dz gps.pdf

(600 KB) Pobierz
Wprowadzenie
Która odpowiedź jest prawdziwa?
Po wykonaniu serii zadań uczniowie przekonają się, że nie ma „prawdziwych” odpowiedzi
na niektóre pytania. Odbiornik GPS nie jest konieczny.
Kierunki bezwzględne i względne
Zbiór zadań badawczych mających na celu zapoznanie uczniów z szerokością, długością
geograficzną, współrzędnymi oraz kierunkami względnymi i bezwzględnymi. Odbiornik GPS
nie jest potrzebny.
Praca z kątami
Wykonując te zadania uczniowie będą zdobywać wiadomości o kątach oraz sposobach ich
arytmetycznego obliczania. Dowiedzą się o stopniach, minutach i sekundach kątowych i o
tym jak należy je przeliczać na stopnie dziesiętne. Odbiornik GPS nie jest potrzebny.
Astronawigacja
W ramach tych ćwiczeń uczniowie z dwóch szkół biorących udział w Programie GLOBE
współpracują ze sobą, żeby wyznaczyć względną szerokość i długość geograficzną swoich
szkół. W tym celu uczniowie wykonują pomiary położenia słońca na niebie.
GPS-Działania poznawcze
17
404536477.001.png
Która odpowiedź jest prawdziwa?
Cel
Uświadomienie uczniom, że bywają sytuacje, w których nie ma jednej prawidłowej
odpowiedzi na pytanie lub jednego prawidłowego pomiaru.
Przegląd
Uczniowie będą się uczyć ostrożnego traktowania tak zwanych prawidłowych
odpowiedzi na pytania takie, jak np: która jest godzina? W tym celu będą porównywać
wiele różnych pomiarów czasu. Pozwoli to im intuicyjnie rozpoznawać wadliwe pomiary.
Posługując się wieloma zegarami jednocześnie będą notować wskazywany przez nie czas.
Pomiary czasu będą przekształcać z minut i sekund na sekundy. Sporządzone w ten sposób
pomiary będą służyły do ilustracji matematycznych technik uśredniania i obliczania
odchyleń od średniej.
Przewidywany czas
Około jednej jednostki lekcyjnej.
Częstotliwość
Jeden raz dla każdego stanowiska.
Poziom nauczania
Poziom początkowy – tylko porównywanie zegarów
Poziom średni i zaawansowany – całe zadanie.
Główne pojęcia
Jakość pomiaru zależy od jego dokładności.
Istnieją techniki matematyczne pozwalające poprawić dokładność.
Umiejętności
Porównywanie wielu pomiarów czasu.
Przedstawianie graficzne , wykreślanie i uśrednianie danych.
Środki dydaktyczne
Każdemu uczniowi wystarczy jeden dowolnego typu zegarek z sekundnikiem.
Papier i przybory do pisania dla każdego ucznia do notowania czasu.
Po jednym Arkuszu roboczym pomiarów czasu z Badań GPS dla każdego ucznia.
Nieobowiązkowe, ale wskazane są:
Kalkulator z funkcjami dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.
Przygotowanie
Przygotować dla klasy przynajmniej 10 zegarów. Uczniowie mogą używać zegarów
szkolnych lub przynieść z domu.
Uwarunkowania
Poziom początkowy – umiejętność odczytywania czasu z zegara.
Poziom średni i zaawansowany – umiejętność rysowania i sporządzania wykresów.
Wprowadzenie
Pomiary GPS będą wykonywane na bardzo różnych instrumentach, rozrzuconych na
olbrzymim obszarze geograficznym w długim okresie czasu. Podjęto wysiłek, żeby polecać
urządzenia o wystarczającej dokładności i rozdzielczości odpowiedniej do założonych celów
GPS-Działania poznawcze
18
404536477.002.png
badawczych. Pomimo to pojawią się różnice w wartościach pomiarów z powodu rozmaitości
stosowanych odbiorników i wielkiej liczby uczniów-badaczy.
Która odpowiedź jest prawdziwa?
Kiedy ludzie wykonują pomiary, zwykle pragną dowiedzieć się czegoś na temat jakości
uzyskanych wyników. Z reguły ktoś pyta: na ile moja odpowiedź odbiega od prawidłowej
albo czy otrzymałem prawidłową odpowiedź? Zakładają, że istnieje prawidłowa odpowiedź, z
którą można porównać zmierzone wartości.
Czasami istnieje prawidłowa odpowiedź. Jednak kiedy naukowcy rozpoczynają pomiary
wielkości, szczególnie jeśli to robią po raz pierwszy, mogą nie mieć standardu, do którego
mogliby porównać otrzymane wyniki. Dlatego jeśli posiadasz jedyny instrument do
wykonywania szczególnego pomiaru i nie masz powodu, żeby wątpić, w rejestrowane przez
ciebie wyniki, uznaj swoje wyniki za standard. Będzie to rozsądne założenie.
Problem powstaje wtedy, kiedy jest wiele instrumentów pomiarowych, albo ktoś uważa, że
jest w stanie uzyskać “właściwe” lub lepsze od innych wyniki. Mówi się, że ktoś kto ma dwa
zegarki nie wie która jest godzina. W tym przypadku, ty jako naukowiec musisz zdecydować,
co zrobić z dwoma różnymi wynikami, który z nich wybrać i jakim standardem się posłużyć.
Rozdzielczość i dokładność używanych zegarów
Liczba cyfr lub najmniejsza jednostka czasu, która może być niezawodnie odczytana przez
osobę patrzącą na zegar nazywana jest rozdzielczością urządzenia. A więc, cyfrowy zegar,
który pokazuje 12:30:21 (co znaczy 12 godzin, 30 minut i 21 sekund) ma rozdzielczość około
jednej sekundy, ponieważ możesz odczytywać wskazania mniej więcej co sekundę. Zegar
analogowy, który ma tylko wskazówkę godzinową i minutową ma rozdzielczość około jednej
minuty, chyba że konsekwentnie możesz określić położenie wskazówki minutowej pomiędzy
znacznikami minut.
Rozbieżność pomiędzy wskazaniami zegara, który może być odczytywany
z rozdzielczością jednej sekundy i wskazaniami standardowego źródła może wynosić
zaledwie ułamek sekundy, ale może też być dużo większa – sięgać nawet kilku godzin.
Zdolność zegara do utrzymywania prawidłowego czasu nazywana jest dokładnością. Oznacza
to, że jeśli masz zegar, który spieszy się 10 minut każdego dnia, to nadal możesz odczytywać
jego wskazania z rozdzielczością jednej sekundy, ale jego dokładność jest równa 10 minut na
dobę. Czasami mówi się, że taki zegar pokazuje czas z błędem dziesięciu minut na dobę.
Zegary są instrumentami, które zliczają coś, co się zmienia z upływem czasu. Pierwsze
zegary określały czas licząc spadające krople wody, ziarna piasku. Nie były one szczególnie
dokładne, ponieważ wielkość kropelek wody czy ilość spadającego piasku trudno precyzyjnie
kontrolować. Później zegary liczyły wahnięcia wahadła, drgania widełek stroikowych,
mechaniczne drgania w elektrycznie stymulowanych kryształach i rezonansowe drgania
atomów. Każdy kolejny zegar jest bardziej dokładny od swojego poprzednika, a wszystko
zależy od wzrostu stabilności i powtarzalności leżących u podstaw cyklicznych procesów
fizycznych.
Aby wszystkie zegary pokazywały ten sam czas, powinny być jednocześnie ustawione na
tę samą godzinę, mieć identyczne mechanizmy i znajdować się w takim samym otoczeniu. To
zdarza się rzadko. Zegary z reguły są ustawiane w różnych chwilach, na podstawie sygnałów
czasu z różnych źródeł, a także mają różną dokładnością, odmienną konstrukcję, i znajdują się
w różnym otoczeniu. Dlatego w danym zbiorze zegarów będziemy mogli prawdopodobnie
zaobserwować nieznaczne różnice we wskazywanym przez nie czasie. Z takimi różnicami w
wartościach pomiaru będziemy mieli do czynienia w większości instrumentów pomiarowych
używanych w Programie GLOBE do określania temperatury, odległości (termometry, taśmy
miernicze, itp.) i do innych pomiarów.
GPS-Działania poznawcze
19
Rysunek GPS-L-1: Zegary o różnych
dokładnościach i rozdzielczościach
W przypadku karmienia domowego kota czy psa, kilkuminutowe przesunięcie pory
posiłku między jednym dniem, a drugim może nie mieć znaczenia.
Pomiary położenia wykonane za pomocą GPS zależą od bardzo dokładnych zegarów
umieszczonych na pokładach satelitów. Błąd jednej mikrosekundy (1/1.000.000 sekundy)
może spowodować błąd w odczycie położenia przy pomocy GPS o więcej niż 300 metrów.
Pożądana dokładność i rozdzielczość zależą od ciebie (użytkownika) i od tego na ile
rozumiesz problem.
Standardy czasu
Przed wprowadzeniem przez Amerykanów komunikacji kolejowej w końcu
dziewiętnastego wieku, na świecie istniało tylko kilka szeroko uznawanych standardów czasu.
Każda zbiorowość miała swój własny czas ustawiony względem lokalnego południa – pory
kiedy Słońce szczytuje na niebie – lub według jakiegoś innego zjawiska niebieskiego. Kiedy
jednak ktoś zmieni swoje położenie o 15 stopni długości geograficznej lub około 1600
kilometrów wzdłuż równika, wtedy pora lokalnego południa zmieni się o jedną godzinę. W
celu ułatwienia planowania transkontynentalnych rozkładów jazdy, wprowadzono strefy
czasowe. Kolej potrzebowała powszechnego systemu określania czasu i wprowadziła taki
system.
Obecnie wszystkie strefy czasowe odnoszone są do południka 0°, który przechodzi przez
Greenwich w Anglii. W Greenwich mieści się wielkie obserwatorium astronomiczne. Zostało
stworzone w celu standaryzacji czasu dla potrzeb nawigacyjnych brytyjskiej floty morskiej.
Stąd czas w Greenwich, w Anglii uznawany jest za wzorzec i nazywany jest Czasem
Greenwich (GMT) lub Czasem Uniwersalnym (UT), albo niekiedy Czasem Zulu. Słowa
„Zulu” używa się kiedy w łączności radiowej ze statkiem lub samolotem musimy
przeliterować jakiś wyraz. „Zulu” oznacza wtedy literę „Z”. Czas „Zulu”, to czas południka
„Zero” (pierwszą literą jest „Z”).
W Programie GLOBE, będziemy używać nazwy Czas Uniwersalny (UT)
W USA flota morska, Narodowy Instytut Standardów i Technologii (NIST) oraz firmy
telekomunikacyjne podają wzorcowy czas na podstawie wskazań wysoce dokładnych
zegarów, które liczą drgania różnych atomów w ściśle określonych warunkach. Amerykańska
stacja radiowa o nazwie WWV bez przerwy podaje czas po angielsku na radiowych falach
krótkich o częstotliwości 5, 10, 15, 20 i 25 MHZ z Boulder w Kolorado. Częstotliwości
nadawania są także bezpośrednio kontrolowane przez atomowe wzorce czasu. Rząd
kanadyjski utrzymuje podobny serwis w języku angielskim i francuskim za pośrednictwem
radiostacji CHU na falach krótkich o częstotliwości 7,335 i 14,670 MHZ. Jest wiele innych
serwisów tego typu na całym świecie.
GPS-Działania poznawcze
20
404536477.003.png
Globalny System Nawigacji (Global Positioning System)
W skład systemu GPS wchodzi grupa satelitów, które nadają sygnał czasu z niezwykle
dokładnych atomowych zegarów znajdujących się na ich pokładach. W związku z tym
odbiorniki GPS mogą określać czas z dokładnością porównywalną do dokładności zegarów
atomowych. Odbiornik GPS może nawet wziąć poprawkę na opóźnienie związane z czasem
jaki potrzebuje sygnał na pokonanie drogi od satelity do naziemnego odbiornika. Jest to
możliwe dzięki temu, że odbiornik zna położenie satelity i swoje własne. W związku z tym
odbiornik GPS może pokazać nam z dużą dokładnością ten sam czas, co zegar atomowy
satelity i w większości zastosowań może nam taki zegar atomowy zastąpić
Telekomunikacja
Komunikowanie się komputerów zależy od pomiaru czasu, który musi być znacząco
bardziej dokładny niż tempo, w którym napływają dane. Jeśli ktoś używa modemu 14,4
bitów/sekundę do przesyłania danych za pośrednictwem Internetu, to nowy bit informacji
może być przekazywany do modemu co 1/14,400 sekundy czyli 70 mikrosekund. Dlatego
komputer musi być na tyle szybki aby wyodrębniać przedziały czasu o długości 70
mikrosekund i musi być wystarczająco dokładny aby między wysyłaniem, a odbieraniem
sygnałów komputerowych nie stracić synchronizacji zegarów o więcej, niż o ułamek 70
mikrosekund. Te warunki są spełniane z łatwością przez kryształy kwarcowe, które mogą
drgać mechanicznie z wybraną częstotliwością od dziesięciu tysięcy do stu milionów razy na
sekundę 1 . Drgania są elektronicznie zliczane przez obwód cyfrowy, który oblicza w ten
sposób ile czasu upłynęło.
Co robić i jak robić
Etap 1: Zgromadź zegary
Zbierz przynajmniej dziesięć, a gdyby się udało to więcej, działających zegarów, które
pokazują czas z rozdzielczością jednej sekundy. Wyznacz jednego ucznia do obsługi każdego
zegara. Ustal, który uczeń będzie podawał czas wzorcowy. Wystarczy, jeśli uczniowie w
klasie będą mieli ręczne zegarki o rozdzielczością jednej sekundy. Można też posłużyć się
zegarami ściennymi, wiszącymi w różnych szkolnych pomieszczeniach. Każdy uczeń musi
być przygotowany do zapisywania czasu, musi także widzieć lub słyszeć tego, który podaje
czas wzorcowy.
Etap 2: Wykonaj pomiary
W miejscu centralnym umieść ucznia, który podaje czas wzorcowy. W 30 minut, zero
sekund po pełnej godzinie, uczeń ten ma dać innym sygnał do zanotowania z dokładnością do
jednej sekundy czasu wskazywanego przez ich zegary. Dla ułatwienia na dziesięć sekund
przed wyznaczoną godziną, można zacząć odliczanie od dziesięciu w dół.
Można umówić się na pomiary w dowolnie wybranym czasie, ale przy wyborze 30 minut
po pełnej godzinie zwiększamy szanse na to, że wskazania zegarów będą różniły się jedynie
minutami sekundami, ale wszystkie pokażą tę samą godzinę. Inaczej byłyby potrzebne nieco
bardziej skomplikowane obliczenia arytmetyczne.
Uczniowie zaawansowani wykonują obliczenia i wykresy.
Inni uczniowie: obliczenia i wykresy wykonuje nauczyciel po lekcji, a później prezentuje
je i omawia w klasie. Młodsi uczniowie mogą nie zrozumieć arytmetyki, ale zrozumieją,
czym różnią się kształty histogramów dla zegarów o różnej dokładności.
1 Niedługo w sprzedaży mają pojawić się procesory taktowane zegarami o częstości 1,5 miliarda razy na sekundę
(1,5 GHz) – przyp. tłum.
GPS-Działania poznawcze
21
Zgłoś jeśli naruszono regulamin