Wydatki kwalifikowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Maria Wiro – Kiro
Wydatek kwalifikowany, to wydatek spełniający warunki umożliwiające jego całkowite lub częściowe pokrycie ze środków przeznaczonych na realizację PO KL.
Warunki kwalifikowalności wydatków:
1. są niezbędne do realizacji projektu (mają bezpośredni związek z celami projektu);
2. są efektywne i konkurencyjne, tj. nie są zawyżone w stosunku do cen i stawek rynkowych oraz spełniają wymogi efektywnego zarządzania finansami projektu (relacja nakład/rezultat);
3. zostały faktycznie poniesione;
4. są udokumentowane;
5. zostały przewidziane w zatwierdzonym budżecie projektu;
6. są zgodne ze szczegółowymi zasadami określonymi w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach PO KL;
7. nie zostały wymienione w katalogu wydatków niekwalifikowalnych w ramach PO KL;
8. są zgodne z odrębnymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, w szczególności z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655).
Przykłady wydatków kwalifikowanych we wnioskach o dofinansowanie innych form wychowania przedszkolnego:
· koszty otwarcia i prowadzenia wyodrębnionego na potrzeby projektu rachunku bankowego,
· opłaty bankowe pobierane od dokonywanych transakcji finansowych (krajowych lub zagranicznych), np. opłaty za dokonywanie przelewów,
· wynagrodzenie kierownika projektu,
· wynagrodzenie nauczycieli,
· wynagrodzenie logopedy,
· wynagrodzenie psychologa,
· zakup gier dydaktycznych,
· rzutnik multimedialny,
· instrumenty muzyczne,
· organizacja wycieczek dla dzieci,
· szkolenia dla rodziców dzieci,
· catering,
· rekrutacja dzieci do przedszkola,
· zakup zabawek, jako wyposażenie placu zabaw,
· dostosowanie toalet dla potrzeb dzieci niepełnosprawnych ruchowo,
· zakup mebli,
· zakup sprzętu w postaci – naczyń kuchennych, zastawy stołowej.
Wydatki niekwalifikowane w PO KL:
· zakup nieruchomości i gruntu,
· podatek od towarów i usług (VAT), jeśli może zostać odzyskany w oparciu o przepisy krajowe, tj. ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004. 54.535 z późniejszymi zmianami),
· odsetki od zadłużeń,
· koszty kar i grzywien, a także koszty procesów sądowych (z wyjątkiem wydatków związanych z odzyskiwaniem kwot nienależnie wypłaconych po akceptacji IZ) oraz koszty realizacji ewentualnych postanowień wydanych przez sąd,
· wydatek poniesiony na środki trwałe, które były współfinansowane ze środków krajowych lub wspólnotowych w ciągu 7 lat poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu,
· składki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
· wydatki związane z wypełnieniem wniosku o dofinansowanie projektu.
Ważne:
· Okres kwalifikowania wydatków w PO KL datuje się od 12 grudnia 2006 r. – 31 grudnia 2015 r. Indywidualny okres kwalifikowania wydatków określony jest w umowie o dofinansowanie projektu.
· Wydatki poniesione przed podpisaniem umowy o dofinansowanie mogą być uznane za kwalifikowane, jeśli odnoszą się do projektu, który otrzymał decyzję o dofinansowaniu i wydatki te zostały zapisany w budżecie tego projektu.
· Wydatki kwalifikowane to wydatki poniesione na terenie naszego kraju. W przypadkach uzasadnionych, przynoszących wartość dodaną projektu, wydatki poniesione poza granicami kraju mogą być uznane za kwalifikowane, jeśli zostały zapisane w budżecie projektu i projekt w takiej postaci został zatwierdzony oraz gdy wskazano w miarę dokładnie miejsce realizacji elementów projektu poza granicami.
Cross-financing w PO KL.
Cross-financing w PO KL, to zasada elastycznego finansowania projektów w ra-mach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki umożliwiająca w sposób komple-mentarny finansowanie z EFRR działań objętych zakresem pomocy z EFS.
Cross-financing pozwala na dokonanie drobnych inwestycji i zakupu środków trwałych w ramach PO KL.
Wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie cross-financing wynosi 10% wydatków kwalifikowanych stanowiących budżet projektu.
Uwaga:
Cross-financing może dotyczyć wyłącznie wydatków niezbędnych do realizacji projektu, których poniesienie stanowi logiczne uzupełnienie działań w ramach PO KL. Powinien on być powiązany z głównymi zadaniami realizowanymi w ramach danego projektu.
Rodzaje wydatków kwalifikowalnych w ramach wsparcia objętego cross-financingiem to przede wszystkim:
· zakup oraz leasing (finansowy lub zwrotny) pojazdów oraz mebli,
· zakup oraz leasing (finansowy lub zwrotny) sprzętu rozumianego jako: środki trwałe (z wyłączeniem pojazdów i mebli), których wartość początkowa jest wyższa od 10% kwoty określonej w przepisach podatkowych, uprawniającej do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (czyli wyższa od 350 zł),
· dostosowywanie budynków, pomieszczeń i miejsc pracy.
Cross-financing w ramach PO KL nie obejmuje:
· budowy nowych budynków,
· dużych prac budowlanych,
· remontów budynków, a jedynie wyposażenie i niewielkie prace dostosowawcze związane z realizowanymi projektami w ramach PO KL.
Podatek od towarów i usług VAT.
Podatek od towarów i usług VAT jest wydatkiem kwalifikowanym pod warunkiem, że projektodawca nie ma żadnych możliwości prawnych odzyskania go z budżetu państwa.
Jeśli podatek VAT jest kwalifikowany dla beneficjenta, to wydatki budżetu projektu są wydatkami brutto. Jeśli VAT nie jest kwalifikowany, to budżet zawiera wydatki netto.
Jeśli projekt realizowany będzie w partnerstwie, należy uwzględnić możliwości prawne odzyskania podatku VAT z budżetu państwa przez wszystkich partnerów. Musi to znaleźć swoje odbicie w budżecie projektu (np. wydatki, które realizowane będą przez partnera, dla którego VAT jest niekwalifikowane podane będą netto).
Amortyzacja
Odpisy amortyzacyjne z tytułu spadku wartości aktywów podlegających amortyzacji (w szczególności środków trwałych oraz wartości materialnych i niematerialnych) są wydatkiem kwalifikowanym, jeśli zakup aktywów nie był wcześniej finansowany z dotacji krajowej lub wspólnotowej wykorzystanej na współfinansowanie projektu finansowanego ze środków wspólnotowych.Inne warunki, które są niezbędne by odpisy amortyzacyjne mogły być potraktowane jako wydatek kwalifikowany:
· odpisy dotyczą aktywów, które są niezbędne do prawidłowej realizacji projektu i bezpośrednio wykorzystywane do jego wdrażania,
· wartość odpisów amortyzacyjnych została obliczona zgodnie z ustawą i z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
· kwalifikowalna wartość odpisów amortyzacyjnych odnosi się wyłącznie do okresu realizacji danego projektu i w takiej części, która odpowiada proporcji wykorzystania tych aktywów w ramach realizacji projektów.
Wynagrodzenie personelu
W ramach wynagrodzenia personelu, kwalifikowalne są wszystkie koszty zatrudnienia personelu: wynagrodzenie netto, składki na ubezpieczenie społeczne, zaliczka na podatek dochodowy, składki na Fundusz Pracy oraz Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
Wydatkami kwalifikowalnymi – w przypadku wynagrodzenia personelu – mogą być również nagrody lub premie, o ile spełnione są następujące warunki:
· nagrody/premie zostały przewidziane w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania danej instytucji,
· nie wprowadzono ich w danej instytucji w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie,
· potencjalnie obejmują wszystkich pracowników danej instytucji.
Okres zatrudnienia jest kwalifikowalny wyłącznie do końcowej daty kwalifikowania wydatków wyznaczonej w umowie o dofinansowanie, tzn. kończy się wraz z zakończeniem realizacji projektu.
Przykład personelu biorącego udział w projektach dotyczących innych form wychowania przedszkolnego:
· kierownik (koordynator, menager) projektu,
· pracownik administracyjno-biurowy,
· nauczyciele,
· instruktorzy,
· logopeda,
· psycholog,
· kucharka.
Zakaz podwójnego finansowaniaPodwójne finansowanie oznacza niedozwolone zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku dwa razy ze środków publicznych – wspólnotowych lub krajowych.
Co może być podwójnym finansowaniem?
· zrefundowanie tego samego wydatku w ramach dwóch różnych projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności;
· zrefundowanie podatku VAT w ramach PO KL, a następnie odzyskanie tego podatku ze środków budżetu państwa w oparciu o inne przepisy prawa;
· zakupienie środka trwałego, z udziałem środków dotacji krajowej lub wspólnotowej, a następnie zrefundowanie kosztów amortyzacji tego środka trwałego w ramach PO KL;
· otrzymanie refundacji ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności na wydatek, który wcześniej został sfinansowany z preferencyjnej pożyczki ze środków publicznych oraz niedokonanie niezwłocznego zwrotu refundowanej części pożyczki.
Wydatki, które są podwójnie finansowane uznane zostaną za niekwalifikowane, a dotacja uzyskana z PO KL na ich sfinansowanie podlegać będzie zwrotowi wraz z odsetkami, jak dla zaległości podatkowych.
Zlecanie usług
Beneficjent może zlecać usługi w projekcie, pod warunkiem przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, w takim zakresie, w jakim wspomniana ustawa pozwala na to beneficjentowi.
Wydatki związane ze zlecaniem usług w ramach projektu mogą stanowić wydatki kwalifikowalne pod warunkiem, że:
· zlecanie usług wpływa na wartość dodaną do projektu;
· beneficjent wskaże we wniosku o dofinansowanie projektu te usługi, które zamierza zlecać innym podmiotom. Wniosek w takiej formie zostanie zatwierdzony do dofinansowania.
Zaznaczenie usług, które beneficjent (projektodawca) zamierza zlecić innym podmiotom, polega na wskazaniu w szczegółowym budżecie projektu wydatków odnoszących się do tych usług. Należy wpisać przy nich formułę – „usługa zlecona”.
Wkład niepieniężny (rzeczowy) w projekcie
Wkład niepieniężny polega na wniesieniu do projektu określonych składników majątku beneficjenta:
· nieruchomości (w rozumieniu art. 46 § 1 kodeksu cywilnego),
· urządzeń,
· materiałów,
· badań,
· świadczeń wykonywanych przez wolontariuszy.
Z wkładem niepieniężnym ma się do czynienia przede wszystkim w przypadku konieczności wniesienia do projektu wkładu własnego przez beneficjenta.Ważną sprawą jest wycena wkładu rzeczowego, która powinna być dokonywana wg wartości rynkowej, za którą przyjmuje się przeciętną cenę stosowaną w danej miejscowości w obrocie towarami/dobrami tego samego rodzaju i gatunku lub – jeżeli nie można ustalić wartości rynkowej – wg wartości godziwej, zgodnie z zapisami art. 28 ust. 6 ustawy o rachunkowości.Wycena wkładu własnego może być dokonana przez różnych ekspertów – technicznych lub finansowych.
Wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowane.
Przykłady wkładu niepieniężnego wnoszonego do projektu dotyczącego innej formy wychowania przedszkolnego:
· budynek lub część powierzchni budynku przeznaczoną na inną formę wychowania przedszkolnego,
· sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć dydaktycznych, np. pianino elektryczne, instrumenty muzyczne, zabawki,
· plac zabaw,
Wkład własny w PO KLZ zasady, od projektodawców, którzy wnioskować będę o dofinansowanie projektów z PO KL w procedurze konkursowej nie musi być wymagany wkład własny.Mimo takiej zasady w PO KL instytucje pośredniczące mogą wymagać wniesienia wkładu własnego.Wkład własny może mieć formę niepieniężną lub pieniężną, przy czym niepieniężną formę należy wycenić.
Bez względu na podmiot aplikujący o dofinansowanie projektu, wkład własny zawsze musi pochodzić z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Wymóg ten stwarza duże trudności podmiotom spoza sektora finansów publicznych. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad partnerstwem podmiotu spoza sektora finansów publicznych, z podmiotem sektora samorządu terytorialnego.
Trwałość projektu
Projekt nie może ulec znaczącym modyfikacjom przez 5 lat od zakończenia realizacji projektu.Sprzętu, pojazdów i mebli zakupionych w ramach cross-financingu nie można zbyć i uzyskać korzyści materialnej w ciągu pięciu lat od zakończenia realizacji projektu.Wykonane w ramach projektu modernizacje i remonty pomieszczeń nie mogą ulec znaczącym zmianom przez 5 lat.
Przykład:
Sfinansowany w ramach PO KL plac zabaw dla innej formy wychowania przedszkolnego powinien służyć dzieciom co najmniej 5 lat.
diabel123