małgorzaty Strzałkowskiej „W maju” („Świerszczyk” nr 9 s. 2) podczas indywidualnego, cichego czytania.
• Głośne, wyraziste odczytanie wiersza przez chętnych uczniów.
• „I Ty możesz zostać poetą!” – próba samodzielnej twórczości.
Dopisywanie własnych pomysłów do podanych rymów, np.: wiosna – radosna; maj – gaj; wiosna – przyniosła; jaskółka – kukułka; drzewa – śpiewa, i układanie rymowanek, np.:
W maju kwitną drzewa, Przyszła do nas wiosna,
każdy ptaszek śpiewa. piękna, ciepła i radosna.
Przyleciała już jaskółka. Kwitną kwiaty, drzewa,
zakukała nam kukułka. zieleń majem śpiewa.
• Czytanie rymowanek przez chętne dzieci.
◙ Wykonanie dekoracji klasy.
• Podjęcie decyzji o wykonaniu majowej dekoracji klasy techniką origami.
• Przypomnienie zasad obowiązujących przy wykonywaniu prac techniką origami (zasady są opisane w publikacjach Doroty Dziamskiej „Papierowe składanki”, Wydawnictwo Nowa Era).
• Wykonanie prac (propozycje prac znajdują się w publikacji Doroty Dziamskiej „Papierowe składanki”, klasy 0–3, Wydawnictwo Nowa Era; dzieci mogą sobie wybrać inne prace lub wykonać je według własnych pomysłów) i udekorowanie klasy.
Klasa 0: Kwiaty w trawie s. 72–73;
Klasa 1.: Kwiaty s. 66, Kwiaty w doniczce s. 77;
Klasa 2.: Tulipan s. 15, Bukiet kwiatów s. 75, Kaczeńce s. 80;
Klasa 3.: Kwiat niebieski s. 20, Kwiat żółty s. 45, Propozycje do samodzielnego składania s. 56, Kasztanowiec s. 59.
Elżbieta Gyzińska
grudzien33