TWPWSP_Geografia_akcept.pdf
(
2586 KB
)
Pobierz
438840363 UNPDF
geograficzne
Autorski program rozwijający
kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum
Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie
Wydział Nauk Humanistyczno-Społecznych w Olsztynie
www.wsptwp.eu
Magdalena Jankun
Laboratorium
Publikacja jest współinansowana ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Magdalena Jankun
Laboratorium
Autorski program rozwijający
kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum
Olsztyn 2010
geograficzne
Wstęp
Geografia jest nauką, która ułatwia poznanie i zrozumienie zjawisk oraz procesów zachodzących
w środowisku geograficznym.
Na zajęciach geografii w gimnazjum uczeń zdobywa wiedzę o warunkach przyrodniczych, w których
żyje i gospodaruje człowiek, o wzajemnych relacjach, jakie zachodzą między przyrodą, człowiekiem
i gospodarką. We współczesnej szkole uczeń czerpie wiadomości nie tylko z podręcznika, ale także z różnych
źródeł geograficznych: zajęć i obserwacji terenowych, Internetu, itp. Autorski program stwarza możliwości
do realizowania w sposób praktyczny tematyki geograficznej. Program nastawiony jest na samodzielność
w dochodzeniu do wiedzy, sytuuje ucznia na pozycji badacza, propaguje metody aktywizujące, stawia
nacisk na pracę zespołową, eliminuje werbalne, encyklopedyczne przyswajanie wiedzy. Zdobyta wiedza
geograficzna jest i będzie niezbędna do dalszej nauki oraz będzie wykorzystywana w jego życiu codziennym.
Mam nadzieję, że program ułatwi Państwu pracę, a jednocześnie rozbudzi u uczniów pasje geograficzne,
które będą rozwijane przez całe życie.
Magdalena Jankun
4
GEOGRAFIA
Program Autorski
CEl GłóWny
KsztAłtOWAnIE u uCznIóW KOMpEtEnCJI KluCzOWyCh, KtóRE pO-
MOGą IM W ROzWOJu zdOlnOśCI I OsObOWOśCI ORAz pOzWOlą nA
JAK nAJlEpszE FunKCJOnOWAnIE W nOWOCzEsnyM śWIECIE.
CElE OGólnE (KsztAłCąCE I WyChOWAWCzE)
REAlIzOWAnE W CzAsIE zAJęć:
I. CElE KsztAłCąCE:
• kształtowanie w uczniach przekonania, że podstawą współczesnych nauk przyrodniczych, w tym
geografii, jest umiejętne stosowanie wiedzy w praktyce, w życiu codziennym,
• korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu przetwarzania
i prezentowania informacji,
• orientowanie się w przestrzeni geograficznej - całościowy odbiór o otaczającej ucznia rzeczywistości,
• wyjaśnienie podstawowych pojęć i praw, które ułatwiają zrozumienie procesów zachodzących
w środowisku człowieka: lokalnym, regionalnym, globalnym,
• przedstawianie i interpretacja tematyki geograficznej za pomocą różnych form przekazu, np. fotografii
krajobrazu, zdjęć satelitarnych i lotniczych, wykresu, opisu, modelu, technik multimedialnych,
• prowadzenie obserwacji bezpośrednich i pośrednich krajobrazu, jego elementów i składników, procesów
i zjawisk geograficznych,
• prowadzenie obserwacji nieba,
• korzystanie z map, planów, fotografii, schematów, rysunków,
• posługiwanie się rocznikiem statystycznym i innymi tekstami źródłowymi,
• wykonywanie odkrywki geologicznej, profilu glebowego,
• przewidywanie następstw w czasie i przestrzeni wynikających z naruszenia równowagi w środowisku
przyrodniczym,
• rozwijanie aktywności poznawczej uczniów dzięki wykorzystaniu różnych środków dydaktycznych
i źródeł wiedzy
• kształtowanie łatwości wypowiedzi poprzez stosowanie różnorodnych metod aktywnych
i aktywizujących,
• angażowanie uczniów w projekt edukacyjny,
• kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się, czyli umiejętność współpracy w grupie,
• rozwijanie zainteresowania geografią, jako nauką przydatną w życiu, a przez to wpływanie na
planowanie rozwoju ucznia i jego kreatywności oraz motywowanie do osiągania coraz wyższych celów.
5
GEOGRAFIA
Program Autorski
Plik z chomika:
madziula05
Inne pliki z tego folderu:
Zadania dydaktyczne dla nauczycieli prowadzących edukację.pdf
(399 KB)
walory edukacyjne odsłonięc geologicznych.pdf
(8715 KB)
Ćwiczenia terenowe z dydaktyki przyrody i geografii w Załęczu Wielkim.doc
(29 KB)
biogeografia wysp.ppt
(316 KB)
biogeografia wykład.doc
(110 KB)
Inne foldery tego chomika:
biologia info
dydaktyka
eko info
geologia
psych-pedagog
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin