Matura próbna z Operonem 2009 odpowiedzi.pdf

(78 KB) Pobierz
Microsoft Word - polski-2009_zp-odpowiedzi.rtf
Modele odpowiedzi do arkusza Próbnej matury z OPERONEM
Język polski
Poziom podstawowy
Listopad 2009
Cz ęść I.
Rozumienie czytanego tekstu Stare, nowe, kultowe
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi zdaj ą cego mog ą
przybiera ć Ŝ n ą form ę j ę zykow ą , ale ich sens musi by ć synonimiczny wobec
modelu. Oceniaj ą c prac ę zdaj ą cego, nale Ŝ y stosowa ć punktacj ę z modelu.
Uwaga: Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za
niepełną - wskazaną w rubryce „Punkty cząstkowe”. Nie naleŜy przyznawać połówek
punktów.
Za brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Numer
zadania
Maksymalna
Punkty
cz ą stkowe
Proponowane odpowiedzi
liczba
punktów
Słowo „kultowy” przestało być kultowe,
1.
poniewaŜ było naduŜywane i się
1
0
zbanalizowało.
- zabiegi marketingowe
- walory estetyczne
2.
- podziw odbiorców
1
0
- uznanie autora dzieła za nauczyciela,
wyrocznię
3.
C
1
0
4.
Przedmiot moŜe się stać kultowy, gdy:
2
1
- kojarzy się z uczuciem nostalgii,
(za dwie
1
189504942.008.png 189504942.009.png
- stanowi swoisty fetysz,
odpowiedzi)
- kojarzy się z podziwianym stylem Ŝycia
lub postawą.
5.
Akapit 7. rozwija (uzupełnia) treści z
akapitu 6.
1
0
6.
fetysz - przedmiot magiczny, poŜądany,
1
0
przynoszący szczęście
swobodny jeździec - indywidualista,
7.
idealista, człowiek wolny, podąŜający własną
1
0
ścieŜką, niepoddający się Ŝadnym
ograniczeniom
Autor tekstu przywołuje postawy artystów,
którzy nie tworzą sztuki dla wszystkich. Mówi
8.
o ludziach, którzy w swojej twórczości łamią
1
0
ustalone zasady, sprzeciwiają się
większości, propagują własny styl Ŝycia i
wartości.
W akapitach 9. i 10. autor przywołuje wiele
przykładów, by:
9.
- uzasadnić twierdzenie, Ŝe dzisiaj trudno
określić, co jest modne, a co nie,
1
0
- pokazać róŜnorodność zainteresowań
młodych ludzi.
Wystarczy jedna odpowied ź .
W akapicie 1. cudzysłów słuŜy do
wyodrębnienia pojęcia.
1
10.
2
(za jedną
W akapicie 2. słuŜy do wyodrębnienia
poprawną
tytułów filmów.
odpowiedź)
Stanowią nawiązanie do akapitu 10.,
11.
wskazują na kontynuację myśli z
poprzedniego akapitu.
1
0
12.
- specyficzny humor w ówczesnych
filmach
2
1
(za dwie
2
189504942.010.png 189504942.011.png 189504942.001.png 189504942.002.png 189504942.003.png
- zainteresowanie czasami, które młodym
poprawne
wydają się abstrakcją
odp.)
- znudzenie komercją (poszukiwanie dzieł
mających walory i rozrywkowe, i
artystyczne)
- tendencja do oryginalności
W akapicie 11. autor stosuje formę 1 os. l.
poj., Ŝeby na przykład:
- lepiej pokazać punkt widzenia młodych
13.
1
0
ludzi,
- wzmocnić siłę argumentacji.
Wystarczy jedna odpowied ź .
Mirosław Pęczak dochodzi do wniosku, Ŝe
ludziom potrzebne są przedmioty, osoby i
14.
miejsca kultowe, dlatego wciąŜ poszukują w
kulturze „punktów odniesienia”. Gdy nie
1
0
znajdują ich w czasach współczesnych,
sięgają do przeszłości.
Przykłady kolokwializmów:
„w celach prywatkowych” (akapit 6.),
„ewidentny obciach” (9.), „obciachowe” (9.),
1
„kompletna abstrakcja” (11.), „tłumy
(za
15.
zaśmiewają się z grepsów Jasia Fasoli” (11.)
2
wypisanie
przykładów)
UŜyte kolokwializmy ułatwiają zrozumienie
tekstu, czynią go łatwiejszym,
przystępniejszym. Tekst jest przeznaczony
dla odbiorcy, który nie jest specjalistą.
16.
C
1
0
Razem
20
Cze ść II.
Pisanie własnego tekstu w zwi ą zku z tekstem literackim zamieszczonym w
arkuszu
3
189504942.004.png 189504942.005.png 189504942.006.png 189504942.007.png
Temat 1: Rozczarowania romantycznych kochanków. Dokonaj analizy i
interpretacji podanych fragmentów Kordiana Juliusza Słowackiego oraz Lalki
Bolesława Prusa i porównaj postawy bohaterów. Zwró ć uwag ę na postaci
kobiet. Uwzgl ę dnij znajomo ść obu utworów.
I. ROZWINI Ę CIE TEMATU (maksymalnie mo Ŝ na uzyska ć 25 pkt)
1. Rozpoznanie wst ę pne (0-4 pkt)
Na przykład:
Kordian
a) trafne umiejscowienie fragmentu (bohater, podróŜując po Europie, przybył do
Włoch; akt II),
b) określenie tematu fragmentu,
c) Kordian - młody romantyk szukający sensu Ŝycia; przeŜył juŜ kilka
rozczarowań,
d) Kordian - typowy bohater romantyczny,
Lalka
e) trafne umiejscowienie fragmentu (podróŜ z Łęckimi do Krakowa; pod koniec
powieści),
b) określenie tematu fragmentu,
c) Wokulski - bohater czterdziestokilkuletni, kupiec galanteryjny zakochany w
arystokratce,
d) Wokulski - łączy w sobie cechy romantyka i pozytywisty (nie jest typowym
romantykiem); kocha jak romantyk.
2. Analiza fragmentu Kordiana (0-6 pkt)
Na przykład:
a) bohater chce się przekonać, czy Wioletta kocha go szczerze,
b) Wioletta udaje uczucie, jest nieszczera,
c) kobieta wyŜej ceni dobra materialne („Przegrałeś moje serce razem z
klejnotami!”),
4
d) bohater przedkłada miłość nad wartości materialne („Serce twoje przekładam
nad wszelki dar złoty”),
e) Wioletta znajduje się pod wpływem silnych emocji (liczne wykrzyknienia,
wyrazy nacechowane emocjonalnie),
f) stosunek Wioletty do Kordiana zmienia się w zaleŜności od tego, czy Kordian
ma pieniądze, czy nie („Jam stokroć mówiła, Ŝeś mi droŜszy nad Ŝycie”, „Jedź
z diabłem!”, „Niechaj cię głód zabije, zapali pragnienie!”),
g) Kordian gardzi kochanką, mówi o niej z ironią („Prawdziwie ta kobieta kocha
mię szalenie”),
h) odjeŜdŜa, przekonawszy się, jaka jest naprawdę („Kordian siada na konia i
patrzy na nią z uśmiechem wzgardy”),
i) didaskalia dostarczają nam dodatkowych informacji (np. o reakcji kobiety).
3. Funkcjonalne wykorzystanie znajomo ś ci całego tekstu (0-1 pkt)
Na przykład:
a) cel podróŜy Kordiana,
b) dalsze losy bohatera.
4. Analiza fragmentu Lalki (0-6 pkt)
Na przykład:
a) Wokulski krytycznie ocenia siebie i swoje zachowanie („jestem
sentymentalny i nudny”),
b) zdaje sobie sprawę, Ŝe Izabela nie jest kobietą dla niego,
c) znajduje się pod wpływem bardzo silnych emocji (wykrzyknienia, pytania,
wielokropki),
d) jest świadomy, Ŝe mógł przewidzieć to, co się stało („nie spotkała mnie Ŝadna
niespodzianka”),
e) Izabela to kobieta ceniąca wartości materialne,
f) Izabela nie potrafi kochać prawdziwie („jej miłość, fałszywy towar”),
g) ironicznie wypowiada się o kobietach,
h) jego spojrzenie na kobiety zostało wypaczone przez poezję romantyczną,
i) wierzył, Ŝe Izabela jest inna, szybko przekonał się, jak bardzo się myli.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin