Wydatki kwalifikowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.doc

(70 KB) Pobierz

Wydatki kwalifikowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki



Maria Wiro – Kiro

Wydatek kwalifikowany, to wydatek spełniający warunki umożliwiające jego całkowite lub częściowe pokrycie ze środków przeznaczonych na realizację PO KL.

 

 Warunki kwalifikowalności wydatków:

1.      są niezbędne do realizacji projektu (mają bezpośredni związek z celami projektu);

2.      są efektywne i konkurencyjne, tj. nie są zawyżone w stosunku do cen i stawek rynkowych oraz spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami projektu (relacja nakład/rezultat);

3.      zostały faktycznie poniesione;

4.      są udokumentowane;

5.      zostały przewidziane w zatwierdzonym budżecie projektu;

6.      są zgodne ze szczegółowymi zasadami określonymi w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach PO KL;

7.      nie zostały wymienione w katalogu wydatków niekwalifikowalnych w ramach PO KL;

8.      są zgodne z odrębnymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, w szczególności z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr  223, poz. 1655).

 

Przykłady wydatków kwalifikowanych we wnioskach o dofinansowanie innych form wychowania przedszkolnego:

·         koszty otwarcia i prowadzenia wyodrębnionego na potrzeby projektu rachunku bankowego,

·         opłaty bankowe pobierane od dokonywanych transakcji finansowych (krajowych lub zagranicznych), np. opłaty za dokonywanie przelewów,

·         wynagrodzenie kierownika projektu,

·         wynagrodzenie nauczycieli,

·         wynagrodzenie logopedy,

·         wynagrodzenie psychologa,

·         zakup gier dydaktycznych,

·         rzutnik multimedialny,

·         instrumenty muzyczne,

·         organizacja wycieczek dla dzieci,

·         szkolenia dla rodziców dzieci,

·         catering,

·         rekrutacja dzieci do przedszkola,

·         zakup zabawek, jako wyposażenie placu zabaw,

·         dostosowanie toalet dla potrzeb dzieci niepełnosprawnych ruchowo,

·         zakup mebli,

·         zakup sprzętu w postaci – naczyń kuchennych, zastawy stołowej.

 

Wydatki niekwalifikowane w PO KL:

·         zakup nieruchomości i gruntu,

·         podatek od towarów i usług (VAT), jeśli może zostać odzyskany w oparciu o przepisy krajowe, tj. ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004. 54.535 z późniejszymi zmianami),

·         odsetki od zadłużeń,

·         koszty kar i grzywien, a także koszty procesów sądowych (z wyjątkiem wydatków związanych z odzyskiwaniem kwot nienależnie wypłaconych po akceptacji IZ) oraz koszty realizacji ewentualnych postanowień wydanych przez sąd,

·         wydatek poniesiony na środki trwałe, które były współfinansowane ze środków krajowych lub wspólnotowych w ciągu 7 lat poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu,

·         składki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

·         wydatki związane z wypełnieniem wniosku o dofinansowanie projektu.

 

Ważne:

 

·         Okres kwalifikowania wydatków w PO KL datuje się od 12 grudnia 2006 r. – 31 grudnia 2015 r. Indywidualny okres kwalifikowania wydatków określony jest w umowie o dofinansowanie projektu.

·         Wydatki poniesione przed podpisaniem umowy o dofinansowanie mogą być uznane za kwalifikowane, jeśli odnoszą się do projektu, który otrzymał decyzję o dofinansowaniu i wydatki te zostały zapisany w budżecie tego projektu.

·         Wydatki kwalifikowane to wydatki poniesione na terenie naszego kraju. W przypadkach uzasadnionych, przynoszących wartość dodaną projektu, wydatki poniesione poza granicami kraju mogą być uznane za kwalifikowane, jeśli zostały zapisane w budżecie projektu i projekt w takiej postaci został zatwierdzony oraz gdy wskazano w miarę dokładnie miejsce realizacji elementów projektu poza granicami.

 

Cross-financing w PO KL.

 

 

Cross-financing w PO KL, to zasada elastycznego finansowania projektów w ra-mach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki umożliwiająca w sposób komple-mentarny finansowanie z EFRR działań objętych zakresem pomocy z EFS.

 

 

Cross-financing pozwala na dokonanie drobnych inwestycji i zakupu środków trwałych w ramach PO KL.

Wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie cross-financing wynosi 10% wydatków kwalifikowanych stanowiących budżet projektu.

 

 

Uwaga:

 

Cross-financing może dotyczyć wyłącznie wydatków niezbędnych do realizacji projektu, których poniesienie stanowi logiczne uzupełnienie działań w ramach PO KL. Powinien on być powiązany z głównymi zadaniami realizowanymi w ramach danego projektu.

 

 

Rodzaje wydatków kwalifikowalnych w ramach wsparcia objętego cross-financingiem  to  przede wszystkim:

·         zakup oraz leasing (finansowy lub zwrotny) pojazdów oraz mebli,

·         zakup oraz leasing (finansowy lub zwrotny) sprzętu rozumianego jako: środki trwałe (z wyłączeniem pojazdów i mebli), których wartość początkowa jest wyższa od 10% kwoty określonej w przepisach podatkowych, uprawniającej do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (czyli wyższa od 350 zł),

·         dostosowywanie budynków, pomieszczeń i miejsc pracy.
 

Cross-financing w ramach PO KL nie obejmuje:

·         budowy nowych budynków,

·         dużych prac budowlanych,

·         remontów budynków, a jedynie wyposażenie i niewielkie prace dostosowawcze związane z realizowanymi projektami w ramach PO KL.

 

 

Podatek od towarów i usług VAT.

 

Podatek od towarów i usług VAT jest wydatkiem kwalifikowanym pod warunkiem, że projektodawca nie ma żadnych możliwości prawnych odzyskania go z budżetu państwa.

 

Jeśli podatek VAT jest kwalifikowany dla beneficjenta, to wydatki budżetu projektu są wydatkami brutto. Jeśli VAT nie jest kwalifikowany, to budżet zawiera wydatki netto.

 

 

Ważne:

 

Jeśli projekt realizowany będzie w partnerstwie, należy uwzględnić możliwości prawne odzyskania podatku VAT z budżetu państwa przez wszystkich partnerów. Musi to znaleźć swoje odbicie w budżecie projektu (np. wydatki, które realizowane będą przez partnera, dla którego VAT jest niekwalifikowane podane będą netto).


Amortyzacja


Odpisy amortyzacyjne z tytułu spadku wartości aktywów podlegających amortyzacji (w szczególności środków trwałych oraz wartości materialnych i niematerialnych) są wydatkiem kwalifikowanym, jeśli zakup aktywów nie był wcześniej finansowany z dotacji krajowej lub wspólnotowej wykorzystanej na współfinansowanie projektu finansowanego ze środków wspólnotowych.

Inne warunki, które są niezbędne by odpisy amortyzacyjne mogły być potraktowane jako wydatek kwalifikowany:

·         odpisy dotyczą aktywów, które są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu i bezpośrednio wykorzystywane do jego wdrażania,

·         wartość odpisów amortyzacyjnych została obliczona zgodnie z ustawą i z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,

·         kwalifikowalna wartość odpisów amortyzacyjnych odnosi się wyłącznie do okresu realizacji danego projektu i w takiej części, która odpowiada proporcji wykorzystania tych aktywów w ramach realizacji projektów.

 

Wynagrodzenie personelu


W ramach wynagrodzenia personelu, kwalifikowalne są wszystkie koszty zatrudnienia personelu: wynagrodzenie netto, składki na ubezpieczenie społeczne, zaliczka na podatek dochodowy, składki na Fundusz Pracy oraz Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
 

Wydatkami kwalifikowalnymi – w przypadku wynagrodzenia personelu – mogą być również nagrody lub premie, o ile spełnione są następujące warunki:

 

·         nagrody/premie zostały przewidziane w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania danej instytucji,

·         nie wprowadzono ich w danej instytucji w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie,

·         potencjalnie obejmują wszystkich pracowników danej instytucji.

 

Uwaga:

Okres zatrudnienia jest kwalifikowalny wyłącznie do końcowej daty kwalifikowania wydatków wyznaczonej w umowie o dofinansowanie, tzn. kończy się wraz z zakończeniem realizacji projektu.


Przykład personelu biorącego udział w projektach dotyczących innych form wychowania przedszkolnego:

·         kierownik (koordynator, menager) projektu,

·         pracownik administracyjno-biurowy,

·         nauczyciele,

·         instruktorzy,

·         logopeda,

·         psycholog,

·         kucharka.


Zakaz podwójnego finansowania

Podwójne finansowanie oznacza niedozwolone zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku dwa razy ze środków publicznych – wspólnotowych lub krajowych.

 

Co może być podwójnym finansowaniem?

 

·         zrefundowanie tego samego wydatku w ramach dwóch różnych projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności;

·         zrefundowanie podatku VAT w ramach PO KL, a następnie odzyskanie tego podatku ze środków budżetu państwa w oparciu o inne przepisy prawa;

·         zakupienie środka trwałego, z udziałem środków dotacji krajowej lub wspólnotowej, a następnie zrefundowanie kosztów amortyzacji tego środka trwałego w ramach PO KL;

·         otrzymanie refundacji ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności na wydatek, który wcześniej został sfinansowany z preferencyjnej pożyczki ze środków publicznych oraz niedokonanie niezwłocznego zwrotu refundowanej części pożyczki.

 

Uwaga:


Wydatki, które są podwójnie finansowane uznane zostaną za niekwalifikowane, a dotacja uzyskana z PO KL na ich sfinansowanie podlegać będzie zwrotowi wraz z odsetkami, jak dla zaległości podatkowych.

 

Zlecanie usług


Beneficjent może zlecać usługi w projekcie, pod warunkiem przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, w takim zakresie, w jakim wspomniana ustawa pozwala na to beneficjentowi.

 

Wydatki związane ze zlecaniem usług w ramach projektu mogą stanowić wydatki kwalifikowalne pod warunkiem, że:

·         zlecanie usług wpływa na wartość dodaną do projektu;

·         beneficjent wskaże we wniosku o dofinansowanie projektu te usługi, które zamierza zlecać innym podmiotom. Wniosek w takiej formie zostanie zatwierdzony do dofinansowania.

Uwaga:

 

Zaznaczenie usług, które beneficjent (projektodawca) zamierza zlecić innym podmiotom, polega na wskazaniu w szczegółowym budżecie projektu wydatków odnoszących się do tych usług. Należy wpisać przy nich formułę – „usługa zlecona”.

 

Wkład niepieniężny (rzeczowy) w projekcie

 

Wkład niepieniężny polega na wniesieniu do projektu określonych składników majątku beneficjenta:

·         nieruchomości (w rozumieniu art. 46 § 1 kodeksu cywilnego),

·          urządzeń,

·         materiałów,

·         badań,

·         świadczeń wykonywanych przez wolontariuszy.

 

Z wkładem niepieniężnym ma się do czynienia przede wszystkim w przypadku konieczności wniesienia do projektu wkładu własnego przez beneficjenta.
Ważną sprawą jest wycena wkładu rzeczowego, która powinna być dokonywana wg wartości rynkowej, za którą przyjmuje się przeciętną cenę stosowaną w danej miejscowości w obrocie towarami/dobrami tego samego rodzaju i gatunku lub – jeżeli nie można ustalić wartości rynkowej – wg wartości godziwej, zgodnie z zapisami art. 28 ust. 6 ustawy o rachunkowości.

Wycena wkładu własnego może być dokonana przez różnych ekspertów – technicznych lub finansowych.

 

Ważne:

 

Wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowane.

 

Przykłady wkładu niepieniężnego wnoszonego do projektu dotyczącego innej formy wychowania przedszkolnego:

·         budynek lub część powierzchni budynku przeznaczoną na inną formę wychowania przedszkolnego,

·         sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć dydaktycznych, np. pianino elektryczne, instrumenty muzyczne, zabawki,

·         plac zabaw,

 

Wkład własny w PO KL

Z zasady, od projektodawców, którzy wnioskować będę o dofinansowanie projektów z PO KL w procedurze konkursowej nie musi być wymagany wkład własny.

Mimo takiej zasady w PO KL instytucje pośredniczące mogą wymagać wniesienia wkładu własnego.

Wkład własny może mieć formę niepieniężną lub pieniężną, przy czym niepieniężną formę należy wycenić.

 

Ważne:

 

Bez względu na podmiot aplikujący o dofinansowanie projektu, wkład własny zawsze musi pochodzić z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Wymóg ten stwarza duże trudności podmiotom spoza sektora finansów publicznych. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad partnerstwem podmiotu spoza sektora finansów publicznych, z podmiotem sektora samorządu terytorialnego.

 

Trwałość projektu

 

Projekt nie może ulec znaczącym modyfikacjom przez 5 lat od zakończenia realizacji projektu.

Sprzętu, pojazdów i mebli zakupionych w ramach cross-financingu nie można zbyć i uzyskać korzyści materialnej w ciągu pięciu lat od zakończenia realizacji projektu.

Wykonane w ramach projektu modernizacje i remonty pomieszczeń nie mogą ulec znaczącym zmianom przez 5 lat.

 

Przykład:

 

Sfinansowany w ramach PO KL plac zabaw dla innej formy wychowania przedszkolnego powinien służyć dzieciom co najmniej 5 lat.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin